Originally posted by Hemi
View Post
Alumiinin hintaa nostaa huonohko kierrätettävyys, kierrätetty alumiini kelpaa lähinnä cokis-tölkkeihin. Lisäksi väsymiskuormitetuissa rakenteissa alumiinihan on melko onneton materiaali; sillä kun ei ole jännitystasoa, jolla saavutettaisiin ääretön laskennallinen käyttöikä. Siis myös alumiini haurastuu ja väsyy sopivalla syklimäärällä, taitaa silti kuitenkin olla valurautaa parempi materiaali.
Sitten taas otsikon aiheeseen liittyen, kun sekä alumiinilla että valuraudalla on melko huono kimmokerroin (esim. teräkseen verrattuna) on moottorien rasituksen ja kestoiän kannalta värähtelykäyttäytyminen oleellisessa osassa. Nykyaikaina tietokoneiden kasvanut laskentateho mahdollistaa rakenteiden optimoinnin jäykkyyden ja sitä kautta värähtelyjen suhteen, jolloin samalla painolla saadaan vanhoihin rakenteisiin verrattuna huomattavasti jäykempiä mm. optimoimalla seinämävahvuuksia ("rautaa" sinne missä sitä tarvitaan), ripojen sijoittelu kriittisiin paikkoihin jäykkyyden lisääntymiseksi. Jo 80-luvulla esim. Ford raportoi, että optimoimalla Escortin moottorista tehtyä 3d-mallia FEM-menetelmällä ja sijoittamalla esim. jäykisterivat saatujen oppien mukaan saatiin lohkoa jäykistettyä huomattavasti ja mm. moottorin tuottamaa ääntä laskettua n. 40%!
Aivan samansuuntainen oppimiskäyrä on muillakin valmistajilla, joten tältä osin oma veikkaukseni on että esim. M50-perusmoottori on kestoiältään parempi verrattuna esim. M20/M30-moottoreihin - etenkin kun M50-koneen voitelujärjestelmä on varmatoimisempi edeltäjiinsä verrattuna (ei tukkiintuvia voiteluputkia). Tosin samaan aikaan on valitettavasti kustannuspaineiden takia siirrytty yhä enemmän halpohin muovimateriaaleihin apulaitteissa ym., joka taas kestoiän kannalta useimmiten tarkoittaa muutosta huonompaan suuntaan.
Uusimmissa moottoreissa sitten päähuomio on ollut valmistuskustannusten, päästöjen ja kulutusten painamisessa alas. Voiteluainekalvojen paksuuksia on pienennetty, sillä verukkeella että samalla männänrenkaiden painetta sylinteriseinämään vasten on pienennetty. Lisäksi koneen toiminnot alkavat olla täysin tietokoneohjattuja, jolloin komponenttien määrän kasvaessa (esim. piirilevy koostuu lukuisista komponenteista) todennäköisyys jonkinasteiseen vikaantumiseen uhkaa nousta.
Comment