Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    No hyvä tietää, että se ei ole tod näk avoimena mulla siellä. Tuskin tuolla suurempaa merkitystä on, oli siinä letkun pätkä tulpattuna vaiko pelkkä tulppa..?

    Originally posted by markok View Post
    Kyllä löytyy ja on tulpattu. Tulppa piti ottaa irti ja leikata separaattorin eristeeseen pieni reikä letkun läpiviennille. Kukaan vaan ei ole osannut kertoa mitä vaikutusta on jos tulpan jättää paikalleen ja letkun kytkemättä.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by Martti View Post
      No hyvä tietää, että se ei ole tod näk avoimena mulla siellä. Tuskin tuolla suurempaa merkitystä on, oli siinä letkun pätkä tulpattuna vaiko pelkkä tulppa..?
      Muistaakseni tulppa oli suoraan separaattorin letkuliitännän päällä eli ei mitään letkun pätkää. Tuosta vaihdosta on jo jonkin aikaa, mutta muistelen, että se pieni letku meni siihen alipainekellolle moottorin etuosaan. Ilmeisesti jotenkin polttoaineen paineeseen liittyvä juttu.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Martti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 787
        • Suomi

        No mulla tuossa tosiaan oli vain lyhyt tumppi letkua, joka ei mennyt mihinkään, vaan sen päässä oli tulppa..

        Originally posted by markok View Post
        Muistaakseni tulppa oli suoraan separaattorin letkuliitännän päällä eli ei mitään letkun pätkää. Tuosta vaihdosta on jo jonkin aikaa, mutta muistelen, että se pieni letku meni siihen alipainekellolle moottorin etuosaan. Ilmeisesti jotenkin polttoaineen paineeseen liittyvä juttu.

        Comment

        • JiiP
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1734
          • Tampere

          Itse tuli kanssa laitettua pahvilätkä munuaisten taakse hätävarana. Viikonloppuna pitäisi laittaa osat kiinni kun viimeinen puuttuva letku saapuu. Eriste putkissa ei ollut ihmeellisen näköistä joten itse eristämällä saa varmasti hyvän tai paremman lopputuloksen. Mutta itse putket olivat köykäisen näköiset joten voin vain kuvitella, että vanhojen putkien irtisaanti ehjänä voi olla mahdotonta.

          Itsellä jossain vaiheessa käväisi vähän majoneesia öljykorkissa, mutta häipyi kun laitoin pahvin. Joka päivä en ole kyllä korkkiin kurkkinut joten voi johtua muustakin muuttujasta. Siitä en sen sijaan tiedä mistä johtuu se, että eilen (pakkasta siinä -20C) auton sammutettuani se valitti öljyntasosta, mutta tänään aamulla kun kävin öljymäärän katsomassa niin ihan ylärajassa oli. Liittykö jäätymiseen? Illalla pimeässä en saanut öljytikusta selvää.
          Official member of BTCF-Sauna Team
          E46 316i -03
          Ex:
          E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

          Comment

          • Ekape
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 205
            • Luvia

            Tätä pientä letkua ei ole kaikissa malleissa. Letku tulee toisesta päästä polttoainelinjan päässä olevalle painekellolle, yhtään en osaa sanoa mikä sen tarkoitus on. Villinä arvauksena että on jokin ilmaukseen liittyvä. Tämä letku oli muuten omasta autosta niin pehmennyt että sen joutui uusimaan. Laitoin tilalle 4mm nailonputkea.

            Comment

            • Ekape
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 205
              • Luvia

              Originally posted by JiiP View Post
              Mutta itse putket olivat köykäisen näköiset joten voin vain kuvitella, että vanhojen putkien irtisaanti ehjänä voi olla mahdotonta.

              Köykäistä on materiaali, uutena noi on semmoista mukavan elastista mutta vanhemmiten muuttuu rapsakaksi. Ainakin tuo separaattorilta imusarjaan menevä letku meni murusiksi. Separaattorilta öljytikulle menevä letku on kunnon kumiletkua ja oli puhdistuksen jälkeen uudenveroisessa kunnossa.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17847
                • PKS

                Osat odottamassa kotona kiinnilaittoa.

                Cold Climate mallin huohottimet tuli kahtena pakettina: Ensimmäinen osat 1-3 (kuvassa yhdistetty toisiinsa, kuva2) ja erikseen osa 4. Kuulemma edullisempi tuollaisena kittinä.

                Laitan samalla uusiksi hieman oikuttelevan termarin, joka ilmeisesti ei vedä täysin kiinni tällä hetkellä.
                Last edited by Dualfun; 06-01-2010, 23:12.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  Joo se pikkuletku on aika haperoo, edellisessä E46 328i oli jotain pieniä halkeemia ja mun piti se vaihtaa eristetyn separaattorin+letkujen yhteydessä. No se jäi ja autohan on jo myyty+osat annoin luonnollisesti mukaan.
                  Joku "vacuum hose back" on se pikkuputki ja tulee kiinni tohon "pressure regulator"iin. Näin E46 '98 328i.

                  Tässä nykyisessä E46 330i '02 ei ole koko pressure regulator eikä sitä pikkuputkea.

                  Tässä kuva alastomasta separaattorista ja tulpatusta hose backistä:


                  Tässä kuva E46 328i '98 pressure regulatorista johon tuo pikkuputki tulee:
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Uudemmissa ei oo pa-paineensäädintä tuolla lainkaan niin ei tarvita lähtöäkään. Non-return polttoainelinja kun on, ni filtterin yhteydessä auton alla painesäädin ja siitä eteenpäin tulee suutintukille vaan yks linja. M54:ssä muistaakseni muuttui. :think
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • JiiP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1734
                      • Tampere

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Cold Climate mallin huohottimet tuli kahtena pakettina: Ensimmäinen osat 1-3 (kuvassa yhdistetty toisiinsa) ja erikseen osa 4. Kuulemma edullisempi tuollaisena kittinä.
                      Paljon jäi hintaa osille ja oliko tuolle 1-3 paketille oma nimike?

                      Edit: Itselle osat 1-4 + öljynsuodatin maksoi 130€, Metroauto, Tampere.
                      Last edited by JiiP; 06-01-2010, 22:13.
                      Official member of BTCF-Sauna Team
                      E46 316i -03
                      Ex:
                      E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                      Comment

                      • fastandfurious
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1731
                        • Tampesteri

                        Originally posted by JiiP View Post
                        Paljon jäi hintaa osille ja oliko tuolle 1-3 paketille oma nimike?
                        Täällä kiinnostaa sama?! :think
                        ---------------------------------------------------
                        E91 325d M-Sport
                        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17847
                          • PKS

                          Originally posted by JiiP View Post
                          Paljon jäi hintaa osille ja oliko tuolle 1-3 paketille oma nimike?
                          Paketti (osat 1-3) löytyy osanumerolla 11 61 7 534 237 (ovh 88e) ja sitten päälle putki (osa 4) osanumero 11 15 7 532 629 (ovh 13,50e). Nämä siis 330i manuaali '02.

                          Tuossa vielä parempi kuva "pressure regulatorista".





                          edit: osa 7 menee kuulemma helposti paskaksi irrotettaessa, hinta ~20e, mutta eipä ollut hyllyssä. -> Varovaisuutta.
                          Last edited by Dualfun; 06-01-2010, 23:12.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17847
                            • PKS

                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Osat odottamassa kotona kiinnilaittoa.
                            Ja eilen meni kiinni asti. Huh huh mikä projekti. E46 konehuoneessa ainakin on niin vähän tilaa, että kädet on vereslihalla kauttaaltaan. Usko meinasi loppua kesken ties kuinka monta kertaa, mutta hiljalleen touhuamalla se siitä suttaantui.

                            Ehdottomasti vaikein rasti oli saada separaattori (osa 1) paikalleen. Jotta molempiin sen kiinnityspultteihin pääsi käsiksi, saati sai koko valtavan mokkulan paikalleen, joutui tieltä väistymään mm. seuraavat osat: IMM, sen putket ja koteloinnit, DISA, öljytikku, "sähkökeskus" ja kaasuläppä. Kaasuläppä siis on pakko irrottaa jos meinaa saada sen paikalleen, tulee niin tiukasti sen taakse (myös yksi pultti jää sen peittoon). Puhumattakaan putkien liitoksista, joiden taivuttaminen ja painaminen paikalleen oli melko tuskaa.

                            Mutta kannatti se. Vanhat osat kertoi pelottavaa totuuttaan: Osa 2 - lähes ummessa, osa 3 - miedosti öljyssä (kiertoon lähtenyt siis jo tavaraa ), osa 1 (separaattori) - kuorrutettu sisältä kauttaaltaan vaaleanruskeaksi. Osa 4 oli ainoa "täysin kunnossa".

                            Hemmetin hyvä fiilis aikaansaannoksesta, mutta kieltämättä ehkä vittumaisimpia hommia mitä olen koskaan tehnyt. Tilaa on todella vähän ja mm. IMM putkien liitokset sai auki ainoastaan 1mmx1mm liikkeellä 6mm lenkkiavaimella sormet 90 asteen kulmassa.

                            Tsemppiä puuhasteluun siihen alkaville, tämä ei ollut tarkoitus olla pelottelua Osat saa kyllä vaihdettua, vaatii vain paljon kärsivällisyyttä, aikaa sekä reipasta asennetta purkaa ensin tie auki kokonaan.

                            Samalla vaihtui mm. termari, mikä nosti hymyn korviin kun tuli ekaa kertaa kunnolla lämmintä sisään, vanha oli silminnähtävästi jumittunut.

                            edit: Osa 7 oli muuten eristetty jo valmiiksi, tosin eipä sitä oltukaan vaihtamassa.
                            Last edited by Dualfun; 10-01-2010, 10:01.
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                            ½
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Ja eilen meni kiinni asti. Huh huh mikä projekti. E46 konehuoneessa ainakin on niin vähän tilaa, että kädet on vereslihalla kauttaaltaan. Usko meinasi loppua kesken ties kuinka monta kertaa, mutta hiljalleen touhuamalla se siitä suttaantui.

                              Ehdottomasti vaikein rasti oli saada separaattori (osa 1) paikalleen. Jotta molempiin sen kiinnityspultteihin pääsi käsiksi, saati sai koko valtavan mokkulan paikalleen, joutui tieltä väistymään mm. seuraavat osat: IMM, sen putket ja koteloinnit, DISA, öljytikku, "sähkökeskus" ja kaasuläppä. Kaasuläppä siis on pakko irrottaa jos meinaa saada sen paikalleen, tulee niin tiukasti sen taakse (myös yksi pultti jää sen peittoon). Puhumattakaan putkien liitoksista, joiden taivuttaminen ja painaminen paikalleen oli melko tuskaa.

                              Mutta kannatti se. Vanhat osat kertoi pelottavaa totuuttaan: Osa 2 - lähes ummessa, osa 3 - miedosti öljyssä (kiertoon lähtenyt siis jo tavaraa ), osa 1 (separaattori) - kuorrutettu sisältä kauttaaltaan vaaleanruskeaksi. Osa 4 oli ainoa "täysin kunnossa".

                              Hemmetin hyvä fiilis aikaansaannoksesta, mutta kieltämättä ehkä vittumaisimpia hommia mitä olen koskaan tehnyt. Tilaa on todella vähän ja mm. IMM putkien liitokset sai auki ainoastaan 1mmx1mm liikkeellä 6mm lenkkiavaimella sormet 90 asteen kulmassa.

                              Tsemppiä puuhasteluun siihen alkaville, tämä ei ollut tarkoitus olla pelottelua Osat saa kyllä vaihdettua, vaatii vain paljon kärsivällisyyttä, aikaa sekä reipasta asennetta purkaa ensin tie auki kokonaan.

                              Samalla vaihtui mm. termari, mikä nosti hymyn korviin kun tuli ekaa kertaa kunnolla lämmintä sisään, vanha oli silminnähtävästi jumittunut.

                              edit: Osa 7 oli muuten eristetty jo valmiiksi, tosin eipä sitä oltukaan vaihtamassa.
                              En ole tuota e46:n moottoritilan ahtautta niin tarkasti tutkinut, mutta ei tuossa e39:ssäkään separaattori ole kovin helposti vaihdettavissa. Ihan samalta se tuntui kuin mitä Dualfun edellä kirjoitti. Minulla kun oli uudet imusarjan tiivisteet varastossa niin otin sitten tuossa yhteydessä koko imusarjan irti. Silloin tilaa onkin jo niin paljon, että itse huohotusjärjestelmän osien vaihto on todella helppo tehdä. Jos siis epäilyttää ryhtyä tuohon hommaan niin kannattaa varata ne imusarjan tiivisteet lähettyville. Imusarjan irroitushan on tuossa vaiheessa todella nopea homma. Eniten minulla ongelmia aiheutti putkien liittäminen separaattoriin. Ainakin osa letkuista kiinnittyi pyöräyttämällä ja eihän ne mahtuneet imusarja paikallaan kääntymään lukkoon.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17847
                                • PKS

                                Imusarjan irroitus olisi varmasti helpottanut hommaa, mutta siihen en halunnut lähteä..

                                Mutta totta puhut tuosta E39 vs. E46. E39 mahtuu vaikka tanssimaan konehuoneessa tuolla alueella missä hommia tehdään siinä missä E46 on todella ahdasta.

                                Originally posted by markok View Post
                                Ainakin osa letkuista kiinnittyi pyöräyttämällä ja eihän ne mahtuneet imusarja paikallaan kääntymään lukkoon.
                                Osa 3 oli pyöräyttämällä kiinni separaattorissa. Pienellä kikkailulla ja näppäryydellä sen sai loksahtamaan lukkoon kyllä imusarja paikallaan letku sen läpi vietynä.

                                edit: ajatuskatkos
                                Last edited by Dualfun; 10-01-2010, 10:38.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎