Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ZAPU
    Newbiemmer
    • Apr 2004
    • 24
    • LAPUA

    #16
    Nyt kaivataan vinkkejä M10 turbotus projektiin.

    Eli siis ollaan tos yhen kaverin kans hommattu 318 m10.
    Koneremotti tehty 40tkm sitten (kuitit on).
    Ajateltiin sit, et tää vois olla kova turbotus aihio, kummatkaan ei aiheesta paljon tiedä, joten kaipaamme kaikkia mahdollisia neuvoja.
    Kaikki jotka tietävät asiasta jotain, niin kirjoittakaa kokemuksenne/neuvonne.
    Kaikki neuvot, vaikka ihan tyhmiltäkin tuntuvat...
    Sitten, jos jollakin on osaa myynnis, niin eikun ilmoittamaan asista.
    TURBO on tiedossa, mut mielestämme liian kallis, joten jos jollain on ylimääränen,
    myynnis niin ilmoita asiasta heti!!!!!!!!!!!!!!!
    Kiitos jo etukäteen.
    BMW 525tds 93(pakettiauto)
    Opel Vectra 98 1.6
    EX:Audi A4 1.8tic 260hv
    EX:BMW 318i -88
    EX:BMW 318 (kaarilla) kestävyysajoon
    EX:Opel Vectra 1.8KAT -91
    EX:Opel Vectra 2.0 16V CD SPORT -96

    Comment

    • vpernu
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 522
      • Kouvola

      #18
      ja tää:

      Comment

      • rushi
        Newbiemmer
        • Mar 2003
        • 10
        • Kymenlaakso

        #19
        M10 2.0 turbo sisuskaluista

        Olen tekemässä inssityönäni tommosta M10 2.0 turbokonetta. Tarkoitus on ottaa koneesta n. 5...600hp ja kierroksia n. 8000rpm.

        Koneen sisuskalujen (lähinnä alakerta) hommaus aiheuttaa hieman päänvaivaa. Mitä mäntiä/veivejä ootte noissa käyttäneet, ketkä on vastaavia koneista tehnyt? (vakioveivit + volkkarin 90.5mm Mahlet ei ole oikea vastaus).

        Vakioveivithän on sen 135mm pitkät ja mäntien puristuskorkeus hurjat 42mm. Itse ajattelin ~150mm veivejä ja ~27mm korkeita mäntiä.

        Noin pitkiä veivejä taas ei tunnu löytyvän mistään. Ainoa kone, mistä tuommoiset löytyy, on S14B20. Virtala kauppaa kätettyjä moisia veivejä 400e/srj, joka mielestäni on melkoisen rankka hinta käytetyistä kiertokangista, ja vieläkun otetaan huomioon, että nuo pitäisi ilmeisesti tarkastaa, tasapainottaa, mahdollisesti kiillottaa+kuulapuhaltaa ja laittaa ARP pultit, niin hinta pompsahtaa vielä melkoisesti. Tietoa, mitä ja minkä aikaa moiset kestää (rata/kilpakäytössä esim.)? Virtalan mukaan on käytetty 500hp koneessa.

        Toinen vaihtoehto olisi teetättää veivit PO-Metallilla, hintaa 850e/srj.


        Mäntien suhteen on myös löytynyt lähinnä kaksi vaihtoehtoa. Nuo Wisecon aihiot, joita Virtalakin kauppaa, olisi kohtuu edullinen vaihtoehto ja 150mm veivillä niistä saisi sorvattua tarpeeksi tavaraa pois. Näistä vaan on liikkeellä jonninverran negatiivista kommenttia, onko kellään kokemuksia tarkemmin?

        Toinen vaihtoehto olisi teetättää mittatilauksena Accralitellä, n. 1200e/srj. Näiden kanssa voisi myös käyttää huomattavasti helpommin ja halvemmalla saatavia 144mm kiertokankia (esim. SPM), ja monet mieltävät Accralitet ehkä parhaimmiksi männiksi. Hyvin suuri kiertokankisuhdekaan (n. 1.9:1)ei ilmeisesti välttämättä ole yhtä erinomainen asia ahdetussa koneessa tasapäämännillä, kuin kireässä vaparissa pattipäämännillä.


        Jakoketju on myös yksi kysymysmerkki. Jotku hyvin kokeneet BMW-virittäjät sanovat, että kaksirivinen ketju kannattaa vaihtaa yksiriviseen, koska siinä on pienempi kitka, ja olisi sekä hiljaisempi että kestävämpi (kaksirivinen on niin raskas, että muka syö itse itsensä).
        Yksi "Velho" taas neuvoi laittamaan dsl-mersun kaksirivisen ketjun, koska on jykevämpi kuin BMW:n. Nokkana on Schrick 304 ja venttiilitjouset Schrickin jäykät jouset (normaalit, ei tuplat).


        Keinuvivuista näkyy olevan juttua tuossa toisessa threadissa, eikö vakiot (KL-varaosien FAB/Bilstein vai mitkä ne olikaan) tosiaan kestä kun sen ~7500rpm?

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #20
          Mielenkiintoisia suunnitelmia Ettei ihan offtopikiksi mene, niin ehdottaisin Ruåttalaisen PPF-pajan billet-koneistettuja keinuja. Ovat kuulemma käytännössä "ikuiset" ja kestää 8000rpm. Noin kuukausi sitten kun katselin niin olivat tehneet vasta M20 moottoriin noita (hintaa n. 2x vakioihin nähden) mutta M10/M30 keinuja lupasivat oleman tuloillaan..
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #21
            Originally posted by rushi
            Jakoketju on myös yksi kysymysmerkki. Jotku hyvin kokeneet BMW-virittäjät sanovat, että kaksirivinen ketju kannattaa vaihtaa yksiriviseen, koska siinä on pienempi kitka, ja olisi sekä hiljaisempi että kestävämpi (kaksirivinen on niin raskas, että muka syö itse itsensä).
            Yksi "Velho" taas neuvoi laittamaan dsl-mersun kaksirivisen ketjun, koska on jykevämpi kuin BMW:n. Nokkana on Schrick 304 ja venttiilitjouset Schrickin jäykät jouset (normaalit, ei tuplat).
            Vai että hyvin kokeneet BMW-virittäjät. Ketkä hyvin kokeneet tämmöistä juttua levittävät? Itse lukisin kuitenkin BMW Motorsportin aika ässäksi tietolähteeksi näissä asioissa, ja he kuitenkin päätyivät siirtymään kaksiriviseen ketjuun kehittäessään M88:sta S38 motin. Eikä noissa nykyisissäkään taida yksirivisiä paljoa näkyä .
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • m50 turbo
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 454

              #22
              itselle tilasin rossin mittatilaus männät tosin m50 moottoriin ja ne makso alle 1000€ 6 kpl http://www.racersplace.fi/home.php tuolta niitä saa
              http://www.teammadmax.com

              Comment

              • rushi
                Newbiemmer
                • Mar 2003
                • 10
                • Kymenlaakso

                #23
                Noita PPF:n keinuja täytyy kyllä katsella/harkita.

                Ketkä hyvin kokeneet tämmöistä juttua levittävät?
                Mm. ainakin eräs vuosikymmeniä näiden koneiden kanssa puljannut jenkkipaja.

                Eikä noissa nykyisissäkään taida yksirivisiä paljoa näkyä
                Mites M42, M50, nää V8/V12 myllyt etc uudemmat? AFAIK ne on yksrivisellä?

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #24
                  Viittaus koski Ässä-koneita, eihän noi muut edes kierrä ylös...
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • anssip
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 233

                    #25
                    noista wisecoista en ole kuullut haukkuja,mutta rosseista kyllä.rossit oli kyllä 8-koneen mäntiä,mutta kuitenkin.

                    Comment

                    • M325i
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 1529
                      • Etelä-pohjanmaa

                      #26
                      VW:n tarkoitetut mahletko ei kävisi mittojensa puolesta vai kestävyytensä? Kuplaan tarkoitettuja Wisecoja saa kohtuu edullisesti ne luulis kestävän jo melkein mitä vain n.400€ sarja ja varmaan saa eri mitoilla.
                      E30 ja E46 ///M

                      Comment

                      • ahtaja
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 437
                        • Raisio

                        #27
                        Tämmönen variaatio olis ollut ittellä mielessä 3s toyotan kiertokanget ja AA pistonsin männät. Kanget 138mm ja menee suoraan m10,mäntää löytyy 40 korkeena ja 35 korkeena. Männät 4kpl 90,5=249e 92mm=259e 94mm=285e.
                        Suht. edullinen paketti.Kankien hinnat 20-200e?

                        Comment

                        • rushi
                          Newbiemmer
                          • Mar 2003
                          • 10
                          • Kymenlaakso

                          #28
                          Niitä volkkarin mäntiä en uskalla laittaa, koska tehotavoitteet on kuitenkin melkoiset.

                          Kiertokangiksi haluan selkeästi pidemmät kuin nuo 135mm, ja mäntien tulisi olla tasalakiset. 144 veivillä puristuskorkeus 33mm, tai 27mm 150mm veivillä. Niin, ja männän halkaisija 90.0mm. Lohko on tällähetkellä 89.5mm, enkä halua isontaa yhtään enempää kuin on tarpeen. Noiden Wisecoiden puristuskorkeushan on koneistettavissa 25...35mm välille, mutta käytännössä se on oikeastaan pakko saada lähelle minimimittaa, muuten mäntä jää liian painavaksi ja paksu laki voi aikaansaada melko epämääräisen lämpölaajenemiskäyttäytymisen.

                          Mistä noita AA-mäntiä saa, ja mihin hintaan/millä mitoilla? JE:t voisi olla yksi vaihtoehto, mutta tuommoisten mittatilausosien tilailu jenkeistä voi olla hieman monimutkaista, eikä hintaero Wisecoihin niin kamala loppupeleissä ole.

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2067
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #29
                            Hyviä mäntiä saa myös täältä:



                            Verdin veivit ovat olleet kova sana (mm. Virtalan kautta). Taispa olla tuolla PPF:n sivuilla kanssa jotain veivejä.
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • M200
                              Newbiemmer
                              • Nov 2005
                              • 10
                              • EP

                              #30
                              Italian pojat tekee mittojen/mallin mukaan mäntiä ja muutakin koneen osaa. Muistaakseni mäntäsarja oli n.800€.

                              Jos se nyt minkäänlainen referenssi tällä foorumilla on niin joissakin Ferrareissa käyttävät kyseisen pajan mäntiä. Parempi referenssi lienee kuitenkin että HRF:n Roadsport-luokassa noita mäntiä on jonkin verran käytössä.

                              Omaankin S14B20 pataan kyseiset männät taitaa tänä iltana sukeltaa.

                              Lisätietoja: TMI EXPOALARIK DI RICCI GSM O50-5207695 tai paremmalla suomenkielelllä Jyrki Salovuori 050-3406991

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎