Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • exodus
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 774
    • Oulu

    #16
    Originally posted by veku View Post
    Jos sulla on putkenpään sisusta musta eli nokinen ei sulla ole DPF:ää,vastaavasti jos putken sisäpinta on peltipinnalla ja puhdas kuin vauvan pylly on sinulla tuo ihana mutta vanhetessaan oleva ongelmapönttö..
    erottaako sen jostain muualtakin, esim auton pohjasta?

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2324
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by exodus View Post
      erottaako sen jostain muualtakin, esim auton pohjasta?
      Rekisteriotteesta: EURO4=DPF. Ja E60/E90-malleissa löytyy huoltovälinäytöstä tieto, jos sellainen tukos alta löytyy. E90-malliseen 320d:hen uusi pönttö maksaa n.1000 euroa suomen marmoritiskillä. Itselleni vaihto tulee ajankohtaiseksi n. vuoden kuluttua.

      ...niin, jos (ja kun) jollekin muulle tämä tulee ajankohtaiseksi, niin testeristäni löytyy mahdollisuus uuden DPF-suodattimen huoltovälinollaukseen ja sopeutukseen. Sehän täytyy nimittäin ohjelmoida se uusi DPF autoon. ECU muuttaa ohjauksensa tomintaa suodattimen vanhetessa.
      Last edited by JKK; 26-05-2009, 10:22.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #18
        Originally posted by JKK View Post
        ...niin, jos (ja kun) jollekin muulle tämä tulee ajankohtaiseksi, niin testeristäni löytyy mahdollisuus uuden DPF-suodattimen huoltovälinollaukseen ja sopeutukseen. Sehän täytyy nimittäin ohjelmoida se uusi DPF autoon. ECU muuttaa ohjauksensa tomintaa suodattimen vanhetessa.
        Ei tarvi ohjelmoida mitenkään sitä uutta DPF:ää. Auto huomaa kyllä kun se on vaihdettu.
        Ja minä voin pestä sen jos haluat sen toimivan kuin juuri vaihdettu
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          #19
          Originally posted by Dunky View Post
          Ei tarvi ohjelmoida mitenkään sitä uutta DPF:ää. Auto huomaa kyllä kun se on vaihdettu.
          Ja minä voin pestä sen jos haluat sen toimivan kuin juuri vaihdettu
          Ohjelmoinnista..mulla nyt suoraputki tilalla joten luulisi että auto olettaisi että jopas on puhdas DPF no nyt polttoväli on 300-400 km ja olettaisin että jos on uusi filsu niin vaihto väli voi olla jopa kymmenkertainen.
          Millä peset tuon pöntön ??
          Mulla olisi 180 tkm ajettu DPF-pönttö jonka luulisi olevan jo aika tukkoinen..
          Last edited by veku; 26-05-2009, 11:55.
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #20
            Originally posted by veku View Post
            Ohjelmoinnista..mulla nyt suoraputki tilalla joten luulisi että auto olettaisi että jopas on puhdas DPF no nyt polttoväli on 300-400 km ja olettaisin että jos on uusi filsu niin vaihto väli voi olla jopa kymmenkertainen.
            Millä peset tuon pöntön ??
            Mulla olisi 180 tkm ajettu DPF-pönttö jonka luulisi olevan jo aika tukkoinen..
            Lähetä mulle se pönttö niin saat sen pestynä takaisin (korvausta vastaan tietenkin)
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2324
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by Dunky View Post
              Ei tarvi ohjelmoida mitenkään sitä uutta DPF:ää. Auto huomaa kyllä kun se on vaihdettu.
              Ja minä voin pestä sen jos haluat sen toimivan kuin juuri vaihdettu
              Kyllä se varmaan toimii ilman ohjelmointiakin, mutta ainakin merkkihuollon mukaan uudelleenohjelmointi pitää tehdä huoltovalon nollauksen lisäksi. Voi olla että sinulla on parempaa tietoa asiasta. Mutta näin minulle marmoritiskillä sanottiin, ja tämä sopeutustoiminto löytyy myös omasta Autocom-testeristäni kuvauksien kera.

              Käytätkö muuten DPF:ien pesuun jotain erikoisainetta tms? Vai onnistuuko pelkällä kiehuvalla vedellä? Paljonko veloitat pesusta?

              Erääseen DPF-autoon tehtiin sellainen ratkaisu, että otettiin kenno ulos, ja lyhennettiin sitä puolella ja samalla pestiin runsaalla vedellä. Puolikas kenno paikalleen, ja pakokaasujen paine-ero kennon päiden välillä putosi alle puoleen alkuperäisestä, joka oli tavoitetila ettei vikatiloja tulisi. Tyhjä pönttö aiheutti ongelmia. Tämä lyhennetyn kennon ratkaisu toimi erinomaisesti ja toimii edelleen. Bemuissa taitaa vain joutua käyttämään rälläkkää saadakseen varsinaisen DPF-kennon ulos.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #22
                Ei sitä tarvi mitenkään ohjelmoida sinne. Toki huoltovalot pitää nollata jos sellaisen se on aiheuttanut. Mutta jos jostain ohjelmoinnista aletaan veloittamaan niin se on jo pissittämistä...
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Karva
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 125

                  #23
                  Originally posted by JKK View Post
                  Rekisteriotteesta: EURO4=DPF. Ja E60/E90-malleissa löytyy huoltovälinäytöstä tieto, jos sellainen tukos alta löytyy. E90-malliseen 320d:hen uusi pönttö maksaa n.1000 euroa suomen marmoritiskillä. Itselleni vaihto tulee ajankohtaiseksi n. vuoden kuluttua.
                  Itseasiassa EURO IV ei välttämättä ole DPF, raja-arvo 0,025 g/km on mahdollista saavuttaa ilmankin. Mm, VAG:llä, Volvolla ja Fordilla on Euro IV autoja ilman hiukkassuodatinta. Mutta BMW:n tapauksessa taitaa pitää kyllä paikkansa.
                  Last edited by Karva; 26-05-2009, 23:28.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2324
                    • Uusimaa

                    #24
                    Mienkäs kun näissä E90-sarjan pikkudieseleissä näyttäisi olevan tuollainen yhdistelmäsuodatin: KUVA 1 ja KUVA 2.

                    Eli samassa paketissa katti ja DPF. Onko E60:ssä erilliset komponentit? Taidan pitää tuon DPF:n autossa, mutta kiinnostaisi että uskaltaako tuota pakettia lähteä huuhtelemaan millään aineella? Uutta en vähällä aio ostaa. Eli millä tuollaista voisi yrittää pestä? Vai meneekö vain pahemmin tukkoon?
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Originally posted by JKK View Post
                      Kyllä se varmaan toimii ilman ohjelmointiakin, mutta ainakin merkkihuollon mukaan uudelleenohjelmointi pitää tehdä huoltovalon nollauksen lisäksi. Voi olla että sinulla on parempaa tietoa asiasta. Mutta näin minulle marmoritiskillä sanottiin, ja tämä sopeutustoiminto löytyy myös omasta Autocom-testeristäni kuvauksien kera.

                      Käytätkö muuten DPF:ien pesuun jotain erikoisainetta tms? Vai onnistuuko pelkällä kiehuvalla vedellä? Paljonko veloitat pesusta?

                      Erääseen DPF-autoon tehtiin sellainen ratkaisu, että otettiin kenno ulos, ja lyhennettiin sitä puolella ja samalla pestiin runsaalla vedellä. Puolikas kenno paikalleen, ja pakokaasujen paine-ero kennon päiden välillä putosi alle puoleen alkuperäisestä, joka oli tavoitetila ettei vikatiloja tulisi. Tyhjä pönttö aiheutti ongelmia. Tämä lyhennetyn kennon ratkaisu toimi erinomaisesti ja toimii edelleen. Bemuissa taitaa vain joutua käyttämään rälläkkää saadakseen varsinaisen DPF-kennon ulos.

                      Toisen merkkisissä autoissa ovat joissa "pakkoregenerointi" ei suostu käynnistymään paine-eron takia on kylmästi vain porattu reikä loukun lävitse ja jopas toimii taas aikansa.

                      Ei se loukku tietenkään toimi sen jälkeen suunnitellusti, mutta.
                      Olli.

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        #26
                        Originally posted by JKK View Post

                        Eli samassa paketissa katti ja DPF. Onko E60:ssä erilliset komponentit? Taidan pitää tuon DPF:n autossa, mutta kiinnostaisi että uskaltaako tuota pakettia lähteä huuhtelemaan millään aineella? Uutta en vähällä aio ostaa. Eli millä tuollaista voisi yrittää pestä? Vai meneekö vain pahemmin tukkoon?
                        Joo näissä 500-sarjassa on erikseen tuo DPF.
                        Mulla pari 15mm reikää porattu läpi asti DPF:ssä ja hyvin pelaa polton tekee silloin tällöin ..miinus on se että mustaa tulee kun kunnolla käskee ja siitä kiitos Karalan
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #27
                          Originally posted by veku View Post
                          Joo näissä 500-sarjassa on erikseen tuo DPF
                          Se on erikseen vain "prefacelifteissa". Uudemmissa katti ja dpf ovat samaa pakettia.
                          ---

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7527
                            • Jyväshyvä

                            #28
                            Eipä mitään, piti tarkistaa ;-)
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • jengstro
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 380
                              • 02-alue

                              #29
                              160tkm mittarissa 530D -06 ja hiukkaskiihdyttimen valo syttyi.

                              Näissä uusimissa malleissa DPF ja Katti on samassa paketissa, oisko jollain kokemuksia tai kuvia miltä tuo näyttää sisältä? Saako sieltä kaivettua DPF filtteri-osat pois, kuitenkin että Katti säilyy ehjänä.

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5425
                                • S:t Karins

                                #30
                                Originally posted by veku View Post
                                Ohjelmoinnista..mulla nyt suoraputki tilalla joten luulisi että auto olettaisi että jopas on puhdas DPF no nyt polttoväli on 300-400 km ja olettaisin että jos on uusi filsu niin vaihto väli voi olla jopa kymmenkertainen.
                                Millä peset tuon pöntön ??
                                Mulla olisi 180 tkm ajettu DPF-pönttö jonka luulisi olevan jo aika tukkoinen..
                                Olen nyt ajanut about 12 tuhatta kilometriä ja en ole kertaakaan huomannut mitään "polttotapahtumaa". Ajo 90% maantiellä 90 - 110 km/h.
                                Tällöinhän kierrokset pysyvät 1500 - 2000 rpm. Voiko tuo poltto tapahtua "huomaamatta". Tai tuleeko tapahtuman aikana joku info/merkkivalo?
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎