Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #91
    Originally posted by unskelotti View Post
    Mulla ainakin on. Muutaman kerran kylmällä ja kostealla kelillä lähti vajaalla käymään, kun seokset oli perseellään. Tyhjäkäynti oli muillakin keleillä kylmänä hitusen epämääräistä.
    Mun auto taasen lähtee nätisti kaikilla heti mutta jostain henkimaailman ja aurinkokunnan ulkopuolella olevasta syystä lakkaa käymästä kunnolla/kaikilla noin 5-10 sekunnin kuluttua
    käynnistyksestä, täytyisi nyt saada jotenkin selville onko vika polttoainepuolella vaiko sytytyksessä.Viimeksi kun tämä "konkkaaminen" tapahtui, sammutin heti moottorin ja ruuvasin 3.s sylinterin tulpan irti ja se oli ihan kuiva, joten viittaisi siten bensansaantiin.Luulen että vika johtuu suuttimen avautumis-signaalista joka jostain syystä ei tule oikein.
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      #92
      Omassa putoili pyttyjä kanssa pois muutaman sekunnin päästä, imuvuodon paikkaus korjasi tilanteen.

      Tulppa voi olla kuiva siksi, että syöttö katkaistaan heti, kun palaminen on epätasaista, mutta sytytys jää päälle (ainakin hetkeksi).
      Tällä yritetään estää bensan pääsy pakosarjaan, ja katteihin.
      Last edited by Risto113; 17-08-2010, 08:53. Reason: typo

      Comment

      • NV85
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 472
        • Rovaniemi

        #93
        No niin, uusi koodien luku osoitti viat P0171 ja P0174, eli kumpikin bank1 ja bank2 ovat käyneet laihoilla.

        Sinänsä ihan loogista, jos kone sammuu tyhjäkäynnille siirtyessä, kun painetaan ajonaikana kytkin pohjaan. Kierrokset sukeltavat aina lähelle 500 rpm kun näin tekee esimerkiksi risteystä lähestyttäessä.

        Jos korkeilta kierroksilta pistää kytkintä, kone sammuu todennäköisemmin kuin matalilta kierroksilta vapaalle kytkettäessä. :think

        Missä vika? Käyn vielä luetuttamassa livedatan, jos tuo avaisi vähän enemmän visaista arkkua.
        BMW 335i M-sport e91LCI '09
        BMW 1502 '75
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
        EX: BMW 330i M-sport '01

        Comment

        • unskelotti
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 92
          • Espoo

          #94
          Originally posted by NV85 View Post
          No niin, uusi koodien luku osoitti viat P0171 ja P0174, eli kumpikin bank1 ja bank2 ovat käyneet laihoilla.

          Sinänsä ihan loogista, jos kone sammuu tyhjäkäynnille siirtyessä, kun painetaan ajonaikana kytkin pohjaan. Kierrokset sukeltavat aina lähelle 500 rpm kun näin tekee esimerkiksi risteystä lähestyttäessä.

          Jos korkeilta kierroksilta pistää kytkintä, kone sammuu todennäköisemmin kuin matalilta kierroksilta vapaalle kytkettäessä. :think

          Missä vika? Käyn vielä luetuttamassa livedatan, jos tuo avaisi vähän enemmän visaista arkkua.
          Olikos nuo tosiaan ainoat koodit? Mulla teki samaa vähän vastaavanlaisissa tilanteissa, joissa kierrokset hetkellisesti hitusen notkahtavat. Tällaisia olivat esim. jarruttaessa ja kääntäessä risteyksissä (tosi jees...) ja kääntäessä, ja parkkiruudusta peruuttamisen jälkeen R:ltä D:lle vaihtaessa ja kääntäessä heti perään paikallaan.

          Syy sammuiluun ja DISAnvaihdon jälkeiseen yleiseen laiskaan kulkuun sekä yli litran satasella nousseeseen kulutukseen oli se, että olin imusarjaa kiinnittäessä unohtanut laittaa imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen piuhan kiinni imusarjan vieressä olevaan ristikytkentäboksiin...

          Tekemällä oppii ja sössimällä oppii paremmin.
          E91 325d (04/2008)
          Ex: E46 330iAT (10/2000)

          Comment

          • NV85
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 472
            • Rovaniemi

            #95
            Kävin zantan luona lukemassa koodit, ja tällaista oli tarjolla. Osa tosin on jo noista vanhentunutta tietoa, lähinnä nuo lämpöongelmiin viittaavat.



            ================================================== =========================
            error memory test V1.41 BMW TI-433 Teepe
            ================================================== =========================
            vehicle-identifikation-number: WBAAV510X0JT01433
            ================================================== =========================
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:23
            ECU: KOMBI46
            JobStatus: OKAY
            Variant: KOMBI46
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 5 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            247 no CAN ID DME2
            Error frequency : 0
            Open circuit
            Sporadic error
            -------------------------------------------------------------
            190 light module-EEPROM error
            Error frequency : 0
            Invalid working area
            Sporadic error
            -------------------------------------------------------------
            206 Outside temperature
            Error frequency : 0
            Short circuit to batt+
            Sporadic error
            -------------------------------------------------------------
            246 no CAN ID DME1
            Error frequency : 0
            Open circuit
            Sporadic error
            -------------------------------------------------------------
            248 no CAN ID DME4
            Error frequency : 0
            Open circuit
            Sporadic error
            ================================================== ===========
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:28
            ECU: BM46WIDE
            JobStatus: OKAY
            Variant: BM46WIDE
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 2 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            1 watchdog reset
            Error frequency : 1
            -------------------------------------------------------------
            3 Radio status telegramm Timeout
            Error frequency : 1
            ================================================== ===========
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:30
            ECU: RADIO
            JobStatus: OKAY
            Variant: RADIO
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 1 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            0 energy saving mode active
            Error frequency : 1
            Error not present
            ================================================== ===========
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:31
            ECU: EWS3
            JobStatus: OKAY
            Variant: EWS3
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 1 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            15 power on reset
            Error frequency : 31
            Static error
            ================================================== ===========
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:32
            ECU: ASCMK20
            JobStatus: OKAY
            Variant: ASCMK20
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 2 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            149 CAN timeout DME/DDE
            Error frequency : 254
            Vehicle speed 0.00 km/h
            system activ 0.00 -
            brake lights switch 0.00 -
            -------------------------------------------------------------
            148 CAN DME/DDE, engine torque not adjustable
            Error frequency : 254
            Vehicle speed 0.00 km/h
            system activ 0.00 -
            brake lights switch 0.00 -
            ================================================== ===========
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:34
            ECU: MRS3
            JobStatus: OKAY
            Variant: MRS3
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 3 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            26 seat occupied recognition 1 (SBE1)
            Error frequency : 30
            error timer start 7188489.00 Sek.
            error timer stop 16777215.00 Sek.
            error active at the moment
            short circuit seat mat
            error is sporadic
            -------------------------------------------------------------
            26 seat occupied recognition 1 (SBE1)
            Error frequency : 5
            error timer start 7188434.00 Sek.
            error timer stop 7189179.00 Sek.
            error not active at the moment
            (wiring) break seat mat
            error is sporadic
            -------------------------------------------------------------
            2 ignition circuit ZK1 -> belt tensioner driver
            Error frequency : 174
            error timer start 7016947.00 Sek.
            error timer stop 7061842.00 Sek.
            error not active at the moment
            short to ground
            error is sporadic
            ================================================== ===========
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:36
            ECU: PDCACT
            JobStatus: OKAY
            Variant: PDCACT
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 5 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            18 ultrasonic sensor rear middle left
            Error frequency : 92
            oscillationending error
            Sporadic error
            -------------------------------------------------------------
            19 ultrasonic sensor rear middle right
            Error frequency : 255
            short circuit datacable to battery
            short circuit suppliercable/datacable to ground
            Open circuit
            oscillationending error
            Error present
            -------------------------------------------------------------
            20 ultrasonic sensor front left
            Error frequency : 255
            short circuit datacable to battery
            short circuit suppliercable/datacable to ground
            Open circuit
            oscillationending error
            Error present
            -------------------------------------------------------------
            21 ultrasonic sensor front right
            Error frequency : 255
            short circuit datacable to battery
            short circuit suppliercable/datacable to ground
            Open circuit
            oscillationending error
            Error present
            -------------------------------------------------------------
            22 ultrasonic sensor front middle left
            Error frequency : 255
            short circuit datacable to battery
            short circuit suppliercable/datacable to ground
            Open circuit
            oscillationending error
            Error present
            ================================================== ===========
            E R R O R M E M O R Y R E P O R T
            -------------------------------------
            Date: 08/17/10 17:12:45
            ECU: MS430DS0
            JobStatus: OKAY
            Variant: MS430DS0
            -------------------------------------------------------------
            RESULT: 12 errors in error memory !
            -------------------------------------------------------------
            191 Lambda probe heating downstrem sensor 2
            Error frequency : 1
            Logistic counter: 8
            N_32 1664.00 rpm
            MAF 125.28 mg/stk
            V_LS_DOWN_2 0.59 V
            R_MV_LS_DIAG_DOWN_2 63222.00 Ohm
            aufgetreten vor (rel. BZ) 222.60 h
            ---
            ---
            ---
            Cat-sensor heater defective
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            125 E-fan
            Error frequency : 96
            Logistic counter: 8
            N_32 768.00 rpm
            MAF 98.05 mg/stk
            TCO 68.25 Grad C
            VB 13.67 V
            aufgetreten vor (rel. BZ) 73.10 h
            ---
            ---
            ---
            ---
            ---
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            190 Lambda probe heating downstrem sensor 1
            Error frequency : 1
            Logistic counter: 40
            N_32 2208.00 rpm
            MAF 141.62 mg/stk
            VLS_DOWN_1 0.38 V
            R_MV_LS_DIAG_DOWN_1 22359.00 Ohm
            aufgetreten vor (rel. BZ) 56.50 h
            ---
            ---
            ---
            Cat-sensor heater defective
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently available
            stat. Error
            -------------------------------------------------------------
            123 Thermostat heater, KFK
            Error frequency : 16
            Logistic counter: 8
            N_32 2656.00 rpm
            MAF 228.78 mg/stk
            TCO 102.00 Grad C
            VB 13.67 V
            aufgetreten vor (rel. BZ) 28.40 h
            ---
            KS--> Ground or open circuit
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            152 Lambda probe voltage downstrem sensor 1
            Error frequency : 1
            Logistic counter: 11
            N_32 1824.00 rpm
            MAF 54.47 mg/stk
            R_LS_DOWN_1 65535.00 Ohm
            VLS_DOWN_1 0.39 V
            aufgetreten vor (rel. BZ) 9.60 h
            ---
            ---
            open circuit
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            228 lambda contol tolerance Bank 2
            Error frequency : 7
            Logistic counter: 40
            N_32 768.00 rpm
            MAF 157.96 mg/stk
            TCO 62.25 Grad C
            LAM_MV_2 22.65 %
            aufgetreten vor (rel. BZ) 2.80 h
            Deviation rich
            ---
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            227 lambda contol tolerance Bank 1
            Error frequency : 6
            Logistic counter: 40
            N_32 576.00 rpm
            MAF 212.44 mg/stk
            TCO 62.25 Grad C
            LAM_MV_1 25.78 %
            aufgetreten vor (rel. BZ) 2.80 h
            Deviation rich
            ---
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            203 Lambda regulating limit Bank2
            Error frequency : 1
            Logistic counter: 38
            N_32 672.00 rpm
            TCO 96.00 Grad C
            R_LS_UP_2 171.00 Ohm
            VLS_UP_2 0.04 V
            aufgetreten vor (rel. BZ) 2.70 h
            Mixture limit rich
            ---
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            202 Lambda regulating limit Bank1
            Error frequency : 2
            Logistic counter: 40
            N_32 672.00 rpm
            TCO 96.00 Grad C
            R_LS_UP_1 255.00 Ohm
            VLS_UP_1 0.07 V
            aufgetreten vor (rel. BZ) 2.70 h
            Mixture limit rich
            ---
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            238 burning fail Cylinder 1
            Error frequency : 1
            Logistic counter: 40
            TCO 96.00 Grad C
            N_32_TOL 704.00 rpm
            MAF_TOL 87.15 mg/stk
            MAF_BOL 81.71 mg/stk
            aufgetreten vor (rel. BZ) 0.10 h
            Misfire CARB_A
            ---
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            240 burning fail Cylinder 3
            Error frequency : 1
            Logistic counter: 40
            TCO 96.00 Grad C
            N_32_TOL 704.00 rpm
            MAF_TOL 87.15 mg/stk
            MAF_BOL 81.71 mg/stk
            aufgetreten vor (rel. BZ) 0.10 h
            Misfire CARB_A
            ---
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            -------------------------------------------------------------
            239 burning fail Cylinder 2
            Error frequency : 1
            Logistic counter: 40
            TCO 96.00 Grad C
            N_32_TOL 704.00 rpm
            MAF_TOL 87.15 mg/stk
            MAF_BOL 81.71 mg/stk
            aufgetreten vor (rel. BZ) 0.10 h
            Misfire CARB_A
            ---
            ---
            ---
            Error to relevant
            Error debounce
            Error currently not available
            sporadic Error
            ================================================== ===========


            Sen verran synkkää luettavaa oli, että pohdittiin jo kansirempan ja männänrenkaiden porsimisen mahdollisia kustannuksia tai uuden koneen hankkimista. Kone kävi tyhjäkäyntiä todella rumasti ja kevyesti kaasua annettaessakin meinasi sammua.

            Noh, koska moni oli jo väläyttänyt DISA:n tai IMM rikkoutumista, päätin kokeilla irroittaa IMM-liittimen ja käynnistää koneen uudestaan. Yllättäen käynti muuttuikin normaaliksi, eikä kone enää sammuillut, ajettaessa nykiminenkin on kaikonnut.

            Hurjinta oli kuitenkin havaita että kulutus maantieajossa putosi litralla! Tosin siirtymä oli sen verran lyhyt ja varovasti tuli ajeltua, ettei siitä voi vetää mitään johtopäätöksiä, etenkään kun noin tärkeä osa ei ole paikallaan.


            Kokeneemmat voivat sanoa, jos huomaavat tuossa jotain muuta hämärää.
            BMW 335i M-sport e91LCI '09
            BMW 1502 '75
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
            EX: BMW 330i M-sport '01

            Comment

            • TKGL
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 260
              • Tampere

              #96
              Originally posted by fraatti View Post
              Disa venttiilin toimintaa voit ihmetellä kierrättämällä konetta tyhjäkäynnillä yli 3750rpm. Ja jos olet tullut juuri ajosta tuo varmasti toimii tuossa tyhjäkäynnillä suurinpiirtein samanlailla kuin ajossakin koska lämmöt koneessa on bauttiarallaa kohdallaan..
              Itsellä tuo juuri uuteen vaihdettu DISA aukeaa moottoria vapaalla kierrätettäessä 2400 rpm kohdalla. Samaa teki vanha rikkinäinen (piti rätisevää ääntä) DISA. Löysin seuraavanlaisen keskustelun:

              http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1465557

              Tuossa viimeinen viesti on aika kiinnostava. Siinä kaveri on testannut tuon DISA läpän käyttäytymistä ajossa. Näyttää siltä, että läpän aukeamis rpm on riippuvainen moottorin kuormituksesta ja käytettävästä vaihteesta. Läppä siis aukeaa tilanteesta riippuen 2400 - 4500 rpm.

              Oliskohan tämän DISAn ohjaus erilainen automaatilla ja manuaalilla :think

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #97
                Originally posted by NV85 View Post
                Kokeneemmat voivat sanoa, jos huomaavat tuossa jotain muuta hämärää.
                Adaptaatiot tapissa ja suurimmat imuvuotokohteet tutkittu -> maf. Etenkin jos vika häviää piuhan irroittamalla, vika on säätöjärjestelmässä eikä ulkopuolisessa komponentissa kuten bensapumppu tms. Jotain häikkää on kyllä katin jälkeisissä lambdoissakin/niiden piuhoissa, kun kerran niiden lämmityspiiristä tulee vikakoodia. Ne eivät tosin seossäätöön vaikuta käytännössä ollenkaan mutta kuntoon voisi laittaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4627
                  • Tampere

                  #98
                  Originally posted by TKGL View Post
                  Itsellä tuo juuri uuteen vaihdettu DISA aukeaa moottoria vapaalla kierrätettäessä 2400 rpm kohdalla. Samaa teki vanha rikkinäinen (piti rätisevää ääntä) DISA. Löysin seuraavanlaisen keskustelun:

                  Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                  Tuossa viimeinen viesti on aika kiinnostava. Siinä kaveri on testannut tuon DISA läpän käyttäytymistä ajossa. Näyttää siltä, että läpän aukeamis rpm on riippuvainen moottorin kuormituksesta ja käytettävästä vaihteesta. Läppä siis aukeaa tilanteesta riippuen 2400 - 4500 rpm.

                  Oliskohan tämän DISAn ohjaus erilainen automaatilla ja manuaalilla :think
                  Luulisin että käyntilämpöisellä koneella tuo aukenee kaikilla tuossa 2400rpm:ssä autonollessa paikoillaan. Tuo kierroluku mistä mainitsin on bmw jostain dokumentista missä asiasta puhutaan. Tuohon varmasti vaikuttaa moni asia kuten ilmanlämpötila, sekä luultavasti suurimpana asiana nokka-akselien ajoitus(vanos). tuon toimintaa on helppo tutkia katsomalla livedataa ja ajelemalla..

                  ..mikäli uskoo että magneettiventtiili todellakin päästää alipaineen kellolle asti.. jos ei usko, täytyy ajaa rullilla tai sitten keksiä jotain muuta..

                  Itselle on riittänyt mekaanisen kunnon tarkistaminen ja kokeileminen paikoillaan että jotain eloa on. Lopullinen käsky käy kuitenkin moottorinohjaukselta ja sitä en kyseenalasita etteikö se tulisi oikeaan aikaan..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    #99
                    Täytyykö muuten Maf koodata näihin M54-moottoreihin kun se vaihdetaan?
                    Oma autoni käy Maf:n johto irti vähän paremmin kylmänä mutta ei läheskään
                    kunnolla.Kokeiltu on lisäksi 2:ta muuta Maffia.
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4627
                      • Tampere

                      Originally posted by creative 22 View Post
                      Mun auto taasen lähtee nätisti kaikilla heti mutta jostain henkimaailman ja aurinkokunnan ulkopuolella olevasta syystä lakkaa käymästä kunnolla/kaikilla noin 5-10 sekunnin kuluttua
                      käynnistyksestä, täytyisi nyt saada jotenkin selville onko vika polttoainepuolella vaiko sytytyksessä.Viimeksi kun tämä "konkkaaminen" tapahtui, sammutin heti moottorin ja ruuvasin 3.s sylinterin tulpan irti ja se oli ihan kuiva, joten viittaisi siten bensansaantiin.Luulen että vika johtuu suuttimen avautumis-signaalista joka jostain syystä ei tule oikein.
                      Tässä itsellä tuli tänään toinen aivan vastaavasti käyttäytyvä auto. Kylmänä käyntiinlaitettaessa ei käy kakkos sylinterillä kunnolla, vikakoodina burning fail ja auto täristää. Pikatestillä vaihdoin puolien ja sytytystulppien paikkoja. Ei vaikutusta. Ja mittasin samalla puristuspaineet, paineet ok. Etsin imuvuotoja myös, niitä löytämättä. Ajattelin sitten testiksi suuttimen vaihtoa päittäin. No tuohon surullisen kuuluisaan 2. sylinteriin oli jo vaihdettu koko suutin uuteen joten se siitä.

                      Sitten seuraavaksi vaihtaisin/puhdistaisin perusteellisesti sen kiskon mikä jakaa huohotuskaasut eri sylintereille. Mikäli karsta/sonta olisi tukkinut noi ohuet putket mitkä johtavat eri imukanaviin ja näin ollen vain yksi reitti olisi auki ja ilma menisi siitä kovaa kyytiä ongelmia aiheuttavan sylinteriin. Oletko itse rassannut tuon putken perusteellisesti?

                      Toinen mikä tuli mieleen on että venttiilit jäisivät kylminä auki hydraulisten nostajien jumittamisen takia. Kuitenkin käynnissä nostajissa on öljynpaine ja välttämättä puristuspaineita mitatessa ne eivät käyttäydy samalla tavalla. Tähän ehkä testinä joku öljynsekaanlaitettava nostajia puhdistava töhnä/forte.

                      Katsottaessa rough arvoja olivat ne jotakuinkin samaa luokkaa mitä eräällä jenkkiforumilla kirjoittavalla kaverilla jossa viaksi paljastui venttiili/nostajavika mikä ilmeni jo purituspainemittauksessa. Loppuun tuota threadia en silloin lukenut. =(

                      Autoon tosiaan vaihdettiin tänään vanoksen tiivisteet ja omistaja ripittänee huomaako hän mitään muutosta autossa.. Kylmänä auton pääsi käynnistämään vain kerralleen heti kun tiivisteet oli vaihdettu ja myöhempään toimintaan näin ollen ei voinut seurata.
                      Last edited by fraatti; 31-08-2010, 19:31.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4627
                        • Tampere

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Toinen mikä tuli mieleen on että venttiilit jäisivät kylminä auki hydraulisten nostajien jumittamisen takia. Kuitenkin käynnissä nostajissa on öljynpaine ja välttämättä puristuspaineita mitatessa ne eivät käyttäydy samalla tavalla. Tähän ehkä testinä joku öljynsekaanlaitettava nostajia puhdistava töhnä/forte.

                        Katsottaessa rough arvoja olivat ne jotakuinkin samaa luokkaa mitä eräällä jenkkiforumilla kirjoittavalla kaverilla jossa viaksi paljastui venttiili/nostajavika mikä ilmeni jo purituspainemittauksessa. Loppuun tuota threadia en silloin lukenut. =(
                        ja dadaaa.. haluamansa löytää jos etsii, mutta tossa kylläkin tulee ääntä nostajista kylmänä..

                        Mine first had misfire in cylinder 6. Then cylinder 3 and 5. And now was showing 5 and 6.
                        So if it was a sticky hva would it affect all three cylinders? I have noticed a tappety sound in the morning so i am now getting confused?
                        How would i go about sorting it out? Also would that sound not be caused by the misfire.

                        ---
                        The car was treated to some fuel injector cleaner as well as some wynns hydraulic valve lifter concentrate and it seems like it has cured the problem. Must have been dirty injectors or sticky hva.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Netsk
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2009
                          • 238
                          • Helsinki

                          Originally posted by fraatti View Post
                          ja dadaaa.. haluamansa löytää jos etsii, mutta tossa kylläkin tulee ääntä nostajista kylmänä..
                          Fraatille isot kiitokset vanos-rempasta, vaikka rempan jälkeen on rullailtu vasta 250km, tuntuu selvästi että auto vastaa kaasuun herkemmin ja auto vetää tasaisesti koko vääntöalueen läpi. Kylmäkäynnistystä en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakaan lämpimänä tyhjäkäynti on edelleen samanlaista kuin ennen, eli ilmastointi päällä 600rpm, ja pois päältä 550rpm, eli hieman liian matala? Valoihin tultaessa käynti on silkinpehmeää mutta muuttuu seisonnan aikana hieman täriseväksi (kierrokset eivät kuitenkaan heijaa). Tärinä on kuitenkin sellaista hyvin pientä että sitä ei tajua jos ei tiedä miten silkin pehmesti M54:koneen kuuluu käydä. (Oma kävi viellä talvella kuin silkki lämpimänä).

                          Ongelma autossa on kuitenkin juuri se kylmä-tyhjäkäynti. Kun auton päräyttää käyntiin se käy hyvin vähän aikaa kunnes kierrokset laskevat normaalille tyhjäkäynnille, jolloin auto alkaa täristämään aivan pirusti ja jos antaa seistä pudottaa kakkossylinterin pelistä ja sytyttää moottorivalon. Tärinä katoaa kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee pois siniseltä alueelta. Unohdin fraatille mainita että autosta kylmäkäynnistäessä kylläkin kuuluu juuri sellaista nopeatempoista nakutusta muutaman sekunnin ajan.

                          Autoon vaihdettiin talvena 2008/2009 huohotin. Viime talvena röörit oli taas olleet tukossa mutta niitten vaihtaminen ei auttanut tilannetta.

                          Kun oli mennyt 10 000km viime huollosta jouduin lisäämään litran öljyä mikä on ihan normaalia vielä, mutta tänään vanos-rempan jälkeen huoltiksella auton sammutettuani öljyvalo syttyi taas (olen ajanut noin 3 000km siitä kun lisäsin). En tiedä liittyikö se nyt jotenkin vanos-remppaan mutta en ehtinyt tarkistaa öljyä kun odotan mielummin aamuun ja katson ne kylmällä koneella. Öljyjano kuullema kuitenkin on yksi huohotin ongelman oire? Mitään savutusta ei kuitenkaan ole.
                          F26 X4 xDrive20d M-Sport -18, E90 320dA M-Sport -11
                          ex. 957 Cayenne Turbo -08, E90 320iA -07, E46 330CiA -03, E36 316i -96, Porsche 924S -87

                          Comment

                          • creative 22
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 560
                            • Alavus

                            Juu, ei ääntele nostajat missään vaiheessa tuossa omassa kotterossa.
                            Forte-käsittelynkin olen tehnyt ja kokeillut 0w40 öljyä, nostajia ajatellen.
                            Eipä ole ollut millään tempulla vaikutusta tuohon ongelmaan..Kuten mainitsin aiemmin, Maffin liitin irti auto käy vähän paremmin kylmänä eikä sytytä vikavaloa.
                            Se sama tärinä siellä kuitenkin taustalla tuntuu, onko seos hieman rikkaampi
                            liitin irti vai mistä johtuu että jaksaa käydä vähän paremmin.

                            Olen kokeillut 2:lla muulla Maffilla mutta ei vaikutusta, toinen oli käytetty oikein toimivasta autosta ja toinen uusi tarvike.Käynnistäessä kylmänä siis kaikki Rough-arvot pomppaavat punaiselle, muut laskevat pikkuhiljaa vihreälle,
                            normaaliin mutta 3.s jää punaiselle ja maksimiin ja sytyttää lopulta vikavalon/sulkee suuttimen.

                            Tuo huohotin kaasujen jakokanava on ollut irti ja olen liuottimella koettanut sitä puhdistaa ja niitä kanavia myös rassaillut, ainakin ilma tuntuu kaikista tulevan mutta tuota ei oikein voi avata eikä siis kunnolla kait puhdistaakkaan..
                            Nyt viimeisimmässä koodinluvussa tätä "Burning Failia" tyrkkäsi sylinterit 2, 3 ja 6
                            Last edited by creative 22; 13-07-2012, 00:42.
                            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                            BMW Freude Am Fahren

                            Comment

                            • Ha2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1786
                              • Oulu

                              Originally posted by Netsk View Post
                              Valoihin tultaessa käynti on silkinpehmeää mutta muuttuu seisonnan aikana hieman täriseväksi (kierrokset eivät kuitenkaan heijaa). Tärinä on kuitenkin sellaista hyvin pientä että sitä ei tajua jos ei tiedä miten silkin pehmesti M54:koneen kuuluu käydä. (Oma kävi viellä talvella kuin silkki lämpimänä).

                              Ongelma autossa on kuitenkin juuri se kylmä-tyhjäkäynti. Kun auton päräyttää käyntiin se käy hyvin vähän aikaa kunnes kierrokset laskevat normaalille tyhjäkäynnille, jolloin auto alkaa täristämään aivan pirusti ja jos antaa seistä pudottaa kakkossylinterin pelistä ja sytyttää moottorivalon. Tärinä katoaa kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee pois siniseltä alueelta.
                              Onko tämän auton DISA tutkittu läpikotaisin (käytetty irti ja varmistettu läpän oikeanlainen toiminta ja tutkittu vuotaako jostain ilmaa)? Mulla oli M54B30:ssä täysin samat oireet tyhjäkäynnin kanssa (tosin moottorivalo paloi aina). Kirjoitin siitä täällä:


                              Mulla siis vaihdettu:
                              • huohotinjärjestelmä kokonaisuudessaan (jäätyi tukkoon)
                              • öljytikku ja öljytikun putki (^ myöskin aivan tukossa ja mähnässä)
                              • venttiilikopan tiiviste (vuoti kun huohottimen tukkeutuminen pullautti öljyä välistä)
                              • imuputket ilmanputsarilta kaasuläpälle (näissä oli reikiä)
                              • imusarjan takana olevat kumitulpat (ihan haperoa)
                              • ilmansuodatin (sekin oli aika tukkonen)
                              • DISA (läppä rikki ja vuoti ilmaa ulkopuolisen liikkuvan tangon juuresta)

                              Osat uusittiin tuossa järjestyksessä mutta aina vaan tuli vikakoodia sytytskatkoista ja laihasta seoksesta. Lopuksi tosiaan DISA:sta paljastui imuvuoto ja "vähän" muutakin vikaa, kuten yo. linkistä selviää. Vaikuttaa silti siltä, että DISA-viat ovat yleisimpiä 3-litraisissa M54:ssa, ainakin merkkiliikkeen tiskillä kuulosti siltä. Nyt moottori taas kehrää kuin kissa tyhjäkäynnillä.

                              Missään vaiheessa en edes miettinyt mitään vanoksen o-renkaita, suuttimia, tulppia tms. tämän vaivan ratkaisemiseksi. Sinnikäästi piti vaan ilmavuotoja metsästää ja sitä kautta se ratkesi. Tosin tuntuu, että Vanoksen o-renkaat vois jossain vaiheessa vaihtaa, mutta ne oireet on ihan erit sitten.
                              Last edited by Ha2; 01-09-2010, 11:11.
                              E61 525d LCI

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4627
                                • Tampere

                                Originally posted by Netsk View Post
                                Fraatille isot kiitokset vanos-rempasta, vaikka rempan jälkeen on rullailtu vasta 250km, tuntuu selvästi että auto vastaa kaasuun herkemmin ja auto vetää tasaisesti koko vääntöalueen läpi. Kylmäkäynnistystä en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakaan lämpimänä tyhjäkäynti on edelleen samanlaista kuin ennen, eli ilmastointi päällä 600rpm, ja pois päältä 550rpm, eli hieman liian matala? Valoihin tultaessa käynti on silkinpehmeää mutta muuttuu seisonnan aikana hieman täriseväksi (kierrokset eivät kuitenkaan heijaa). Tärinä on kuitenkin sellaista hyvin pientä että sitä ei tajua jos ei tiedä miten silkin pehmesti M54:koneen kuuluu käydä. (Oma kävi viellä talvella kuin silkki lämpimänä).

                                Ongelma autossa on kuitenkin juuri se kylmä-tyhjäkäynti. Kun auton päräyttää käyntiin se käy hyvin vähän aikaa kunnes kierrokset laskevat normaalille tyhjäkäynnille, jolloin auto alkaa täristämään aivan pirusti ja jos antaa seistä pudottaa kakkossylinterin pelistä ja sytyttää moottorivalon. Tärinä katoaa kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee pois siniseltä alueelta. Unohdin fraatille mainita että autosta kylmäkäynnistäessä kylläkin kuuluu juuri sellaista nopeatempoista nakutusta muutaman sekunnin ajan.

                                Autoon vaihdettiin talvena 2008/2009 huohotin. Viime talvena röörit oli taas olleet tukossa mutta niitten vaihtaminen ei auttanut tilannetta.

                                Kun oli mennyt 10 000km viime huollosta jouduin lisäämään litran öljyä mikä on ihan normaalia vielä, mutta tänään vanos-rempan jälkeen huoltiksella auton sammutettuani öljyvalo syttyi taas (olen ajanut noin 3 000km siitä kun lisäsin). En tiedä liittyikö se nyt jotenkin vanos-remppaan mutta en ehtinyt tarkistaa öljyä kun odotan mielummin aamuun ja katson ne kylmällä koneella. Öljyjano kuullema kuitenkin on yksi huohotin ongelman oire? Mitään savutusta ei kuitenkaan ole.
                                tuo mittaristo ei kerro totuutta tyhjäkäynnistä.. läppärillä katsoessa se oli tarkasti 700/720rpm eli mittaristo näyttää hiukan liian vähän. Ei ole todellakaan ainut joka näin tekee.. Softalla tuota saa kyllä korkeammaksikin mutta en näe siitä olevan mitään hyötyä.

                                Tuon vanos rempan yhteydessä koneesta häviää öljyä ehkä noin pari desiä. Ehkä se oli juuri se riittävä määrä jotta valo taas syttyy. Tuo m54b30 tunnetusti tykkää öljystä vaikka siinä ei mitään vikaa välttämättä olisikaan.

                                Tuon huohotinkaasu putken kyllä laittaisin likoamaan ja pesisin painepesurilla kunnolla paskat joka reijästä pois tai sitten vaihtoehtoisesti vaihtaisin koko röörin. Tuo on kuitenkin niin helppo homma että siihen ei tarvitse kuin poistaa raitisilmasuodattimen kotelo(4 ruuvia), imusarjan päältä muovisuoja(2 ruuvia) sekä itse väliputki kahdella torxilla. Olisipa sekin vikamahdollisuus poissuljettu.

                                Ja toinen mikä on helppo testata on kaataa tollenen hydraulisten nostajien "reconditioner" ölpön sekaan ja katsoa onko sillä vaikutusta. Siinä ei paljoa ainakaan rahallisesti köydy mikäli sillä ei ole toivottua vaikutusta.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎