Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eekuusyks
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 164
    • Pohjois-Pohjanmaa

    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Tarina jatkuu niin, että: Puristin EGR-termarin oikealla puolella olevan letkun umpeen, ja lähdin ajamaan, lämmöt nousivat 72-78 asteeseen vanhasta 60, joten auttoi kyllä, mutta en päässyt yli 78-asteen, olisiko siis päätermarissa vikaa?
    Jep, tai sitten vaihdelaatikon termostaatti jos kyseisessä autossa sellainen on. Kannattaa aloittaa päätermostaatista, varsinkin jos ei ole tietoa milloin termostaatti on viimeksi vaihdettu.

    Comment

    • Shappire
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 124
      • Sisä-Suomi

      Termarit

      Lämmin kesä takana joten vielä ei ole kylmä vaivannut. Tosin nyt vaikuttaa siltä että mulla lämmöt korjaantuivat kun useamman kerran vaihdettiin automaattilaatikon lämmönvaihdin, huuhdeltiin laatikko, ja laitettiin uudet öljyt sekä suodatin. BMW maksoi koko homman, joten mallikkaasti hoitivat takuuseen asian kuntoon. (Auto -08 525 DA E61) Käytännön työt ja sitkeästi selvitteli vikaa Hartikainen Kuopiosta.

      Termareiden vuotaessa lämmöt eivät nousseet yli 80 vaikka ulkolämpötila oli 15 C. Tyypillisesti lämmöt olivat 65-75 C.

      Automaattilaatikon termarin "vuotamisen" huomasi helposti kun
      1. aamulla lähti kylmällä koneella liikkeelle ja ajeli n. 5-10 km ihan rauhallisesti
      2. sitten auto parkkiin ja kone seis
      3. konepelti auki ja etsi jäähdyttimeltä automaattilootanlämmönvaihtimelle menevän letkun (letku 9) http://www.realoem.com/bmw/showparts...82&hg=17&fg=05 ja kokeili by hand onko se lämmin. Helpoimmin pääsee kokeilemaan alavesiletkun vierestä jäähdyttimen juuresta.
      4. Jos letku on lämmin näinkin kevyellä ajolla, niin silloin automaattilaatikon lämmönvaihtimen termari vuotaa. Jos taas letku on kylmä, niin silloin todennäköisesti lootan termari on OK.
      5. EGR-termarin vuotamisen huomaa kun laittaa moottorin muovisuojan etureunassa olevan EGR-vesiletkun letkupihdeillä littuun ja ajaa pienen lenkin. Jos EGR-termari vuotaa, niin letku litistettynä lämmöt nousevat nopeasti ylös.

      Jos lootan ja EGR termarit ovat kunnossa, niin sitten ei auta muu kuin vaihtaa päätermari, mikä lieneekin sitten jo oikein remonttihomma, mutta ennen kuin alkaisin päätermaria vaihtamaan, niin testaisin nuo 2 muuta ensiksi.
      F11 530 xD LCI

      Comment

      • flipperi
        Newbiemmer
        • Dec 2009
        • 21
        • Lapinlahti

        Mulla kilahti tuo EGR-termarin liitin rikki ja nesteet roisku pitkin konehuonetta.
        Tein nyt sellasen patentin että viskelin mehtään noi jouset ja muut kilikattimet tuolta sisältä ja laitoin vesletkua liittimen tilalle.
        Lämpiääkö tuo auto nyt talvella normaalisti vai tarjoaako tämä Laadukas auto taas kylmät kyydit?

        Edit: Autona surullisen kuuluisa E39 525dat -03
        Last edited by flipperi; 07-09-2010, 21:14.
        -03 e39 525 DAT

        Comment

        • huppu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 423
          • Rovaniemi

          Termari

          Löytyykö E46:sta (diesel) tuo EGR-termari? mulla on ollu ongelmia moottorilämmön pysymisestä normaalitasolla jopa +5..+10 ulkolämpötilalla kun ajaa pitempää matkaa maantiellä. Varsinkin talvella lämmöt laskenu jonkin matkaa maantiellä taivallettua normaalitason alapuolelle eikä ole meinannu siitä nousta vaikka ajanu pienemmällä vaihteella. Käsittääkseni juurikin se normi termari vaihdettiin, mutta ei oo auttanu asiaan oikeastaan millään tavalla auto on tällä hetkellä pajalla ja olisi hyvä samalla vaihtaa tuo toinenkin termari, mikäli sieltä sellainen löytyy. Pyydän siis pikaista infoa
          BMW E46 318d 10/04

          Comment

          • janne320d
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1342
            • jns

            Originally posted by huppu View Post
            Löytyykö E46:sta (diesel) tuo EGR-termari? mulla on ollu ongelmia moottorilämmön pysymisestä normaalitasolla jopa +5..+10 ulkolämpötilalla kun ajaa pitempää matkaa maantiellä. Varsinkin talvella lämmöt laskenu jonkin matkaa maantiellä taivallettua normaalitason alapuolelle eikä ole meinannu siitä nousta vaikka ajanu pienemmällä vaihteella. Käsittääkseni juurikin se normi termari vaihdettiin, mutta ei oo auttanu asiaan oikeastaan millään tavalla auto on tällä hetkellä pajalla ja olisi hyvä samalla vaihtaa tuo toinenkin termari, mikäli sieltä sellainen löytyy. Pyydän siis pikaista infoa
            kyllä löytyy
            ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

            Comment

            • huppu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 423
              • Rovaniemi

              Termari

              Originally posted by janne320d View Post
              kyllä löytyy
              Kiitos tiedosta!

              Tuo lienee syytä vaihtaa kun toisen termarin vaihto ei oo auttanut asiaa! huoltomies ei tosiaan ole mikään bemari-fani, joten riittävää tietoa ei asiasta näemmä ollut. Kiitos ja kumarrus kaikkitietäville harrastajille
              BMW E46 318d 10/04

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                Originally posted by huppu View Post
                Kiitos tiedosta!

                Tuo lienee syytä vaihtaa kun toisen termarin vaihto ei oo auttanut asiaa! huoltomies ei tosiaan ole mikään bemari-fani, joten riittävää tietoa ei asiasta näemmä ollut. Kiitos ja kumarrus kaikkitietäville harrastajille
                Ei välttämättä kyllä löydy, mutta helpostihan tuon tarkistaa.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • janne320d
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1342
                  • jns

                  Originally posted by Rahu View Post
                  Ei välttämättä kyllä löydy, mutta helpostihan tuon tarkistaa.
                  tämä onkin ihan uutta tietoa minulle:think
                  en ole itse ainakaan yhtään e46 diiseliä vielä nähnyt missä ei egr ole

                  tuossapa hieman apuja etsintöihin:
                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...05&hg=11&fg=35 osa nro .8

                  http://img91.imageshack.us/img91/7177/17278300lz9.jpg

                  kuva ei e46 muttaa termostaatti on samanlainen
                  Last edited by janne320d; 08-09-2010, 11:04.
                  ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by janne320d View Post
                    tämä onkin ihan uutta tietoa minulle:think
                    en ole itse ainakaan yhtään e46 diiseliä vielä nähnyt missä ei egr ole


                    Kaikissa egr ei ole jäähdytetty, vaikka useimmissa onkin. Muistaakseni tuo jäähdytys ei ollut aluksi vakiona lainkaan.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • huppu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 423
                      • Rovaniemi

                      Termari

                      Onko tuo termari vaikea vaihtaa? Pitääkö tuossa ottaa imusarja irti?
                      BMW E46 318d 10/04

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        Originally posted by huppu View Post
                        Onko tuo termari vaikea vaihtaa? Pitääkö tuossa ottaa imusarja irti?
                        http://img91.imageshack.us/img91/7177/17278300lz9.jpg

                        Ei. Siis tuo kuva on suoraan edestäpäin, moottorin päälimuovi vaan pois. Se näkyy muovin alta kun vaan nokkapellin aukaisee. minulla oli ongelmia saada takimmainen kiinnityspultti irti, alipainepumpun putki menee päältä. (kuvassa)
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          Alipaineputkenhan saa irti ja pois edestä noin 10sekunnissa, tuskin tuo nyt mikään ongelma on.:think
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            Originally posted by janne320d View Post
                            tämä onkin ihan uutta tietoa minulle:think
                            en ole itse ainakaan yhtään e46 diiseliä vielä nähnyt missä ei egr ole
                            Niin siis kyllä egr löytyy kaikista mutta ei välttämättä egr-termaria.
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • dieselrules
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 197
                              • ToRnIo

                              Mitä tässä lukenu näitä niin eikös tuo egr-termari ole sama tulpata.
                              Entisestä(e39) tulppasin, mut tulppasin myös egr:n. Auto nyt 535d... Ei varmaan isompaa haittaa ole???

                              Comment

                              • eekuusyks
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 164
                                • Pohjois-Pohjanmaa

                                Originally posted by dieselrules View Post
                                Mitä tässä lukenu näitä niin eikös tuo egr-termari ole sama tulpata.
                                Entisestä(e39) tulppasin, mut tulppasin myös egr:n. Auto nyt 535d... Ei varmaan isompaa haittaa ole???
                                Älä tulppaa, itsehän sen tein ja lämmönvaihdin paloi puhki.
                                Pakokaasujen käry tunkeutui kabiinin asti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎