Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Tämäkään iso automaattilaatikoita työkseen huoltava firma jotka tekevät omaa R&D:tä ei varmaan sitten tiedä mistä puhuu? Haluavat vain laskuttaa ihmisiä turhista öljynvaihdoista? Eikö muuten business kannata?
    Valitan mutta ei osu eikä uppoa tuo aikaisempi väite. Bemari speksaa varmasti oman osansa eli fyysisen mitoituksen, liitännät, voimankeston ja softaa hyvin pitkälti. Tuskin sentään lähtevät uudestaan suunittelemaan venttiilikoneistoa tai muita materiaaleja, miksi tekisivät tuplana R&D:tä?




    Service interval recommendations are too long (BMW). On BMW vehicles equipped with this transmission, the factory rates the fluid to last a lifetime. The unfortunate fact is that this is simply not accurate. Tests have shown that the fluid starts breaking down at around 62,000 miles. It is therefore recommended that the fluid be changed every 50,000 miles. Doing so will assure you a long transmission life span.
    EDIT: Kyllä varmasti autolla pääsee eteenpäin alkuperäisillä öljyillä mutta pointti oli että toiminnanlaatu ei todellakaan ole enään samalla tasolla kuin uusilla öljyillä. Kyllä itse ainakin ajan mieluummin vaikka 300tkm hienosti vaihtavalla laatikolla kuin 600tkm nykien, mutta jokainen tavallaan.
    Last edited by Supa; 10-06-2014, 12:27.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Niin ja vielä sen verran noista GM:n laatikoista, et täytyy kyllä todeta miten nappivalinnan BMW:n täydelliset inssit tekivät valitessaan sen.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Thuppu View Post
        Ei kait ne GM:nkään laatikot varsinaisesti voitelun puutteeseen yleensä kuolleet. Nykimisongelmaa onkis sit sitäkin enemmän näiden kanssa, eli vaihteisto ei pelaa kuten ZF tai BMW on tarkoittanut...
        Ei, eivät todellakaan kuolleet edes GM laatikot öljyjen vaihtamattomuuteen, mutta se nyt on hyvä esimerkki siitä paljonko netistä löytyy juttua, mikäli ongelmia oikeasti on.
        Samoin kuin tästä läppäongelmasta, joka on todellisuutta myös Googlettamalla.
        Nämä täysin kuvitteelliset ZF laatikoiden öljyjen vaihtamattomuudesta johtuneet hajoamiset taasen ovat Googlenkin ulottumattomissa ja vielä vähemmän euroopan purkuautotoiminnassa (jossa oikeasti tiedetään jokaisen merkin/mallin vika-alttiit kohdat todella helposti ja ZF laatikot ei sitä todellakaan ole, vaan päinvastoin).
        Nykimisongelmia toki joissain laatikoissa on ja näistä toki juttua löytyy, mutta tämäkään ei mitenkään liity öljyihin tai niiden vaihtotiheyteen, vaan vika juontaa ihan muualle, eikä koskaan lopullisesti korjaannu öljyjen vaihdolla.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by Hemi View Post
          Nykimisongelmia toki joissain laatikoissa on ja näistä toki juttua löytyy, mutta tämäkään ei mitenkään liity öljyihin tai niiden vaihtotiheyteen, vaan vika juontaa ihan muualle, eikä koskaan lopullisesti korjaannu öljyjen vaihdolla.
          Missä sitten on vika tällöin?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Supa View Post
            EDIT: Kyllä varmasti autolla pääsee eteenpäin alkuperäisillä öljyillä mutta pointti oli että toiminnanlaatu ei todellakaan ole enään samalla tasolla kuin uusilla öljyillä. Kyllä itse ainakin ajan mieluummin vaikka 300tkm hienosti vaihtavalla laatikolla kuin 600tkm nykien, mutta jokainen tavallaan.
            Meillä kaikki BMW automaattiaskiset myyntiautot myydään AINA hienosti toimivilla laatikoilla, mutta sen vuoksi ei ole tarvinnut turvautua vielä koskaan yhteenkään täysin turhaan öljynvaihtoon.

            Eli kukin toki tavallaan.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Supa View Post
              Missä sitten on vika tällöin?
              Väärin mitoitetusta turbiinista.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                XJ XJ6 / XJ8 / XJR ( X350 & X358 ) - Must read - Response from ZF regarding the 6HP26 maintenance & more. - Straight from the horse's mouth: May 31, 2011 Thank you for contacting ZF Service North America in regards to your 2005 Jaguar. Oil service questions are by far the most common inquiry received since the start...


                ZF:ltä vastausta jossa seisovat autonvalmistajan takana (tottakai kun sopimukset näin sanoo) mutta kehoittavat silti rankemmassa ajossa olevissa autoissa öljynvaihtoon. Onko tämä täysin puppua taas?

                ZF has promoted lifetime service for many 5HP and 6HP factory filled transmissions. Lifetime is not clearly defined and each OEM manufacture has there own philosophy. ZF stands behind lifetime recommendation where listed in the vehicle operator’s manual. ZF engineered and tested our fluids to retain its characteristics through normal lifetime operating conditions. However, a spirited driving style, special environmental considerations and other individual driving factors may place higher than normal loads on transmission fluids. To assure proper operation it is advisable to perform a drain and fill at 100,000km/62,000 miles or eight years.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Meillä kaikki BMW automaattiaskiset myyntiautot myydään AINA hienosti toimivilla laatikoilla, mutta sen vuoksi ei ole tarvinnut turvautua vielä koskaan yhteenkään täysin turhaan öljynvaihtoon.

                  Eli kukin toki tavallaan.
                  Vaihdetaanko niihin aina turbiinit ja vanhat öljyt sisään?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Niin ja vielä sen verran noista GM:n laatikoista, et täytyy kyllä todeta miten nappivalinnan BMW:n täydelliset inssit tekivät valitessaan sen.
                    Se taisi tuolloin olla ainoita henkilöautoaskeja joka kesti ko.tehot ja väännöt ja loppujen lopuksi sekään ei ole ollenkaan niin huono laatikko kuin "nettipepet" kuvittelee.
                    Ok, niitä valikoitui todella paljon Suomeen parhaimman tuotiautobuumin myötä kun kaikki Saksassa kerran ratasvalon sytyttäneet sai "export" leiman ja päätyivät vaihtoautorivien halvimpina tänne pohjan perille.
                    Nythän ne ovat jo kestäneet melko hyvinkin vaikka ajosuoritetta on tässä välissä tullut satoja tuhansia lisää.
                    Eli ne takeltavat venttiilikoneiston solenoidit tuhosivat laatikoita jo melko alkutaipaleilla, eikä tähän ongelmaan ollut mitään vaikutusta öljyjen vaihdoilla.
                    Lastutetuista taas turbiinit ovat saaneet usein kipeää, mutta toisaalta, näitäkin löytyy jo puoli miljoonaa ajettuina ilman yhtäkään öljynvaihtoa.

                    Comment

                    • Vibaa
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 581
                      • Vaasa

                      Niin, ehkei voitelu ole se ongelma vaan öljyn ominaisuudet monimutkaisessa hydraulisessa askissa. Kun askit valmistetaan testataanko sekä speksataanko ne niin että kaadetaan tuoretta öljyä askiin, perään hiukan vettä sekä likaa/kuonaa mitä käytössä syntyy?

                      Miksi tuo ZF:n pdf sitten sisällyttää bmw:n merkinnät mikäli vaihtosuositus ei koske niitä? Tulee mieleen se parodisesti kirjoitettu teksti suomiautoista jotka valmistetaan erillisissä tehtaissa
                      Edit: vastaus edelliselle sivulle, puusilmä ei huomannut uutta sivua
                      Last edited by Vibaa; 10-06-2014, 15:36.
                      sigpic
                      E34 530iA

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ei kyse ole siitä kuka tietää mitäkin, koska silloin kun se ZF:n laatikko on valmistettu BMW:n kanssa sovituin speksein, täytetty LL öljyillä ja päälle lätkäisty ZF.n vihreä lätkä, ei vaihtovälisuositusta ole myöskään ZF:ltä.
                        Eli tämä ZF:n suositus ei liity mitenkään....siis EI MITENKÄÄN BMW:n alla oleviin vihreälätkäisiin ZF:iin joihin nimenomaan ihan itse ZF on tuon Long Life järjestelmän BMW:lle speksannut/rakentanut.
                        Tämänkin asian voinee varmistaa ihan ZF:ltä itseltään jos oikeasti vaihtohurmokseltaan haluaa.
                        Kerro lisää näistä "BMW:n kanssa sovituista spekseistä." Sinulla on varmaan jotain sisäpiiritietoa asiasta. Nyt on kuitenkin puhe usean automerkin jakamasta standardista tuotesarjasta ja mekaanisesti identtisistä vaihteistoista. ZF:n omat huolto-ohjeet eivät tee mitään eroa sen välille onko esim. 5HP24 Jaguarin vai BMW:n keulalla, niitä koskevat samat ohjeistukset ja niiden kovat osat tilataan samasta katalogista.

                        ...

                        GM:n laatikot eivät muuten ole ollenkaan huonon maineensa veroisia - ja helvetin suurena plussana voitaneen mainita, että osat ovat hinnaltaan aivan jotain muuta kuin ZF:n laatikoihin.
                        Last edited by r.w.; 10-06-2014, 16:19.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Supa View Post
                          Vaihdetaanko niihin aina turbiinit ja vanhat öljyt sisään?
                          Ei tietenkään.
                          Näissä LL laatikoissa öljynvaihto on tarkoitettukin vaihdettavaksi vasta remonttien+pesujen jälkeen.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by r.w. View Post
                            Kerro lisää näistä "BMW:n kanssa sovituista spekseistä." Sinulla on varmaan jotain sisäpiiritietoa asiasta. Nyt on kuitenkin puhe usean automerkin jakamasta standardista tuotesarjasta ja mekaanisesti identtisistä vaihteistoista. ZF:n omat huolto-ohjeet eivät tee mitään eroa sen välille onko esim. 5HP24 Jaguarin vai BMW:n keulalla, niitä koskevat samat ohjeistukset ja niiden kovat osat tilataan samasta katalogista.
                            Eli sinulla on tieto että ZF peruslaatikko on kaikilta osiltaan, softaltaan ja öljyiltään identtnen BMW:n alla olevan laatikon kanssa?

                            Sekään että ZF antaa suosituksia omilla speksellään valmistetulle ja täytetylle ZF:lle ei poista sitä tosiasiaa että BMW määrittelee kaiken huolto-ohjeistuksen.
                            Jos tästä pitää poiketa, pitää olla kiistatonta näyttöä syistä miksi näin kannattaa/pitää tehdä, kuten esim.läppien suhteen.
                            Eli tällaiselle ZF:n omalle suositukselle ei joka tapauksessa ole mitään perusteita, koska ei ole olemassa mitään näyttöä siitä että näiden öljyjen kanssa kanattaa läträtä ja vieläpä maksaa siitä "ilosta".

                            Eli, sen ainoan ja oikean huoltosuosituksen voi lukea huoltokirjasta ja/tai käydä kysymässä BMW:n viralliselta huoltoneuvojalta.
                            Jos on oikeasti olemassa näyttöä että nämä huoltosuositukset eivät ole riittäviä, eli niitä loppuun kuluneita ZF askeja alkaa ilmestymään googlettamalla kuin sieniä sateella, niin siinä tapauksessa BMW:n omat huolto-ohjeet on syytä tottakai ohittaa ja vaihdella niitä öljyjä.
                            Siinäkin vaiheessa toki pitää olla tiedossa se tosiasia että koska näihin huoltoihin käytetyt eurot maksavat itsensä takaisin ja maksavatko?
                            Jos tällaista FAKTAA ei ole olemassakaan, on jokainen käytetty euro näihin ihan turhiin öljynvaihtoihin vastatuuleen kusemista.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Jos tällaista FAKTAA ei ole olemassakaan, on jokainen käytetty euro näihin ihan turhiin öljynvaihtoihin vastatuuleen kusemista.
                              Onko se turhaa että vaihteisto toimii jouhevasti? Mielestäni ei.
                              Ja miksi laatikkoja huoltavat firmat sitten kehoittavat öljyjen vaihtoon? Onko ne niin ahneita?
                              Last edited by Supa; 10-06-2014, 19:55.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Supa View Post
                                Onko se turhaa että vaihteisto toimii jouhevasti? Mielestäni ei.
                                Tässä on nyt vastakkain omia autojaan ylihuoltavat ja sitten jonkinlainen autokauppias(?) joka tietysti laittaa myytäviin autoihin mahdollisimman vähän rahaa jotta katteet säilyy. Turha siis väitellä, eihän näkökannat ikinä tule samoiksi. Ihan sama väittely saadaan myös moottoriöljyjen tai alustan puslien/nivelien vaihdosta.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎