Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B44 viritystä(dynolappu #73)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Jos tuosta minun lohkosta vielä kalu tehdään, voin kertoa tässä kevään aikana, miten kiristäjä reagoi kun lohkosta lähtee noin 0.5 ja kannesta ehkä 0.1

    Uskon vakaasti että onnistuu, vaikutus sama kuin ketju venyisi 2.2mm

    Ajoitukseenhan tuo ei vaikuta, kun vaan laittaa kohdalleen?

    Mitkä kannet sinun moottorissa on?
    Millä kompensoit ton paljealueen 0,5mm muutoksen? Et ilmeisesti käytä orkkis tiivistettä.
    Toi 2,2mm(2,4mm??) tapahtuu vain jos laitat sinne originalin paksuisen kansipahvin. Tämä taas tarkoitta, että sulle jäis 0,3mm paljetta :think

    Jos laitat vakion +0,3mm tiipparin, muuttuu ketjun "venymä" 2,2mm(2,4) -> 1mm(1,2mm). Tällöin paljealue on 0,6mm joka on kyllä melkoisen olematon siltikin..

    Mulla on käytössä ihan m62:sen kannet.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by jannmann View Post
      Jos laitat vakion +0,3mm tiipparin, muuttuu ketjun "venymä" 2,2mm(2,4) -> 1mm(1,2mm). Tällöin paljealue on 0,6mm joka on kyllä melkoisen olematon siltikin..
      Tuokin riippuu, perinteinen sääntö kymppi per tuhat kierrosta välystä ei ole niin itsestäänselvä, esimerkiksi rivikoneissa nykyisillä täysvastapainoisilla kampuroilla paljealueen välyksen voi vetää melkein nollaan. V8 kanssa tasapainottaa edestakaisin liikkuvat täysin joten luulisin että välykset voi vetää yhtälailla pieniksi, tosin omakohtaista kokemusta vinkkeleistä ei ole. Mutta tuo 0,3mm paljevälystä on ihan nykyarvoja joita voi käyttää ilman ylimääräisiä mekaanisia ääniä useimmissa koneissa. Vajaavastapainoinen kampiakseli taipuu kierroksilla niin paljon että nuo paljealueen varat on pakko olla käytössä.

      Olikohan Mazda joka toi alublokiseen tuotantokoneeseenkin tiukat paljevälykset joskus 90-luvun lopulla vain huomatakseen että käyttäjät saivat jenkeissä paskoilla bensoilla ja köröttelyllä koneet niin karstaiseksi että mäntä-kansi kolinat tulivat kylmänä esille.
      Last edited by naukkis; 18-01-2014, 11:24.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by naukkis View Post
        Tuokin riippuu, perinteinen sääntö kymppi per tuhat kierrosta välystä ei ole niin itsestäänselvä, esimerkiksi rivikoneissa nykyisillä täysvastapainoisilla kampuroilla paljealueen välyksen voi vetää melkein nollaan. V8 kanssa tasapainottaa edestakaisin liikkuvat täysin joten luulisin että välykset voi vetää yhtälailla pieniksi, tosin omakohtaista kokemusta vinkkeleistä ei ole. Mutta tuo 0,3mm paljevälystä on ihan nykyarvoja joita voi käyttää ilman ylimääräisiä mekaanisia ääniä useimmissa koneissa. Vajaavastapainoinen kampiakseli taipuu kierroksilla niin paljon että nuo paljealueen varat on pakko olla käytössä.

        Olikohan Mazda joka toi alublokiseen tuotantokoneeseenkin tiukat paljevälykset joskus 90-luvun lopulla vain huomatakseen että käyttäjät saivat jenkeissä paskoilla bensoilla ja köröttelyllä koneet niin karstaiseksi että mäntä-kansi kolinat tulivat kylmänä esille.
        Omassa +90mm mukit keikkuu 0,2-0,25mm ja kierroksia otetaan 1000rpm enemmän kuin vakiosta. (tässä palje tehtaan jäljiltä sen 0,8mm) Luotan että toi 0,8mm riittää, mutta alle en kyllä omalla kukkarolla uskalla vetää.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          Originally posted by jannmann View Post
          Millä kompensoit ton paljealueen 0,5mm muutoksen? Et ilmeisesti käytä orkkis tiivistettä.
          Toi 2,2mm(2,4mm??) tapahtuu vain jos laitat sinne originalin paksuisen kansipahvin. Tämä taas tarkoitta, että sulle jäis 0,3mm paljetta :think

          Jos laitat vakion +0,3mm tiipparin, muuttuu ketjun "venymä" 2,2mm(2,4) -> 1mm(1,2mm). Tällöin paljealue on 0,6mm joka on kyllä melkoisen olematon siltikin..

          Mulla on käytössä ihan m62:sen kannet.

          Joo sori unohtui pois tuosta se oleellinen tieto että männistä sorvataan pois sama määrä, jotta paljealue säilyy siinä 0.8mm. Luotan bemarin insinööriin kuin muuriin...

          Ketjun kehähän lyhenee 2x kannen alaspäintulevan matkan per kansi. Aikatarkkaan näin.

          Männästä lähtee nyt siis "kuoppa" käytännössä pois sen syvyys on jotain luokkaa 0.5mm silmämääräsesti arvioituna. Mahtaako olla mitään merkitystä mihinkään? Miksi nuo on alunperin kuopalle tehty?
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by jannmann View Post
            Omassa +90mm mukit keikkuu 0,2-0,25mm ja kierroksia otetaan 1000rpm enemmän kuin vakiosta. (tässä palje tehtaan jäljiltä sen 0,8mm) Luotan että toi 0,8mm riittää, mutta alle en kyllä omalla kukkarolla uskalla vetää.
            Neliapilapalotilan yksi ominaisuus on että paljealueet on niin että ne estävät männän keikkumisen yläkuolokohdassa. Voidaan käyttää vaikka täysin helmattomia mäntiä.

            Ja kun se mäntä ei keiku yläkuolokohdassa ei se kanteenkaan ota kiinni, mäntähän liikkuu kannen lähellä varsin hitaasti. Toisaalta männän kansiosuma ei ole mikään maailmanloppu, mitään ei hajoa ääni vaan on paha. Käy enemmän hermoille kuin kukkarolle kun joutuu koneen aukomaan uusiksi. Itsekin on tosin tullut aina tehtyä välykset sen verran varmanpäälle että uusiksi ei ole joutunut ottamaan mutta samalla on jokunen kaakki jäänyt laitumille. Mutta useamman koneen olen puolen millin paljealueella rakennellut ja kaikissa tehtaan välys on ollut reilusti tuota 0,8mm suurempi.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5272
              • Pirkkala

              Originally posted by naukkis View Post
              Neliapilapalotilan yksi ominaisuus on että paljealueet on niin että ne estävät männän keikkumisen yläkuolokohdassa. Voidaan käyttää vaikka täysin helmattomia mäntiä.

              Ja kun se mäntä ei keiku yläkuolokohdassa ei se kanteenkaan ota kiinni, mäntähän liikkuu kannen lähellä varsin hitaasti. Toisaalta männän kansiosuma ei ole mikään maailmanloppu, mitään ei hajoa ääni vaan on paha. Käy enemmän hermoille kuin kukkarolle kun joutuu koneen aukomaan uusiksi. Itsekin on tosin tullut aina tehtyä välykset sen verran varmanpäälle että uusiksi ei ole joutunut ottamaan mutta samalla on jokunen kaakki jäänyt laitumille. Mutta useamman koneen olen puolen millin paljealueella rakennellut ja kaikissa tehtaan välys on ollut reilusti tuota 0,8mm suurempi.

              Itselläni on vielä kone työn alla, joten paljealueeseenkin voisi vielä vaikuttaa. Ihan spekuloinnin kannalta tässä kyselen, mitä hyötyisin jos jättäisi paljealueen vaikkapa siihen puoleen milliin? puristussuhteeseen se tuskin kovin paljon vaikuttaa mutta olisiko muuta etua?
              Tämä asia on itselle aika uusi, kaikki tieto on tervetullutta. Nakutuksen kannalta olisiko pienenpi parempi? Tuo vakio 0,8mm kai aika turvallinen sen osalta? Mutta isompaa ei kamalasti kärsis olla? Jos suunnitelmissa ei olisi ahtamista joskus tulevaisuudessa, voisi vaparihevosia kaivaa esiin tämmösellä hifistelyllä.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Itselläni on vielä kone työn alla, joten paljealueeseenkin voisi vielä vaikuttaa. Ihan spekuloinnin kannalta tässä kyselen, mitä hyötyisin jos jättäisi paljealueen vaikkapa siihen puoleen milliin? puristussuhteeseen se tuskin kovin paljon vaikuttaa mutta olisiko muuta etua?
                Tämä asia on itselle aika uusi, kaikki tieto on tervetullutta. Nakutuksen kannalta olisiko pienenpi parempi? Tuo vakio 0,8mm kai aika turvallinen sen osalta? Mutta isompaa ei kamalasti kärsis olla? Jos suunnitelmissa ei olisi ahtamista joskus tulevaisuudessa, voisi vaparihevosia kaivaa esiin tämmösellä hifistelyllä.

                Nakutuksen kannalta ei ole väliä enää alle millin paljeraoilla, hyvä se on jokatapauksessa. Tuonne paljealueelle jäävä seos palaa reilusti myöhemmin kuin palotilassa oleva seos joten paljelueen tilavuuden minimointi tekee hyvää koneen teholle ja taloudellisuudelle. Tuon paljealueen tilavuus on pieni mutta työtahdissa painetta on useampi kymmenen baaria joten sinne mahtuu kuitenkin suhteellisen monta prosenttia sylinterin tilavuudesta palamatonta seosta.

                Vähän se on tietysti hifistelyä ja vitutus on suuri jos vasta kasattu kone kilisee kierroksilla....

                Comment

                • 327 2*t+ic
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 209

                  Anteeksi ot mutta täällä tuntuu nyt olevan tietoa paikalla niin heitetään mielipidekysymys.
                  Meneekö metsään jos kaksventtiilikannesta tasalakisella männällä jättää paljealueen kokonaan pois eli pyrkii hemi tyyliseen palotilaan vaikka tulppa ei olekaan aivan keskellä.
                  Niin ja turbokoneesta kyse.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by 327 2*t+ic View Post
                    Anteeksi ot mutta täällä tuntuu nyt olevan tietoa paikalla niin heitetään mielipidekysymys.
                    Meneekö metsään jos kaksventtiilikannesta tasalakisella männällä jättää paljealueen kokonaan pois eli pyrkii hemi tyyliseen palotilaan vaikka tulppa ei olekaan aivan keskellä.
                    Niin ja turbokoneesta kyse.
                    No hemi on huono palotila vaikka tulppa olisi keskelläkin. Puolipyöreä palotila ja tulppa laidassa on aikalailla huonoin mahdollinen palotila, hidas palotapahtuma ja erittäin arka nakutukselle.

                    Suosittelen jättämään paljealueen mahdollisimman suureksi ja vetämään männän ja paljealueen välyksen pieneksi. Nakutusriski vain lisääntyy jos poistat paljealueen tai käytät paksumpaa kannentiivistettä vaikka puristussuhde laskeekin.

                    Comment

                    • 327 2*t+ic
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 209

                      Paljealueen jättämistä suositti eräs toinenkin kokenut tyyppi joten uskotaan, kiitos.

                      Comment

                      • MH motorsport
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 2301
                        • Turku

                        Onko kukaan käyttänyt kovia nostimia m60 moottorissa vai onko tarpeellista jos lähdetään rajuja nokkia laittamaan?
                        Cat camsilla oli ainakin jotakin nokkia ja varmaan vac motorsportiltakin löytyy. Muita valmistajia?
                        Nostimet voisi olla edulliset esim jostain volkkari/audi linjalta jos vaan oikean kokoiset löytyy.
                        Saako näihin parempia kannentiivisteitä?
                        Autopalvelu MH-motor
                        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                        Maxxecu myynti ja asennus
                        www.mh-motor.fi
                        0503218217
                        Kulkineet:
                        E6 2000 touring
                        E6 2002 touring
                        E30 318is ///Mtechnic 2
                        E34 ///M5 nürburgring
                        E34 S62b50 turbo dct
                        E39 523i ///Msport
                        F30 320d

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by Pikkuvelii View Post
                          Onko kukaan käyttänyt kovia nostimia m60 moottorissa vai onko tarpeellista jos lähdetään rajuja nokkia laittamaan?
                          Cat camsilla oli ainakin jotakin nokkia ja varmaan vac motorsportiltakin löytyy. Muita valmistajia?
                          Nostimet voisi olla edulliset esim jostain volkkari/audi linjalta jos vaan oikean kokoiset löytyy.
                          Saako näihin parempia kannentiivisteitä?
                          Ootkos lukenut sivulta 11 eteenpäin?


                          Saahan näihin vaikka mitä tiivistettä. esim. Paolo Ricci:ltä kiinteillä tai irto liekkirenkailla.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5272
                            • Pirkkala

                            Ihan yleisesti todettakoon tässä kaikille m62:sta viritteleville että näyttää siltä että sylinterien soikeus on ominaisuus näissä. Ilmeisesti aika ja lämpö tekevät sen että ei pysy muodossaan.

                            mittautin kaksi m62:sta Tammerdieselissä ja molemmissa hyvin samantyyppiset mittaustulokset eli soikeutta maksimissaan luokkaa 0.1mm.

                            Oma johtopäätös on, että antaa olla. Kovaa ajoa.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • MH motorsport
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 2301
                              • Turku

                              10 satkua on kyllä aika paljon. Kuinkapaljon ajettuja koneita?
                              Autopalvelu MH-motor
                              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                              Maxxecu myynti ja asennus
                              www.mh-motor.fi
                              0503218217
                              Kulkineet:
                              E6 2000 touring
                              E6 2002 touring
                              E30 318is ///Mtechnic 2
                              E34 ///M5 nürburgring
                              E34 S62b50 turbo dct
                              E39 523i ///Msport
                              F30 320d

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Tulee mieleen että olisiko jonkin asteinen lämpövaurio käynyt kyseisille moottoreille? Päässy keittämään, tms.
                                Ei oo aikasemmin kuullu vastaavanlaisia ongelmia M60/M62 lohkoissa. :think
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎