Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UPI
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 115
    • Oulu

    Originally posted by Juppe View Post
    Eihän se nyt syyläriin toppaa. Hujahtaa läpi, että suhina käy. Ei se pakkasilma juuri kerkee siinä lämpenemään. Siitä se löytää tiensä suoraan koneelle ja kun huohotusputkissa menee lämmintä ilmaa ja sen saman letkun pinta saa kylmää päälle, ei tarvitse ihmetellä mistä sitä kosteutta tulee. Sieltä munuaisesta on aika suora reitti imusarjan alle.

    Alkupään e46 316/318 (ainakin näissä) ne munuaisten takana olevat reiät on ummessa semmosilla peitelevyillä. Mahtaisko samat passa uudempaankin? Ei ne varmaan turhaan noissakaan oo tuolla olleet.

    Osa 8
    http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=51&fg=75
    No kle...sittehän nää pahvikikkailut kannattaa laittaakin!

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      Itselläni on kans ollut pahvit munuaisten takana viikon verran, tänään sain vihdoin ja viimein vaihdettuu jumittuneen termarin.
      Siinä ei kauan nokka tuhissut, kun ei edes ilmaa mennyt hirveesti järjestelmään, oli sopivat letkunpuristimet jotka nyt jeesas jonkun verran.

      ..nyt vaan on kabiinissa ku sauna, pitäis varmaan päivittää säätöpanelin ohjelmisto.

      EDIT: täytys vaan maalata tuo pahvi mustaks, nyt paistaa pahvit aika karusti läpi
      Last edited by Dani; 11-01-2010, 21:53.
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • janne_j
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 31
        • Kokkola

        tyhmä kysymys mutta löytyykö tollanen huohotin systeemi e39 525tds:stä ja onko niissä ollu samaa ongelmaa että tukkiintuu ja jäätyy?

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          Juu niin tarttis. Mulla taitaa lukea beautibay.com pahvillätkän kyljessä Ei löytynyt muuta sopivaa, kuin eukon TIGI shampootilauksesta nurkkiin jäänyt pahvilaatikko

          Ne peitelevyt löytyy muuten uudempaankin. Hinta huimat 11usd. Ei ne marmorillakaan sitten kovin paljoa voi maksaa. Taidanpa tilata semmoset itselle. Ei tartte sutata pahvin kappaleita maalilla...

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            No kato vaan, noi menee kyllä tilaukseen, on muutenkin vähän asiaa Laakkoselle, tattis vinkistä
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Ekape
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 205
              • Luvia

              Originally posted by Juppe View Post
              Eihän se nyt syyläriin toppaa. Hujahtaa läpi, että suhina käy. Ei se pakkasilma juuri kerkee siinä lämpenemään. Siitä se löytää tiensä suoraan koneelle ja kun huohotusputkissa menee lämmintä ilmaa ja sen saman letkun pinta saa kylmää päälle, ei tarvitse ihmetellä mistä sitä kosteutta tulee. Sieltä munuaisesta on aika suora reitti imusarjan alle.
              Se että letku saa ulkopinnalleen kylmää ilmaa ei tee kosteutta letkun sisälle. Kyllä se on siellä jo letkussa olevaa kosteutta mikä tiivistyy letkun sisäpinnoille. Vähän sama juttu kuin vie kylmän olutpullon kuumaan saunaan, pullon pinta muuttu märäksi eli siihen tiivistyy kosteutta, se kosteus ei suinkaan tule sen lasin läpi.

              Eli oikeampi paikka korjailla tätä ominaisuutta olisi imuilman esilämmitys tai oikeastaan kuivaus. Vanhoissa autoissa oli monesti jonkinlainen kääntöventtiili jolla imuilma otetiin lämpimästä konehuoneesta talviaikaan. En usko että tämäkään kokonaan korjaa ongelmaa, vallitseva ilmankosteus on kuitenkin kokolailla sama konepellin sisä ja ulkopuolella.

              Väitän edelleen että tuo majoneesin muodostus huohottimeen saa alkunsa tukkeentuneesta separaattorista tai paluu linjasta. Tämä johtaa siihen että öljy/vesi/ilmaseos ei pääse valumaan öljypohjaan vaan jumittuu matkalle. Jäätyminen tapahtuu todennäköisesti käytön jälkeen kun auto jää pakkaseen seisomaan. Tukos ilmenee kun seuraavan kerran ajetaan moottori niin kuumaksi että se alkaa huohottaa ja muodostaa painetta lohkoon. Koska huohotuslinja on nyt tukossa niin sinne ei synny virtausta joka sulattaisi majoneesit ja huohotin toimisi normaalisti. Lopputuloksena on että paine purkautuu jostain ei toivotusta paikasta.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                Osittain varmaan näinkin, mutta olisko se separaattori alun alkujaan mennyt ikinä tukkoon, jos ne lätkät olisivat pitäneet konehuoneen lämpimänä? Luultavasti ei. Toi meinaan nopeuttaa koneen lämpenemistä melkoisesti. Se on ihan helppo todeta kokeilemalla. Sama homma pösömiehilläkin on murheena joka talvi ja niihinkin toimii pahvikikka. Kun letkut suojaa viimalta, ne ei mee tukkoon.
                Last edited by Juppe; 11-01-2010, 23:20.

                Comment

                • Ekape
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 205
                  • Luvia

                  Letkujen tukkeentuminen lähtee liikkeelle öljytikun putkesta jossa on hyvin ahdas virtausaukko. Tämä kapeikko karstoittuu ajan kanssa umpeen. Tämä karstoittuminen ei minun nähdäkseni ole mitenkään yhteydessä kylmiin olosuhteisiin. Tämä karsta taas johtaa siihen että separaattoriin kerääntyy tätä majoneesia koska se ei enää valuu esteettä öljypohjaan.

                  Nyt pitää muistaa taas kerran että nämä bemarit missä tätä ongelmaa on ilmennyt alkavat lähestyä iältään kymmentä vuotta tai yli. Uutena kaikki ovat toimineet moiteetta. Eli paras korjaus on palauttaa auto mahdollisimman lähelle sitä tilaa jollainen se on tehtaalta lähtiessään ollut ja unohtaa kikkailut.
                  Last edited by Ekape; 12-01-2010, 08:50. Reason: tpoja

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Joo, se voi olla, että tässä on monet ajelleet letkut majoneesissa vaikka kuinka monta talvea, kun ei oo vaan tullut katsottua niitä. Nyt kun asiasta on tullut keskustelua, on jengi huomanut, että sitä moskaa tosiaa on niissä letkuissa. Jos sen saa katoamaan rajoittamalla ilman pääsyä konehuoneeseen, kannattaa ne peitelevyt kyllä hakea marmoritiskiltä tai sitten viritellä se pahvi sinne. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

                    Nää long life jutut taitaa alkaa muodostamaan jatkossakn vielä muitakin ongelmia. Ei se öljytikun reikäkään umpeen menis, jos öljyt vaihdettais 10tkm välein... Tota karstaa kyllä kertyy vähän joka paikkaan, kun niillä öljyilä ajellaan mun mielestä liian pitkään. Omaani vetäisen seuraavassa vaihdossa fortet ja siirryn 10tm vaihtoväliin. ESP:tä mä silti ajattelin käyttää, kun sitä sattuu vajassa olemaan 24 litraa

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7436
                      • Oulu

                      Originally posted by Ekape View Post
                      Letkujen tukkeentuminen lähtee liikkeelle öljytikun putkesta jossa on hyvin ahdas virtausaukko. Tämä kapeikko karstoittuu ajan kanssa umpeen.
                      Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?

                      Originally posted by Juppe View Post
                      Joo, se voi olla, että tässä on monet ajelleet letkut majoneesissa vaikka kuinka monta talvea, kun ei oo vaan tullut katsottua niitä.
                      Jep, olen ajanut letkut majoneesissa vaikka olen niitä katsonutkin.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17847
                        • PKS

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?
                        E39 saattaa olla melko helpostikin pääsy öljytikun juureen (kts. kuva, osa nr. 4 menee tikulle). E46 sanoisin melkein, että ei mitään toivoa ilman isoja purkujuhlia.

                        Itsellä oli öljytikun putki puhdas kuin uusi, samoin kuin ko. osa nr. 4.

                        Komppaan Ekape:a kyllä tuossa kosteuden muodostumisessa. Toisaalta, ämpö ja korkeammilla kierroksilla ajaminen poistaa kosteutta öljyn seasta myös huohottimessa (majoneesia). Mutta entäs kun se poistunut kosteus (vesi) jäätyy sinne separaattoriin? Mulla tuli pitkä liru pihalle sieltä irroitettaessa, mitähän olisi tapahtunut jos se olisi jäätynyt..
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                        ½
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Ekape
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 205
                          • Luvia

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?
                          Ei pääse. , öljytikunputken vois pystyä irroittamaan ilman koko systeemin purkamista, mutta samalla vaivalla ottaa koko paketin irti.

                          Comment

                          • Martti
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 787
                            • Suomi

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Pääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?


                            Jep, olen ajanut letkut majoneesissa vaikka olen niitä katsonutkin.
                            Originally posted by Ekape View Post
                            Ei pääse. , öljytikunputken vois pystyä irroittamaan ilman koko systeemin purkamista, mutta samalla vaivalla ottaa koko paketin irti.
                            No tottahan sen öljytikun putken saa irti ilman huohotussysteemin purkamista?? Nappaa vaan ilmanputsarikotelon ja tarvittaessa haitariputken mäkeen, niin täts it. Max. 30min homma putsauksen kanssa ja tuostahan se taistelu tilaongelmien kanssa vasta alkaa..siis jos oikeasti asian haluaa korjata (järjestelmän puhdistaa/uusia).

                            Tuo ölytikun putkihan on alapäästään tavallaan kaks putkea sisäkkäin, tää natsa johon separaattorilta tuleva letku yhdistyy, purkaa sen varsinaisen öljytikun putken ympäriltä. Tuo putkien väli on luokkaa 2mm, jos sitäkään, ja ymmärrettävästi virtauspinta-alaa on kohtuu niukasti.

                            E: Siis nimenomaan öljytikun putken saa helposti irti, ei tuota Dualfunin postaaman kuvan letkua nro 4. Tosin siinä tuskin puhdistustarvetta ilmeneekään. Mulla oli myös öljytikun putki suht puhdas, kuten Dualilla. Isoimmat mömmöt oli ylempänä (ja luultavasti separaattoristakin jotain mielenkiintoista olisi purkamalla löytynyt..)
                            Last edited by Martti; 12-01-2010, 11:56.

                            Comment

                            • Ekape
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 205
                              • Luvia

                              Originally posted by Martti View Post
                              No tottahan sen öljytikun putken saa irti ilman huohotussysteemin purkamista?? Nappaa vaan ilmanputsarikotelon ja tarvittaessa haitariputken mäkeen, niin täts it.
                              En ala enempää vänkäämään kun oma kokemus perustuu tasan tuohon yhteen yksilöön. Tästä yksilöstä ei pystynyt irroittamaan paluuletkua niin että tikku on autossa paikoillaan, vaan paluuletku piti irroittaa ensin separaattorista. Tämän jälkeen putki ja letku pöydälle ja ruuvimeisselillä avittamalla liitos auki.
                              Olettaisin että kun Petri.Kekkonen tätä kysyy niin ei ole hänenkään autostaan tuota järjestelmää purettu miesmuistiin. Sen jälkeen kun tuo on kertaalleen avattu ja liitos "voideltu" niin tuon letkun pystyy nyppäämään varsin helposti irti eikä tarvitse purkaa niin paljoa.

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17847
                                • PKS

                                Originally posted by Ekape View Post
                                ETästä yksilöstä ei pystynyt irroittamaan paluuletkua niin että tikku on autossa paikoillaan, vaan paluuletku piti irroittaa ensin separaattorista. Tämän jälkeen putki ja letku pöydälle ja ruuvimeisselillä avittamalla liitos auki.
                                Nyt ymmärrän minäkin mistä puhut. Eli putken 4 ja öljytikunputken liitoskohdasta? Kyllä, se oli jumissa juu, mutta kun tajusi ottaa letkusta kiinni ja pyörittää sitä vetämisen sijaan niin kyllähän se sieltä irtosi lopulta..
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎