Originally posted by Juppe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?
Collapse
X
-
Itselläni on kans ollut pahvit munuaisten takana viikon verran, tänään sain vihdoin ja viimein vaihdettuu jumittuneen termarin.
Siinä ei kauan nokka tuhissut, kun ei edes ilmaa mennyt hirveesti järjestelmään, oli sopivat letkunpuristimet jotka nyt jeesas jonkun verran.
..nyt vaan on kabiinissa ku sauna, pitäis varmaan päivittää säätöpanelin ohjelmisto.
EDIT: täytys vaan maalata tuo pahvi mustaks, nyt paistaa pahvit aika karusti läpiLast edited by Dani; 11-01-2010, 21:53.
Comment
-
-
Juu niin tarttis. Mulla taitaa lukea beautibay.com pahvillätkän kyljessäEi löytynyt muuta sopivaa, kuin eukon TIGI shampootilauksesta nurkkiin jäänyt pahvilaatikko
Ne peitelevyt löytyy muuten uudempaankin. Hinta huimat 11usd. Ei ne marmorillakaan sitten kovin paljoa voi maksaa. Taidanpa tilata semmoset itselle. Ei tartte sutata pahvin kappaleita maalilla...
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostEihän se nyt syyläriin toppaa. Hujahtaa läpi, että suhina käy. Ei se pakkasilma juuri kerkee siinä lämpenemään. Siitä se löytää tiensä suoraan koneelle ja kun huohotusputkissa menee lämmintä ilmaa ja sen saman letkun pinta saa kylmää päälle, ei tarvitse ihmetellä mistä sitä kosteutta tulee. Sieltä munuaisesta on aika suora reitti imusarjan alle.
Eli oikeampi paikka korjailla tätä ominaisuutta olisi imuilman esilämmitys tai oikeastaan kuivaus. Vanhoissa autoissa oli monesti jonkinlainen kääntöventtiili jolla imuilma otetiin lämpimästä konehuoneesta talviaikaan. En usko että tämäkään kokonaan korjaa ongelmaa, vallitseva ilmankosteus on kuitenkin kokolailla sama konepellin sisä ja ulkopuolella.
Väitän edelleen että tuo majoneesin muodostus huohottimeen saa alkunsa tukkeentuneesta separaattorista tai paluu linjasta. Tämä johtaa siihen että öljy/vesi/ilmaseos ei pääse valumaan öljypohjaan vaan jumittuu matkalle. Jäätyminen tapahtuu todennäköisesti käytön jälkeen kun auto jää pakkaseen seisomaan. Tukos ilmenee kun seuraavan kerran ajetaan moottori niin kuumaksi että se alkaa huohottaa ja muodostaa painetta lohkoon. Koska huohotuslinja on nyt tukossa niin sinne ei synny virtausta joka sulattaisi majoneesit ja huohotin toimisi normaalisti. Lopputuloksena on että paine purkautuu jostain ei toivotusta paikasta.
Comment
-
-
Osittain varmaan näinkin, mutta olisko se separaattori alun alkujaan mennyt ikinä tukkoon, jos ne lätkät olisivat pitäneet konehuoneen lämpimänä? Luultavasti ei. Toi meinaan nopeuttaa koneen lämpenemistä melkoisesti. Se on ihan helppo todeta kokeilemalla. Sama homma pösömiehilläkin on murheena joka talvi ja niihinkin toimii pahvikikka. Kun letkut suojaa viimalta, ne ei mee tukkoon.Last edited by Juppe; 11-01-2010, 23:20.
Comment
-
-
Letkujen tukkeentuminen lähtee liikkeelle öljytikun putkesta jossa on hyvin ahdas virtausaukko. Tämä kapeikko karstoittuu ajan kanssa umpeen. Tämä karstoittuminen ei minun nähdäkseni ole mitenkään yhteydessä kylmiin olosuhteisiin. Tämä karsta taas johtaa siihen että separaattoriin kerääntyy tätä majoneesia koska se ei enää valuu esteettä öljypohjaan.
Nyt pitää muistaa taas kerran että nämä bemarit missä tätä ongelmaa on ilmennyt alkavat lähestyä iältään kymmentä vuotta tai yli. Uutena kaikki ovat toimineet moiteetta. Eli paras korjaus on palauttaa auto mahdollisimman lähelle sitä tilaa jollainen se on tehtaalta lähtiessään ollut ja unohtaa kikkailut.
Comment
-
-
Joo, se voi olla, että tässä on monet ajelleet letkut majoneesissa vaikka kuinka monta talvea, kun ei oo vaan tullut katsottua niitä. Nyt kun asiasta on tullut keskustelua, on jengi huomanut, että sitä moskaa tosiaa on niissä letkuissa. Jos sen saa katoamaan rajoittamalla ilman pääsyä konehuoneeseen, kannattaa ne peitelevyt kyllä hakea marmoritiskiltä tai sitten viritellä se pahvi sinne. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Nää long life jutut taitaa alkaa muodostamaan jatkossakn vielä muitakin ongelmia. Ei se öljytikun reikäkään umpeen menis, jos öljyt vaihdettais 10tkm välein... Tota karstaa kyllä kertyy vähän joka paikkaan, kun niillä öljyilä ajellaan mun mielestä liian pitkään. Omaani vetäisen seuraavassa vaihdossa fortet ja siirryn 10tm vaihtoväliin. ESP:tä mä silti ajattelin käyttää, kun sitä sattuu vajassa olemaan 24 litraa
Comment
-
-
Originally posted by Ekape View PostLetkujen tukkeentuminen lähtee liikkeelle öljytikun putkesta jossa on hyvin ahdas virtausaukko. Tämä kapeikko karstoittuu ajan kanssa umpeen.
Originally posted by Juppe View PostJoo, se voi olla, että tässä on monet ajelleet letkut majoneesissa vaikka kuinka monta talvea, kun ei oo vaan tullut katsottua niitä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostPääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?
Itsellä oli öljytikun putki puhdas kuin uusi, samoin kuin ko. osa nr. 4.
Komppaan Ekape:a kyllä tuossa kosteuden muodostumisessa. Toisaalta, ämpö ja korkeammilla kierroksilla ajaminen poistaa kosteutta öljyn seasta myös huohottimessa (majoneesia). Mutta entäs kun se poistunut kosteus (vesi) jäätyy sinne separaattoriin? Mulla tuli pitkä liru pihalle sieltä irroitettaessa, mitähän olisi tapahtunut jos se olisi jäätynyt..E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostPääseekö tuota kohtaa mitenkään helposti puhdistamaan ilman että purkaa koko huohotussysteemiä irti?
Jep, olen ajanut letkut majoneesissa vaikka olen niitä katsonutkin.Originally posted by Ekape View PostEi pääse. , öljytikunputken vois pystyä irroittamaan ilman koko systeemin purkamista, mutta samalla vaivalla ottaa koko paketin irti.
Tuo ölytikun putkihan on alapäästään tavallaan kaks putkea sisäkkäin, tää natsa johon separaattorilta tuleva letku yhdistyy, purkaa sen varsinaisen öljytikun putken ympäriltä. Tuo putkien väli on luokkaa 2mm, jos sitäkään, ja ymmärrettävästi virtauspinta-alaa on kohtuu niukasti.
E: Siis nimenomaan öljytikun putken saa helposti irti, ei tuota Dualfunin postaaman kuvan letkua nro 4. Tosin siinä tuskin puhdistustarvetta ilmeneekään. Mulla oli myös öljytikun putki suht puhdas, kuten Dualilla. Isoimmat mömmöt oli ylempänä (ja luultavasti separaattoristakin jotain mielenkiintoista olisi purkamalla löytynyt..)Last edited by Martti; 12-01-2010, 11:56.
Comment
-
-
Originally posted by Martti View PostNo tottahan sen öljytikun putken saa irti ilman huohotussysteemin purkamista?? Nappaa vaan ilmanputsarikotelon ja tarvittaessa haitariputken mäkeen, niin täts it.
Olettaisin että kun Petri.Kekkonen tätä kysyy niin ei ole hänenkään autostaan tuota järjestelmää purettu miesmuistiin. Sen jälkeen kun tuo on kertaalleen avattu ja liitos "voideltu" niin tuon letkun pystyy nyppäämään varsin helposti irti eikä tarvitse purkaa niin paljoa.
Comment
-
-
Originally posted by Ekape View PostETästä yksilöstä ei pystynyt irroittamaan paluuletkua niin että tikku on autossa paikoillaan, vaan paluuletku piti irroittaa ensin separaattorista. Tämän jälkeen putki ja letku pöydälle ja ruuvimeisselillä avittamalla liitos auki.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Comment