Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rasanttu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 530
    • Tuusula

    Originally posted by Karva View Post
    Pointtini on ainoastaan ollut se, että on yleensä parempi pitää systeemit alkuperäiskunnossa.
    Ehkä viherpiipertäjien ja muiden rimpsukassien kannalta. Auton kunnon ja toimivuuden kannalta nuo EGR ja läppäviritykset kannattaa heittää mahdollisimman nopeasti hevon vittuun sieltä sotkemasta ja särkemästä moottoria. Jos ostaa auton uutena on paras teko poistaa nuo heti käytöstä.

    Se että auto saastuttaa hivenen enemmän ei paljon merkkaa kun katselet ympärillesi millaisia 10x saastuttavampia liikennevälineitä on liikenteessä. Kaupungissa ei ole pakkoa asua (altistua pakokaasuille) ja autolla ei ole pakko ajaa (saastuttaa) jos nämä asiat vaivaa.
    Freude am Fahren

    Comment

    • Karva
      Bimmer Rookie
      • May 2008
      • 125

      Originally posted by rasanttu View Post
      Ehkä viherpiipertäjien ja muiden rimpsukassien kannalta. Auton kunnon ja toimivuuden kannalta nuo EGR ja läppäviritykset kannattaa heittää mahdollisimman nopeasti hevon vittuun sieltä sotkemasta ja särkemästä moottoria. Jos ostaa auton uutena on paras teko poistaa nuo heti käytöstä.
      Tiedän kyllä että provoat. Mutta sanotaan nyt kuitenkin se, että vaikka EGR:n pystyisi uudesta autosta poistamaan, se LISÄISI moottorin lämpörasituksia.

      Olisko sulla antaa linkkiä isompaan versioon avataristasi?
      Last edited by Karva; 24-05-2009, 02:18.

      Comment

      • _chris_
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 442
        • Nokia

        Alkaa mennä vahvasti OT, mutta liittynee kyllä siihen miksi nuo läpät pitäisi poistaa.

        Ympäristöasioissakin pitäisi yksittäisen päästöarvon sijaan ajatella kokonaisjalanjälkeä. Asiaa sen kummemmin laskematta väittäisin, että yhden tuollaisen koneen hajoamisen aiheuttaman jalanjäljen hinnalla aika moni auto ajelee ilman läppiä, ja pitkään.
        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

        Comment

        • Oldtimer
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 350
          • Ähtäri

          Originally posted by Karva View Post
          Tiedän kyllä että provoat. Mutta sanotaan nyt kuitenkin se, että vaikka EGR:n pystyisi uudesta autosta poistamaan, se LISÄISI moottorin lämpörasituksia.
          Nyt tulee sitten ihan uutta tietoa, mites se että moottori saa puhdasta ilmaa sen sijaan että joutuu syömään omia pakokaasujaan lisää moottorin lämpörasituksia?
          ----: Fuck The Fuel Economy :----

          Z3 2.8i Supercharged - E92 335i

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            Ainoa mikä mieleen tulee on lämpötilaero kun tuleva seos onkin kylmempää
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              Eli ei siis kannata pistää cooleria keulalle? Kannattaa vissiin ottaa pois tuo orkkiscooleri. On näköjään tämäkin säie menty pilaamaan turhanpäiväisellä lässytyksellä...
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Karva
                Bimmer Rookie
                • May 2008
                • 125

                Originally posted by Oldtimer View Post
                Nyt tulee sitten ihan uutta tietoa, mites se että moottori saa puhdasta ilmaa sen sijaan että joutuu syömään omia pakokaasujaan lisää moottorin lämpörasituksia?
                "EGR works by recirculating a portion of an engine's exhaust gas back to the engine cylinders. Intermixing the incoming air with recirculated exhaust gas _dilutes the mix with inert gas, lowering the adiabatic flame temperature_ and (in diesel engines) reducing the amount of excess oxygen. The exhaust gas also increases the specific heat capacity of the mix, _lowering the peak combustion temperature._"

                Comment

                • Karva
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 125

                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Eli ei siis kannata pistää cooleria keulalle? Kannattaa vissiin ottaa pois tuo orkkiscooleri. On näköjään tämäkin säie menty pilaamaan turhanpäiväisellä lässytyksellä...
                  Pata kattilaa soimaa. Mutta oletko ihan täysillä valoilla liikenteessä, kun teet sen johtopäätöksen että täällä joku kehoittaisi poistamaan välijäähdyttimen?

                  Comment

                  • Karva
                    Bimmer Rookie
                    • May 2008
                    • 125

                    Originally posted by _chris_ View Post
                    Alkaa mennä vahvasti OT, mutta liittynee kyllä siihen miksi nuo läpät pitäisi poistaa.

                    Ympäristöasioissakin pitäisi yksittäisen päästöarvon sijaan ajatella kokonaisjalanjälkeä. Asiaa sen kummemmin laskematta väittäisin, että yhden tuollaisen koneen hajoamisen aiheuttaman jalanjäljen hinnalla aika moni auto ajelee ilman läppiä, ja pitkään.
                    Aivan totta. Tämä homma lähtikin siitä että joku oli vaihtanut imusarjan uuteen moottorivaurion estämiseksi, ja häntä ruvettiin sitten porukalla teilaamaan.
                    Last edited by Karva; 24-05-2009, 12:50.

                    Comment

                    • rasanttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 530
                      • Tuusula

                      Originally posted by Karva View Post
                      Tiedän kyllä että provoat. Mutta sanotaan nyt kuitenkin se, että vaikka EGR:n pystyisi uudesta autosta poistamaan, se LISÄISI moottorin lämpörasituksia.

                      Olisko sulla antaa linkkiä isompaan versioon avataristasi?
                      Jos lämpörasitus on pienempi EGR käytössä miten selität että moottori lämpenee hitaammin EGR poistettuna? :think

                      Mutta joo edelleenkään EGR:llä ei ole mitään tekemistä muun kuin päästöjen kanssa. Kestävyyteen se ei vaikuta millään tavalla kuin käytössä ollessaan työntää moottorin täyteen karstaa ja muuta mukavaa paskaa. Vanhoissa moottoreissa ei mitään EGR:ä ole ollut ja niillä on huristeltu miljoona helposti. Isoissakin vehkeissä (lue rekoissa) nämä EGR:t aiheuttaa mukavia ongelmia.

                      Kummallista muuten, että öljykin on paljon kirkkaampaa kun EGR on poistettu käytöstä.
                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • Karva
                        Bimmer Rookie
                        • May 2008
                        • 125

                        Kun joku muukin kommentoi foorumin tasoa, niin teen sen itsekin. Kyllä tuntuu juntteus olevan täällä vielä hyvin voimissaan... Itse tulen tänne yleensä etsimään/jakamaan oikeaa tietoa, ja on pakko todeta että varmaan 90% viesteistä on täyttä tuubaa. Onneksi osaan sentään hiukan filtteröidä, joten oiva tiedonlähde tämä foorumi silti on. Ja onneksi se joukko ihmisiä jotka asioista tietävät(kuten Hemi ym.) ovat varsin aktiivisia.

                        Comment

                        • Karva
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 125

                          Originally posted by rasanttu View Post
                          Jos lämpörasitus on pienempi EGR käytössä miten selität että moottori lämpenee hitaammin EGR poistettuna? :think
                          Vielä kerta kiellon päälle... Kun kylmään moottoriin puhaltaa lämmintä pakokaasua, niin tottakai se lämpenee nopeammin. Niissä _uusissa_ moottoreissa tosin alkaa olla lauhdutettu EGR, joten tätäkään vaikutusta et huomaisi. Jos luet linkkini, niin ymmärrät että EGR pienentää palotapahtuman lämpötilaa, samalla pienentäen sylinterinkannen, männän ja venttiilien lämpörasitusta. Tämä ei tietenkään ole ongelma moottoreissa, jotka on suunniteltu ilman EGR-järjestelmää, mutta jos järjestelmä poistetaan moottorista joka on suunniteltu toimimaan sen kanssa on sillä vaikutusta moottorin kestävyyteen.

                          Comment

                          • Wäinö
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 142
                            • Kirkkonummi

                            Originally posted by Karva View Post
                            Kun joku muukin kommentoi foorumin tasoa, niin teen sen itsekin. Kyllä tuntuu juntteus olevan täällä vielä hyvin voimissaan... Itse tulen tänne yleensä etsimään/jakamaan oikeaa tietoa, ja on pakko todeta että varmaan 90% viesteistä on täyttä tuubaa. Onneksi osaan sentään hiukan filtteröidä, joten oiva tiedonlähde tämä foorumi silti on. Ja onneksi se joukko ihmisiä jotka asioista tietävät(kuten Hemi ym.) ovat varsin aktiivisia.
                            Jos nyt kumminkin viitsisit lukea tämän threadin otsikon uudelleen ja mennä sen jälkeen vaikka väsäämään ihan ikioman threadin jossa saat jakaa sydämesi kyllyydestä tuota infoasi kaikille halukkaille. Pysyisi tämäkin threadi originaali aiheessa ilman tuota jonnin joutavaa paskanjauhantaa aiheen sivusta.
                            F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by Karva View Post
                              Jos luet linkkini, niin ymmärrät että EGR pienentää palotapahtuman lämpötilaa, samalla pienentäen sylinterinkannen, männän ja venttiilien lämpörasitusta.
                              Joo, mutta sekään ei ole isoilla syötöillä käytössä, jolloin sitä lämpökuormaa vasta alkaa tulemaan. Paloprosessin keskilämpötila vaan laskee, mutta energiamäärät on niin pieniä ettei vaikuta koneen kestämiseen tai lämpeämisiin ollenkaan.

                              Kyllä se egr niitä päästöjä laskee, mutta oma moraali on ainakin niin alhainen, että jos sen poistamalla pystyn pudottamaan kulutusta (mitattu ja ero tulee etenkin tukkeessa olevaan) ja pitämään paikat puhtaana (=säästymään putsaukselta), otan sen pois. Mutta olematon riskihän se on koneen toiminnan kannalta, jos jaksaa vaikka hehkujen vaihdon yhteydessä imusarjan rassata puhtaaksi niin mikäs siinä vaikka pitäisikin egr:n toiminnassa. Onpahan sitten noxia vähemmän. Mitään se ei koneen toiminnassa auta, vaan eipä juuri haittaakkaan.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by Karva View Post
                                ...Mutta oletko ihan täysillä valoilla liikenteessä...
                                Yhdellä jos toisellakin taitaa valot olla jo hieman himmentyneet ainakin mitä tän säikeen jutuista voi päätellä.
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎