Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2560
    • .

    Lisäksi kannattaa muistaa, että M50TUB20-moottorin puristukset ovat vakiona mukavat 11:1 eli lämpimästi suosittelen alkoholipitoisia polttoaineita koneelle tarjoiltavan.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Vinki
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1048
      • Seinäjoki

      Tarkoituksena nimenomaan olis valkata vähän paksumpi MLS tiiviste, että niitä ruttuja sais alemmas, vai onko jotain muuta järkevää keinoa? Kytkin sais olla kyllä sellanen, että olis varaa vähän kovemmillekkin väännöille. Nälkä kun tahtoo aina kasvaa.. onko kellään kokemusta esim: Specin kytkimistä ?


      Pitää nyt sitten vielä miettiä sitä toisenkin koneen hommaamista, kun saa tuon 20:n nypättyä keulilta. Koppana tässä projektissa toimii muuten aikanaan muuttoautona Suomeen tullut EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN e36 Coupe
      F31 320i

      e36 325tic

      e30 330tic

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        Originally posted by Vinki View Post
        vai onko jotain muuta järkevää keinoa?
        Vaihda männät. Tai koko moottori.

        Kannattaa tässä vaiheessa tarkkaan harkita sen kaksilitraisen turbottamisen järkevyyttä koska kustannukset tulevat olemaan samat kun 2.5L turbottamisessa.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • saki
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 247

          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          Vaihda männät. Tai koko moottori.

          Kannattaa tässä vaiheessa tarkkaan harkita sen kaksilitraisen turbottamisen järkevyyttä koska kustannukset tulevat olemaan samat kun 2.5L turbottamisessa.

          Toimivan kone aihion hinta on yleensä jopa hyvin pieni verrattuna muihin kustannuksiin mitä näistä tulee. eikä sitä katsastuksessa kovin helpolla huomaa/keksi katsoa mikä kone siellä on jos se jännittää.. Viimeistään kun 2l koneesta on kaivettu se 400hv miettii et samoilla nikseillä 2,5 koneesta olisi nyt n.500.. ja siitä b25 koneesta on taas helppo jatkaa 2,8-3,0 luokkaan kun mikään ei riitä vaihe tulee..

          Paksulla MLs tiivisteellä alkaa nakutus herkkyys karkaamaan käsistä helposti kun toi paljealueen välys menee huonoksi (Ainakin m50b25 koneessa.. lieneekö samanlainen palotila?).. tästä olikin jonkun projekti topikissa juuri ehkäpä kiinnostavaa keskustelua.. etsivä löytää.

          Noista Cometicin paksuista 3/3,5mm tiivisteistä on monilla.. kuten itsellänikin huonoja kokemuksia. E85 polttoaineeksi ja täydet puristukset koneeseen on aika sopivan tuntuinen setti. Tiivisteeksi esim Cooperring liekkirengas systeemi + arp pultit. tuntuu toimivan.
          BMW i3 REX

          Comment

          • Mörökölli
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 1735
            • Turku

            Joo, samoilla linjoilla. 2-litrainen ei välttämättä ole huono turbomoottoriaihio, ja miksei sitä voisi ahtaa... sellaisenaan tiettyyn tehoon asti. En lähtisi siitä ehkä tekemään moottoria, kun puoli-ilmaiseksi saa sellaisen aihion johon on olemassa tietämystä ja hi-po osia " suoraan hyllystä".



            Jos on tarkoitus oikein rakentaa moottori, niin kyllä helpomman kautta taitaa päästä kun alkaa tehdä 84 milliseen lohkoon, juurikin halvan hankintahinnan, osien helpomman saatavuuden, ja yleisessä tiedossa olevien positiivisten kokemusten takia.

            Ainoastaan silloin voisin kuvitella tekevän tuosta 2-litraisesta moottorista, jos autoon ei yksinkertaisesti voisi vaihtaa moottoria jonkin syyn takia. (mikä on nykyään melko harvinaista)


            Jos sulla on olemassa 2-litrainen auto kunnossa olevalla moottorilla, niin rakenna moottorin ulkopuoliset osat kuntoon ja kokeile mitä 2-litraisesta saa ulos. Eli turbota se tuollaisenaan. Voi siihen toki edullista perusremppaa tehdä jos on tarvis. (Vesipumppu/tiiviste/laakerit ym...)

            Samalla voit alkaa rakentaa parempaa moottoria. Kun uusi moottori on nipussa, niin turbotusosat on jo olemassa, sen kun nostaa uuden patin keulalle ja pulttaa rojut kiinni.

            Voi olla että saat rauhassakin rakentaa uutta moottoria, voisi kuvitella että tuollainen 2-litrainenkin kestää ottaa päälle M3sen tehot ja kestääkin vielä.

            Viinaa voisi tosiaan sille juottaa, jos puristus on noin korkea kuin Freak mainitsi. Ja miksei muutenkin, kun sitä melkein jokaisen järkietäisyydeltä alkaa saada.





            Nämä oli mun ajatuksia, toki jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee...
            www.nenifab.com

            Comment

            • Vinki
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1048
              • Seinäjoki

              Tuo osien helppo saatavuus kyllä kiehtoo kovasti, kun ei tuohon 2litraseen tunnu olevan paljo mitään tarjolla. Pitää nyt pitää silmät auki, jos vaikka tulis sopuhintaan 2,5 tekniikka vastaan.

              On ollut tarkoituksena hommata toi KDFI:n boksi moottorinohjaukseksi. Kuinkas jos nyt pulttaan vanoksettoman tekniikan tohon keulille, niin ostanko vanoksellinen vai vanoksettoman boksin? ts. onko moottorien johtosarjat samanlaiset lukuunottamatta tuota vanosta, saa kai siitä vanoksellisen boksista jotenkin otettua vanoksen pois käytöstä?

              Anteeksi tyhmät kysymykseni, ei vaan oo tullu ennen turboautoa rakenneltua. Koneremppaa sun muuta on kyllä tullu ruuvattua, mutta aina vakio osilla.. :P
              F31 320i

              e36 325tic

              e30 330tic

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by Vinki View Post
                Tuo osien helppo saatavuus kyllä kiehtoo kovasti, kun ei tuohon 2litraseen tunnu olevan paljo mitään tarjolla. Pitää nyt pitää silmät auki, jos vaikka tulis sopuhintaan 2,5 tekniikka vastaan.

                On ollut tarkoituksena hommata toi KDFI:n boksi moottorinohjaukseksi. Kuinkas jos nyt pulttaan vanoksettoman tekniikan tohon keulille, niin ostanko vanoksellinen vai vanoksettoman boksin? ts. onko moottorien johtosarjat samanlaiset lukuunottamatta tuota vanosta, saa kai siitä vanoksellisen boksista jotenkin otettua vanoksen pois käytöstä?

                Anteeksi tyhmät kysymykseni, ei vaan oo tullu ennen turboautoa rakenneltua. Koneremppaa sun muuta on kyllä tullu ruuvattua, mutta aina vakio osilla.. :P
                niissä on eri pinni järjestys eli ei käy ristiin.
                jos siinä on vanos niin miksi ottaa se pois käytöstä?
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  Ei se 2L tilavuus välttämättä huono asia ole. Vääntömomentti pysyy kivasti hallinnassa pienessä motissa. Ei tarvi olla mitään ydinpommin kestävää kamaa moottorin perässä. Rakentaa motin vaan niin, että huipputeho tulee 9000rpm nurkilla niin ei ole tehosta pulaa. Ottaa sport2000 koneista mallia ja siitä 0,5-1 pykälää puristussuhteesta pois, re85 tankkiin ja pari-kolme bar ahtoa päälle.

                  Vaikka mitä väitetään niin vääntömomentilla "ei tee mitään" - teholla se auto liikkuu.

                  Comment

                  • Vinki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1048
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by Tonton View Post
                    niissä on eri pinni järjestys eli ei käy ristiin.
                    jos siinä on vanos niin miksi ottaa se pois käytöstä?
                    Tätä juuri hainkin takaa, Kiitos
                    En ole siis vanosta ottamassa pois käytöstä. Vaan mietin, että jos sattuukin käymään niin, että auton nokille tulevaisuudessa sujahtaa m50b25 ilman vanosta..
                    F31 320i

                    e36 325tic

                    e30 330tic

                    Comment

                    • mazajns
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 511
                      • Joensuu

                      Originally posted by Vinki View Post
                      Tätä juuri hainkin takaa, Kiitos
                      En ole siis vanosta ottamassa pois käytöstä. Vaan mietin, että jos sattuukin käymään niin, että auton nokille tulevaisuudessa sujahtaa m50b25 ilman vanosta..
                      Tyrkkäät vaan sitten tuon nykyisen pannun johtosarjan siihen uuteenkin. Jätät vaan vanoksen kytkemättä. Samoten otat entisestä kampuran ja nokan asentotunnistimet jos sattuu hall anturilla olemaan.

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Originally posted by saki View Post
                        Ongelmahan mulla oli tuossa että jokin meni melko lailla tukkoon tuossa vajaan 550hv tasossa.. Ennakkoa kun lisäsi laski ahdot edelleen vaikkei ohjausta ollut lainkaan paikalla enää ja teho pysyi ~samassa.. se että ongelma tuli selkeesti esiin vasta e85 litkulla viittaa pakopuolen tukkeutumiseen oletettavasti. Pakopainetta en mittaillut(Siis katsonut.. mittari on kyllä..) mutta nyt pitäisi talven pimeinä iltoina keksiä millä saadaan paketti laulamaan kivasti hitusen pidemmälle.. vaikka on tuollakin ehtinyt jollain tavalla toki.

                        Reseptinä aatellut seuraavia muutoksia: pakopesä pykälää isommaksi tuossa HX40Superissa = 14# -> 16#.. pakoputki niin isoksi alusta kun pystyy.. nyt melko litistettyä 3" putkea (RHD autossa on vähän tila ongelmia ohjaus akselin liepeillä) ja hukkis menee nyt heti ahtimen jälkeen varsinaiseen putkeen kiinni.. sen voisi kans viedä erillisenä pitkälle auton alle ja siellä vasta putkeen niin saisi sen kaasut pois tuosta kuitenkin kovin ahtaasta Downpipestä.. tai jopa jättää hukkis ilmaankin.. vaikka ääni on kyllä ärsyttävä tuollaisessa "screamerissa" ja peittää helposti kaikki nakutukset ym. kilistelyt liiaksikin.. ei fiksua. Hukkiksen ohjaus pitää myös tehdä paremmaksi vastapaineella ja jäykemmällä jousella jotta saisi ahdot sinne n.1,7bar tasoon milloin arvailisin että toi Holsetti rupee oleen nappi alueella.

                        Imu puolelle en nyt ajatellut tehdä muuta(Jos ei isompaa kaasuläppää) kuin rakentaa ilmanpuhdistimelle jonkun fiksun muotoputken jotta tuon Bilteman "väliaikais" suodattimen saa korvattua tuollaisella jättiläis K&N:llä joka joskus tuli jo tilattua mutta laiskuuttaan saanut mitenkään asennettua.

                        Koneeseen tarkoitus laittaa varakoneesta imunokka pakopuolelle myös. Josko siitä saisi hitusen extraa kans.. PPF:llä oli jokin ajoitus ohjekin siihen joskus.. tarvii metsästää.

                        Kuulostaa suunnitelmalta? Bulletproof +650hv ja 800nm
                        Tästä ois ollu kyllä mielenkiintosta tietää mitä ne pakopaineet oli kun teho ei enää kerta noussut? Omassa Volgan 1.878cc 16V motissa Hx40Super 16# ja 3" ränni myös, pakopaine ja ahtopaine samassa 550hv/650nm tehoilla RE85. Laittasin sinuna suoraan 3.5" koko putkiston ja 18# pesän jos aiot yli 600hv sieltä kaivaa.

                        Oliko sulla tota tehokäyrää jossain esillä?
                        Last edited by Guest; 30-12-2012, 11:26.

                        Comment

                        • _racing_
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 296
                          • Inkoo

                          Originally posted by mazajns View Post
                          535:sen kovavauhtipyörä ja vakio kytkin. Tai Teräspyörä vaikka blingfactorystä ja vaikka e28 535 kytkinsarja n.140-160 euroa tarvikkeena. Mulla oli omassa viime kesän tuollainen setti. Oma valmiste pyörä 0e ja kytkin 140euroa. Tuon oman m50b25 turbon voimat piti kohtuullisesti.
                          Meneekö m30 vauhtis m50?

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            Originally posted by _racing_ View Post
                            Meneekö m30 vauhtis m50?
                            ei mene
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • saki
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 247

                              Originally posted by primerap10gtr View Post
                              Tästä ois ollu kyllä mielenkiintosta tietää mitä ne pakopaineet oli kun teho ei enää kerta noussut? Omassa Volgan 1.878cc 16V motissa Hx40Super 16# ja 3" ränni myös, pakopaine ja ahtopaine samassa 550hv/650nm tehoilla RE85. Laittasin sinuna suoraan 3.5" koko putkiston ja 18# pesän jos aiot yli 600hv sieltä kaivaa.

                              Oliko sulla tota tehokäyrää jossain esillä?
                              No ei tästä tullut lappua otettua silloin ikävä kyllä, kun ei ahtoja saatu nousemaan niinkuin olisi toivottu ja homma jäi sellaiseen "tullaan pian uudestaan pikku kikkojen jälkeen" vaiheeseen mutta sitten taas alkoi talvi häämöttää...

                              Onkohan tuollaisessa 18# pesässä sama t3 laippa vielä pakosarjaan vai vaihtuuko se juuri tuossa 16-18 välissä t4:ksi? Ei välittäisi meinaan pakosarjaan uusia laippaa.. niin vaikea saada sarjaa irti kone paikoillaan ja poikkeuksellisesti kone saisi olla nyt tämän talven pesässään... tai sitten ehkä siirtyisi samalla ahtimen kanssa hx50/52 luokkaan jos tuon pakosarjan muuttaa.

                              No totuuden nimissä auto on ratahurjasteluun lähinnä tehty jossa kyllä tuollakin teholla on ohjelmaa kopissa ihan kylliksi näille käsille.. fiksumpaa olisi kehittää jotain muuta osaaluetta laitteesta.. mutta jos pikku kikoilla saisi tuon hx40 täyden potentiaalin käyttöön olisi se tietty mukavaa.. Ja kadulla/stripillä voimaa ei ole ikinä liikaa.. :think

                              Noilla hx40super(Vai tavis?) ahtimillahan on joku saanut mielestäni jopa 700hv rikki? -> kompura puoli riittänee sinne? Pakopuoli sitten ilmeisesti alkaa tökkiä osin tuon RE85 litkun tuottaman lisäpakokaasun johdosta koska mielestäni varsinkin 16# pesällä on päästy aika pitkälle?

                              Pakopaine mittariin pitää keksiä jotain.. paras tietty kun sen saisi loggailtua tuonne megan logeihin. Saisi kivasti käyrän miten se paine kehittyy.. joku muistillinen mittarikin auttaisi jo pitkälle. Tarvii hoitaa talvella valmiiksi.

                              Millä ahtopaineella toi sun lukema on syntynyt? Loppuuko tehon kasvu tuohon vai oletko lopettanut sen yrittämisen tuon pakopaine ongelman johdosta?
                              BMW i3 REX

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                Originally posted by saki View Post
                                No ei tästä tullut lappua otettua silloin ikävä kyllä, kun ei ahtoja saatu nousemaan niinkuin olisi toivottu ja homma jäi sellaiseen "tullaan pian uudestaan pikku kikkojen jälkeen" vaiheeseen mutta sitten taas alkoi talvi häämöttää...

                                Onkohan tuollaisessa 18# pesässä sama t3 laippa vielä pakosarjaan vai vaihtuuko se juuri tuossa 16-18 välissä t4:ksi? Ei välittäisi meinaan pakosarjaan uusia laippaa.. niin vaikea saada sarjaa irti kone paikoillaan ja poikkeuksellisesti kone saisi olla nyt tämän talven pesässään... tai sitten ehkä siirtyisi samalla ahtimen kanssa hx50/52 luokkaan jos tuon pakosarjan muuttaa.

                                No totuuden nimissä auto on ratahurjasteluun lähinnä tehty jossa kyllä tuollakin teholla on ohjelmaa kopissa ihan kylliksi näille käsille.. fiksumpaa olisi kehittää jotain muuta osaaluetta laitteesta.. mutta jos pikku kikoilla saisi tuon hx40 täyden potentiaalin käyttöön olisi se tietty mukavaa.. Ja kadulla/stripillä voimaa ei ole ikinä liikaa.. :think

                                Noilla hx40super(Vai tavis?) ahtimillahan on joku saanut mielestäni jopa 700hv rikki? -> kompura puoli riittänee sinne? Pakopuoli sitten ilmeisesti alkaa tökkiä osin tuon RE85 litkun tuottaman lisäpakokaasun johdosta koska mielestäni varsinkin 16# pesällä on päästy aika pitkälle?

                                Pakopaine mittariin pitää keksiä jotain.. paras tietty kun sen saisi loggailtua tuonne megan logeihin. Saisi kivasti käyrän miten se paine kehittyy.. joku muistillinen mittarikin auttaisi jo pitkälle. Tarvii hoitaa talvella valmiiksi.

                                Millä ahtopaineella toi sun lukema on syntynyt? Loppuuko tehon kasvu tuohon vai oletko lopettanut sen yrittämisen tuon pakopaine ongelman johdosta?
                                18# on vielä T3 laippanen ja tosta isommat menee T4, eli toisinsanoen toi menee pakosarjaan sulla bolt-on, downpipen kiinnitys muuttuu vaan 4-pulttiseksi aiemmasta 6sta.
                                Hx40Superin kompurapuoli tosiaan menee moottorista riippuen 650-700hv maksimissaan. Pakopuoli 18# pesällä kaverin bensalla toimivassa 2litrasessa saabin motissa oli tapissaan 666hv tehoilla. RE85sella tuntus tosiaan menevän aiemmin tukkoon mitä bensalla ja samalla syttyy myös paremmin RE85sella.

                                Meen uudestaan dynoon keväällä niin näkee tuleeko vielä isommalla paineella lisää voimaa, 2.0bar tuli 525hv ja nyt tiellä näyttäs 2.2bar työntävän 550hv luokkaa nokan kääntämisen jälkeen. Pakopaine tosiaan menee samaan ahdon kanssa 6500rpm paikkeilla mutta katotaan lähteekö se tosta vielä nouseen dynossa. Huippuvääntöä työntää 4500-5000rpm ja huipputehoa 6500-7000rpm.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎