Tänään matka-ajossa katselin kulutusmittaria ja alle 8,8l en päässyt 18" vanteilla. 16" kitkarenkailla pääsi viime talvena säännöllisesti 7.3l lukemaan.
Eilen muuten laitoin kontaktisprayta nokkien asentotunnistimien, vanoksen ja IMM töpseleihin. Vaikutus on toistaiseksi ollut varsin positiivinen sillä se korjasi auton lievästi aaltoilevan kiihtymisen ja vedot palasi alakierroksille. Vieläkin autossa on jotain vikaa sillä varsinkin kylmällä koneella kulkeminen on tosi raskasta ja kulutusmittari huitelee tapissa. Maanantainaiksi varasin ajan bensapumpun vaihtoon.
Edellinen tankkaus 56.22L / 706.3km (7.96L/100km), autona siis E46 Touring 330i manuaali jossa ilmastointi pauhaamassa jatkuvalla syötöllä.
Ajan pääsääntöisesti seka-ajoa (50/80/100/120kmh alueita) enkä mielestäni ole tukkeena tuolla liikenteessä.
Tuntuu että uusi DISA vaikutti myös kulutukseen, ainakin siltä nyt näyttää
Keskikulutusmittarissa tällä hetkellä 8.8L/100km ja nollasin sen joskus +vuosi sitten..
dani mitä oireita sulla oli kun vaihdoit disasi ? sormitesti ilmeisesti oli vanhallakin ok ?
Toi sun kulutus on kyllä seka-ajoon todella hyvin ! Ite en tollasiin pääse paitsi maantiellä. Mulla on tosin cäbissä 19 vanteet kaippa sekin rullaavuuteen vaikuttaa renkaan merkkiä myöten
Rämisi hiukan ja ylämäkeen veto päällä isolla vaihteella tuntu pientä nypytystä +3800RPM jälkeen, muutenkin tahmea tuntuinen rajoittajalle asti. Nämä katosi laakista uudella DISAlla. Muutenkin tuntuu siltä että kulkee kevyeemmin nytten, vastaa kaasuun herkemmin >100kmh.
Nyt katoin bensamittaria niin 434km ja tikku tasan puolessavälissä.
En tiedä minkä painoiset noi sun vanteet+renkaat ovat, mutta ei nää munkaan orkkikset mitkään höyhensarjalaiset ole, aika lailla painavat..
Rämisi hiukan ja ylämäkeen veto päällä isolla vaihteella tuntu pientä nypytystä +3800RPM jälkeen, muutenkin tahmea tuntuinen rajoittajalle asti. Nämä katosi laakista uudella DISAlla. Muutenkin tuntuu siltä että kulkee kevyeemmin nytten, vastaa kaasuun herkemmin >100kmh.
Nyt katoin bensamittaria niin 434km ja tikku tasan puolessavälissä.
En tiedä minkä painoiset noi sun vanteet+renkaat ovat, mutta ei nää munkaan orkkikset mitkään höyhensarjalaiset ole, aika lailla painavat..
kyllä ton vois vaihtaa itellekkin, ei varmasti tee pahaa. Ajoittain tuntuu et vedot kadoksissa. 160tkm tuli täyteen ja noita on jouduttu täälä jo aikasemminkin vaihtamaan..
Kannattaakos toi disa hakee marmorilta vai kl:stä ? onko hinta tai laatueroa ?
Vahvistan ylläolevan. Kun mulla oli DISA rikki, niin ei tullut vikakoodeja DISAsta, vaikka moottorin vikavalo paloi. Kaikki muut imuvuodot oli jo korjattu, mutta DISA vuoti vielä ilmaa ja uusintakatsastus päästöjen takia painoi päälle. DISAn töpseli irti tuli INPAlla vikakoodi, että töpseli on irti. Uusi DISA oli vielä matkalla, niin kävin kaverin rikkinäisellä mutta ilmaa vuotamattomalla DISAlla hoitaan katsastuksen.
Nyt uusi DISA kiinni ja kyllähän tuolla selvä parannus oli varsinkin alavääntöön Pitänee vanha puukotella auki ja katsoa onko tuossakin alipainekellon kalvo halki kuten Petrillä. Vanhassa ei kuitenkaan ollut läpän akselissa yhtään väljää, yhtä välyksetön kuin uusikin.
Disan ostin muuten täältä:http://stores.ebay.com/bmwparts1370 Tuli 5päivässä tilauksesta jenkeistä, jotain 160e jäi hintaa. Jonkun kympin siis ehkä säästi
Minkäslaisia kulutuslukemia muilla on M54:lla varustettujen pirssien kanssa?
M54B30 sekalaisissa kaupunki/maantieajoissa n. 9 l / 100 km, matka-ajossa ilmastointi päällä 7.5, ilman ilmastointia 6.8 l / 100 km. Joskus on lievää alavääntöjen puutetta, tai kuvittelen vain niin. Vanoksen tiivisteet menee kuitenkin vaihtoon 2 viikon päästä. On tullut myös huomattua, että pidempi matka-ajo selventää koneen käyntiä ja vetoja tulee enemmän. Disaa on tullut irroiteltua parikin kertaa, kun sitä olen myös epäillyt, mutta vaikuttaa toimivan vielä ok. Kannattaa muuten huomata, että Disaa ei välttämättä kannata ruuvailla huvikseen irti, jos ei aio vaihtaa sen oranssin o-renkaan tilalle uutta o-rengasta. Se oranssi tiiviste litistyy eikä useamman irroittelun jälkeen välttämättä pidä enää. Ite tuli puukotettua se orkkistiiviste irti ja tilalla on viton o-rengas.
Samanlainen halkeama löytyi myös minun disan alipainekellon kalvosta. Ei iha noin iso, mutta samalla tavalla reunasta ratkennut. Kaipa tuo kumi haprastuu ajan kanssa ja alkaa halkeilemaan.
Mitäs oiretta tollanen halkeama aiheuttaa? Rupeeko kuulumaan jotain ylimääräisiä ääniä? Oma ulisee mystisesti kun käynnistää kylmänä ja syy on mysteeri.
BMW 330e Touring -21
Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94
Samanlainen halkeama löytyi myös minun disan alipainekellon kalvosta. Ei iha noin iso, mutta samalla tavalla reunasta ratkennut. Kaipa tuo kumi haprastuu ajan kanssa ja alkaa halkeilemaan.
Mitäs oiretta tollanen halkeama aiheuttaa? Rupeeko kuulumaan jotain ylimääräisiä ääniä? Oma ulisee mystisesti kun käynnistää kylmänä ja syy on mysteeri.
Minulla ei ainakaan ylimääräistä ääntä tuo aiheuttanut. Ulinaahan voi tulla myös moniurahihnan rullista tai esim. laturin laakeroinnista.
Antoiko vanha disa antsah:lla polttoaineseos laiha vikakoodeja?
Ei antanut mitään koodeja. Ainoastaan DISA oli aivan mykkä, ei siis se varsi liikkunut enään yhtään mihinkään suuntaan käynnistäessä tai kierroksia antaessa. Aamusella ajellessa totesin jälleen, että ihan selvä ero tuolla uudella Disalla on alakierrosvääntöön kun ehti varmaan hyvän tovin olla tuo vanha rikki.
Nyt näyttää hyvältä. Vaihdoin tänään joutessani bensapumpun ja auto on kuin uudesti syntynyt. Tahmeus alakierroksilta on poissa ja auto kulkee huomattavasti kevyemmin maantienopeuksia ja vetää upeasti koko kierrosalueelta. Nyt vaan ajellaan ja tarkkaillaan tilannetta.
Comment