Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tarke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Ikaalinen

    Itsellä yli 400 tuhatta ajettu 530 facelift, yhdessä laskussa oli merkintä imusarjan läpistä ja kysymysmerkki. Olihan ne katsottava ja läpissä ei ollut kyllä mitään vikaa eikä edes kovin paljoa pikeentynytkään. Hassua vaan että kun kuitteja oli jos jonkinlaisia mukana, ei läppiin suoritetuista operaatioista ollut mitään puhetta. Poistin kuitenkin. Ainoastaan alipainepumpulta lähtevä letkunpätkä oli aivan romuna mutta ei kuitenkaan pitänyt mitään meteliä. Uusi tuli sitten tilattua, 16 euroo Saksasta kotiin lähetettynä...kunhan nyt lähettäisivät sen. Tampereella Autokeskuksessa 14 euroa ja Kl:stä 17. No täriseehän tuo ja absin valot vilkkuu joten ei tässä kultaa ole peltilaatikossa ostettu mutta hopeaa, ehkä.

    Minkäslaisia kulutus lukemia muilla on diisseleissä?

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7506
      • Jyväshyvä

      Originally posted by tarke View Post
      Itsellä yli 400 tuhatta ajettu 530 facelift
      E39 vai uudempi? Kilometreistä päätellen E39.
      Kaverin -02:ssa 530dTA:ssa oli jo 3 läppäakselia poikki kun viime syksynä 230 tkm ajettuna läpät poistettiin...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • tomppah
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 79

        Kukas suorittaa edullisesti läppien poistoa pk-seudulla? Itsellä olisi 120d -05 (M47N2) jossa pitäisi ko. operaatio tehdä. Samalla pitäisi vaihtaa dieselin hehkut. Voipi laittaa PM ja tarjota..

        Suorittaako muuten merkkiliikkeet pyydettäessä läppien poistoa?

        Comment

        • stimbe
          Bimmer Rookie
          • Jun 2011
          • 34
          • Hyvinkää

          12/2004 vuoden 525D 120kw automaatti. varmistan, onko läppiä?

          Onko 525 koneiden tehoerot vain ohjelmallisia, 120kw ja130kw taitavat aina löytyä?
          730d E65 LCI

          Comment

          • hengari
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 208
            • Jyväskylä

            320dA N47D20A ja läpät

            Melko huonosti löytyi juttua, tai edes valokuvia netistä N-sarjan moottoreista ja niiden imusarjoista. Imusarjahan on rakenteelta melko paljon erilainen kuin aikaisemmissa, M-sarjan koneissa. kts. alla:
            Click image for larger version

Name:	oem.png
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	4822940
            Click image for larger version

Name:	3d.jpg
Views:	1
Size:	82.6 KB
ID:	4822941

            Kaasuläpän (osa 20 yllä) takana näkyi sen verran paskaa että imari päätettiin kuitenkin ottaa irti. Irroitus oli vaivaton operaatio, EGR:n putki oli vähän kiinni.
            Click image for larger version

Name:	CIMG1023.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	4822942
            Click image for larger version

Name:	CIMG1028.jpg
Views:	1
Size:	95.3 KB
ID:	4822943

            Olihan tuonne kertynyt sontaa, ei tosin mitenkään kriittisesti.
            Click image for larger version

Name:	CIMG1030.jpg
Views:	1
Size:	74.9 KB
ID:	4822944
            Imusarjan pesemisen jälkeen tutkittiin läppien rakennetta tarkemmin. Ko. koneessahan yksi pitkä neliön muotoinen tanko kulkee koko imusarjan läpi johon läpät on pujoitettu. Vaikuttaa siltä että läpät on asennettu imusarjaan sen ollessa kahdessa osassa valmistusvaiheessa, sillä vaikka akseli oli pois paikoiltaan, eivät läpät olleet irti, vaan ne olivat melko tiukasti kiinni helalla imukanavien välissä.

            Uusi rakenne herätti sen verran luottamusta, että jätin läpät pesun jälkeen toistaiseksi paikoilleen ainakin kunnes näistäkin alkaa kuulua kauhutarinoita (mielestäni yksi tapaus ei tee tyyppivikaa). Päätöstä helpotti se että remappauksella on EGR:n toimintaa rajoitettu, joka myös jätettiin käyttöön. Yksi syy ettei autosta poistettu läppiä tai EGRää kokonaan on DPF jonka regenerointi tapahtuma on ainakin itselle sen verran hämäränpeitossa, etten osaa sanoa edellämainittujen toimintaa sen aikana. Jos omasta koslasta sattuu läpyköitä koneeseen tippumaan, niin lupaan sen raportoida foorumilla, kiva kuitenkin että BMW on korjannut osan jossa ei heidän mielestään ole vikaa.
            Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

            Nyt:
            -E61 530dA M-sport 2006
            -Mustang fastback 1965

            Ex.
            -e39 530dA M-sport 2002
            -e91 320dA M-sport 2008

            Comment

            • Anzafin
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 3747
              • Kajaani

              Originally posted by stimbe View Post
              12/2004 vuoden 525D 120kw automaatti. varmistan, onko läppiä?

              Onko 525 koneiden tehoerot vain ohjelmallisia, 120kw ja130kw taitavat aina löytyä?
              Onhan siellä läpät, koneena kun ainakin minun käsittääkseni on vielä tuon ikäisessä sama M57N kuin 530d:ssä.

              - Antti -

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3083

                Originally posted by hengari View Post
                Melko huonosti löytyi juttua, tai edes valokuvia netistä N-sarjan moottoreista ja niiden imusarjoista. Imusarjahan on rakenteelta melko paljon erilainen kuin aikaisemmissa, M-sarjan koneissa. kts. alla:
                [ATTACH]93693[/ATTACH]
                [ATTACH]93694[/ATTACH]

                Kaasuläpän (osa 20 yllä) takana näkyi sen verran paskaa että imari päätettiin kuitenkin ottaa irti. Irroitus oli vaivaton operaatio, EGR:n putki oli vähän kiinni.
                [ATTACH]93695[/ATTACH]
                [ATTACH]93697[/ATTACH]

                Olihan tuonne kertynyt sontaa, ei tosin mitenkään kriittisesti.
                [ATTACH]93698[/ATTACH]
                Imusarjan pesemisen jälkeen tutkittiin läppien rakennetta tarkemmin. Ko. koneessahan yksi pitkä neliön muotoinen tanko kulkee koko imusarjan läpi johon läpät on pujoitettu. Vaikuttaa siltä että läpät on asennettu imusarjaan sen ollessa kahdessa osassa valmistusvaiheessa, sillä vaikka akseli oli pois paikoiltaan, eivät läpät olleet irti, vaan ne olivat melko tiukasti kiinni helalla imukanavien välissä.

                Uusi rakenne herätti sen verran luottamusta, että jätin läpät pesun jälkeen toistaiseksi paikoilleen ainakin kunnes näistäkin alkaa kuulua kauhutarinoita (mielestäni yksi tapaus ei tee tyyppivikaa). Päätöstä helpotti se että remappauksella on EGR:n toimintaa rajoitettu, joka myös jätettiin käyttöön. Yksi syy ettei autosta poistettu läppiä tai EGRää kokonaan on DPF jonka regenerointi tapahtuma on ainakin itselle sen verran hämäränpeitossa, etten osaa sanoa edellämainittujen toimintaa sen aikana. Jos omasta koslasta sattuu läpyköitä koneeseen tippumaan, niin lupaan sen raportoida foorumilla, kiva kuitenkin että BMW on korjannut osan jossa ei heidän mielestään ole vikaa.
                Hienoa! Tätä on jo osattu odottaakin. Kiitos kuvauksesta kuvien kera.

                Miten saa helpoiten liittimet irti esim imusarjan päältä? itse joskus kokeilin irroittaa yhtä ja en keksinyt miten saisin sen irti rikkomatta.
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • hengari
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 208
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by poke View Post
                  Hienoa! Tätä on jo osattu odottaakin. Kiitos kuvauksesta kuvien kera.

                  Miten saa helpoiten liittimet irti esim imusarjan päältä? itse joskus kokeilin irroittaa yhtä ja en keksinyt miten saisin sen irti rikkomatta.
                  Valkoinen klipsi "taka asentoon" ja varovainen veto tai meisselillä avitus. Jos nyt puhutaan samasta liittimestä...
                  Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

                  Nyt:
                  -E61 530dA M-sport 2006
                  -Mustang fastback 1965

                  Ex.
                  -e39 530dA M-sport 2002
                  -e91 320dA M-sport 2008

                  Comment

                  • Casull
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 207
                    • Nivala

                    Jos jotakuta Pohjanmaalla läppäleikkauksen teko hirvittää, mun tallista löytyy apua.
                    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                    Comment

                    • kyläjarru
                      Newbiemmer
                      • Jul 2011
                      • 7
                      • suomi

                      niin ne rikkoutuvat läpät

                      mihin tässä nyt sit ilmotellaan??? vituttaa niin kovi, et en jaksa lukee koko sadan sivun keskustelua

                      Comment

                      • rawpower
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 54
                        • Siilinjärvi

                        Morjens kaikille. Eli uusi bemaristi ilmoittautuu foorumille! Eli ensimmäinen bemari hankittu: E61 -06 530 xDa tuli sit hommattua.. Autolla ajettu 180tkm. Eli nyt sitten tästä läppäviasta ois kysyttävää.

                        Ilmeisesti myös näitä uudempia koneita on hajonnut imusarjan läppien takia, joten läpät siis kannattaa poistaa? Missäs siilinjärvi/kuopio alueella kannattaisi läpät poistattaa, missä halvin hinta ja osaavat tekijät?
                        BMW E61 530xda -06

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          Originally posted by rawpower View Post
                          Morjens kaikille. Eli uusi bemaristi ilmoittautuu foorumille! Eli ensimmäinen bemari hankittu: E61 -06 530 xDa tuli sit hommattua.. Autolla ajettu 180tkm. Eli nyt sitten tästä läppäviasta ois kysyttävää.

                          Ilmeisesti myös näitä uudempia koneita on hajonnut imusarjan läppien takia, joten läpät siis kannattaa poistaa? Missäs siilinjärvi/kuopio alueella kannattaisi läpät poistattaa, missä halvin hinta ja osaavat tekijät?
                          Onnea uudelle autolle!
                          Kysäisepä läppien poistosta vaikka nimimerkiltä Milko75.

                          - Antti -

                          Comment

                          • rawpower
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 54
                            • Siilinjärvi

                            Noniin, nyt on aika varattu läppien poistoon. Huollossa aika jännästi suhtautuivat kun sanoin vuosimallin olevan 2006. Pelottelivat että hiukkassuodatin saattaisi ottaa itseensä ja että läpät kun ottaa pois se vaikuttaa moottorijarrutukseen ja päästöihin. Tämä oli tiedossa kyllä, mutta onko kellään kokemusta -06 e60/61 joista on läpät poistettu? Onko vaikuttanut mihinkään negatiivisesti? Eli voiko hiukkassuodatin häiriintyä tuosta läppien poistosta?

                            Sanoivat myös että näissä pitäisi olla vahvat läppien rakenteet, eikä kuulemma ole tullut esille yhtään rikkoutuneita koneita näillä vahvistetuilla läpillä. BMW kuulemma myös kieltänyt ilmeisesti läppien poiston. Lupautuivat kuitenkin tekemään n. 200-300 euroa tulee hintaa poistolle Kuopion hartikaisella..

                            Uusi imusarja ois maksanut 560 + työt päälle eli noin 800.
                            BMW E61 530xda -06

                            Comment

                            • k0rppi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 784
                              • Varkaus

                              en huomannu mitään eroo autossa, kun läpät lähti. autona -06 30da

                              Comment

                              • Anzafin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 3747
                                • Kajaani

                                Originally posted by rawpower View Post
                                Noniin, nyt on aika varattu läppien poistoon. Huollossa aika jännästi suhtautuivat kun sanoin vuosimallin olevan 2006. Pelottelivat että hiukkassuodatin saattaisi ottaa itseensä ja että läpät kun ottaa pois se vaikuttaa moottorijarrutukseen ja päästöihin. Tämä oli tiedossa kyllä, mutta onko kellään kokemusta -06 e60/61 joista on läpät poistettu? Onko vaikuttanut mihinkään negatiivisesti? Eli voiko hiukkassuodatin häiriintyä tuosta läppien poistosta?

                                Sanoivat myös että näissä pitäisi olla vahvat läppien rakenteet, eikä kuulemma ole tullut esille yhtään rikkoutuneita koneita näillä vahvistetuilla läpillä. BMW kuulemma myös kieltänyt ilmeisesti läppien poiston. Lupautuivat kuitenkin tekemään n. 200-300 euroa tulee hintaa poistolle Kuopion hartikaisella..

                                Uusi imusarja ois maksanut 560 + työt päälle eli noin 800.
                                Onhan niiden "vahvistettujen läppien" akseli huikeat 0,5mm paksumpi.

                                Ei poistolla pitäisi kyllä pahemmin vaikutuksia olla. Vaikutusta DPF:n on vaikea sanoa, koska DPF:n tukkeutumisen nopeutta on/olisi varsin hankala mitata, koska tässäkin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sanoisin, ettei edes kaksi identtistä autoa ole DPF:n tukkeutumisen osalta verrattavissa.

                                BMW:hän sanoo läpistä että "niiden jumiutuessa auki-asentoon (eli siis sama kuin niitä ei ole ollenkaan) päästöt kasvavat matalilla kierroksilla". Kierrostenhan ollessa yli 2000rpm läpät ovat auki. Samoin ne ovat auki, mikäli imuilman lämpötila on alle 15°C. Ja aika ison osan vuodesta Suomessa ilma on alle tuon 15°C, eli läpät ovat/olisivat aika usein auki.

                                Johtopäätös: Kun läpät on poistettu, DPF saa "likaisempaa" pakokaasua Suomessa kesäajan ajeluissa.

                                Vai mitä sanoo muut? :think

                                - Antti -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎