Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karva
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 125

    Originally posted by ekiaalto View Post
    Kysymys 1: Onko manuaalivaihteinen auto muka laiton laiton päästöjensä puolesta?:think
    Kysymys 2: Miten läpätön, alkuperäinen varaosaimusarja muka muuttaa automaattivaihteisen auton päästöjä?:think.
    1. Kumpaankin on tehty omat ajosyklimittaukset tyyppihyväksynnässä, automaatti ja manuaali ovat tyyppihyväksynnän alla eri variantteja(02 ja 01 tai 32 ja 31). BMW on itse todennut tarvitsevansa nuo läpät tyyppihyväksyntävaatimusten täyttämiseksi. Se ei siis ole mikään viranomaisvaatimus. Niiden toimintaperiaatetta lienee turha alkaa arvuuttelemaan.

    2. Automaattiin on saatavana imusarjaa ainoastaan yhdellä varaosanumerolla. Jos autoon on asennettu imusarja ilman läppiä, niin looginen vaihtehto olisi se, että kyseessä on manuaaliin takoitettu imusarja. Tarkasta täältä: http://www.realoem.com/bmw/select.do

    Kysymyksen 2 varsinainen vastaus sisältyy vastaukseen 1.

    Originally posted by ekiaalto View Post
    KTuntuu, että tällä palstalla käytävä keskustelu kulkee hieman tunnepohjalla. Jokaisella saa tietysti olla omat mielipiteensä, mutta terve järkikin olisi syytä pitää mukana.
    Heh, naulan kantaan. Ei varmaan pitäisi sekoittaa tähän faktoja.
    Last edited by Karva; 23-05-2009, 01:37.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by jussi_r View Post
      Väitän, että vaikutus ei välttämättä ole edes mitattavissa.
      Vaikutus ei ole mitattavissa normidynoissa ollenkaan, kun nuo ovat aktivoituna vain todella kapealla osakuormitusalueella. Täyskaasulla ovat aina auki.

      Manuaaleissa testisyklin ajotapa on erilainen (=vapaampi kun on kova kytkin ja loota), ja sitä voidaan ajattaa päästöalueen ulkopuolella, siksi manuaalit menivät ilman läppiä pidemmälle.

      Jos hiukkassuodattimella varustetusta autosta joutuu huudattelemaan savutusarvoja katsastuksessa, on suodatin sökö. Savutusarvo mittaa juuri niitä hiukkasten määrää mitä suodattimella poistetaan, siksi jotkut saavat sieltä nollaa tai hyvin lähelle. Suodattimettomatkin menee kyllä pienelle nykyisellä ohjaustarkkuudella.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Karva
        Bimmer Rookie
        • May 2008
        • 125

        Originally posted by jussi_r View Post
        Saivartelulle tietenkin jää paljonkin sijaa, mutta eipä läppäjoukkueellakaan ole varmasti mitään päästödataa lyödä väittelyyn. Vai löytyikö jostain päästöt sellaisille rinnakkaismalleille (A ja man), joista toisessa oli (jo) läpät ja toisessa ei? Sen sijaan voi olla ihan yhtä hyvin mahdollista osoittaa elinkaarianalyysillä, että uuden imusarjankin tekeminen saastuttaa enemmän kuin millään läpillä ikinä saavutetaan. Teoriassa.
        Eihän sitä tietenkään voi mitenkään tietää. Se tosin tiedetään, että pieneltä tuntuvat muutokset voivat vaikuttaa monimutkaisiin järjestelmiin yllättävän paljon. Katso esim. yksi vähäpäästöisen ahtamisketju.

        Se nyt on aivan varmaa ettei typenoksideja synny tuollaisen imusarjan valmistuksessa juuri lainkaan. Niitä kun syntyy ainoastaan äärimmäisen korkeassa lämpötilassa tapahtuvassa palamisessa(kuten dieselmoottorissa, joissa niitä rajoitetaan laskemalla palotapahtuman lämpötilaa EGR-järjestelmällä). Sitäpaitsi todellinen ongelma on se että typenoksideja päästellään ilmaan kaupunkien kaduilla. Jos typenoksidit tulevat tehtaanpiipusta ne leijaillessaan taivaalla pelkistyvät melko nopeasti takaisin hamittomaksi typeksi ja hapeksi.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Originally posted by Karva View Post
          Eihän sitä tietenkään voi mitenkään tietää. Se tosin tiedetään, että pieneltä tuntuvat muutokset voivat vaikuttaa monimutkaisiin järjestelmiin yllättävän paljon. Katso esim. yksi vähäpäästöisen ahtamisketju.

          Se nyt on aivan varmaa ettei typenoksideja synny tuollaisen imusarjan valmistuksessa juuri lainkaan. Niitä kun syntyy ainoastaan äärimmäisen korkeassa lämpötilassa tapahtuvassa palamisessa(kuten dieselmoottorissa, joissa niitä rajoitetaan laskemalla palotapahtuman lämpötilaa EGR-järjestelmällä). Sitäpaitsi todellinen ongelma on se että typenoksideja päästellään ilmaan kaupunkien kaduilla. Jos typenoksidit tulevat tehtaanpiipusta ne leijaillessaan taivaalla pelkistyvät melko nopeasti takaisin hamittomaksi typeksi ja hapeksi.
          Ongelmana onkin, että paljonkos se sitten oikeasti vaikuttaa. Tuo järjestelmä toimii melkoisen kapealla alueella, jolloin silloinkin sen vaikutus on jotain muuta kuin on-off. Korkeammilla virtausnopeuksilla ja parantuneella swirlillä saadaan laskettua palotilan paikallisia lämpötiloja jotka voivat johtua ilman epätasaisesta sekoittumisesta egr-tuotteeseen. Syötöt on kuitenkin pieniä ja vaikutus on x% jos niitä on, tuollaisen sekoittumisongelman syntyminen palotapahtumassa on aina joku todennäköisyys ja se on alle 1. Saattaakin käydä niin, ettei tietynlaista ajoa ajava henkilö aktivoi edes järjestelmää kuin erittäin satunnaisesti.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Karva
            Bimmer Rookie
            • May 2008
            • 125

            Vielä vähän OT juttua.

            Kun fiilistelette niistä savutusmittauslukemista, niin verratkaapa joskus sitä arvoa valmistajan referenssiarvoon. Se löytyy valmistajan kilvessä olevan pienen suorakulmion sisältä. Se voi olla esim. 0,9 vaikka katsastuksessa hyväksyntäraja olisi 3,0. Esim. Saksassa kätetään kasastuksen arvostelussa noita referenssiarvoja.

            Kunnossa oleva auton tulee siis alittaa nuo rajat. Voisi olla reaktio suomalaisella marmoritiskillä mielenkiintoinen, mikäli joku menisi vaatimaan takuukorjausta autoon, jonka savuttaa yli referenssiarvon.

            Comment

            • Karva
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 125

              Originally posted by Cell View Post
              Ongelmana onkin, että paljonkos se sitten oikeasti vaikuttaa. Tuo järjestelmä toimii melkoisen kapealla alueella, jolloin silloinkin sen vaikutus on jotain muuta kuin on-off. Korkeammilla virtausnopeuksilla ja parantuneella swirlillä saadaan laskettua palotilan paikallisia lämpötiloja jotka voivat johtua ilman epätasaisesta sekoittumisesta egr-tuotteeseen. Syötöt on kuitenkin pieniä ja vaikutus on x% jos niitä on, tuollaisen sekoittumisongelman syntyminen palotapahtumassa on aina joku todennäköisyys ja se on alle 1. Saattaakin käydä niin, ettei tietynlaista ajoa ajava henkilö aktivoi edes järjestelmää kuin erittäin satunnaisesti.
              Tiedät varmaan paljon enemmän asiasta kuin minä. En siis ota kantaa. Minulla on pointtina ainoastaan se, että yleensä kaikkien komponttien olemassaoloon on joku syy. Tässä tapauksessa vaikutus ei tosiaan liene suuri.

              Comment

              • Karva
                Bimmer Rookie
                • May 2008
                • 125

                Itse heitin aiemmin hiukan provosoivan kommentin EGR-manipuloinnista. En kyllä kuitenkaan oikeasti hyväksy sellaista tahallista ihmisten myrkyttämistä, vaikka se tietämättömyydestä, osaamisen puutteesta ja piheydestä johtuen yleensä tehdäänkin. Jotkut ratapäivävehkeet on tietysti erikseen, eikä niillä ole mitään merkitystä kun se vähä mikä niillä ajetaan ei tapahdu lähellä asutusta.

                Mitäs tuumaat Cell tästä asiasta?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by Karva View Post
                  En kyllä kuitenkaan oikeasti hyväksy sellaista tahallista ihmisten myrkyttämistä, vaikka se tietämättömyydestä, osaamisen puutteesta ja piheydestä johtuen yleensä tehdäänkin.
                  Eikö sitten olisi paras vaan myydä autot pois ja kulkea jalan?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    -----
                    Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:52. Reason: typo
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • Madfexx
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3646
                      • Lempäälä

                      Originally posted by Karva View Post
                      Itse heitin aiemmin hiukan provosoivan kommentin EGR-manipuloinnista. En kyllä kuitenkaan oikeasti hyväksy sellaista tahallista ihmisten myrkyttämistä, vaikka se tietämättömyydestä, osaamisen puutteesta ja piheydestä johtuen yleensä tehdäänkin. Jotkut ratapäivävehkeet on tietysti erikseen, eikä niillä ole mitään merkitystä kun se vähä mikä niillä ajetaan ei tapahdu lähellä asutusta.

                      Mitäs tuumaat Cell tästä asiasta?
                      Eli samalla periaatteella sinun mielestäsi kaikki autoilijat, jotka ostavat vähäpäästöisimmän perusmallin sijaan tehokkaamman version, tai uudemman vähäpäästöisemmän mallin sijaan vanhemman ja tehokkaamman, myrkyttävät ihmisiä tahallisesti? Melko naurettavaa analogiaa - pahimmat Greenpeace-aktivistit saattavat pystyä kanssasi samaan

                      Täällä foorumilla on kyllä häiritsevissä määrin kasvanut kaltaisiesi saivartelijoiden määrä, jotka päämäärätietoisesti myrkyttävät ja hämmentävät asiallisena käyviä keskustelusäikeitä penetroitumalla pienimpiinkin välimerkkeihin ja tekemällä aiheeseen liittyvistä kärpäsistä härkäsiä. Suuntaus on mielestäni ikävä ja saa monet hyödylliset ja informatiiviset threadit täyttymään BS:llä. Keskustelufoorumeilla provoaminen tuntuu olevan monelle nykyään pakkomielle...
                      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3311
                        • Kajjjaani

                        Originally posted by Karva View Post
                        En kyllä kuitenkaan oikeasti hyväksy sellaista tahallista ihmisten myrkyttämistä, vaikka se tietämättömyydestä, osaamisen puutteesta ja piheydestä johtuen yleensä tehdäänkin.

                        Siis TÄH
                        Ja väitätkö olevasi ns harrastaja kun täällä kirjoittelet????? :think

                        Parempi siirtyä jalkamieheksi noilla kommenteilla.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • Karva
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 125

                          Originally posted by Madfexx View Post
                          Eli samalla periaatteella sinun mielestäsi kaikki autoilijat, jotka ostavat vähäpäästöisimmän perusmallin sijaan tehokkaamman version, tai uudemman vähäpäästöisemmän mallin sijaan vanhemman ja tehokkaamman, myrkyttävät ihmisiä tahallisesti? Melko naurettavaa analogiaa - pahimmat Greenpeace-aktivistit saattavat pystyä kanssasi samaan
                          Olkinukkeargumentti. Sitäpaitsi väitteelläsi ei ole pohjaa, koska päästörajat ovat samat kaikille moottoreille g/km. EGR-manipuloinnissa taas on kyse typenoksidipäästöjen kymmenkertaistamisesta, joka tehdään aiemmin mainitsemistani syistä.

                          Comment

                          • Karva
                            Bimmer Rookie
                            • May 2008
                            • 125

                            Originally posted by 540iAV8 View Post
                            Siis TÄH
                            Ja väitätkö olevasi ns harrastaja kun täällä kirjoittelet????? :think

                            Parempi siirtyä jalkamieheksi noilla kommenteilla.
                            Harrastaja, joka pyrkii pitämään vehkeensä kunnossa. Tuskin olen sentään vähemmistössä?

                            Comment

                            • Karva
                              Bimmer Rookie
                              • May 2008
                              • 125

                              Originally posted by jussi_r View Post
                              "Aivan varma, juuri lainkaan". Mitä nyt meinaat, vai meinaatko mitään? Väitätkö kenties, että valmistusprosessissa ei tarvita energiaa lainkaan? Väitätkö myös, että imusarjan raaka-aineet ja osaset ilmestyvät sinne tehtaalle itsestään, ja valmis imusarja siirtyy sädettämällä sieltä konehuoneeseen? Niitähän ei esim. raijata rekoilla pitkin poikin.:think

                              Ymmärrän kyllä jotenkin esim. EGR:n tarkoituksen, enkä viitsisi sitä lähteä tukkimaan. Nämä läpät ovat kuitenkin aivan kärpäsen pa$ka miltään muulta vaikutukseltaan, kuin merkittävältä konevaurioriskiltä. Mun mielestä tällä asialla saivartelu omaa sädekehäänsä kiillottaen on myös aika naurettavaa. Sanoisinko, että jopa hiilidioksidiuskonnon vedätykset kalpenevat sen rinnalla.
                              Sinähän se tässä tunnut saivartelevan. Aloit höpöttämään ohi aiheen hiilidioksidista kun kyse oli typenoksideista, joiden haittavaikutukset ovat oikeasti todistettavissa.

                              Minä en ole missään vaiheessa väittänyt että noiden läppien vaikutus olisi mitenkään merkittävä, koska en sitä oikeasti tiedä. Pointtini on ainoastaan ollut se, että on yleensä parempi pitää systeemit alkuperäiskunnossa.

                              Comment

                              • Karva
                                Bimmer Rookie
                                • May 2008
                                • 125

                                Originally posted by Supa View Post
                                Eikö sitten olisi paras vaan myydä autot pois ja kulkea jalan?
                                Enpä kuitenkaan ajatellut. Sellaisen n. -95 tai uudemman bensiinimoottorisen auton, jonka pakokaasunpuhdistuslaitteet ovat kunnossa saastevaikutukset ovat melko mitättömät. Minulla on yksi -97 Dieselrohjo, ja vaikka se toimiineekin niin kuin se on suunniteltu, pyrin välttämään sillä turhaa kaupunkiajoa.

                                Tuolla vähän syitä siihen miksi:
                                Last edited by Karva; 24-05-2009, 02:52.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎