Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #61
    Originally posted by Kilpuri View Post
    Niin onko jotain "sovitepalaa" DPF:n tilalle, millä mokoman vehkeen saisi korvattua kivuttomasti? Onnistuuko yleensäkään -07:ssa 330d:ssä?
    Onnistuu. JKL:ssa tehtaillaan noita uudempien (joissa on katti ja DPF samassa) korvausputkia. Minulta saa privalla yhteystiedot jos homman aikoo teettää. Homma hoituu myös Turbotecin kautta samalla seudulla.

    EDIT: Vielä noihin ohjelmamuutoksiin: BMW:n DPF-ohjelmisto ei ole sekään yhtään mukavampi kuin johtotähdessä. Kummatkin aiheuttavat viikottain harmaita hiuksia ohjelmoijalle. Bemareissa tosin on näissä LCI-malleissa ollut paljon yksilöitä joissa pöntön poisto ei olekaan antanut mitään vikakoodia tai poikkeavaa käytöstä. Omituista mutta mukavaa omistajien kannalta. Vielä löytyy tosin yksilöitä jota toimivat jostain syystä hieman toisella tavalla.. 06-> uudempien kanssa äänetkään eivät lisäänny vaikka kaiken järjen mukaan niin kävisi.
    Last edited by -Tapi; 24-11-2009, 06:31.
    ---

    Comment

    • _artsi_
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 579
      • Pori

      #62
      Huh Huh

      Olisipa pitänyt lukea näitä diesel juttuja enemmän, ennen kuin tuli
      vaihdettua.
      Vaihdan kyllä mopoautoon, jos mun kilometreillä toi toosa pimahtaa.
      Edelliseen tuli 65000/4v, eikä mitään vikoja ilmeentynyt.
      BMW 330dA e92 M-SPORT

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        #63
        Mites tuommoinen menee katsastuksesta läpi, jos sekä katti että DPF on poistettu?

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #64
          Originally posted by MakeH View Post
          Mites tuommoinen menee katsastuksesta läpi, jos sekä katti että DPF on poistettu?
          Helposti. Suomessa kun ei ole ollut vaatimuksena mittailla dieseleistä kuin hiukkaspäästöt ja nekin kuormittamattomana.
          ---

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #65
            Originally posted by -Tapi View Post
            Helposti. Suomessa kun ei ole ollut vaatimuksena mittailla dieseleistä kuin hiukkaspäästöt ja nekin kuormittamattomana.
            Tuossa vaan sattui eräs tapaus kun katsastusmies huomasi jotain feilua päästöissä ja alkoi koputtelemaan pönttöjä. Kumisi siihen malliin että tuli hylky.

            Comment

            • exodus
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 774
              • Oulu

              #66
              Originally posted by _artsi_ View Post
              Olisipa pitänyt lukea näitä diesel juttuja enemmän, ennen kuin tuli
              vaihdettua.
              Vaihdan kyllä mopoautoon, jos mun kilometreillä toi toosa pimahtaa.
              Edelliseen tuli 65000/4v, eikä mitään vikoja ilmeentynyt.
              No saathan tuota noilla kilometreillä ajella toistakymmentä vuotta ennnenkuin DPF:stä tarvii murehtia.

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #67
                Tässäpä näitä kuvia CAT_DPF vaihdosta, joka päätyi sitten siihen että pistettiin wanha takaisin, hieman pimpattuna.

                Kyllä tossa saa ähistellä auton alla ja yllä, tunteja tossa menee (ainakin ekalla kerralla).
                Työkaluista sen verran että (naaras) 10 torx hylsy on hyvä olla että saa turbon ja cat/dpf:n välisen klemmarin/clampin auki + että alapuolella oleva yksi pömpeli tukilevy on kiinni 2della torx pultilla.


                tollanen jäykistin levy täytyy poistaa tieltä pois (tietty pohja"muovi" pois ensin, luonnollisesti)


                Lambda sai jäädä koska anturin liittimen sai irti. Tosin tämä onnistuu helpoiten (=ainoastaan) kun irroittaa koko liittimen irti 'rungosta' ja saa sen ns. 'käteen' irroitettavaksi, se on parilla muovi-'väkäsellä' kiinni. Toinen lämpötila-antureista lähti liittimella kanssa irti. Paineletku lähti helposti irti yläpäästä, nippuside vain pois. Toinen lämpötila anturi oli sen verran sivussa että se piti irroittaa avaimella itse pöntöstä, mikä oli hieman hankalahkoa ahtaasta välistä. Muuten pönttö ei mahdu ulos alakautta tuolta kotelosta.
                Pakoputken sai irti pömpelistä venyttämällä pakoputken kumitukia... ei tarvinnut irroitella pakoputkea kannattimista.

                Päätettiin hieman katsoa tarkemmin tuota 170tkm ajettua cat/dpf pömpeliä.

                Itse tehdystä "huoltoluukusta" näkyy että DPF on ilmeisesti keraamista ainesta ja vie ison tilan koko pöntöstä. Catille ei paljoa jää tilaa. Ei lähetty jyrsimään tota DPFää sivusta käsin.


                päätettin helpottaa pakokaasujen läpipääsyä kolmella n.12mm reiällä. Siitä vaan läpi koko helahoidon

                Tuon poraamisen jälkeen muodostunutta jauhoa sitten puhalleltiin pois ja pömpeli huuhdeltiin asetonilla, liuotinpesuaineella.. vedellä. Kaikkea mitä nyt sattu käteen tarttuu tallista.

                Noniin, pimpattu pömpeli takaisin ja tien päälle. DPF valo syttyi taas tuttuun tapaan . Jotain positiivista, kulutus tippui 7.1stä... 7.0aan (näin äkkiseltään katottuna). Tosin ei tuolla DPF:n virhekoodilla autoa katsasteta.

                Hmm... nollaan vielä huomenna autocomilla auton vikamuistin. Jos se DPF virhe on nyt jotenkin pysyvästi jäänyt sinne.

                uus euro4 cat/dpf on käsissäni tulevana vkloppuna. Vaihdan sen ja katsotaan mitä tuolle DPF virheelle tapahtuu.
                Sitten on ainakin tiedossa oliko kysessä oikeasti DPFn tukkeutuminen vain onko kyseessä joku muu esim. anturivika?

                Mulla on noi vapaasti hengittävät reiät ja silti tulee tuo DPF virhe, onko niin että bemarin tietokone huomaa antureista... pientä "tunausta" on tehty?
                Tosin täällä väitettiin että tietokone ei herjaa vaikka DPFn heittäs kokonaan mäkeen? (oma kärry on 12/2006)
                Last edited by jengstro; 07-12-2009, 20:18. Reason: Editoin hieman ohjeita... nyt kun on harjoiteltu jo 2 kertaa

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #68
                  Dieselautoille ei Suomessa edelleenkään suoriteta OBD testiä katsastuksessa, eli se DPF valo ei estä katsastusta.

                  Jos katsastusmies on koputellut pöntön kylkeä ja hyljännyt siksi auton, on autossa todellakin ollut muuta vikaa tai sitten tuo on essolla kuulemasi juttu.. Tietenkin DPF:n poisto muuttaa auton euro3/4/5-luokitusta mutta sillepä ei katsastusmies tee mitään vaan se mittaa vain hiukkaspäästöt jolloin vanha Hiace ja uusi Bemari ovat samalla viivalla.

                  Ei ole kovin älykästä hommaa tuo autojen katsastus Suomessa, ei todellakaan.
                  ---

                  Comment

                  • MakeH
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1170
                    • Vantaa

                    #69
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Dieselautoille ei Suomessa edelleenkään suoriteta OBD testiä katsastuksessa, eli se DPF valo ei estä katsastusta.

                    Jos katsastusmies on koputellut pöntön kylkeä ja hyljännyt siksi auton, on autossa todellakin ollut muuta vikaa tai sitten tuo on essolla kuulemasi juttu.. Tietenkin DPF:n poisto muuttaa auton euro3/4/5-luokitusta mutta sillepä ei katsastusmies tee mitään vaan se mittaa vain hiukkaspäästöt jolloin vanha Hiace ja uusi Bemari ovat samalla viivalla.
                    Miten tuo katti vaikuttaa? Se pönttö oli myös tyhjä.

                    Comment

                    • Rubu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 809
                      • Kuopio

                      #70
                      Originally posted by MakeH View Post
                      Miten tuo katti vaikuttaa? Se pönttö oli myös tyhjä.
                      Ei se siinä savutustestissä anna hylsyä vaikka ei olisi kattiakaan.
                      Ilman kattia ja DFP:tä uudehko penari vaan käryää kun vanha hiace...

                      Comment

                      • jengstro
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 380
                        • 02-alue

                        #71
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Dieselautoille ei Suomessa edelleenkään suoriteta OBD testiä katsastuksessa, eli se DPF valo ei estä katsastusta.
                        Wow, onpa mielenkiintoista? Ei tullut edes mieleen että Dieselit armahdetaan OBD mittauksista. En voinut tietää, kun eka suomi-katsastukseen kelpas saksan katsastus (tämä sinäänsä positiivinen uutinen, EU vastaan suomi taistelussa).

                        Comment

                        • jengstro
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 380
                          • 02-alue

                          #72
                          Noniin, nyt on autocomin diagnostiikkatesterillä nollattu vikamuisti. Ja kappas! noin 20 kilsan lenkillä DPF herjaa ei enää tullut (siis tämä 3:n reiän pimpattu pömpeli). Oiskohan toi DPF herja sen tyylinen että kun se kerran tulee, se muistuttaa siitä maailman tappiin asti. Ellei vikakoodia(ja) käy nollaamassa.
                          Toi diagnostiikka näytti myös hiukkasuodattimen putsaus statuksen, tosin 20 km lenkin aikana se ei sitä alkanut kuitenkaan tekemään (tai siis diagnostiikka näin näytti).

                          Keskikulutus on myös pudonnut 7.1stä aika tarkkaan 6.8aan.

                          Mahdoton näillä eteläsuomen kauneilla talvikeleillä nähdä paljonko toi nyt sitte savuttaa ja likaa kromisia pakoputken päitä.

                          Tässä muuten livedataa tyhjäkäynnistä täyskiihdytys sinne 120km/h asti. Joku halusi tietää pakopaineen (tosin tämä on nyt sillä 3 reiällä varustettu).
                          screenshot1
                          screenshot2

                          Jos ja kun asennan tuon uuden pömpelin paikalle, mittaan pakopaineet uudestaan. Saadaan hieman vertailua aikaiseksi.

                          Tulipa samalla heitettyä huoltoaikaa 200 000km DPF:lle
                          Last edited by jengstro; 25-11-2009, 18:51.

                          Comment

                          • Kilpuri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 831
                            • Tampere

                            #73
                            Onko aavistuksia tekeekö DPF:n poisto seoksille jotain, jos siis vastapaine uupuu?

                            Soittelin muuten Hariselle tänään ja siellä väittivät osan bemuista (oman Bemuni ikäisistä) vetävän legon nenään jos DPF:n poistaa ja osan ei. Ne mitkä vetää, ei edes ohjalmallisesti saada kuntoon.
                            Now: 525xd -09
                            Ex: 330d -07
                            Ex: 328i -96

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #74
                              Originally posted by Kilpuri View Post
                              Soittelin muuten Hariselle tänään ja siellä väittivät osan bemuista (oman Bemuni ikäisistä) vetävän legon nenään jos DPF:n poistaa ja osan ei. Ne mitkä vetää, ei edes ohjalmallisesti saada kuntoon.
                              Harinen on ihan oikeassa.

                              Originally posted by Kilpuri View Post
                              Onko aavistuksia tekeekö DPF:n poisto seoksille jotain, jos siis vastapaine uupuu?
                              Dieselmoottorin seoksille?
                              ---

                              Comment

                              • Kilpuri
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 831
                                • Tampere

                                #75
                                Totta on, ettei dieselien sielunelämä ole ihan tuttua mutta kai niissäkin palamiseen tarvitaan happea (ilmaa).

                                Ilman/polttoaineen määrää varmaankin jotenkin ohjelmallisesti nyky dieselissä säädellään, jotta sylinteriin saadaan oikea määrä polttoaine-ilma seosta optimaalisen palamisen aikaansaamiseksi. Pakan sekoittaa varmasti vielä turbo osaltaan. Jos taas turbon toiminta on riippuvaista vastapaineesta päästäneen kiinni jo noihin "seoksiin". Vai hä?
                                Now: 525xd -09
                                Ex: 330d -07
                                Ex: 328i -96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎