Lisäksi kannattaa muistaa, että M50TUB20-moottorin puristukset ovat vakiona mukavat 11:1 eli lämpimästi suosittelen alkoholipitoisia polttoaineita koneelle tarjoiltavan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50-turbo keskustelua osista 2013
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tarkoituksena nimenomaan olis valkata vähän paksumpi MLS tiiviste, että niitä ruttuja sais alemmas, vai onko jotain muuta järkevää keinoa? Kytkin sais olla kyllä sellanen, että olis varaa vähän kovemmillekkin väännöille. Nälkä kun tahtoo aina kasvaa.. onko kellään kokemusta esim: Specin kytkimistä ?
Pitää nyt sitten vielä miettiä sitä toisenkin koneen hommaamista, kun saa tuon 20:n nypättyä keulilta. Koppana tässä projektissa toimii muuten aikanaan muuttoautona Suomeen tullut EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN e36 CoupeF31 320i
e36 325tic
e30 330tic
Comment
-
-
Originally posted by Vinki View Postvai onko jotain muuta järkevää keinoa?
Kannattaa tässä vaiheessa tarkkaan harkita sen kaksilitraisen turbottamisen järkevyyttä koska kustannukset tulevat olemaan samat kun 2.5L turbottamisessa.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostVaihda männät. Tai koko moottori.
Kannattaa tässä vaiheessa tarkkaan harkita sen kaksilitraisen turbottamisen järkevyyttä koska kustannukset tulevat olemaan samat kun 2.5L turbottamisessa.
Toimivan kone aihion hinta on yleensä jopa hyvin pieni verrattuna muihin kustannuksiin mitä näistä tulee. eikä sitä katsastuksessa kovin helpolla huomaa/keksi katsoa mikä kone siellä on jos se jännittää.. Viimeistään kun 2l koneesta on kaivettu se 400hv miettii et samoilla nikseillä 2,5 koneesta olisi nyt n.500.. ja siitä b25 koneesta on taas helppo jatkaa 2,8-3,0 luokkaan kun mikään ei riitä vaihe tulee..
Paksulla MLs tiivisteellä alkaa nakutus herkkyys karkaamaan käsistä helposti kun toi paljealueen välys menee huonoksi (Ainakin m50b25 koneessa.. lieneekö samanlainen palotila?).. tästä olikin jonkun projekti topikissa juuri ehkäpä kiinnostavaa keskustelua.. etsivä löytää.
Noista Cometicin paksuista 3/3,5mm tiivisteistä on monilla.. kuten itsellänikin huonoja kokemuksia. E85 polttoaineeksi ja täydet puristukset koneeseen on aika sopivan tuntuinen setti. Tiivisteeksi esim Cooperring liekkirengas systeemi + arp pultit. tuntuu toimivan.BMW i3 REX
Comment
-
-
Joo, samoilla linjoilla. 2-litrainen ei välttämättä ole huono turbomoottoriaihio, ja miksei sitä voisi ahtaa... sellaisenaan tiettyyn tehoon asti. En lähtisi siitä ehkä tekemään moottoria, kun puoli-ilmaiseksi saa sellaisen aihion johon on olemassa tietämystä ja hi-po osia " suoraan hyllystä".
Jos on tarkoitus oikein rakentaa moottori, niin kyllä helpomman kautta taitaa päästä kun alkaa tehdä 84 milliseen lohkoon, juurikin halvan hankintahinnan, osien helpomman saatavuuden, ja yleisessä tiedossa olevien positiivisten kokemusten takia.
Ainoastaan silloin voisin kuvitella tekevän tuosta 2-litraisesta moottorista, jos autoon ei yksinkertaisesti voisi vaihtaa moottoria jonkin syyn takia. (mikä on nykyään melko harvinaista)
Jos sulla on olemassa 2-litrainen auto kunnossa olevalla moottorilla, niin rakenna moottorin ulkopuoliset osat kuntoon ja kokeile mitä 2-litraisesta saa ulos. Eli turbota se tuollaisenaan. Voi siihen toki edullista perusremppaa tehdä jos on tarvis. (Vesipumppu/tiiviste/laakerit ym...)
Samalla voit alkaa rakentaa parempaa moottoria. Kun uusi moottori on nipussa, niin turbotusosat on jo olemassa, sen kun nostaa uuden patin keulalle ja pulttaa rojut kiinni.
Voi olla että saat rauhassakin rakentaa uutta moottoria, voisi kuvitella että tuollainen 2-litrainenkin kestää ottaa päälle M3sen tehot ja kestääkin vielä.
Viinaa voisi tosiaan sille juottaa, jos puristus on noin korkea kuin Freak mainitsi. Ja miksei muutenkin, kun sitä melkein jokaisen järkietäisyydeltä alkaa saada.
Nämä oli mun ajatuksia, toki jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee...
Comment
-
-
Tuo osien helppo saatavuus kyllä kiehtoo kovasti, kun ei tuohon 2litraseen tunnu olevan paljo mitään tarjolla. Pitää nyt pitää silmät auki, jos vaikka tulis sopuhintaan 2,5 tekniikka vastaan.
On ollut tarkoituksena hommata toi KDFI:n boksi moottorinohjaukseksi. Kuinkas jos nyt pulttaan vanoksettoman tekniikan tohon keulille, niin ostanko vanoksellinen vai vanoksettoman boksin? ts. onko moottorien johtosarjat samanlaiset lukuunottamatta tuota vanosta, saa kai siitä vanoksellisen boksista jotenkin otettua vanoksen pois käytöstä?
Anteeksi tyhmät kysymykseni, ei vaan oo tullu ennen turboautoa rakenneltua. Koneremppaa sun muuta on kyllä tullu ruuvattua, mutta aina vakio osilla.. :PF31 320i
e36 325tic
e30 330tic
Comment
-
-
Originally posted by Vinki View PostTuo osien helppo saatavuus kyllä kiehtoo kovasti, kun ei tuohon 2litraseen tunnu olevan paljo mitään tarjolla. Pitää nyt pitää silmät auki, jos vaikka tulis sopuhintaan 2,5 tekniikka vastaan.
On ollut tarkoituksena hommata toi KDFI:n boksi moottorinohjaukseksi. Kuinkas jos nyt pulttaan vanoksettoman tekniikan tohon keulille, niin ostanko vanoksellinen vai vanoksettoman boksin? ts. onko moottorien johtosarjat samanlaiset lukuunottamatta tuota vanosta, saa kai siitä vanoksellisen boksista jotenkin otettua vanoksen pois käytöstä?
Anteeksi tyhmät kysymykseni, ei vaan oo tullu ennen turboautoa rakenneltua. Koneremppaa sun muuta on kyllä tullu ruuvattua, mutta aina vakio osilla.. :P
jos siinä on vanos niin miksi ottaa se pois käytöstä?sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Ei se 2L tilavuus välttämättä huono asia ole. Vääntömomentti pysyy kivasti hallinnassa pienessä motissa. Ei tarvi olla mitään ydinpommin kestävää kamaa moottorin perässä. Rakentaa motin vaan niin, että huipputeho tulee 9000rpm nurkilla niin ei ole tehosta pulaa. Ottaa sport2000 koneista mallia ja siitä 0,5-1 pykälää puristussuhteesta pois, re85 tankkiin ja pari-kolme bar ahtoa päälle.
Vaikka mitä väitetään niin vääntömomentilla "ei tee mitään" - teholla se auto liikkuu.
Comment
-
-
Originally posted by Tonton View Postniissä on eri pinni järjestys eli ei käy ristiin.
jos siinä on vanos niin miksi ottaa se pois käytöstä?
En ole siis vanosta ottamassa pois käytöstä. Vaan mietin, että jos sattuukin käymään niin, että auton nokille tulevaisuudessa sujahtaa m50b25 ilman vanosta..F31 320i
e36 325tic
e30 330tic
Comment
-
-
Originally posted by Vinki View PostTätä juuri hainkin takaa, Kiitos
En ole siis vanosta ottamassa pois käytöstä. Vaan mietin, että jos sattuukin käymään niin, että auton nokille tulevaisuudessa sujahtaa m50b25 ilman vanosta..
Comment
-
-
primerap10gtr
Originally posted by saki View PostOngelmahan mulla oli tuossa että jokin meni melko lailla tukkoon tuossa vajaan 550hv tasossa.. Ennakkoa kun lisäsi laski ahdot edelleen vaikkei ohjausta ollut lainkaan paikalla enää ja teho pysyi ~samassa.. se että ongelma tuli selkeesti esiin vasta e85 litkulla viittaa pakopuolen tukkeutumiseen oletettavasti. Pakopainetta en mittaillut(Siis katsonut.. mittari on kyllä..) mutta nyt pitäisi talven pimeinä iltoina keksiä millä saadaan paketti laulamaan kivasti hitusen pidemmälle.. vaikka on tuollakin ehtinyt jollain tavalla toki.
Reseptinä aatellut seuraavia muutoksia: pakopesä pykälää isommaksi tuossa HX40Superissa = 14# -> 16#.. pakoputki niin isoksi alusta kun pystyy.. nyt melko litistettyä 3" putkea (RHD autossa on vähän tila ongelmia ohjaus akselin liepeillä) ja hukkis menee nyt heti ahtimen jälkeen varsinaiseen putkeen kiinni.. sen voisi kans viedä erillisenä pitkälle auton alle ja siellä vasta putkeen niin saisi sen kaasut pois tuosta kuitenkin kovin ahtaasta Downpipestä.. tai jopa jättää hukkis ilmaankin.. vaikka ääni on kyllä ärsyttävä tuollaisessa "screamerissa" ja peittää helposti kaikki nakutukset ym. kilistelyt liiaksikin.. ei fiksua. Hukkiksen ohjaus pitää myös tehdä paremmaksi vastapaineella ja jäykemmällä jousella jotta saisi ahdot sinne n.1,7bar tasoon milloin arvailisin että toi Holsetti rupee oleen nappi alueella.
Imu puolelle en nyt ajatellut tehdä muuta(Jos ei isompaa kaasuläppää) kuin rakentaa ilmanpuhdistimelle jonkun fiksun muotoputken jotta tuon Bilteman "väliaikais" suodattimen saa korvattua tuollaisella jättiläis K&N:llä joka joskus tuli jo tilattua mutta laiskuuttaan saanut mitenkään asennettua.
Koneeseen tarkoitus laittaa varakoneesta imunokka pakopuolelle myös. Josko siitä saisi hitusen extraa kans.. PPF:llä oli jokin ajoitus ohjekin siihen joskus.. tarvii metsästää.
Kuulostaa suunnitelmalta? Bulletproof +650hv ja 800nm
Oliko sulla tota tehokäyrää jossain esillä?Last edited by Guest; 30-12-2012, 11:26.
Comment
-
Originally posted by mazajns View Post535:sen kovavauhtipyörä ja vakio kytkin. Tai Teräspyörä vaikka blingfactorystä ja vaikka e28 535 kytkinsarja n.140-160 euroa tarvikkeena. Mulla oli omassa viime kesän tuollainen setti. Oma valmiste pyörä 0e ja kytkin 140euroa. Tuon oman m50b25 turbon voimat piti kohtuullisesti.
Comment
-
-
Originally posted by _racing_ View PostMeneekö m30 vauhtis m50?sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by primerap10gtr View PostTästä ois ollu kyllä mielenkiintosta tietää mitä ne pakopaineet oli kun teho ei enää kerta noussut? Omassa Volgan 1.878cc 16V motissa Hx40Super 16# ja 3" ränni myös, pakopaine ja ahtopaine samassa 550hv/650nm tehoilla RE85. Laittasin sinuna suoraan 3.5" koko putkiston ja 18# pesän jos aiot yli 600hv sieltä kaivaa.
Oliko sulla tota tehokäyrää jossain esillä?
Onkohan tuollaisessa 18# pesässä sama t3 laippa vielä pakosarjaan vai vaihtuuko se juuri tuossa 16-18 välissä t4:ksi? Ei välittäisi meinaan pakosarjaan uusia laippaa.. niin vaikea saada sarjaa irti kone paikoillaan ja poikkeuksellisesti kone saisi olla nyt tämän talven pesässään... tai sitten ehkä siirtyisi samalla ahtimen kanssa hx50/52 luokkaan jos tuon pakosarjan muuttaa.
No totuuden nimissä auto on ratahurjasteluun lähinnä tehty jossa kyllä tuollakin teholla on ohjelmaa kopissa ihan kylliksi näille käsille.. fiksumpaa olisi kehittää jotain muuta osaaluetta laitteesta.. mutta jos pikku kikoilla saisi tuon hx40 täyden potentiaalin käyttöön olisi se tietty mukavaa.. Ja kadulla/stripillä voimaa ei ole ikinä liikaa.. :think
Noilla hx40super(Vai tavis?) ahtimillahan on joku saanut mielestäni jopa 700hv rikki? -> kompura puoli riittänee sinne? Pakopuoli sitten ilmeisesti alkaa tökkiä osin tuon RE85 litkun tuottaman lisäpakokaasun johdosta koska mielestäni varsinkin 16# pesällä on päästy aika pitkälle?
Pakopaine mittariin pitää keksiä jotain.. paras tietty kun sen saisi loggailtua tuonne megan logeihin. Saisi kivasti käyrän miten se paine kehittyy.. joku muistillinen mittarikin auttaisi jo pitkälle. Tarvii hoitaa talvella valmiiksi.
Millä ahtopaineella toi sun lukema on syntynyt? Loppuuko tehon kasvu tuohon vai oletko lopettanut sen yrittämisen tuon pakopaine ongelman johdosta?BMW i3 REX
Comment
-
-
primerap10gtr
Originally posted by saki View PostNo ei tästä tullut lappua otettua silloin ikävä kyllä, kun ei ahtoja saatu nousemaan niinkuin olisi toivottu ja homma jäi sellaiseen "tullaan pian uudestaan pikku kikkojen jälkeen" vaiheeseen mutta sitten taas alkoi talvi häämöttää...
Onkohan tuollaisessa 18# pesässä sama t3 laippa vielä pakosarjaan vai vaihtuuko se juuri tuossa 16-18 välissä t4:ksi? Ei välittäisi meinaan pakosarjaan uusia laippaa.. niin vaikea saada sarjaa irti kone paikoillaan ja poikkeuksellisesti kone saisi olla nyt tämän talven pesässään... tai sitten ehkä siirtyisi samalla ahtimen kanssa hx50/52 luokkaan jos tuon pakosarjan muuttaa.
No totuuden nimissä auto on ratahurjasteluun lähinnä tehty jossa kyllä tuollakin teholla on ohjelmaa kopissa ihan kylliksi näille käsille.. fiksumpaa olisi kehittää jotain muuta osaaluetta laitteesta.. mutta jos pikku kikoilla saisi tuon hx40 täyden potentiaalin käyttöön olisi se tietty mukavaa.. Ja kadulla/stripillä voimaa ei ole ikinä liikaa.. :think
Noilla hx40super(Vai tavis?) ahtimillahan on joku saanut mielestäni jopa 700hv rikki? -> kompura puoli riittänee sinne? Pakopuoli sitten ilmeisesti alkaa tökkiä osin tuon RE85 litkun tuottaman lisäpakokaasun johdosta koska mielestäni varsinkin 16# pesällä on päästy aika pitkälle?
Pakopaine mittariin pitää keksiä jotain.. paras tietty kun sen saisi loggailtua tuonne megan logeihin. Saisi kivasti käyrän miten se paine kehittyy.. joku muistillinen mittarikin auttaisi jo pitkälle. Tarvii hoitaa talvella valmiiksi.
Millä ahtopaineella toi sun lukema on syntynyt? Loppuuko tehon kasvu tuohon vai oletko lopettanut sen yrittämisen tuon pakopaine ongelman johdosta?
Hx40Superin kompurapuoli tosiaan menee moottorista riippuen 650-700hv maksimissaan. Pakopuoli 18# pesällä kaverin bensalla toimivassa 2litrasessa saabin motissa oli tapissaan 666hv tehoilla. RE85sella tuntus tosiaan menevän aiemmin tukkoon mitä bensalla ja samalla syttyy myös paremmin RE85sella.
Meen uudestaan dynoon keväällä niin näkee tuleeko vielä isommalla paineella lisää voimaa, 2.0bar tuli 525hv ja nyt tiellä näyttäs 2.2bar työntävän 550hv luokkaa nokan kääntämisen jälkeen. Pakopaine tosiaan menee samaan ahdon kanssa 6500rpm paikkeilla mutta katotaan lähteekö se tosta vielä nouseen dynossa. Huippuvääntöä työntää 4500-5000rpm ja huipputehoa 6500-7000rpm.
Comment
Comment