Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muumi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1702
    • Rovaniemi

    Mikäs vesipumppu-vedenkierto systeemi tässä on? Pumppu kuukeli ruiskusta?
    E24 635csi

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2048
      • Riihimäki

      Ei oo kuugelista. Oon nähnyt jotain vastaavaa briteissä viritetyssä koneessa. Ei ole mulle selvinnyt pumpun alkuperä. Haetaanko tuossa jotenkin tasaisempaa jäähtymistä kun veden ulostulo on molemmista päistä lohkoa verrattuna että se virtaa takaa etuosan läpi pumpulle?

      Comment

      • basso72
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 1837
        • Ylä-Pinsiö

        Originally posted by racing02 View Post
        Ei oo kuugelista. Oon nähnyt jotain vastaavaa briteissä viritetyssä koneessa. Ei ole mulle selvinnyt pumpun alkuperä. Haetaanko tuossa jotenkin tasaisempaa jäähtymistä kun veden ulostulo on molemmista päistä lohkoa verrattuna että se virtaa takaa etuosan läpi pumpulle?
        Eeeh,mihinkäs suuntaan sulla m10:ssä vesi kiertää? Tasaisempaa jäähtymistä tuolla varmaan haetaan,kun pumppu tuuppaa vettä suoraan myös 4-pytylle.
        sigpic
        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
        320i -77

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2048
          • Riihimäki

          Nojoo niin päinhän se taitaa kiertää munkin koneessa.

          Comment

          • basso72
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 1837
            • Ylä-Pinsiö

            Originally posted by petrolhead View Post
            OT (vaparikysymys..) , Mahlen 10:1 puristeisissa lukee päässä neljä satkua , muki on 89,96 eli 90,00 poraus on tässä ohjearvo (en oo kattonu mitä käsikirjat sanoo)

            Uskaltaisiko (miedon) vaparin teettää vähäsen tiukemmaksi?
            Miksi? Jotta leikkaisi kiinni lämmettyään? Tyytyisin kyllä tehtaankin käyttämään neljään satkuun(oon kattonu kirjastakin).
            sigpic
            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
            320i -77

            Comment

            • basso72
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 1837
              • Ylä-Pinsiö

              Originally posted by ThemeJ View Post
              Perusennakkohan on sen 25?
              Meni auton säädöt uusiksi koska nokka-akseli ilmeisesti oli yhden hampaan pielessä ja siitähän seuraa maukas koneen lämpeneminen ja piikkiteho "liian alhaalla" vakioon nähden ja lisäksi vielä epäilyttää koko aikaisempi säätö.
              Kuulostaa aika isolta perusennakoksi,tosin en näistä jurbovehkeistä mitään tiedä. Sytkä liian aikaisella kyllä aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia oireita.
              sigpic
              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
              320i -77

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2048
                • Riihimäki

                Toi on jännä kun minä en ainakaan ole kuullut ongelmista mitkä liittyisi jäähdytyksen epätasaisuuteen m10:ssä. Eli mitä ongelmaa tuolla pumppuratkaisulla on korjattu?

                Comment

                • basso72
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  Originally posted by racing02 View Post
                  Toi on jännä kun minä en ainakaan ole kuullut ongelmista mitkä liittyisi jäähdytyksen epätasaisuuteen m10:ssä. Eli mitä ongelmaa tuolla pumppuratkaisulla on korjattu?
                  Mahdollisesti kuvitelmaa,että 4-pytty jäähtyisi huonommin vakio ratkaisulla,jossa siis neste kulkee pääosin lohkossa edestä taakse ja kannessa takaa eteen.

                  edit: samantapaista ratkaisuahan tehdaskin käytti esim. M12 moottoreissa. Oliko sitten jäähdytys se ongelma vai tilantarve tms.,siitä ei mulla hajuakaan.
                  Last edited by basso72; 31-08-2010, 14:55.
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    Originally posted by basso72 View Post
                    edit: samantapaista ratkaisuahan tehdaskin käytti esim. M12 moottoreissa. Oliko sitten jäähdytys se ongelma vai tilantarve tms.,siitä ei mulla hajuakaan.
                    Onko tämä M12? Sinun alunperin laittama kuvakin...
                    Last edited by Muumi; 17-07-2011, 20:08.
                    E24 635csi

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Minkäslaista ennakkoa on näissä m10 turboissa käytelty yläpäässä? Perusennakkohan on sen 25?
                      Sullahan on Tatekki?
                      Mitä tarkoitat perusennakolla? Eli sulla on 25 ennakkona joka kierrosluvulla tyhjäkäynnillä, mistä sitten ennakko pienenee kuormituksen kasvaessa?
                      E24 635csi

                      Comment

                      • basso72
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        Originally posted by Muumi View Post
                        Onko tämä M12? Sinun alunperin laittama kuvakin...
                        Juup,yksi versio siitä.
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by basso72 View Post
                          Miksi? Jotta leikkaisi kiinni lämmettyään? Tyytyisin kyllä tehtaankin käyttämään neljään satkuun(oon kattonu kirjastakin).
                          e30 korjaamokäsikirja tarjoaa 0,02-0,05 mm jos kattoin oikein. Mut jos vastaukset oli tässä niin kiitos.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • mortimer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1079
                            • Satulinna kaukomaan

                            Useamman S14-lohkon ja pre -79 M10-lohkon kampilinja mitattu. Useimmissa ei mainittavia poikkeamia.
                            Isoimmat linjaheitot (pukki sivussa linjasta) 2/100mm, pesien soikeudet pahimmillaan melkein samaa luokkaa.
                            Jossakin lohkossa runkopukit olleet hiukan "harallaan", lohkon alapää ikäänkuin venynyt hiukan pituutta -> päätymmäiset pesät eivät aivan samassa linjassa kammen kanssa vaan laakerikontakti "nurkista".

                            i3S -20
                            E30M3 slotcar 1:32
                            XKE FHC 1971
                            Mgb Gt -66
                            T6 -19
                            E91 -08

                            Comment

                            • basso72
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              e30 korjaamokäsikirja tarjoaa 0,02-0,05 mm jos kattoin oikein. Mut jos vastaukset oli tässä niin kiitos.
                              "Puhutaanko" nyt siis e30-osista vai NK-osista?
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              • kahvakuula
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2009
                                • 40
                                • k-suomi

                                päätymmäiset pesät eivät aivan samassa linjassa kammen kanssa vaan laakerikontakti "nurkista".
                                ottiko laakeri sisä vai ulkokehältä sylinterikeskiöstä katsottuna enempi vapaasti pyöritettynä pelkällä kampiakselilla ? koska moottori kuormitettuna momentilla laakerikontaktin paine
                                tulee/muuttuu enemmän sylinterin sisälaidoille kun mäntää ajetaan alaspäin
                                tuo keinunta tosin riippuu paljonko kuormaa tuodaan alakerralle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎