Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by TJJ View Post
    3. vaihde menee nykäisten päälle kylmänä, kierrokset vaikuttaa = paljon kierroksia, niin ei ongelmaa. Eikä nykäys myöskään ole kuumilla öljyillä yhtä selvä tai saattaa olla kokonaan pois.

    2. vaihteen kytkeytymisessä on välillä ihme ilmiö eli nopeassa lähdössä se menee päälle, sitten pois ja taas päälle (tai siltä se ainakin tuntuu). Tuo kaikki tapahtuu n. 1 sekunnin aikana eikä kyse ole mistään voimakkaasta ilmiöstä tai nykäisystä, veto vaan lopahtaa ja jatkuu sitten. Samaa olen ollut huomaavinani myös jollain isommalla vaihteella, taisi olla 5. vaihde ja hidas nopeus.

    Laatikon vaihtamiset ovat yleensäkin D-asennossa jotenkin hitaat ja nykivät verrattuna siihen mitä ne joskus olivat. Autohan on ollut minulla yli 10 vuotta.

    Jossain on myös viivettä/välystä vedon päällemenossa moottori"jarrutuksen" jälkeen eli D-asennossa kaupungissa meno on hiukan nykivää, ihan kuin olisi manuaalivaihteisto ja huono kytkimenkäyttäjä. Välys ei ole kardaanissa, perässä tai vetoakseleissa.

    Olen ajellut jo pitkään manuaalipuolella vaihtaen ratin läpysköillä eikä nuo ongelmat silloin juuri haittaa. Siksipä yhä mietin tuon remontin tekemistä, koska se kuitenkin menee pieleen ja sitten vaihdetaan laatikkoa ja se on auton arvoon suhteutettuna kallis remontti...

    Saa kertoa jos näihin on joku muu korjaus tai vika on tuttu. Laatikon nollaus tai renkaiden vaihto ei asiaan kuitenkaan vaikuta.
    No, tähän voisi sarkastisesti todeta, että olisit jättänyt alun alkaenkin ne öljyt varsinkin bensasteppiin vaihtamatta ja se toimisi edelleen kuin unelma ja tämä on lupaus.

    Ok, vastaavaan ongelmaan olen törmännyt vain jos/kun laatikko on täytetty väärän tyyppisillä öljyillä, mutta muutoihan kaikki epäloogisuudet juuri tämän laatikon kohdalla tulee AINA ulkopuolelta, eli lähinnä moottoripuolelta.
    Eli missä kohtaa ko.ongelmat ovat alkaneet?

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      Originally posted by Hemi View Post
      No, tähän voisi sarkastisesti todeta, että olisit jättänyt alun alkaenkin ne öljyt varsinkin bensasteppiin vaihtamatta ja se toimisi edelleen kuin unelma ja tämä on lupaus.

      Ok, vastaavaan ongelmaan olen törmännyt vain jos/kun laatikko on täytetty väärän tyyppisillä öljyillä, mutta muutoihan kaikki epäloogisuudet juuri tämän laatikon kohdalla tulee AINA ulkopuolelta, eli lähinnä moottoripuolelta.
      Eli missä kohtaa ko.ongelmat ovat alkaneet?
      Vastahan TJJ kirjoitti, että laatikon toiminta on parantunut entisestä öljyjen vaihdon jälkeen. Kuten myös, että pelkkä laatikon adaptaatioarvojen nollaaminen teki vaihteistosta täysin sietämättömän.

      Sarkastisesti voisi todeta, että huomaa kyllä sinun olevan autokauppias, niin onnistuneesti lakaisit juuri maton alle klassiset ja 100% varmasti kuluneesta venttiilikoneistosta johtuvat oireet. No mikä sitä venttiilikoneistoa tiivisteineen kuluttaa? Käyttö tietysti kuten mitä tahansa muutakin mekaanista laitetta, mutta ennen kaikkea likaiset ja voiteluominaisuuksiltaan heikentyneet öljyt. Jos huuhtelu tuntuu täysin ylitsepääsemättömältä, niin vaihtakaa nyt herra isä edes se filtteri joskus.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Hemi View Post
        No, tähän voisi sarkastisesti todeta, että olisit jättänyt alun alkaenkin ne öljyt varsinkin bensasteppiin vaihtamatta ja se toimisi edelleen kuin unelma ja tämä on lupaus.

        Ok, vastaavaan ongelmaan olen törmännyt vain jos/kun laatikko on täytetty väärän tyyppisillä öljyillä, mutta muutoihan kaikki epäloogisuudet juuri tämän laatikon kohdalla tulee AINA ulkopuolelta, eli lähinnä moottoripuolelta.
        Eli missä kohtaa ko.ongelmat ovat alkaneet?
        Tuo 3. vaihteen kylmänä nykäisy on tuossa ollut aina, nyt se vain on voimistunut.

        Näitä ongelmia on ollut varmaankin 2-3 vuotta, 20-30tkm. Mutta ei ne ole muuttuneet pahemmiksi, joten siksi tuota remonttia yhä jahkailen. Selvää ajankohtaa sille milloin nuo alkoi en muista. Moottoriin on vaihdettu M54:n imusarja, mutta ei nuo jutut mielestäni silloin alkaneet. Saatanpa kuitenkin, jos en muuta tekemistä keksi, vaihtaa vanhan imusarjan takaisin.
        E39 528iA

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17529
          • Turku

          Hemi, mistä "meiltä" saan tulla ostamaan toimivan automaattivaihteisen käyttiksen tuon romun E61:n tilalle ?
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Eli, tässäkö ratkaisu tomivaan vaihteistoon on ostaa uusi/kunnostettu jos alkaa pientä kuminauhamaisuutta ilmenemään:think
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by r.w. View Post

              Sarkastisesti voisi todeta, että huomaa kyllä sinun olevan autokauppias, niin onnistuneesti lakaisit juuri maton alle klassiset ja 100% varmasti kuluneesta venttiilikoneistosta johtuvat oireet. No mikä sitä venttiilikoneistoa tiivisteineen kuluttaa? Käyttö tietysti kuten mitä tahansa muutakin mekaanista laitetta, mutta ennen kaikkea likaiset ja voiteluominaisuuksiltaan heikentyneet öljyt. Jos huuhtelu tuntuu täysin ylitsepääsemättömältä, niin vaihtakaa nyt herra isä edes se filtteri joskus.
              Hopo hopö....kulunut venttiilikoneisto???
              Kerroittko minullekkin hieman rautalangasta väätäen miten se venttiilikoneisto näissä ZF 5-vaihteisissa stepillisissä "kuluu"?
              Eli mikä sieltä oikeasti tarkasti ottaen kuluu niin että se aiheuttaisi kuvatunlaisen ongelman/ilmiön?
              Siinä kohtaa luonnollisesti tiedetään myös korjauskeinot?
              Kuitenkaan, tällaisiin "kuluneisiin" venttiilikoneistoihin en itse ole vielä näiden laatikoiden kohdalla koskaan törmännyt, enkä tässä äkkiä googlettamallakaan moista kummajaista löytänyt.
              Sitä paitsi, tähän laatikkoonhan on nyt niitä öljyjä vaihdeltu, miten imeessä juuri tässä on sitten "kulunut venttiilikoneisto"???

              Pahus kuitenkin sentään, jos näitä "kuluneita" venttiilikoneistoja alkaakin nyt v.-2014 vihdoin ilmenemään, kun mekin tyhjenneltiin ko.koneistoja romukuormiin jo joku vuosi sitten?
              Olen yhden ainoan koneiston myynyt 10-vuoden aikana(kiville ajettuun) ja tuossa noita on vieläkin jokunen 20-30tkm ajettu ja joskus 8-10-vuotta sitten "jemmattu" hyllyssä?

              Eli en todellakaan usko että itse koneistossa on vikaa, vaan kuten sanoin, josöljyt ovat oikeasti ne mitkä sinne kuuluu, johtuu ongelmat moottoripuolelta.

              ps.Tämähän tullaan näkemään miten asia oli, kunhan TJJ koneiston vaihtaa, eli oliko "autokauppias" taas kerran oikeassa vai väärässä?
              Last edited by Hemi; 11-06-2014, 20:36.

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                Originally posted by Hemi View Post
                Hopo hopö....kulunut venttiilikoneisto???
                Kerroittko minullekkin hieman rautalangasta väätäen miten se venttiilikoneisto näissä ZF 5-vaihteisissa stepillisissä "kuluu"?
                Eli mikä sieltä oikeasti tarkasti ottaen kuluu niin että se aiheuttaisi kuvatunlaisen ongelman/ilmiön?
                Siinä kohtaa luonnollisesti tiedetään myös korjauskeinot?
                Kuitenkaan, tällaisiin "kuluneisiin" venttiilikoneistoihin en itse ole vielä näiden laatikoiden kohdalla koskaan törmännyt, enkä tässä äkkiä googlettamallakaan moista kummajaista löytänyt.
                Sitä paitsi, tähän laatikkoonhan on nyt niitä öljyjä vaihdeltu, miten imeessä juuri tässä on sitten "kulunut venttiilikoneisto"???

                Pahus kuitenkin sentään, jos näitä "kuluneita" venttiilikoneistoja alkaakin nyt v.-2014 vihdoin ilmenemään, kun mekin tyhjenneltiin ko.koneistoja romukuormiin jo joku vuosi sitten?
                Olen yhden ainoan koneiston myynyt 10-vuoden aikana(kiville ajettuun) ja tuossa noita on vieläkin jokunen 20-30tkm ajettu ja joskus 8-10-vuotta sitten "jemmattu" hyllyssä?

                Eli en todellakaan usko että itse koneistossa on vikaa, vaan kuten sanoin, josöljyt ovat oikeasti ne mitkä sinne kuuluu, johtuu ongelmat moottoripuolelta.

                ps.Tämähän tullaan näkemään miten asia oli, kunhan TJJ koneiston vaihtaa, eli oliko "autokauppias" taas kerran oikeassa vai väärässä?
                Joku raja nyt tuohon paskapuheeseen, jos oikeasti olisit kirjoittanut googleen mitään tästä asiasta, olisi varmaan jo ensimmäisestä hakutuloksesta selvinnyt, että kyseessä ei ole mitenkään ainutkertainen vika kuin myös se, että venttiilikoneisto on ensimmäinen osa mikä niistä askeista yleensä menee - ja lopulta toki aiheuttaa suurella todennäköisyydellä myös sen täystuhon.

                Siitä venttiilikoneistosta kuluu ihan jokainen liikkuva osa, jokainen kuminen ja muovinen osa, jokainen jousi ja venttiili. Lisäksi se, etenkin pitkillä vaihtoväleillä, täytyy vähitellen öljyn kuljettamasta hienojakoisesta mokosta joka ei sieltä lähde edes huuhtelemalla, vaan ainoastaan purkamalla ja huolellisesti pesemällä. Tuosta sinun täysin käsittämättömästä kommentistasi päätellen alkaa olla selvää, että joko a) kirjoitat tarkoituksella valheita voittaaksesi internetväittelyn tai b) sinulla ei oikeasti ole hevon vitun ymmärrystä tästä asiasta, mutta väännät lämpimiksesi.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by r.w. View Post
                  Joku raja nyt tuohon paskapuheeseen, jos oikeasti olisit kirjoittanut googleen mitään tästä asiasta, olisi varmaan jo ensimmäisestä hakutuloksesta selvinnyt, että kyseessä ei ole mitenkään ainutkertainen vika kuin myös se, että venttiilikoneisto on ensimmäinen osa mikä niistä askeista yleensä menee - ja lopulta toki aiheuttaa suurella todennäköisyydellä myös sen täystuhon.

                  Siitä venttiilikoneistosta kuluu ihan jokainen liikkuva osa, jokainen kuminen ja muovinen osa, jokainen jousi ja venttiili. Lisäksi se, etenkin pitkillä vaihtoväleillä, täytyy vähitellen öljyn kuljettamasta hienojakoisesta mokosta joka ei sieltä lähde edes huuhtelemalla, vaan ainoastaan purkamalla ja huolellisesti pesemällä. Tuosta sinun täysin käsittämättömästä kommentistasi päätellen alkaa olla selvää, että joko a) kirjoitat tarkoituksella valheita voittaaksesi internetväittelyn tai b) sinulla ei oikeasti ole hevon vitun ymmärrystä tästä asiasta, mutta väännät lämpimiksesi.
                  Näytätkö muutaman linkin missä ZF:n laatikoiden venttiilokoneistojen kulumavaurioihin voi tutustua?

                  Siis GM askien ongelma on nimenomaan solenoidien jumittaminen ja sitä kautta askien tuhoutuminen, mutta että ZF?

                  Comment

                  • ihi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 243
                    • Kota

                    Eikös sonnax mahda myydä ainakin noita kittejä joilla kuluneen venttiilipöydän voi fiksata kalvaamalla venttiilin "istukka" ehjäksi ja asentamalla ylikoko venttiili? http://www.sonnax.com/units/370-ZF6HP19-26-32-Gen-1-

                    Ota mitään kantaa, auttaako öljyillä lonaaminen tuohon kulumiseen, mutta kyllä ne ilmeisesti kuitenkin kuluu.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by ihi View Post
                      Eikös sonnax mahda myydä ainakin noita kittejä joilla kuluneen venttiilipöydän voi fiksata kalvaamalla venttiilin "istukka" ehjäksi ja asentamalla ylikoko venttiili? http://www.sonnax.com/units/370-ZF6HP19-26-32-Gen-1-

                      Ota mitään kantaa, auttaako öljyillä lonaaminen tuohon kulumiseen, mutta kyllä ne ilmeisesti kuitenkin kuluu.
                      Nämä ovat taas 6-pykäläisten juttuja ja edellisessä kyse oli vanhemmista
                      5-pykäläisistä.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Nämä ovat taas 6-pykäläisten juttuja ja edellisessä kyse oli vanhemmista 5-pykäläisistä.
                        Niiden osat löytyy tuolta, vasemman reunan Symptoms-valikon avulla voi suodattaa vian mukaan: http://www.sonnax.com/units/335-ZF5HP19
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Vibaa
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 581
                          • Vaasa

                          Laitoin tuossa viikko pari sitten väittelyn tiimoilla huvikseen kyselyä ZF:lle onko mitään järkeä vaihtaa öljyjä ellei niitä BMW:n huolto-ohjelmasta löydy, osoitin kysymyksen vm. 1990 sekä sitä uudemmille autoille. Tässä vastaus:

                          sigpic
                          E34 530iA

                          Comment

                          • ihi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 243
                            • Kota

                            Joskus 2006 sain aiheesta saman sisältöisen vastauksen samasta paikasta. Mutta kuten jo aiemmin todettu, ei tällä ole mitään painoarvoa.

                            Ja koska bmw ei jälkijättöisesti tietenkään tunnusta näin vanhoja asioita koska se ei siitä mitään hyötyisikään, päin vastoin, ei asia vielä tällä selvinnyt

                            Comment

                            • dr.2
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2014
                              • 30
                              • finland

                              Miten tarkistan automaattivaihteiston öljyn määrän e32:n zf 4hp24 laatikosta? Pitääkö auton olla käynnissä kun tarkistan? Auton ollessa sammuksissa öljyä on yli ylämerkin ja käynnissä P-vaihteella ei ota edes tikkuun.
                              "This here is the BMW 760Li. Or to give it it's other name, the BMW 'Move Over, Poor Person'." - James May

                              Comment

                              • casino
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 663
                                • Keski-Suomi

                                Originally posted by dr.2 View Post
                                Miten tarkistan automaattivaihteiston öljyn määrän e32:n zf 4hp24 laatikosta? Pitääkö auton olla käynnissä kun tarkistan? Auton ollessa sammuksissa öljyä on yli ylämerkin ja käynnissä P-vaihteella ei ota edes tikkuun.

                                Käynnissä pitää olla. Useat laatikot ajolämpöisiä tai sitten on erikseen ilmoitettu lämpötila missä pitää olla kun katsotaan öljynmäärää.
                                Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                                Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                                http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                                e39 -530d touring 11/1999
                                ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                                Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎