Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eekuusyks
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 164
    • Pohjois-Pohjanmaa

    #91
    käsittämätön kampe! otin tulpan pois egr-termarista, ja kasasin alkuperäiseen muotoon, termari oli rikki, eli kokoajan auki, siitä huolimatta lämmöt nousee ajossa eka kertaa tälle talvelle 88 asteeseen ja tyhjäkäynnillä 92 - 93 jolloin nakkaa nesteet pihalle n.4 - 5dl. eli paineta on nyt jostain syystä järjestelmässä... kuitenkin nesteet ja öljyt on ok ... haiskahtaa kuitenkin kansivialta?

    nyt auto oli tyhjäkäynnillä pihassa, nesteet pysyi sisässä kun lämpö oli kokoajan 85 astetta ... ei jummarra

    ja nesteet häipyy paisuntasäiliöstä, konetila sen alta märkä ,kuitenkin säiliö on ehjä, pitäskö korkin olla tiivis vai päästää painetta?

    apuva ...

    Comment

    • eekuusyks
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 164
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #92
      onko näissä e60/e61 530:ssä ollut ongelmia vesipumpun kanssa?nesteet katoaa nyt johonkin, mutta vuotoja ei näy missään. ajettu on kuitenkin vasta vajaa 80 000.huomenna katon syylärin, mutta ei nyt äkkiseltään vuotoja sielläkään.

      näkeekö nuo sisätilanlämmittimenkennolle menevät letkut kun ottaa suojan irti kuskin jalkatilasta?

      mikä pitäs olla seossuhde jäähdytysnesteessä? 50 / 50 on varmaan riittävä?

      muita mahdollisia vuotokohtia?

      Comment

      • mattipuh
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 150
        • Espoo, Finland

        #93
        omassa lämmöt nousi 82'C:n 5min ajon jälkeen, jossa ne suunnilleen pysyivätkin. 84'C nostaa tyhjäkäynnillä, muttei pääse 90'C saakka. täytyy tarkistaa mitä huominen pitempi ajomatka kertoo. ei nyt ihan mahdottoman paljon pielessä pyynneistä.
        Matti
        E61 530DA (2005)

        Comment

        • mattipuh
          Bimmer Rookie
          • May 2010
          • 150
          • Espoo, Finland

          #94
          heittäkääs joku linkki DIY-ohjeisiin päätermostaatin vaihdosta. voisi ottaa asialistalle nuo termareiden vaihdot.
          Matti
          E61 530DA (2005)

          Comment

          • Jax_KiBez
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 2061
            • Pirkanmaa

            #95
            Nyt tarvis vähän konsultaatiota, mulla on E39 530d vm.01, jossa EGR tulpattu. Oli jo viime talvena lämpöongelmia, mutta kesä tuli ennenkuin ehdin tutkia, nyt syksy tulee ja ongelmat taas alkaa, eli lämmöt ei edes nyt +16-asteisessa ilmassa nouse kuin max. 78-astetta, aamulla kun oli +9 niin lämmöt maantie-ajossa jäivät 10min ajon jälkeen alle 60-asteeseen.

            EGR-termostaatin yritin tukkia, ja mielestäni onnistuin, mutta ei vaikutusta lämpöihin, estin sitä termarin akselia liikkumasta auki. Ajon jälkeen sekä EGR-termostaatti ja sen jälkeinen kumiletku olivat niin kuumia ettei käsin voinut pidellä, joten onko tämä merkki siitä että vesi kiertää edelleen lävitse?

            Millä voisin testata, että toimiiko EGR-termostaatti, vai onko vika päätermostaatissa?
            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

            _____________________________________
            Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
            Tästä mun kaluston showroomiin
            Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

            Comment

            • eekuusyks
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 164
              • Pohjois-Pohjanmaa

              #96
              Jos kerran egr-termostaatti ja letkun on kuumia, se on merkki siitä että vesi ei kierrä, eli pakokaasut jotka kulkee lauhduttimen läpi kuumentaa nesteen.toivottu toimintahan olisi päinvastainen, eli tarkoitus olisi jäähdyttää egr-venttiilille ja imusarjaan menevää pakokaasua.

              toki vaikka se neste siellä kiertäisikin niin olisi se silti aika poppa.:think

              helpoin tapa on litistää vesiletku vähäksi aikaa vaikka sopivilla pihteillä.
              älä kuitenkaan jätä tulpatuksi kovin pitkäksi aikaa, itsehän omaa tyhmyyttäni, poltin reiän egr-lauhduttimeen -> nesteet kiehui koska syntyi paine jäähdytysnestekiertoon ja osa nesteistä hävisi egr-venttiilin kautta imusarjaan.

              tietty jos tuota egr:ää ei ole tarkoitus ottaa enää käyttöön, voit tulpata lämmönvaihtimelle menevät vesiletkut jolloin homma on hoidettu ja lämpöongelmat eivät johdu ainakaan egr-termostaatista

              Originally posted by Jax_KiBez View Post
              Nyt tarvis vähän konsultaatiota, mulla on E39 530d vm.01, jossa EGR tulpattu. Oli jo viime talvena lämpöongelmia, mutta kesä tuli ennenkuin ehdin tutkia, nyt syksy tulee ja ongelmat taas alkaa, eli lämmöt ei edes nyt +16-asteisessa ilmassa nouse kuin max. 78-astetta, aamulla kun oli +9 niin lämmöt maantie-ajossa jäivät 10min ajon jälkeen alle 60-asteeseen.

              EGR-termostaatin yritin tukkia, ja mielestäni onnistuin, mutta ei vaikutusta lämpöihin, estin sitä termarin akselia liikkumasta auki. Ajon jälkeen sekä EGR-termostaatti ja sen jälkeinen kumiletku olivat niin kuumia ettei käsin voinut pidellä, joten onko tämä merkki siitä että vesi kiertää edelleen lävitse?

              Millä voisin testata, että toimiiko EGR-termostaatti, vai onko vika päätermostaatissa?
              Last edited by eekuusyks; 01-09-2010, 22:10. Reason: lisäys

              Comment

              • RJH
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 47
                • Pohjois-Suomi

                #97
                Originally Posted by Smistik
                Hyvin sanottu, en uskonut ennen kuin kokeilin. Mulla meni EGR-termarin o-rengas ja siitä alkoi fuskaamaan nestettä. No, vaihdoin uuden termarin varmuuden vuoksi kun nuo lämmöt on seilaillut ja laitoin EGR:n alipaineletkun takaisin kiinni. Nyt lämmöt nousee 80 asteeseen jo kymmenen minuutin ajon jälkeen 81 astetta on kuitenkin ollut maksimilämmöt, joten jossain muualla esim. laatikon lämönvaihtimessa tai päätermarissa on vielä jotain häikkää kai?

                Originally posted by Nettipepe View Post
                Veikkaisin päätermaria omien kokemusten perusteella.
                kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread....e90+l%E4mm%F6t
                Päätermarille täältäkin ääni. Minulla nousi lämmöt 78-80 -> 82-84 EGR:n termarin vaihdolla. Tämän jälkeen päätermari vaihtoon ja lämmöt 88-91

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #98
                  Ei EGR kuumene kun se on poistettu käytöstä ellei termostaatti vuoda läpi.

                  EGR alipainekellon letkun jos on irrottanut, pakokaasu ei kierrä ko. putkessa eikä siten myöskään lämmitä sitä. Jos EGR-termostaatti on suljettu onnistuneesti, ei myöskään kiertävä vesi lämmitä sitä eli viileänä pysyy koko mokkula.
                  ---

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #99
                    Originally posted by eekuusyks View Post
                    Jos kerran egr-termostaatti ja letkun on kuumia, se on merkki siitä että vesi ei kierrä, eli pakokaasut jotka kulkee lauhduttimen läpi kuumentaa nesteen.
                    Järjestyshän on tämä: Vesi sisään egr-jäähdyttimeen, sen jälkeen egr-termostaatti. Eli jos päällä oleva paluuletku on tulikuuma niin kyllä se termostaatin kautta kuumenee. Voihan se olla tietysti päästää vain vähän ja siten kuumentaa letkun.

                    Onko kukaan selvittänyt tuon egr-termostaatin toimintaa, kun siinä on tavallaan 2 termostaattielementtiä peräkkäin. Toinen avaa ja toinen työntää vastakkaiseen suuntaan?
                    Last edited by Esal; 02-09-2010, 11:44.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • eekuusyks
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 164
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      Ei EGR kuumene kun se on poistettu käytöstä ellei termostaatti vuoda läpi.

                      EGR alipainekellon letkun jos on irrottanut, pakokaasu ei kierrä ko. putkessa eikä siten myöskään lämmitä sitä. Jos EGR-termostaatti on suljettu onnistuneesti, ei myöskään kiertävä vesi lämmitä sitä eli viileänä pysyy koko mokkula.
                      Enhän puhunutkaan missään vaiheessa EGR:n kuumenemisesta vaan egr:lauhduttimen kuumenemisesta.Mutta,aivan oikein, jäi huomioimatta että kyseessä on malli jossa egr:n voi tulpata ilman ohjelmointia.

                      Järjestyshän on tämä: Vesipumpulta egr-jäähdyttimeen, sen jälkeen egr-termostaatti. Eli jos päällä oleva paluuletku on tulikuuma niin kyllä se termostaatin kautta kuumenee. Voihan se olla tietysti päästää vain vähän ja siten kuumentaa letkun.
                      Omassa autossani kuumeni kyllä tuo päällimmäinen vesiletku, oletin että termostaatti päästää sen verran läpi, pitäiskö sen olla sitten täysin tiivis?

                      Joka tapauksessa, vika oli helppo todeta kun letku oli läjässä, lämmöt nousivat heti oikeisiin lukemiin.

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7524
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by Esal View Post
                        Järjestyshän on tämä: Vesipumpulta egr-jäähdyttimeen, sen jälkeen egr-termostaatti. Eli jos päällä oleva paluuletku on tulikuuma niin kyllä se termostaatin kautta kuumenee. Voihan se olla tietysti päästää vain vähän ja siten kuumentaa letkun.

                        Onko kukaan selvittänyt tuon egr-termostaatin toimintaa, kun siinä on tavallaan 2 termostaattielementtiä peräkkäin. Toinen avaa ja toinen työntää vastakkaiseen suuntaan?
                        Ainakin E6x:ssä vesi kiertää:
                        Syyläriltä päätermarille jota ennen haaroitetaan EGR-termarille.
                        EGR-termarin läpi pääsevä vesi päätyy vesipumpulle.





                        Jos EGR-termari on tulpattu ja EGR-poistettu käytöstä muuten kuin
                        tulppaamalla lähtö pakosarjasta, pakokaasut jonkin verran lämmittävät
                        sitä EGR lämmönvaihdinta, mutta toisaalta kyseesä on kuitenkin n. 20 cm pitkä umpiputki jos se EGR venttiili ei vuoda...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Ainakin E6x:ssä vesi kiertää:
                          Syyläriltä päätermarille jota ennen haaroitetaan EGR-termarille.
                          EGR-termarin läpi pääsevä vesi päätyy vesipumpulle.
                          Näinpä on, kirjoitin että vesipumpulta egr-termarille...siinä välissä onkin tavaraa vähän enemmän, mutta veden kiertosuuntaa lähinnä tarkoitin sillä.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7524
                            • Jyväshyvä

                            Originally posted by Esal View Post
                            Näinpä on, kirjoitin että vesipumpulta egr-termarille...siinä välissä onkin tavaraa vähän enemmän, mutta veden kiertosuuntaa lähinnä tarkoitin sillä.
                            No tuolla logiikalla päätermarikin on vesipumpun jälkeen...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              No tuolla logiikalla päätermarikin on vesipumpun jälkeen...
                              Tai oikeastaan mikä osa vaan, kun kierrosta on kyse. Korjasinkin ymmärrettävänpään muotoon tekstiä.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2061
                                • Pirkanmaa

                                Tarina jatkuu niin, että: Puristin EGR-termarin oikealla puolella olevan letkun umpeen, ja lähdin ajamaan, lämmöt nousivat 72-78 asteeseen vanhasta 60, joten auttoi kyllä, mutta en päässyt yli 78-asteen, olisiko siis päätermarissa vikaa?
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎