Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ik95sain
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 26
    • N/A

    Originally posted by juhis View Post
    eli samalla oletuksella voin ostaa 9 1/2 vuotta vanhan auton, ihan sama mistä turkkilaisten sivukujalta, ja olettaa, että moottori kestää vähintään 1/2 vuotta? Ja jos ei jostain syystä kestä, niin voin nostaa oikeusjutun auton valmistajaa vastaaan ja vaatia korvauksia?

    Tai mikä osa tässä tapauksessa lasketaan moottoriksi? Korjattavaa voi vaatia apulaitteet laturi ja startti. Tuohon 200 000km ajosuoritteeseen täytyy usein uusia myös vesipumppu, jakopään hihna / ohjurit / kiristäjät (jos on), sytytystulpat ja niin edelleen. Erilaisia anturivikoja on saattanut olla jo useita esim. Erilaiset nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet. Ilmamassamittarit on lopussa ja vaatii uusimista. Turbodiesel miehille ei taida olla tuntemattomia ongelmia rikkoutuvat turboahtimet, joita on joutunut hyvinkin useaan autoon vaihtamaan ennen maagista 200 000km rajaa. Bmw harrastajille erilaiset vanos yksikön viat eivät pitäisi olla tuntemattomia. Erilaiset tiivisteet saattavat vuotaa öljyä esim. Imusarjan tiivisteet. Moottorin kiila- tai moniurahihnat ja niiden ohjurit vaatii uusimista.

    Ei jos asiaa ruetaan tarkastelemaan tältä pohjalta, oikeastaan melkein mikä tahansa moottorin ulkopuolinen osa saattaa keretä rikkoontua 200 000km aikana. Joten eipä ole hirveä yllätys, että imusarjassa olevat läpätkin voi homehtua tuolla ajomäärällä, kun moni muukin osa saattaa tulla tiensä päähän. Mielestäni ei ole sinänsä väärin olettaa, että itse perusmoottori kestäisi 200 000km ajomäärän. Mutta ei se kestä sitä ilman huoltamista ja rikkoontuneiden osien uusimista. Jos on tietona, että autossa on joku osa rikki, vaatii huoltoa tai alkaa muuten olla ikänsä puolesta riskialtis, kannattaa se ehdottomasti uusia!

    Eri asia sitten muutaman vuoden ikäiset autot. Näissä on takuu voimassa ja jos jotain rikkoontuu, totta kai valmistaja/maahantuoja/myyjä on velvollinen korvaamaan. Samoin uudehkojen autojen tapauksessa, joissa on takuuaika juuri päättynyt, tämä voi olla kohtuullista.

    Perseestähän tuo imusarjan läppien rakenne on, siitä ei pääse mihinkään. Mutta onhan tässä elämässä käytettyjen autojen ostajalle paljon vaihtoehtoja:

    - poistaa ne imusarjan läpät ja unohtaa koko asian
    - siirtyä luotettavempiin bensamalleihin (kuka käski ostaa sen polttoöljyllä kulkevan aikapommin)
    - siirtyä ajamaan takuunalaisilla autoilla
    - vaihtaa automerkkiä ja tuskailla toisten merkkien ongelmien kanssa (joita myös on)
    - lopettaa yksityisautoilun omalla autolla

    aamen ja piste

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      Originally posted by MrHenkka View Post
      lievänä OT:nä pika-avautuminen; läppävammaisia autoja vaivaa moni muukin todellinen suunnittelukukkanen , esim. (ainakin) E61:ssä peräluukun johtosarjan surkea laatu. Läppiin verrattuna johtosarjassa ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa, ei siis pitäisi olla "kulutustavaraa".. jokseenkin noloa merkin imagolle kun johtoja joutuu korjaamaan jatkopätkillä, kolvilla ja kutistesukalla.

      Addressi johonkin bemaria vastaan, täältä tulee heti nimi listaan ja rouvalta toinen nimi. Koirakin voi allekirjoittaa, kärsii sekin kun ei pääse baanalle auton seistessä.


      EDIT. Täysin OT:na pakko kehua ja kumartaa Forumia olemassaolostaan, tämmöiselle ei autoasentajalle kaikki ohjeet mitä täältä löytyy on kullan arvoisia, Kiitos kaikille forumin pemaristeille!
      Tämä mua oikeastaan ihmetyttää enemmän, kuin läppäongelma. Sellaista E61 ei olekkaan, jossa ei takaluukun johtosarjan korjaus olisi edessä jossain vaiheessa. Ihan sama onko se bensa vai dieseli. Kyllähän näitä johtosarjoja muistakin autoista hajoaa, kun luukkua tarpeeksi availlaan, mutta E61 on tässä suhteessa aivan toivoton.


      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by Bullitt View Post
        Tämä mua oikeastaan ihmetyttää enemmän, kuin läppäongelma. Sellaista E61 ei olekkaan, jossa ei takaluukun johtosarjan korjaus olisi edessä jossain vaiheessa. Ihan sama onko se bensa vai dieseli. Kyllähän näitä johtosarjoja muistakin autoista hajoaa, kun luukkua tarpeeksi availlaan, mutta E61 on tässä suhteessa aivan toivoton.
        Samoja kokemuksia, ja musta tuntuu ettei noi korjaukset todellakaan ole edes yhtä pitkäikäisiä kuin alkuperäiset, ellei ole varautunut etukäteen hyvin. Liitoskohdat pitäis viedä hyvän matkaa kauemmas saranakohdasta (eli vaihtaa johtoa enemmänkin kuin vain kolvata päät takas yhteen), hommata tuollaista nitkutusta paremmin kestävää kaapelia (silikonikaapeli?) ja omata vielä tehokas kolvi että saa ne takalasinlämppärinkin piuhat juotettua kunnialla.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Benzi87
          BTCF Member
          • Feb 2011
          • 1106
          • Oulu

          Toivoisin pikaista vastausta kun olis tänään läppien poisto edessä.
          Jos läpät vielä löytyy kun ei ole varmaa onko läppiä jo poistettu. :think
          Eli laitan akselin tilalle ruuvin ja tiivisteliiman.
          Kysymys onkin että mitä tiivisteliimaa olette käyttäneet tiivisteenä?

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7505
            • Jyväshyvä

            Originally posted by Benzi87 View Post
            Eli laitan akselin tilalle ruuvin ja tiivisteliiman.
            Kysymys onkin että mitä tiivisteliimaa olette käyttäneet tiivisteenä?
            En mitään. Olen laittanut siihen peltikattoruuvin rikan jossa on kumitiiviste. Käy kuin nyrkki silmään...

            Pultiksi 25*6 (tai vähän pitempi) pultti ja kierretapilla pyöräyttää kierteet reikään... Sieltä reiästä saattaa tulla jousenpätkä näkyville, revi se irti jos tulee kun pistät pulttia paikalleen tai kun vedät kierretapion pois...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              4,5- tai 5x10 pelti/puuruuvi on hyvä, ei tarvi alkaa kierteitä tekemään. Tiivisteliimaksi nyt käy mikä tahansa joka siihen tarkoitukseen on tehty, tai vaikka sikaa tms.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7505
                • Jyväshyvä

                Originally posted by Thuppu View Post
                4,5- tai 5x10 pelti/puuruuvi on hyvä, ei tarvi alkaa kierteitä tekemään. Tiivisteliimaksi nyt käy mikä tahansa joka siihen tarkoitukseen on tehty, tai vaikka sikaa tms.

                Uudemmissa reikä on isompi (akseli paksumpi) joten em. ratkaisu ei oikein toimi.
                Esim. peltikattoruuvin 4.8 mm luistaa heti läpi.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • junkkri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 662
                  • Järvenpää

                  BMW:n vastaamattomuudesta

                  tuolla aikaisemmin puhuttiin, niin itse olen yhtä muuta asiaa tiedustellut BMW suomelta 4kertaa ja EI mitään vastausta ole tullut!! Olen onnistunut puhelimella (salaisia palvelu numeroita, sanoi valtuutettu liike) saamaan kiinni Antti Äikäksen, mutta ei ole hänkään vastannut maileihin!! Liekö hän juuri se pyöreäsilmäinen punaposki, joka otti aikoinaan kantaa TV:ssä tuohon läppä ongelmaan!?
                  Hienon merkin pilaavat toiminnallaan!
                  ps. Lähetän vielä kerran tuon oman kyselyni, ja jos siihen ei tule vastausta, niin laajennan jakelua ,että varmasti tulee joku vastaus!!
                  OUTOA toimintaa.

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Uudemmissa reikä on isompi (akseli paksumpi) joten em. ratkaisu ei oikein toimi.
                    Esim. peltikattoruuvin 4.8 mm luistaa heti läpi.
                    Missä vuosimallissa näin vahvat aksilat vaihtuu?
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7505
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Missä vuosimallissa näin vahvat aksilat vaihtuu?
                      Jaa-a. Ainakin 12/2004:ssa oli jo paksummat.
                      Samallahan läpät muuttui kumipäällysteiksiksi.
                      Liekkö kaikissa 160 kW malleista alkaen vahvemmat?
                      Eli E60/61:ssä?
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Jaa-a. Ainakin 12/2004:ssa oli jo paksummat.
                        Samallahan läpät muuttui kumipäällysteiksiksi.
                        Liekkö kaikissa 160 kW malleista alkaen vahvemmat?
                        Eli E60/61:ssä?
                        Kyllä noissa e60:ssä mihin ite oon noita laittanut niin hyvin on 5mm peltiruuvi ottanu ja pysynyt kiinni.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Benzi87
                          BTCF Member
                          • Feb 2011
                          • 1106
                          • Oulu

                          e46 320d vm.2002.
                          Ajettu 307tkm.
                          Rupesin tänään ajankuluksi tarkistamaan onko itellä läpät vielä paikoillaan.
                          Imusarja irti ja siellähän ne oli vielä ihme ja kumma kaikki niin kuin kuulukin.
                          No tuli sitten nyppästyä läpät ja akselit pois varmuuden vuoksi.
                          Ihme että ei ole vielä ropissut mäntien päälle tai että edelliset omistajat ei oo hoksannut irrotuttaa nuita.
                          Huoltohistoriaakin on sen verran paljon merkkiliikkeistä että mitenhän nekään ei ole nuita huolehtinut pois? :think
                          Last edited by Benzi87; 18-04-2018, 17:41.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17474
                            • Turku

                            Originally posted by Benzi87 View Post
                            Huoltohistoriaakin on sen verran paljon merkkiliikkeistä että mitenhän nekään ei ole nuita huolehtinut pois? :think
                            Ei kuulu merkkiliikkeen huolto-ohjelmaan eikä suomalaiseen asiakaspalveluun ohjeistaa asiasta .
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Benzi87
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 1106
                              • Oulu

                              Originally posted by Laku View Post
                              Ei kuulu merkkiliikkeen huolto-ohjelmaan eikä suomalaiseen asiakaspalveluun ohjeistaa asiasta .
                              On kyllä jotenki niin uskomatonta että nuo ei kuulu esim ensimmäisen huollon yhteyteen ottaa takuuna pois.
                              Tai edes että huoltoliike mihin on viemässä niin huomauttais asiakasta nuista läpistä.
                              Mut eihän nykyään saa mistään oikein kunnollista asiakaspalvelua.
                              Kaiken huvittavinta on vielä se kun joku on käyttänyt mun autosta imusarjan irti eikä ole samalla ottanut läppijä pois. :think
                              Oli takimmainen imusarjan pultti melkein kokonaan irti.
                              Puuttu myös yks holkki ja 2kpl tiivisteitä imusarjasta millä estetään liika kiriminen ettei mene imusarja halki.
                              Oli ne urat sylinterin kyljessä niin hapettunut ja paskaset että on ne jo jonkin aikaa puuttunut.

                              Comment

                              • Esal
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1344
                                • Lempäälä

                                Originally posted by Benzi87 View Post
                                On kyllä jotenki niin uskomatonta että nuo ei kuulu esim ensimmäisen huollon yhteyteen ottaa takuuna pois.
                                Tai edes että huoltoliike mihin on viemässä niin huomauttais asiakasta nuista läpistä.
                                Mut eihän nykyään saa mistään oikein kunnollista asiakaspalvelua.
                                Kaiken huvittavinta on vielä se kun joku on käyttänyt mun autosta imusarjan irti eikä ole samalla ottanut läppijä pois. :think
                                Oli takimmainen imusarjan pultti melkein kokonaan irti.
                                Puuttu myös yks holkki ja 2kpl tiivisteitä imusarjasta millä estetään liika kiriminen ettei mene imusarja halki.
                                Oli ne urat sylinterin kyljessä niin hapettunut ja paskaset että on ne jo jonkin aikaa puuttunut.
                                Onhan ollut puhetta 100tkm vaihtosuosituksesta imusarjalle ainakin vanhempaan läppäsysteemiin. Miksi siitä ei mainita sitten en tiedä. Kokonaan poistoa ei merkkihuolto voi suosittaa, kun vaikuttaa ehkä päästöihin. (Auton rekisteritiedoissa)
                                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎