Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B35, S38B36 ja S38B38 korjaukset ja huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10507
    • Saaressa

    #16
    Ootteko muuten huomanneet että ainakin kaikki s38b36 38 ei tietoa, haisee ihan erillaiselta kuin perus m30 moottoriset. Tarkoitan pakokaasuja!?
    Ei se bensan hajua ole mutta sellaista ///M tuoksua.

    Mutta topicin aloittajalle. Ei se ole mikään avaruusteknologian tuotos. Hieno auto normaaliajossa riittävä alavääntö, matkamukava eli hiljainen sen rikoksen ///M helposti tekee varsinkin alkuun että tulee ajettua hieman nopeusrajoitusten yläpuolella ihan vahingossa, kun sitä nopeutta aika herkästi kertyy ihan "rauhallisessakin" ajossa.

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • HC91
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 999
      • 29100/310053

      #17
      - Ensimmäinen minuutti odotellaan tyhjäkäynnillä ennen ajoa?
      Ei kun varovaisesti liikkeelle pikimmiten, itse vältän >2500rpm / täyskuormaa ennen kuin öljynlämpömittari on >50C. Motarille mennessä nyt pieni pakko olla 3000rpm ettei tuki liikennettä.
      - Öljyt - mitkä sopivimmat - perus jäykkyys / moniaste?
      Mieltymyksen mukaan, itellä ollut mitä tahansa 5W-40 Magnatecistä 10W-60TWS:ään - merkkiä olennaisempaa lienee vaihtaa ne riittävän usein.

      - Koneen perusluonne, ilmeisesti yläkierrosherkkä?
      S38B38 on ehjänä ihan leppoisa ajella pienemmilläkin kierroksilla, siinä 2500-3000 kohdilla alkaa heräileen mukavasti läppiä enempiä raotettaessa. Ihan kivastihan se kaasuun vastaa jos vertaa vaikka M54B30:een.

      - Säädöt ajoitus, seossuhde, lastutus | eri käyttötarkoituksiin?
      itse huollatin suuttimet, uusin alipaineletkut, vaihdoin lambdan ja pa-suodattimen, venttiilit on säädetty ja läppärunkoja synkronoitu. Ite en laittaisi bulkkilastua, vaan mieluummin sitten laajakaistalambda loggerin kanssa seoksia vahtimaan ja kustomoitu lastu dynossa säätäen. Jotain pientä vois irrota lisää, mutta suuttimet taitavat olla jo aika tapissa vakionakin (90% dutu cycle täyskaasulla?)

      ÄÄNET?
      Matala jytinä, suht' maltillinen metallinen sointi isommilla kierroksilla - mikä on matka-ajossa ihan jees, tiedä sitten paljonko pönttö on menettänyt vaimennuskykyään vuosien ja kilometrien myötä :think Farkussa on ilmeisestikin eri takavaimentaja ja sitä kautta hieman miedommat äänet.

      Ominaisuudet: teho, reagointi, alakierrokset, cruising, hiljaisuus, raakuus, herkkyys...
      Vähän rauhattoman/levottoman tuntuinen kone nurkka-ajossa, >3000rpm menee sitten yllättävänkin sivistyneesti. Moottorin välitön vaste polkimen asennonmuutoksiin on hieno asia, joskin vaatii totuttelua (esim. meidän rouva).
      Last edited by HC91; 12-05-2010, 12:32. Reason: kirotusvihreet
      92' ///M5 3.8 individual
      09' 320d xDrive
      16' NIU N1 Sport
      19' NIU U+ Sport

      Comment

      • awwwshit
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 559
        • Vantaa

        #18
        Lainaan vähän tätä topiccia mutta missä kannattaa käydä säätämässä/tarkistuttamassa venttiilien välyksiä? Puhutaan nyt ihan pk alueesta.
        Nykyiset:

        Opel Insignia OPC line sedan -15
        e61 520D -08
        Chevrolet Sportside -89 4,3L V6

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 999
          • 29100/310053

          #19
          Originally posted by awwwshit View Post
          Lainaan vähän tätä topiccia mutta missä kannattaa käydä säätämässä/tarkistuttamassa venttiilien välyksiä? Puhutaan nyt ihan pk alueesta.
          Kannattavaa rahallisesti vai ajallisesti? Tilaat sen spezial-työkalun jenkkilästä (8x.xx USD) ja samalla muuta edullista huolto-osaa, opiskelet intternetistä S14-koneen säätöohjetta ja teet homman itse?
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • awwwshit
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 559
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by HC91 View Post
            Kannattavaa rahallisesti vai ajallisesti? Tilaat sen spezial-työkalun jenkkilästä (8x.xx USD) ja samalla muuta edullista huolto-osaa, opiskelet intternetistä S14-koneen säätöohjetta ja teet homman itse?

            Heh tälläisenä poropeukalona ei tuu muuta kun tuhoa.. tosin kokeilemalla sen oppii.. Oks jotakin tiettyä sivustoa mistä moisia työkaluja voi katsella?
            Nykyiset:

            Opel Insignia OPC line sedan -15
            e61 520D -08
            Chevrolet Sportside -89 4,3L V6

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 999
              • 29100/310053

              #21
              Originally posted by awwwshit View Post
              Heh tälläisenä poropeukalona ei tuu muuta kun tuhoa.. tosin kokeilemalla sen oppii.. Oks jotakin tiettyä sivustoa mistä moisia työkaluja voi katsella?
              muistelin höpöjä, 02/2008 tuo maksoi 97.20$ - nyt inflaatio on laukannut ja päivän hinta on 117.60$

              http://www.pelicanparts.com/ ja hakuun TOL-3012

              Alkup. työkalun saanee marmorilta 200+ eurolla, mutta samaan Pelikaani-tilaukseen voi sitten lapata Boschin tulppia, Mahlen suodattimia, Contitechin remmejä, Boschin vesipumppua - mitä nyt sattuu tarvitsemaan ja joka on kohtuullisen kevyttä/pienikokoista että toimituskulut pysyvät kurissa.

              pk-seutulaisena olisi varmaan mielekästä maksaa ns. pappakerhon jäsenmaksu jos sitä ei ole jo tehnyt ja hyödyntää kerhotallia sekä erityisesti siellä pyöriviä edistyneempiä harrastajia, jotka kykenevät hommassa opastamaan.

              Eräs pätevä säätöohje on täällä: http://www.e30m3project.com/e30m3per...adjustment.htm


              tuon työkalun varmaan pystyisi piirustusten mukaan joku foorumilainenkin valmistamaan? :think
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7093
                • Forssa

                #22
                Täällä olisi myös yksi s38 säätöä vaille. Kuka tekee ja missä. Mielellään sellainen henkilö, joka on säätänyt aiemminkin näitä ettei sitten vaan harjoitellessa kättä mene mun kone soiroksi.
                Itse en varmasti rupea tekemään, mun tuurilla en saa aikaan kuin tuhoa.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1495
                  • Ilvola

                  #23
                  Huollon tarvikkeet?

                  Kiitos "HC91" koneen säätöohjeesta!
                  Mistä S38B35, S38B36 ja S38B38 koneisiin saan laajemman korjaamokäsikirjan?
                  Mitä erikoistyökaluja tarvitaan normaalikoneeseen erona?
                  Last edited by tsbmw; 13-05-2010, 02:30.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • Miika Tissari
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 1802
                    • Varkaus

                    #24
                    Venttiilin välykset voi mitata ilman mitään erikois työkaluja, niin tulee selväksi tarviiko niitä edes muuttaa. Säätöpalatkin voi vaihtaa ilman erikois työkaluja jos nostaa nokat pois. mutta helpoin tehdä omalla työkalulla.

                    e30.de ja sieltä M88 unterlagen, niin löytyy venttiilin säätö ja läppien synkkaus ohjeet. Ei mitään erityisen vaikea....
                    E28 ///M-tech V8 -83
                    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11716
                      • Kouvola

                      #25
                      Mitään muuta ihmeellistähän noissa koneissa ei edes oikeastaan ole. Tulpat onnistuu vaihtamaan helposti vaikka niillä auton omilla työkaluilla, kuten joskus tullut keskellä yötä huoltoaseman pihalla kokeiltua. Tuohon liikkeelle lähtemiseen, niin itse ainakin odottelin sen aikaa, että ilmapumppu lopetti huutamisen. Sen puoltoista minuuttiako se jauho? Sen jälkeen oli pahimmat kylmän moottorin nikottelut jo tiessään. Taitaa alkaa olla monessa toi pumppu jo ehtoon puolella ellei jopa poistettu jo.

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 999
                        • 29100/310053

                        #26
                        Originally posted by Esko View Post
                        että ilmapumppu lopetti huutamisen. Sen puoltoista minuuttiako se jauho?
                        olikos siinä nyt kolme kriteeriä sen pois kytkeytymiseen - aika, moottorin kierrokset ja lämpötila :think mikä ekana sitten triggaakin. Lähinnä tuossa ajamaan lähtemisessä on itellä se logiikka, että moottorin lisäksi laatikko ja perä lämpenevät polkemiskuntoon. Siinä nyt tietty minuutti sinne tänne vielä paljoa meinaa, mutta ehkä viisi minuuttia saati sitten kymmenen olisi jo eri juttu.

                        E34:n korjaus-CD:stä on pyörinyt pdf-versioita netissä, siinähän on paljon ///M-spesifisiä juttuja mukana.

                        Tuo spezial-venatyökalu käy 3.6 ja 3.8 moottoreille mutta M88:n osalta vain imu- tai pakopuolelle (onkohan sama S38B35:n kanssa?), sen harjanteen leveyksissä oli eroja. Jos haluaa hifistellä niin 0.28/0.09" ja 0.33/0.11" rajotulkit pitäis olla - en ole vielä moisia löytänyt Oulun talousalueen kaupoista ja yksittäistä työkalua ole saanut aikaiseksi tilattua netistäkään -> kimppatilauksen paikka?
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11716
                          • Kouvola

                          #27
                          Originally posted by HC91 View Post
                          olikos siinä nyt kolme kriteeriä sen pois kytkeytymiseen - aika, moottorin kierrokset ja lämpötila :think mikä ekana sitten triggaakin. Lähinnä tuossa ajamaan lähtemisessä on itellä se logiikka, että moottorin lisäksi laatikko ja perä lämpenevät polkemiskuntoon. Siinä nyt tietty minuutti sinne tänne vielä paljoa meinaa, mutta ehkä viisi minuuttia saati sitten kymmenen olisi jo eri juttu.
                          Jos jäähdytysnesteiden lämpötila on alle +30, niin ilmapumppu käynnistyy käynnistyksen yhteydessä. Muistaakseni se oli just puoltoistaminuuttia ku kävi. Kaasulla ku polkasee kierrokset kerrasta tuonne +2000, niin pumpun saa kyllä sammumaan. Aikanaan varmasti hieno keksintö päästöjen alentamiseen kylmäkäynnistyksissä, mutta näin 15-20v jälkeen enemmänkin noloa, kun mokoma rakkine pitää jo niin järkyttävää meteliä!

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 999
                            • 29100/310053

                            #28
                            Originally posted by Esko View Post
                            Aikanaan varmasti hieno keksintö päästöjen alentamiseen kylmäkäynnistyksissä
                            minä taas veikkaan että se on Herr Doktoreittein saunaillan kännivedonlyönnin tulos:

                            "S38B38 menee tulevista Euro2-normeista läpi!"
                            "NEIN!"
                            "JAAA!"

                            Sen deletoinnillahan säästää sitten sen about 10kg suht' kivasta paikkaa autoa... oliko sille muuten oma sulake millä saa pudotettua pumpun pois pelistä?
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • ana80
                              Bimmer Rookie
                              • May 2005
                              • 150
                              • Lohja

                              #29
                              Originally posted by HC91 View Post
                              Sen deletoinnillahan säästää sitten sen about 10kg suht' kivasta paikkaa autoa... oliko sille muuten oma sulake millä saa pudotettua pumpun pois pelistä?
                              Rele taitaa olla siellä hantinpuolella missä on se moottorinohjausyksikkö.

                              Comment

                              • Hannu_H
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2002
                                • 410
                                • Paskakaupunni

                                #30
                                Originally posted by HC91 View Post
                                muistelin höpöjä, 02/2008 tuo maksoi 97.20$ - nyt inflaatio on laukannut ja päivän hinta on 117.60$

                                http://www.pelicanparts.com/ ja hakuun TOL-3012
                                Saman asian ajavan värkin saa biltemasta 5e, kun ostaa sellaisen koukun mikä on tarkoitettu stefojen irroitukseen. Siihen vaan hitsaa varren kiinteäksi, nii hoblaa meillä on oikea työkalu

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎