Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • .:Dam:.
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 178

    Kyllähän L-Jekulla ahdetun koneen voi varustaa, sitähän on ennenkin käytetty kun ei säädettäviä ruiskuja siinämäärin vielä ollut, samaten K-Jetin kanssa. Omassa E30:ssä vieläkin paikoillaan kun on seissyt jo hetken projektiksi ottoa odotellen. Pikkupaineilla/tehoilla ihan riittävä, +200 hp ei mikään ongelma. Jos rahaa ei ole paljoa eikä tehotavoitteita, ihan OK. Itse tosin ostin MS:n ja nykyisestä ruiskusta jää vain L-Jetin imusarja maksimissaan jos sitäkään

    Comment

    • .:Dam:.
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 178

      Originally posted by Luntti View Post
      8 kiloa on muuten painoa eroa.
      Pesusieni 32 kg ja 40 kg vanha lohko.
      Onko nuo painot laakeripukeilla + pulteilla? Katoin omat lohkot just vaa`an kanssa, pesusieni vm 86, 89 mm ø poraus 36,42kg, vm 73, 89 mm ø poraus 43,52 kg ja vm 76 89,5 mm ø poraus painoi 43,92 kg. Yks vanhempi lohko vielä punnaamatta mutta tuskin tarvitsee edes. Noissa vanhoissa lohkoissa tosin oli vielä lohkolämppärin vastus kiinni, tuskin hirveästi painaa... Pukkeja + laakereita en jaksanut alkaa merkkaamaan ja irroittelemaan. Painoeroa joka tapauksessa löytyy reilusti uusi vs vanhalohko

      Comment

      • Expansion
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 68
        • Finland

        Mites muuten seuraava juttu eli jos otetaan e30 318i bemarin kone mikä on M10.

        Noniin, haluttaa turbottaa sitten tämä M10-kone mutta koska lohkohan on tässä heikkoa valua niin onnistuuko ottaa esim. 2002 turbolohko käyttöön ja pistää sen tohon heikon lohkon tilalle ilman isompia modeja?
        Last edited by Expansion; 17-08-2010, 21:49. Reason: Unohtu yks jutska

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by MarttiKK View Post
          Miksei m42? 16-venttiilinen ja tuntuu kestävän viritystäkin ihan asiallisesti. Lisää turpoprokkiksista www.m42forum.com
          Erona M10:iin tulee mieleen että M42 on painavampi..
          Enkä tiedä onko pienellä porauksella olevassa moottorissa 16 valve kansi autuaaksi tekevä verrattuna Isolla porauksella olevan 2 tappi kanteen.
          100mm sylinterivälillä olevaan kattilaan saa aika miehekkään kokoiset venttiilit verrattuna vastaavaan 91 mm välillä olevaan.
          Last edited by petrolhead; 17-08-2010, 21:58.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • .:Dam:.
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 178

            Originally posted by Expansion View Post
            Mites muuten seuraava juttu eli jos otetaan e30 318i bemarin kone mikä on M10.

            Noniin, haluttaa turbottaa sitten tämä M10-kone mutta koska lohkohan on tässä heikkoa valua niin onnistuuko ottaa esim. 2002 turbolohko käyttöön ja pistää sen tohon heikon lohkon tilalle ilman isompia modeja?
            Ei sen 2002 Turbon lohko tarvii olla, riittää että on vanha. (Ja jos pitää, onnea löytämiseen, vanhatkin riittävän harvassa nykyään.) Vuoteen 1979 tms asti valmistettu, haku auttaa tarkempaan vuosilukuun (ellei tässä topicissa ole jo mainittu), itse en muista enää tarkkaan.

            Yhen 2002:n koneen palotellu joka ollut aiemmin E30:ssä, vähän lattarautaa extrana kiinnikkeissä, ei mitään hankalaa siis...

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2067
              • Banshee - Jyväskylä

              Originally posted by .:Dam:. View Post
              Yhen 2002:n koneen palotellu joka ollut aiemmin E30:ssä, vähän lattarautaa extrana kiinnikkeissä, ei mitään hankalaa siis...
              Tai sit ostaa joltain valmiiksi modatun koneenkorvan kuumalle puolelle
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • Expansion
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 68
                • Finland

                Joo siis sitä ajoin takaa että käykö nokkaketjut,pyörät ja öljypumppu suoraan tohon 2002-mallin lohkoon tosta "uudemmasta" m10 koneesta koska mulla on jo tuo 2002 lohko...

                Comment

                • Tzeimi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 2067
                  • Banshee - Jyväskylä

                  Kyllä käy
                  Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                  & 02 tulpo saniteetti dyno




                  Älä väkisin, ota isompi vasara.
                  If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2560
                    • .

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Erona M10:iin tulee mieleen että M42 on painavampi..
                    Enkä tiedä onko pienellä porauksella olevassa moottorissa 16 valve kansi autuaaksi tekevä verrattuna Isolla porauksella olevan 2 tappi kanteen.
                    100mm sylinterivälillä olevaan kattilaan saa aika miehekkään kokoiset venttiilit verrattuna vastaavaan 91 mm välillä olevaan.
                    Uudemmalla pesusienilohkolla varmaan onkin kevyempi, mutta vanhalla lohkolla eroa ei enää paljoa ole, jos ollenkaan, M10:n hyväksi.

                    Onhan niissä kahdessa pienessä venttiilissä kuitenkin suurempi virtauspinta-ala kuin yhdessä venttiilissä vaikka se venttiili iso olisikin, näin siis ainakin vakiokokoisilla venttiileillä.

                    Saahan M42:sta suuremmat litratehot kuin M10:stä, joten kyllä sen kannen täytyy silloin hyvin hengittää.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • .:Dam:.
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 178

                      Originally posted by .:Dam:. View Post
                      Onko nuo painot laakeripukeilla + pulteilla? Katoin omat lohkot just vaa`an kanssa, pesusieni vm 86, 89 mm ø poraus 36,42kg, vm 73, 89 mm ø poraus 43,52 kg ja vm 76 89,5 mm ø poraus painoi 43,92 kg. Yks vanhempi lohko vielä punnaamatta mutta tuskin tarvitsee edes. Noissa vanhoissa lohkoissa tosin oli vielä lohkolämppärin vastus kiinni, tuskin hirveästi painaa... Pukkeja + laakereita en jaksanut alkaa merkkaamaan ja irroittelemaan. Painoeroa joka tapauksessa löytyy reilusti uusi vs vanhalohko
                      Itselleni vastaten kun unohdin yhden elämänviisauden, "älä ole idiootti". Miks ne olis pukeilla+pulteilla punnattu kun kyse on lohkosta Pukit+pultit painaa ainakin pesusienessä reilut 2.7kg...

                      Originally posted by Tzeimi View Post
                      Tai sit ostaa joltain valmiiksi modatun koneenkorvan kuumalle puolelle
                      Bolt-on on aina parempi kuin alkaa itse väkertämään vaikkakaan ei vaikea itse tehdä.

                      Originally posted by Expansion View Post
                      Joo siis sitä ajoin takaa että käykö nokkaketjut,pyörät ja öljypumppu suoraan tohon 2002-mallin lohkoon tosta "uudemmasta" m10 koneesta koska mulla on jo tuo 2002 lohko...
                      Silmämääräisesti pesusieni vs vanhalohko erot on aika pienet, pesusienessä "jäähdytysrivat" kyljessä, jakopäänkopan alta puuttuu yks iso pultti (ei merkkaa mitään) ja jotain muuta pientä olematonta. Vanhoissa kampuroissa 2 rivinen jakopäänketju, siinä ne selkeimmät erot...

                      Comment

                      • Expansion
                        Bimmer Rookie
                        • May 2010
                        • 68
                        • Finland

                        Riittääkö m10-vakio öljypumppu turbokäytössä noin 400hepan tehoille ettei pääse kuivaamaan?

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Originally posted by Expansion View Post
                          Riittääkö m10-vakio öljypumppu turbokäytössä noin 400hepan tehoille ettei pääse kuivaamaan?
                          Riippuu turbosta ei hevosvoimista.

                          Holsetit on kuuleman mukaan vaativampia öljyntuoton suhteen kun muut.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2067
                            • Banshee - Jyväskylä

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Riippuu turbosta ei hevosvoimista.

                            Holsetit on kuuleman mukaan vaativampia öljyntuoton suhteen kun muut.
                            Onnistuu holsetilla & vakio öp:llä 400+hv.
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • Expansion
                              Bimmer Rookie
                              • May 2010
                              • 68
                              • Finland

                              Sanokaapa mikä lohko:



                              Comment

                              • Mörökölli
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 1735
                                • Turku

                                Näyttäis mun silmään ns. "wanhalta hyvältä", joku muu voi varmentaa vielä.
                                www.nenifab.com

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎