Tottakai ne kestää kun ei sielä pytyissä räjähtele kuin höyryt mutta ajamisen ilosta ei kyllä voi puhua.
Ne bemun nelipyttyiset on niin karseita moottoreita ominaisuuksiltaan,miksi ei siis voi ostaa jotain corollan konetta paljon halvemmalla samoilla ominaisuuksilla...
Eli äänet menee M52B28,tehokas,kestävä,bensapihi
Tossa M42 koneessa on litratehot isommat(75hv/l vs. 71hv/l) kuin mainitsemassasi vanos,maf,puola,nicasil,asentotunnistin vikaisessa kuutosessa.
Tossa M42 koneessa on litratehot isommat(75hv/l vs. 71hv/l) kuin mainitsemassasi vanos,maf,puola,nicasil,asentotunnistin vikaisessa kuutosessa.
Johtunee siitä että tehoja "rajoitettu" imusarjalla ja tuloksena--> mahtavat väännöt -->mahtava kulutus-->mahtavat dynohepat-->helppo saada 40hp lisää (imusarja)... Taitaa muuten by the way olla samaa luokkaa kuin tuossa vajaasylinterisessäsi tuo kulutus...
Kuitenkin bemarin nelipyttyiset laiskoja ja ominaisuudet (Vääntö/tehokäyrä) sopisivat paremmin johonkin tehosekoittimeen kuin autoon...Ja mitkä äänet tuossa räksyttävässä nelosessa-->kuin vammainen orava hakkaisi bongorumpua venttiilikopan alla.
Kuitenkin bemarin nelipyttyiset laiskoja ja ominaisuudet (Vääntö/tehokäyrä) sopisivat paremmin johonkin tehosekoittimeen kuin autoon...Ja mitkä äänet tuossa räksyttävässä nelosessa-->kuin vammainen orava hakkaisi bongorumpua venttiilikopan alla.
En nyt tiedä onko esim m10 2.0 ruisku 125hv@5700 172nm@4350 vs m20 2.0 ruisku 129hv@6000 174nm@4000 mitenkään suuri ero, ja kun ottaa huomioon vielä m10:n vanhemman ruiskutyypin:think
s14b25 238hv@7000 240nm@4750 vs m50b25 192hv@5900 245nm@4700 Onhan s14 korkeammalla tehot mutta väännötkin aika lailla samoissa kierroksissa tulee kuin tuon m50:n kanssa, ja en kyllä laiskaksi menisi sanomaan tuota s14:kaan.
Tuntuu nuo kutosetkin olevan aika tehosekoitin kamaa siis.
Ja äänistä sen verta et makuasia on kuin persreikä.............
Tämä meni sitten nelos ja kutoskoneiden vertailuksi?
Kylmä tosi faktahan on se että BMW tunnettaan erityisesti kutoskoneistaan.
Vaiko onko se hepreaa kun BMW voittaa yleensä kutoskoneella "vuoden moottori palkinnon"? Neloskoneet jätän ihan japskien huoleksi kun osaavat ne tehdä. Jos totta vielä puhutaan niin ei normi neloskoneella BMW:ssä tee mitään(Ei siis M versioita) niin kutoskoneinen BMW se olla pitää ja mielellään yli 2.5 litranen, kun haetaan sitä suorituskykyä mitä BMW:ltä voidaan odottaa.
Johtunee siitä että tehoja "rajoitettu" imusarjalla ja tuloksena--> mahtavat väännöt -->mahtava kulutus-->mahtavat dynohepat-->helppo saada 40hp lisää (imusarja)... Taitaa muuten by the way olla samaa luokkaa kuin tuossa vajaasylinterisessäsi tuo kulutus...
Kuitenkin bemarin nelipyttyiset laiskoja ja ominaisuudet (Vääntö/tehokäyrä) sopisivat paremmin johonkin tehosekoittimeen kuin autoon...Ja mitkä äänet tuossa räksyttävässä nelosessa-->kuin vammainen orava hakkaisi bongorumpua venttiilikopan alla.
OT.
By the way, itse tuollaisen m52b28 koneisen auton omistaneena ja siihen sen "imusarjan" vaihtaneena, voin kyllä sanoa ettei todellinen teho sillä noussut kuin sen 20hv....
Mitä tulee kulutukseen esim. m52b28 ja s14b23 suhteen, molemmat ruokailee suht saman verran. 50tkm todellinen laskettu keskikulutus 328i:ssä oli 9,7l ja nyt reilu 20tkm takana samanlaista ajoa ja s14b23 antaa keskikulutukseksi 9,9l
Se että moottorissa on 4 sijaan 6 sylinteriä ei tee siitä yhtään vääntävämpää.
Luonnollisesti 6 sylinterinen rivimoottori moottori on hieno ja BMW:n tapauksessa yksi merkkiin kuuluva haluttu ominaisuus.
Siltikin BMW pudotti 2l (2,2) kutosen pois ja korvasi sen 2,0l nelisylinterisellä.?? Sielläkin todettiin ettei niillä ylimääräisillä 2 sylinterillä saada aikaan mitään hyötyä, ainoastaan kalliimmat valmistuskulut.
Käytännössa yli 2,5l koneita löytyy maailmalta hyvin vähän mitkä olis nelisylinterisiä.
Enemmän iskutilavuutta = enemmän sylintereitä.
Jos katsotaan 100000 valmistettua M10 koneista ja M52 koneista autoa. Ja mietitään kumpia patoja on tullut takuun aikana enemmän takaisin tehtaalle .....
Lisää OT:tä Kenellä autovalmistajalla on ollut iskutilavuudeltaan isoin 4 sylinterinen bensamoottori henkilöautossa nykyaikana??
Eipäs nyt sotketa mitään M:miä tähän sillä ne on kyllä kaikki hienoja.
Ja tuosta sylinterien vähentämisestä,oletkos ajanut kyseisillä yksilöillä?,,,minäpä olen ja manasin maasta helvettiin sen nelimukisen pappamoottorin.Epäilisin kuten sinäkin kustannusalennuksen aiheuttamaa mielenhäiriötä.
Mutta millä hinnalla?..Auto kiihtyi kuin halvaantunut mummo nitronpuutteessa,särisi vaan niin helvetisti ja tasaisesta kiihtyvyydestä/makeista äänistä ei ollut tietoakaan.Joka vaihteella piti hakea se nelikon selvästi erottuva tylsä tehohuippu ja sitten auto taas nytkähti tehottomille kierroksille-->kun näkisit sen vääntökäyrän muodon niin ymmärtäisit.
Ja kuten tuossa jo joku kirjoittelikin ei se Bemu millään vajaamukisilla mainetta ole niittänyt moottoritekniikassa...
Ja se imusarja,en tarkoittanut mitään vanhan 2,5litraisen sarjaa vaan 2,8:lle vastavarten tarkoitettua eli esim Schrick...
Kuitenkin bemarin nelipyttyiset laiskoja ja ominaisuudet (Vääntö/tehokäyrä) sopisivat paremmin johonkin tehosekoittimeen kuin autoon...Ja mitkä äänet tuossa räksyttävässä nelosessa-->kuin vammainen orava hakkaisi bongorumpua venttiilikopan alla.
Sanoo mies joka ajaa dieselillä... Kai tiesit ettei autoa ja työkonetta tankata samalla mittarilla ja että elämä alkaa vasta 5000 kierroksen jälkeen?
Kyllä neloset rulettaa ihan siinä missä kutosetkin, paremmuus ratkeaa käyttötarkoituksen mukaan. Jostain syystä esim. M50B20 jäi hyllylle kun E36:sta väsättiin FIA:n sääntöihin supertouring autoa, valituksi tuli M42B18 vaikka sen käyttämiseksi piti rakentaa suurella vaivalla 318is sedan homologaatiomalli kun taas 320i sedan olisi ollut suoraan hyllyssä. E46:ssa taisi olla pakko käyttää suoraa kutosta koska sopivaa 4-venttiilistä nelosta ei ollut tuotannossa.
Muutenkin BMW:n suorat kutoset on monesti jääneet hyllyyn kilpailutarkoituksissa jos vain on ollut yhtään valinnanvaraa. 7 vuotta sitten BMW rakensi *todella* pienen ja erittäin kalliin sarjan V8 moottoreita M3 GTR malliin ettei tarvisisi käyttää suoraa kuutosta. Ja kuten tiedetään, kilpa-autoissa ratkaisut jalostuvat äärimmäisyyksiin kun tavoitellaan parasta suorituskykyä.
Ja nythän uutta M3:a vauhdittaa 2 x suora nelonen, ne vain on kytketty samaan kampiakseliin
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Sanoo mies joka ajaa dieselillä... Kai tiesit ettei autoa ja työkonetta tankata samalla mittarilla ja että elämä alkaa vasta 5000 kierroksen jälkeen?
Kyllä neloset rulettaa ihan siinä missä kutosetkin, paremmuus ratkeaa käyttötarkoituksen mukaan. Jostain syystä esim. M50B20 jäi hyllylle kun E36:sta väsättiin FIA:n sääntöihin supertouring autoa, valituksi tuli M42B18 vaikka sen käyttämiseksi piti rakentaa suurella vaivalla 318is sedan homologaatiomalli kun taas 320i sedan olisi ollut suoraan hyllyssä. E46:ssa taisi olla pakko käyttää suoraa kutosta koska sopivaa 4-venttiilistä nelosta ei ollut tuotannossa.
Muutenkin BMW:n suorat kutoset on monesti jääneet hyllyyn kilpailutarkoituksissa jos vain on ollut yhtään valinnanvaraa. 7 vuotta sitten BMW rakensi *todella* pienen ja erittäin kalliin sarjan V8 moottoreita M3 GTR malliin ettei tarvisisi käyttää suoraa kuutosta. Ja kuten tiedetään, kilpa-autoissa ratkaisut jalostuvat äärimmäisyyksiin kun tavoitellaan parasta suorituskykyä.
Ja nythän uutta M3:a vauhdittaa 2 x suora nelonen, ne vain on kytketty samaan kampiakseliin
Kai tiesit miksi kutsutaan ihmistä,joka ajaa yli 50000/vuosi tehokkaalla bensakoneella...idiootiksi?
Kyllähän bensa tietysti on urheiluautoon sopivampi,mutta mitä sillä käyttiksessä tekee?..Ja sitäpaitsi aika moni vakibensa jää kyllä noiden uusien diiselien taa vähän joka suhteessa muutenkin...
Ja kun nyt hiuksia alettiin halkomaan niin voihan siitä nelosesta saada epäkäytännöllistä hetkellistä voimaa äärimmäiseen kilpakäyttöön kapealla kierrosalueella ja valtavalla energiankulutuksella etc...,mutta saahan sitä v***u vaikka suihkuturbiinillakin...Mitä teet sillä henkilöautossa,jonka moottori pyritään saaman energiapihiksi ja silti tehokkaaksi?
Kyllä neloset rulettaa ihan siinä missä kutosetkin, paremmuus ratkeaa käyttötarkoituksen mukaan. Jostain syystä esim. M50B20 jäi hyllylle kun E36:sta väsättiin FIA:n sääntöihin supertouring autoa, valituksi tuli M42B18 vaikka sen käyttämiseksi piti rakentaa suurella vaivalla 318is sedan homologaatiomalli kun taas 320i sedan olisi ollut suoraan hyllyssä. E46:ssa taisi olla pakko käyttää suoraa kutosta koska sopivaa 4-venttiilistä nelosta ei ollut tuotannossa.
Rivikutonen on sellainen moottorikonstruktio, että sitä ei saa kiertämään yhtä ylös kuin esim rivinelosen. Tämän takia mainitsemasi 2-litran rivikuutonen jäi hyllylle ja nelosesta piti rakentaa kisakone.
E46:n kanssa aluksi saattoi olla tilanne, että rivikutosta piti käyttää, mutta myöhemmin 318i:ssa oli 2-litran rivinelonen, jota taidettiin käyttää pohjana kisakoneelle....tästä tosin en ole täysin varma.
Ja se imusarja,en tarkoittanut mitään vanhan 2,5litraisen sarjaa vaan 2,8:lle vastavarten tarkoitettua eli esim Schrick...
Mulla nimenomaan oli toi Schrick:n imusarja. Maksoi markka-aikana mukavat 7500mk. Ja sillä aikuisten oikeasti saatiin tehoa lisää se n. 20hv.(Mulla olevissa Schrickin papereissa (Tüv) ilmoitetaan tehonnousuksi 18,5hv) Lähtötehot vakiona samassa penkissä olivat 207hv. Imusarjalla 227hv. Autolla oli tuolloin ajettu n.80tkm.
Samalla kertaa verrattiin pörinäpönttöä ja vapaavirtaus ilmansuodatinta omassa kotelossaan. Kummankaan vaikutusta ei penkissä huomannut.
Lastua ei autoon helpolla saanut johtuen juurikin kyseisen auton Siemensin ECU:n versiosta. Karala löi silloin hanskat tiskiin. Eli ei ole tietoa miten paljon sillä olisi vielä saanut lisää.
Huolimatta piristetystä moottorista 227hv/305Nm 328i jäi yli 250tkm ajetulle e30 M3:lle(215hv) niin 0-100km/h ja 0-200km/h kiihdytyksissä ja huippunopeudessa. 5 vaihteella 60-120km/h 328i pääsi hivenen karkuun. 80-140km/h Mentiin jo rinnakkain.
Comment