Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-A-S
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 2
    • Aura

    Pikipaska

    Originally posted by creative 22 View Post
    Laatikko keskusteluun en osallistu (ajan manuaalilla) mutta hemi kerrotko tässä yhteydessä (koska otit tässäkin topikissa syvästi vihaamasi asian puheeksi), mitä pikipaska on ja miten se valmistetaan?En tiedä ikääsi mutta sinun kultaisessa nuoruudessasi sitä varmaan on vielä tehty mutta minulle sen koostumus on suuri mysteeri??
    Lienee kysymyksessä olevan alustamassa, jota nämä älyttömän viisaat insinöörit hylkivät. Muistan naureskelleeni ajat sitten, keskustelua olisiko ollut suoli24 tai peräti tämä foorumi, kun joku kirjan oppinut kivenkovaa väitti, ettei nykyisiä sinkittyjä koreja tarvitse massata, koska eivät ruostu no minähän en niin fysiikasta ja kemiasta ymmärrä, mutta ainakin oma e46 toukka, mätänee sieltä sun täältä:think kun se ei ilmeisesti tiedä, että sen ei kuulu ruostua.Tomaateista sen verran, varmaa on se, ettei mikään loota kestä noita tehoja, öljyjä vaihtamatta 500tkm, vaikka nörtit näin luulisivatkin

    Comment

    • penax
      Bimmer Rookie
      • Apr 2014
      • 48
      • Pohjanmaa

      En tiedä, meneekö nyt ihan oikeaan paikkaan, mutta jos tuonne 1500 viestin perälle sen tuuppaa, niin sinnehän se hautautuu.

      Eli, mun kinneri on 525Da E61 LCI -08. Ja öljyjä vähän vaihdattaa.

      Jostain ketjusta osui silmään tällainen linkki: https://www.oel-guenstig.de/Automati...gkeit::12.html

      Mahtaako tuo oikeasti käydä 6HPxx-laatikkoon? Kovasti ainakin vakuuttelevat että kävisi.

      Olis vaan melko etuisaa kun vertaa esimerkiksi Ravenoliin tai marmoritiskin hintoihin.
      - penax -
      ______________________________
      BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
      Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        Originally posted by 1031 View Post
        Ehkä kerroin epäselvästi, huuhtelin naftalla sen lämmönvaihtimen ja sen jälkeen laatikon täyttö huuhtelemalla uudella öljyllä (jolloin naftan jäänteet lauhduttimesta poistui öljyn mukana)

        Mihin sinä Hemiä olisit tässä tarvinnut?
        Jovain. Nyt ehkä paremmin ymmärrän.
        Vedin tuon hemin nimen mukaan ku se on yleensä melko lujana vastaan tätä laatikoiden öljynvaihtoa kautta linjan.
        Saati tässä kun on naftalla huuhdeltu, mutta hyvä ettei sentään laatikkoa ja turbiinia
        Kyllähän ne yleensä puhtailla öljyillä paremmin toimii nämä lodjut. Yhen tapauksen tiiän missä auton omistaja ei huomannut minkäänlaista eroa laatikon käytökseen öljynvaihdon jälkeen ja se oli alle 100tkm ajettu pirssi. Eli siellä oli vielä hyvät ja puhtaat öljyt ennen vaihtoakin.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Kissvesala View Post
          Yhen tapauksen tiiän missä auton omistaja ei huomannut minkäänlaista eroa laatikon käytökseen öljynvaihdon jälkeen ja se oli alle 100tkm ajettu pirssi. Eli siellä oli vielä hyvät ja puhtaat öljyt ennen vaihtoakin.
          Nollaa laatikon softa ja saat ihan saman vaikutuksen kuin öljynvaihdolla.
          ”Uudethan” ne öljyt ovat vain hetken, kunnes tilanne viskositeetin osalta vakioituu.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Hemi View Post
            Nollaa laatikon softa ja saat ihan saman vaikutuksen kuin öljynvaihdolla.
            En minä ainakaan saanut, pelkällä adaptioiden nollauksella saa nykivät vaihdot ja huonosti toimivan laatikon (kunnes arvot asettuu ennalleen ja laatikko on taas samanlainen kuin aikaisemmin). Öljyjen vaihdolla saa pehmeät vaihdot ja nopeammin toimivan/vähemmän luistavan laatikon.
            E39 528iA

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by TJJ View Post
              En minä ainakaan saanut, pelkällä adaptioiden nollauksella saa nykivät vaihdot ja huonosti toimivan laatikon (kunnes arvot asettuu ennalleen ja laatikko on taas samanlainen kuin aikaisemmin). Öljyjen vaihdolla saa pehmeät vaihdot ja nopeammin toimivan/vähemmän luistavan laatikon.
              Meillä kaikki vaihdokit nollataan ja aina ne ovat tähän päivään mennessä muuttuneet enemmän tai vähemmän paremmaksi, mutta en toki kiistä sinunkaan kokemuksia.
              Toisaalta, ne mihin ollaan mm.kolarivaurioiden takia jousduttu öljyt vaihtamaan, ei todellakaan vaihda sen paremmin/erilailla kuin ihan nollattujen laatikoiden autotkaan.
              Sanotaan kuitenkin niin että joo, muuttaahan se uusi öljy laatikon käytöstä jonkin verran, mutta ei se hirveästi tarvitse ajoa kun toiminta palaa siltä osin alkuperäiseen ”moodiin”.
              Aika paskat laatikot ZF:n ja GM:n inssit ovat bemarille kuitenkin suunnitelleet ja valmistaneet jos vaativat koko ajan muutaman tuhatta ajetut öljyt sisälle jotta laatikko toimii niinkuin sen on suunniteltu toimivan?
              Ottaen huomioon sen että nämä kuitenkin on ihan suunniteltu toimivan ilman öljynvaihtoja?

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                On noita adaptaatioita tullut nollattua ja humppaus yms on korjaantunut hetkeksi, mutta lopulta tullut takaisin. Joskus tuo nollaus voi johonkin auttaa pysyvästikkin mutta monesti se on tuo hetkellisen "korjauksen" ja on lopulta tyhjä arpa.

                Ja ZF:n vaihdelaatikot ei ole suunniteltu toimimaan ilman öljynvaihtoa, BMW on vain päättänyt näin. http://www.zf.com/brands/content/en/...hange-oil.html

                ZF automatic transmissions are filled with specially developed oils. At very high operating temperatures, the oil ages faster than under normal conditions. Depending on the driving style (e.g., many trips at high speeds or sporty driving), ZF recommends a transmission oil change every 80 000 to 120 000 km, or after 8 years at the latest.

                Suomeksi:
                ZF:n automaattivaihteistot on täytetty tarkoitukseen suunnitelluilla erikoisöljyillä. Erittäin korkeilla käyttölämpötiloilla öljy vanhenee nopeammin kuin tavallisissa olosuhteissa. Ajotyylistä riippuen (esim. monia suuren nopeuden ajosuoritteita ja urheilullinen ajotyyli), ZF suosittelee vaihteistoöljyn vaihtamista 80tkm-120tkm välein, tai viimeistään kahdeksan vuoden jälkeen.
                Last edited by böntti; 05-02-2015, 00:51.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by böntti View Post
                  Suomeksi:
                  ZF:n automaattivaihteistot on täytetty tarkoitukseen suunnitelluilla erikoisöljyillä. Erittäin korkeilla käyttölämpötiloilla öljy vanhenee nopeammin kuin tavallisissa olosuhteissa. Ajotyylistä riippuen (esim. monia suuren nopeuden ajosuoritteita ja urheilullinen ajotyyli), ZF suosittelee vaihteistoöljyn vaihtamista 80tkm-120tkm välein, tai viimeistään kahdeksan vuoden jälkeen.
                  Löytyykö tämä ”huoltosuositus” Suomen BMW:ltä ja mitä malleja tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa? Entä GM laatikot?

                  Comment

                  • okko
                    BTCF Honorary Member
                    • Apr 2005
                    • 1766
                    • Honkajoki

                    Anna nyt hemi poikain vaihdella liemiä laatikkoon. Ei se ole keltään pois, paitsi heidän rahoistaan

                    Väitän, että huuhteluvaihto on pääsääntöisesti turhaa työtä. niitä lisäkilometrejä ei sinne laatikkoon tule.
                    Muuten säännöllisesti esim. 60tkm välein suodattimen ja sen ~ 4l vaihtamien laatikkoon ei liene hukattuja euroja

                    Ne paikat jotka steppilaatikosta voi hajota ei öljynvaihdolla korjaannu.
                    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Löytyykö tämä ”huoltosuositus” Suomen BMW:ltä ja mitä malleja tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa? Entä GM laatikot?
                      Jos et osaa lukea muuten kuin valikoivasti niin tuo on ZF:n suositus kaikille niiden valmistamille laatikoille. Niin kuin sanoin, BMW on päättänyt toisin mutta ZF on laatikon suunnitellut ja valmistanut. BMW:n tiskiltä tuota ohjetta ei löydy. Se on jokaisen itse mietittävä että kumpi tuntee laatikon paremmin, valmistaja vai käyttäjä. Se on sitten toki toinen juttu että vaikuttaako käytännön elämässä öljynvaihto laatikon kestoon sen elinkaaren aikana. GM:n laatikoihin en ottanut kantaa enkä ota nytkään.

                      Ja se nyt on päivän selvää että öljynvaihto ei korjaa hajonnutta lootaa. Ja tuossa ZF:n ohjeessa vaihdetaan vain öljypohjan irroituksella irtoava öljy, ilman huuhtelua.
                      Last edited by böntti; 05-02-2015, 14:53.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by böntti View Post
                        Jos et osaa lukea muuten kuin valikoivasti niin tuo on ZF:n suositus kaikille niiden valmistamille laatikoille. Niin kuin sanoin, BMW on päättänyt toisin mutta ZF on laatikon suunnitellut ja valmistanut. BMW:n tiskiltä tuota ohjetta ei löydy. Se on jokaisen itse mietittävä että kumpi tuntee laatikon paremmin, valmistaja vai käyttäjä. Se on sitten toki toinen juttu että vaikuttaako käytännön elämässä öljynvaihto laatikon kestoon sen elinkaaren aikana. GM:n laatikoihin en ottanut kantaa enkä ota nytkään.
                        Väärin....taas kerran.
                        Silloin kun ZF valmistaa laatikon BMW:lle, se valmistetaan BMW:n speksein ja BMW:n öljyä ja huolto-ohjetta silmälläpitäen.
                        Se mitä ZF antaa omina suosituksinaan ZF speksein valmistetuille laatikoille ja öljyille, ei liity mitenkään BMW:stä löytyvään laatikkoon.
                        BMW:ssä on satoja muitakin osia/osakokonaisuuksia joiden valmistajat/alihankkijat antavat omia huoltosuosituksiaan silloin kun myyvät ko.osia tarvikevaraosina, eikä se liity mitenkään itse auton valmistajaan ja sen antamaan huolto-ohjelmaan.
                        Eli vaikka se osa/osakokonaisuus päällisin puolin saattaa näyttää samalta kuin vastaava BMW:n merkillä/”lätkällä” varustettu osa, se ei välttämättä ole materiaaleiltaan tai mm.voitelultaan sama kuin vastaava autonvalmistajan merkillä oleva orggisosa.
                        ZF:n suositukset ovat ZF:n omia suosituksia, eikä ZF:llä ole mitään sanomista niihin laatikoihin mistä löytyy BMW:n vihreä speksikyltti ja näihin laatikoihin ZF EI ANNA HUOLTOSUOSITUKSIA, vaan ainoastaan niihin omiinsa mistä se BMW lätkä puuttuu (tämän voi kukin varmistaa ihan BMW:n maahantuojan tiskiltä tai/ja kysymällä asiaa suoraan ZF:ltä).
                        Eli nyt nämä öljynvaihtouskovaiset niin kovin ahkerasti haluavat sekoittaa ZF:n omat tuotteet, BMW:n tuotteisiin vaikka näillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 5022
                          • Paimio

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Eli nyt nämä öljynvaihtouskovaiset niin kovin ahkerasti haluavat sekoittaa ZF:n omat tuotteet, BMW:n tuotteisiin vaikka näillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.
                          Eiköhän kyse kuitenkin ole tismalleen samasta tuotteesta. Toki ohjelmoinnissa voi olla merkkikohtaisia eroja, mutta kyllä itse laatikko on sama ZF:n tehtaan portilta tullessaan kuin BMW:n tehtaaltakin tullessa. Ei BMW sinne mitään mekaanisia muutoksia ole tehnyt. Laatikko tulee yhtenä osana ja se naitetaan moottoriin sellaisenaan.

                          Ei yksi vihreä kyltti nyt laatikkoa kestävämmäksi tee...tai jos tekee niin tuommoisiahan kannattaisi lätkiä vähän joka paikkaan.
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            Nyt tarvii popcorneja. Jatkakaa pojat ihmeessä! En valita vaikka menis kuin oftopikkiin.
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Eiköhän kyse kuitenkin ole tismalleen samasta tuotteesta. Toki ohjelmoinnissa voi olla merkkikohtaisia eroja, mutta kyllä itse laatikko on sama ZF:n tehtaan portilta tullessaan kuin BMW:n tehtaaltakin tullessa. Ei BMW sinne mitään mekaanisia muutoksia ole tehnyt. Laatikko tulee yhtenä osana ja se naitetaan moottoriin sellaisenaan.

                              Ei yksi vihreä kyltti nyt laatikkoa kestävämmäksi tee...tai jos tekee niin tuommoisiahan kannattaisi lätkiä vähän joka paikkaan.
                              Onko tämä tieto? Missä voin tämän tiedon varmistaa todeksi, kun BMW:n huoltotiskillä väitetään ihan muuta?
                              Onko siis niin että ZF valmistaa BMW:lle sen vaatimin speksein long life laatikoita ja samalla bemarin selän takana kertoo että ilman öljynvaihtoja ko.laatikot kuitenkin korkkaa?
                              Mitäpä luulet kuinka kauan ZF tällä politiikalla valmistasi laatikoita BMW:lle?

                              Lisäksi, mitä ja missä kohtaa sieltä ZF:n askista kuluu loppuun/hajoaa jos öljyjä ei vaihdeta, eli toimitaan BMW:n oman huoto-ohjelman mukaan?
                              Missä voin tutustua ko.hajonneisiin laatikoihin?

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5022
                                • Paimio

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Onko tämä tieto? Missä voin tämän tiedon varmistaa todeksi, kun BMW:n huoltotiskillä väitetään ihan muuta?
                                Onko siis niin että ZF valmistaa BMW:lle sen vaatimin speksein long life laatikoita ja samalla bemarin selän takana kertoo että ilman öljynvaihtoja ko.laatikot kuitenkin korkkaa?
                                Mitäpä luulet kuinka kauan ZF tällä politiikalla valmistasi laatikoita BMW:lle?

                                Lisäksi, mitä ja missä kohtaa sieltä ZF:n askista kuluu loppuun/hajoaa jos öljyjä ei vaihdeta, eli toimitaan BMW:n oman huoto-ohjelman mukaan?
                                Missä voin tutustua ko.hajonneisiin laatikoihin?
                                Edelleenkin sehän on BMW joka tuon ikiöljyterminologian on keksinyt ei ZF joka siis edelleenkin kehoittaa vaihtamaan öljyjä.

                                Mutta totuushan toki on että juurikin tämä 6HP laatikko tuntuu olevan aikas susi jokatapauksessa kun niitä hajoilee milloin missäkin...tosin öljyjä vaihtamalla on päästy kiitettäviinkin kilometrisuoritteisiin, vaihtamatta taas laatikoita on hajoillut jo alle 150tkm.

                                Ja onhan ZF tästä opiksi ottanutkin ja kuulemma tehnyt huomattavia laatuparannuksia tuohon uuten 8HP versioon...Mutta tosin vasta aika näyttää miten todellisuudessa kestävät.

                                Mutta eihän se nyt rakettitiedettä ole ymmärtää että öljykin vanhenee. Eihän moottorissakaan öljy 20 vuotta ja 400tkm kestä priimana vaan takuulla kyllä moottori sanoo sopimuksen irti aikaisemmin. Samalla lailla kuluvia ja liikkuvia osia on vaihteistoissakin ja kokoajan irtoaa materiaalia joka heikentää öljyn laatua....ja sitten kun suodatinkin on jo tiensä päässä niin hommahan on sitä myöden selvä.

                                Mutta turhahan tästä nyt on vääntää sen enempää. Jos haluaa olla vaihtamatta öljyjä ei kukaan pakota, ja jos haluaa pelata varman päälle ja pidentää laatikon käyttöikää niin vaihtaa öljyjä. Yksinkertaista. Ei tarvitse taistella. Kukin tyylillään.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎