Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MMM525
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 117
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by Teemu_Brutal Money Waster View Post
    Ilmeisesti aika samoissa hintaluokissa ovat siis, mutta vaihtotyössä on suurikin ero. En ajatellut sitä itse vaihtaa vaan viedä "pajalle" vaihtoon.
    Termostaatin, vesipumpun, moniurahihnan ja ilmastoinninhihnan uusintaan meni aikaa ammattilaiselta 2h. Osat maksoivat:

    Vesipumppu 110€
    Termostaatti 57€
    Moniurahihna 20€
    Ilmastoinninhihna 10€
    Jäähdytysnesteet 20€
    BMW F11 530dA touring -11 Havanna
    BMW E39 525dA touring -02 Toledo

    Comment

    • Teemu_Brutal Money Waster
      Newbiemmer
      • Sep 2009
      • 12
      • Pöytyä

      #62
      Originally posted by MMM525 View Post
      Termostaatin, vesipumpun, moniurahihnan ja ilmastoinninhihnan uusintaan meni aikaa ammattilaiselta 2h. Osat maksoivat:

      Vesipumppu 110€
      Termostaatti 57€
      Moniurahihna 20€
      Ilmastoinninhihna 10€
      Jäähdytysnesteet 20€
      Jeps eli tämä tukee kyllä ajatusta siitä, että mielellään maksan ammatti-ihmiselle tehdystä työstä kuin, että itse alkaisin harjoittelemaan näillä. Onhan sitä omakin aika jonkin arvoista

      Comment

      • Smistik
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1130
        • Kanta-Häme

        #63
        Selittäkääpä köyhälle, miten tuo vesi tuossa EGR termostaatissa kiertää/jäähdyttää? Pakokaasuhan pääsee tuohon neliönmalliseen putkepätkään ennen EGR venttiiliä? Ja tuo musta siinä päällä, eli se EGR-termo päästää tai ei päästä nestettä kosketuksiin tuon neliönmallisen putken kanssa? Pysyykö vedenpaine kokoajan ja vesi jäähdyttää tuota neliöputkea, kun en nää ainakaan kuvien perusteella mitään toista letkua josta vesi menisi läpi tuon putkenpätkän? Kuva lainattu jostain ranskankieliseltä palstalta.

        ex E91 320d käsiaskilla
        ex E46 330dat
        japski
        ranu

        ex E30 316i 4d

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          #64
          Originally posted by Smistik View Post
          Selittäkääpä köyhälle, miten tuo vesi tuossa EGR termostaatissa kiertää/jäähdyttää? Pakokaasuhan pääsee tuohon neliönmalliseen putkepätkään ennen EGR venttiiliä? Ja tuo musta siinä päällä, eli se EGR-termo päästää tai ei päästä nestettä kosketuksiin tuon neliönmallisen putken kanssa? Pysyykö vedenpaine kokoajan ja vesi jäähdyttää tuota neliöputkea, kun en nää ainakaan kuvien perusteella mitään toista letkua josta vesi menisi läpi tuon putkenpätkän? Kuva lainattu jostain ranskankieliseltä palstalta.

          Vesi tulee syyläriltä vasempaa putkea pitkin (tulee siis tuohon lämmönvaihtimeen alapuolella olevaan "nippaan", putki on kuvassa irti ja on tuo ohuempi vasemmassa alakulmassa).
          Kun siinä egr-lämmönvaihtimessa vesi lämpeää tarpeeksi niin termari aukeaa ja vesi kiertää siitä koneen läpi takaisin syylärille.

          Kuvata puuttuu osia kun egr:ltä ei lähde "pakoputkea" egr-venttiille ollenkaan.



          Putki nro 5:stä oli yllä puhe...

          Last edited by MajorDrake; 01-02-2010, 09:40.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Smistik
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1130
            • Kanta-Häme

            #65
            Kiitokset nopeasta vastauksesta!
            ex E91 320d käsiaskilla
            ex E46 330dat
            japski
            ranu

            ex E30 316i 4d

            Comment

            • Macinaggio
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 119
              • Espoo

              #66
              Ihan mielenkiinnosta kyselen vielä tuon egr-termostaatin vaikutuksesta: Jos termostaatti on jumiutunut auki, moottorin jäähdytysneste kiertää pakokaasulämmönvaihtimessa kokoajan vapaasti ja pakokaasu lämmmittää jäähdytysnestettä ja siis moottoria -> moottorin lämmön pitäisi nousta? Jos egr-termostaatti on juuttunut auki, mutta pakokaasun takaisinkierrätys on tulpattu, ei jäähdytysneste lämpiä pakokaasulämmönvaihtimessa ja moottorin lämmöt ovat tällöin liian alhaalla? Eli näpertely egr:n kanssa vaikuttaa siihen miten päin tuo termostaattivika vaikuttaa?

              Hieno foorumi on muuten tämä BTCF ja ihan uskomattoman paljon tietoa täältä löytyy. Ehkä vähän liikaakin, en ole enää varma uskallanko ostaa E60 530DA:n, kuten on ollut aikomuksenani. Mutta kaipa se on niin että äänessä ovat näkyvimmin ne joilla on autossaan ongelmia. Silti, vanha italialaiseni alkaa tuntua ihan laatupeliltä.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                #67
                Originally posted by Macinaggio View Post
                Ihan mielenkiinnosta kyselen vielä tuon egr-termostaatin vaikutuksesta: Jos termostaatti on jumiutunut auki, moottorin jäähdytysneste kiertää pakokaasulämmönvaihtimessa kokoajan vapaasti ja pakokaasu lämmmittää jäähdytysnestettä ja siis moottoria -> moottorin lämmön pitäisi nousta? Jos egr-termostaatti on juuttunut auki, mutta pakokaasun takaisinkierrätys on tulpattu, ei jäähdytysneste lämpiä pakokaasulämmönvaihtimessa ja moottorin lämmöt ovat tällöin liian alhaalla? Eli näpertely egr:n kanssa vaikuttaa siihen miten päin tuo termostaattivika vaikuttaa?
                Kyllä se motti edelleen viilenee, jos EGR-termari on viallinen, vaikka EGR olisi normaalisti toiminnassa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7524
                  • Jyväshyvä

                  #68
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Kyllä se motti edelleen viilenee, jos EGR-termari on viallinen, vaikka EGR olisi normaalisti toiminnassa.
                  Juuri näin, tuon lämmitysvaikutus on kuitenkin aika minimaalinen.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Macinaggio
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 119
                    • Espoo

                    #69
                    Eli vaikuttaisi siltä että tuon egr-termostaatin kautta kulkevan jäähdytysnestevirtauksen jäähdytyskapasiteetti on aikamoinen. Ehkä tuo kierto kannattaa jättää alkuperäiseksi, vaikka pakokaasupuolen tulppaisikin, siltä varalta että se olisi ajateltu olevan tarpeen kesähelteellä.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #70
                      Originally posted by Macinaggio View Post
                      Eli vaikuttaisi siltä että tuon egr-termostaatin kautta kulkevan jäähdytysnestevirtauksen jäähdytyskapasiteetti on aikamoinen. Ehkä tuo kierto kannattaa jättää alkuperäiseksi, vaikka pakokaasupuolen tulppaisikin, siltä varalta että se olisi ajateltu olevan tarpeen kesähelteellä.
                      Ei sitä virtausta tarvii ihan hirveästi olla että lämmöt jo putoaa, veden ominaislämpökapasiteetti on melkoinen.

                      Ei ole ajateltu, tuo on ihan muista syistä siellä. Voi siis tukkia ihan hyvillä mielin jos egr:n poistaa käytöstä.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Smistik
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1130
                        • Kanta-Häme

                        #71
                        Tuossa äsken availin tuon EGR-termostaatin päädyn. Siellä oli kuparinen tanko, joka oli vähän kuluneen ja happaman oloinen. Ajattelin jos tulppaisi termarin, mutta en oikein keksinyt millä mitä tallista nyt löytyy. Lähinnä kun egr:n alipaineletku on tulpattu niin ei sillä termarillakaan mitääntee.

                        Pistäkääpä joku ihan rautalankamalli millä ootte termarin tulpannut!

                        Edit: Olikin tuo Tapin ohje tuolla. Täytyy joku möykky kehitellä tuonne.
                        Last edited by Smistik; 01-02-2010, 20:26.
                        ex E91 320d käsiaskilla
                        ex E46 330dat
                        japski
                        ranu

                        ex E30 316i 4d

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7524
                          • Jyväshyvä

                          #72
                          Originally posted by Smistik View Post
                          Tuossa äsken availin tuon EGR-termostaatin päädyn. Siellä oli kuparinen tanko, joka oli vähän kuluneen ja happaman oloinen. Ajattelin jos tulppaisi termarin, mutta en oikein keksinyt millä mitä tallista nyt löytyy. Lähinnä kun egr:n alipaineletku on tulpattu niin ei sillä termarillakaan mitääntee.

                          Pistäkääpä joku ihan rautalankamalli millä ootte termarin tulpannut!

                          Edit: Olikin tuo Tapin ohje tuolla. Täytyy joku möykky kehitellä tuonne.
                          Helpoimmalla sen termarin tulppaa kun vetäiset niistä termareista ne tapit irti niistä metallimokkuloista, ne lähtee ihan vetämällä...
                          Yleensä jumiminen johtuukin siitä että se tappi takeltelee eikä enää kylmetessään liu-u sisään...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #73
                            Tuossa aiemmin oli kysymystä tuosta pakokaasun lämpövaikutuksista, mutta edelleen ihmetyttää miksi tässä BMW dieselissä toi vaikutus menee päinvastoin kuin muissa? Eli miksi kuuma pakokaasu ei lämmitä vaan viilentää? Onhan pakokaasu aina kuumempaa kuin jääh.vesi? Yleensä EGR tulppauksella on tuo kylmänä käymisen haitta. Lainaus turbotecin sivuilta:

                            "EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen. Kovalla pakkasella moottori ei mahdollisesti saavuta lainkaan normaalia käyntilämpötilaansa. EGR venttiilin poistamista kokonaan käytöstä emme suosittele ajoneuvoihin joihin ei ole asennettu lisälämmitintä."



                            "En tiedä, mää vaan ihmettelen"
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7524
                              • Jyväshyvä

                              #74
                              Originally posted by Esal View Post
                              Tuossa aiemmin oli kysymystä tuosta pakokaasun lämpövaikutuksista, mutta edelleen ihmetyttää miksi tässä BMW dieselissä toi vaikutus menee päinvastoin kuin muissa? Eli miksi kuuma pakokaasu ei lämmitä vaan viilentää? Onhan pakokaasu aina kuumempaa kuin jääh.vesi? Yleensä EGR tulppauksella on tuo kylmänä käymisen haitta. Lainaus turbotecin sivuilta:

                              "EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen. Kovalla pakkasella moottori ei mahdollisesti saavuta lainkaan normaalia käyntilämpötilaansa. EGR venttiilin poistamista kokonaan käytöstä emme suosittele ajoneuvoihin joihin ei ole asennettu lisälämmitintä."



                              "En tiedä, mää vaan ihmettelen"
                              No ensinnäkin yleensä autoissa ei ole EGR jäähdytystä.
                              Ja siis ongelmanahan on se että jos se termari on auki,
                              vesi kiertää kokoaja syyläri kautta ja EGR:n lämmitysteho on aika mitätön siihen nähden miten paljon se EGR termarin auki oleminen vaikuttaa...

                              Tuo on aivan eri asia kuin EGR:n pois kytkeminen.

                              Ei -jäähdytetyissä pakokaasut lämmittää konetta,
                              ja jäähdytetyissä jäähdytysnestettä. Jos EGR:n kytkee pois niin
                              auton tuottama hukkalämpö pienenee ja isoimmilla pakkasilla se voi
                              olla jo ratkaiseva ero jos ei ole lisälämmitintä tai ei pistä keulaa tukkoon...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Esal
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1344
                                • Lempäälä

                                #75
                                Ok, nyt ymmärrän. EGR-jäähdyttimen termari on tavallaan tavallisen termostaatin rinnalla joka kiinni ja päästää ohi jäähdyttimen kylmää vettä kiertoon. Näinkö? Tässä se pointti jota en osannut ajatella.
                                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎