Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #76
    Dieselissä ei ilmamäärällä ole oikeastaan muutä väliä kuin se että sitä on riittävästi. Niitähän ajetaan miltei kokoajan yli-ilmamäärällä...

    Dieselissä ei ole yleensä kaasuläppää lainkaan,
    tehotuotto hoidetaan ruiskutuksella ja tarvittava ilmamäärä "ahtopaineella".

    Ts. Diesel ei käy huonosti "laihalla", rikkaalla se voi käydä jos ilmaa ei tule riittävästi (ts. savuttaa)...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Kilpuri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 831
      • Tampere

      #77
      Originally posted by MajorDrake View Post
      tehotuotto hoidetaan ruiskutuksella ja tarvittava ilmamäärä "ahtopaineella".

      Ts. Diesel ei käy huonosti "laihalla", rikkaalla se voi käydä jos ilmaa ei tule riittävästi (ts. savuttaa)...
      Joopa, mutta josko ahdin ei pelaakaan niinkuin pitäisi kun sitä DPF:ää ei ole, vaikkei vikakoodia annakaan? Silloin ilmamäärä vs. polttoaine ei ole suunniteltu => tekeekö se jotain? Varsinkin kun piezosuuttimilla ruiskutetaan löpöä sylinteriin 7 kertaa yhden tahdin aikana. Luulisi silloin synterissä tarvittavan juuri "oikea" määrä ilmaa oikealla hetkellä. Kuten sanottu en tiedä, kunhan spekuloin.

      Miksi muuten esim. tuolla edellä joku kertoi mesen ottavan turbon pois käytöstä jos DPF:ssä on vika päällä, jos ei sillä olisi vaikutusta johonkin??
      Last edited by Kilpuri; 26-11-2009, 14:11.
      Now: 525xd -09
      Ex: 330d -07
      Ex: 328i -96

      Comment

      • kvt
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 236
        • Satakunta

        #78
        Oletteko muuten huomannut, että ainakin Remukselta saa DPF-pönttöjä.
        REMUS Onlineshop - premium sports exhaust systems for cars and motorcycles, tailpipes, connection tubes and more. ✔ fast shipping ✔ top quality

        Hinnatkin näyttäis olevan kohtuulliset, tai en tiedä sitten mitä se suomessa maksaa, mutta luulis ainakin olevan halvempi kuin alkuperäinen. Kuvittelis jopa olevan alkuperäistä virtaavampi kun on tehoputkivalmistajan tekemä, vai onko tuollaisen asennuksessa jotain ongelmaa.
        -12 F11 530Da

        Comment

        • jengstro
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 380
          • 02-alue

          #79
          Nyt on uus CAT_DPF paikallaan.

          Ohessa täyskiihdytys paikoiltaan ~120 kymppiin.
          pakopaine uus pönttö

          Eli,
          Wanha (kolme pientä reikää)
          Pakopaine max. ~593mBar
          Bränd new
          Pakopaine max. ~132mBar

          Ööh.. pitäiskö näitä uskoa, kaippa sitten. Eli uudesta pöntöstä hulahtaa savut läpi sukkana ja wanha (vaikka kolme reikää olikin) ahistaa n. 4 kertaisesti.
          Tai sitten sitten se alkup. paineanturin letku vuotais hieman (se irroitettiin ja laitettiin uuteen kiinni, kumi oli ihan 'tuoretta')? Tiedä häntä, pääasia että sademetsät säästyy ja maailma pelastuu

          Täytyy tarkkailla keskikulutusta mihin suuntaan se liikkuu, siitä vois päätellä jotain.
          Last edited by jengstro; 06-12-2009, 19:31.

          Comment

          • Iljewitz
            Newbiemmer
            • Dec 2009
            • 3
            • P-Pohjanmaa

            #80
            No niin, minullakin alkoi "particle filter" herjaileen n. 1000 km sitten.
            Auto 530 xd, valmistunut 10/2005 ja nyt ajettu 189000 km.

            Ehdin käyttää huollossa, ennenkuin tutustuin tähän sivustoon.
            Huollossa ajoivat testiohjelman läpi, joka meni suunnilleen seuraavasti.

            Auton piti 5 min käydä tyhjäkäyntiä, ennen testi aloitusta.
            Testin alussa mitattiin paine ennen dpf:ää tyhjäkäynnillä, jonka olisi pitänyt olla alle 35 mbar (minulla n.80 mbar). Seuraavaksi kierrokset 2000 rpm ja paine olisi pitänyt olla alle 200 mbar (minulla n. 400 mbar). Lopuksi kaasu pohjaan. Raja-arvoa en ihan varmasti muista , mutta olisiko ollut 400 mbar? ( minulla yli 600 mbar).

            Summa summarun -> dpf siis tukossa.
            Asentaja kysyi, haluanko kokeilla auttaisiko, että lähetetään moottorille pyyntö laittaa regenerointi päälle. minä vastasin, että OK.

            Pyyntö päälle ja puolen tunnin ajelulle. Jotta regenerointi menisi päälle, pitää polttoainetta olla yli 10 l , jäähdytysveden lämpötila yli 75 ja pakokaasun lämmöt yli 240 astetta.

            Minä en tiedä menikö regenerointi päälle vai ei ajon aikana, sillä olen sen verran kuuro , ettei kaikkia pikkku tohinoita tahdo kuulla.

            Tarkastusmittauksessa todettiin, ettei tilanne ollut muuttunut miksikään.
            Paikalle tuli toinen asentaja, joka kertoi, että 200000 on näiden dpf:ien ikä. Saman olen nyt lukenut täältäkin jostain.

            Kustannusarvio töineen n 2200 euroa sai minut etsimään tietoa netistä ja siksi nyt täällä ollaan.

            Kiitokset monille asiantuntevista kommenteista, mutta varsinkin jengstrolle havainnollisista ohjeista.

            Nyt olisikin tarkoitus näiden ohjeiden innoittamana siis poistaa koko dpf yhdistetystä cat/dpf pöntöstä.

            Suunnitelma on suunnilleen seuraavanlainen:
            Pöntön takimmaisesta hitsaussaumasta pönttö auki ja dpf veks.
            Pönttö takaisin umpeen ja katsotaan miten käy.
            Jos ongelmia ilmenee, dpf:n pesu ja takaisin paikoilleen.

            Comment

            • jengstro
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 380
              • 02-alue

              #81
              Originally posted by Iljewitz View Post
              No niin, minullakin alkoi "particle filter" herjaileen n.
              Auton piti 5 min käydä tyhjäkäyntiä, ennen testi aloitusta.
              Testin alussa mitattiin paine ennen dpf:ää tyhjäkäynnillä, jonka olisi pitänyt olla alle 35 mbar (minulla n.80 mbar). Seuraavaksi kierrokset 2000 rpm ja paine olisi pitänyt olla alle 200 mbar (minulla n. 400 mbar). Lopuksi kaasu pohjaan. Raja-arvoa en ihan varmasti muista , mutta olisiko ollut 400 mbar? ( minulla yli 600 mbar).

              Summa summarun -> dpf siis tukossa.
              Asentaja kysyi, haluanko kokeilla auttaisiko, että lähetetään moottorille pyyntö laittaa regenerointi päälle. minä vastasin, että OK.

              Pyyntö päälle ja puolen tunnin ajelulle. Jotta regenerointi menisi päälle, pitää polttoainetta olla yli 10 l , jäähdytysveden lämpötila yli 75 ja pakokaasun lämmöt yli 240 astetta.

              Minä en tiedä menikö regenerointi päälle vai ei ajon aikana, sillä olen sen verran kuuro , ettei kaikkia pikkku tohinoita tahdo kuulla.

              Tarkastusmittauksessa todettiin, ettei tilanne ollut muuttunut miksikään.
              Paikalle tuli toinen asentaja, joka kertoi, että 200000 on näiden dpf:ien ikä. Saman olen nyt lukenut täältäkin jostain.

              Kustannusarvio töineen n 2200 euroa sai minut etsimään tietoa netistä ja siksi nyt täällä ollaan.

              Kiitokset monille asiantuntevista kommenteista, mutta varsinkin jengstrolle havainnollisista ohjeista.

              Nyt olisikin tarkoitus näiden ohjeiden innoittamana siis poistaa koko dpf yhdistetystä cat/dpf pöntöstä.

              Suunnitelma on suunnilleen seuraavanlainen:
              Pöntön takimmaisesta hitsaussaumasta pönttö auki ja dpf veks.
              Pönttö takaisin umpeen ja katsotaan miten käy.
              Jos ongelmia ilmenee, dpf:n pesu ja takaisin paikoilleen.
              Jep, tulipa noille mBar:lle vahvitusta... hassua että tosiaan ne kolme reikää ei auttanut asiaa enempää (500mBar).

              eli 500 euroa työstä (2200-1700), joo-o, jos pääset jossain auton alle seisoo, homma kyllä menee kivuttomasti itsekkin (toisella kerralla vaihto otti 2-3 tuntia). Noh olet varmaan päättänyt ostamatta uutta. Mites nyt sademetsien käy?

              Joo, paras keino on varmaan pyöräyttää rälläkällä koko takaosa pois.

              Mielenkiinnolla odotellaan DIY kuvasarjaa ja ratkaisujasi DPF jyrsinnästä.

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #82
                Originally posted by jengstro View Post
                Jep, tulipa noille mBar:lle vahvitusta... hassua että tosiaan ne kolme reikää ei auttanut asiaa enempää (500mBar).
                Piru kun olisit kokeillut mahdollisimman "rassatulla" versiolla. :think
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #83
                  Iljewitz:

                  Testerillä näkee, onko regenerointi päällä ja myös pakolämmöt pompsahtavat. Tuossa jäi nyt epäselväksi, käynnistyikö se regenerointi ylipäätään. Mitä moottorin lämmöt näytti?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #84
                    530d ja 530xd välillä ei kannata tuijottaa vertailtavia työkustannuksia DPF:n suhteen.. Voi tulla ikävä pettymys kun aikaa meneekin moninkertaisesti.

                    t nimim: Monesta DPF:n poistanut mutta E70:sta en enää koskaan
                    ---

                    Comment

                    • jengstro
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 380
                      • 02-alue

                      #85
                      Originally posted by Kilpuri View Post
                      Piru kun olisit kokeillut mahdollisimman "rassatulla" versiolla. :think
                      Näistä mittauksista, DPF virheen raja-arvo on tod.näk >600mBar paikkeilla... Koska mun pimpattu 3 reikänen antoi maksimissaan 590mBaria, eikä DPF virhe tullut näytölle.

                      Comment

                      • Raidahl
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 90
                        • Helsinki

                        #86
                        Okei, mulla aloitti tuossa maanantaina tuon partrkkelifilsun herjaamisen, se tuli ja hävis. Auto on E61 530DA 2006 ajettu vajaa 90tkm. Jos oikein ymmärsin, niin hinnakas tuon vaihto-operaatio?? Ja bemun huoltojen piti olla halpaa, kattia kanssa sanon minä
                        Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

                        Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #87
                          Originally posted by Raidahl View Post
                          Okei, mulla aloitti tuossa maanantaina tuon partrkkelifilsun herjaamisen, se tuli ja hävis. Auto on E61 530DA 2006 ajettu vajaa 90tkm. Jos oikein ymmärsin, niin hinnakas tuon vaihto-operaatio?? Ja bemun huoltojen piti olla halpaa, kattia kanssa sanon minä
                          No eikai sitä kannata uusia, joko pesettää sen, tästä thredistä löytyy kontakteja, tai sitten postattaa sen ja samalla hakee vähän lisätehoa...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5419
                            • S:t Karins

                            #88
                            Originally posted by Raidahl View Post
                            Okei, mulla aloitti tuossa maanantaina tuon partrkkelifilsun herjaamisen, se tuli ja hävis. Auto on E61 530DA 2006 ajettu vajaa 90tkm. Jos oikein ymmärsin, niin hinnakas tuon vaihto-operaatio?? Ja bemun huoltojen piti olla halpaa, kattia kanssa sanon minä
                            Ei kai siinä vielä voi vaihtoikä tulla täyteen?
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • Raidahl
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 90
                              • Helsinki

                              #89
                              Originally posted by kt0510 View Post
                              Ei kai siinä vielä voi vaihtoikä tulla täyteen?
                              No enpä osaa sanoa, mutta se herjaa siitä aina jonkun 10-20min ajon jälkeen. Täytyy kattoa häviääkö se itsekseen. Onneksi automaattisen tasonsäädön kompura on jo vaihdettu
                              Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

                              Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7527
                                • Jyväshyvä

                                #90
                                Originally posted by Raidahl View Post
                                No enpä osaa sanoa, mutta se herjaa siitä aina jonkun 10-20min ajon jälkeen. Täytyy kattoa häviääkö se itsekseen. Onneksi automaattisen tasonsäädön kompura on jo vaihdettu
                                Mites moottorin lämmöt, oletko tarkistanut että ne nousee tarpeeksi?
                                Ei nimittäin toimi tuo regenerointi alle 75 lämmöillä...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎