Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuonela
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 368
    • Tampere

    Originally posted by Mad_Mike View Post
    Tämän luettua kävin kurkkaan oman M54:n tuon tulpan ja näytti aikalailla samalta kun tuossa kuvassa ja melkeempä tipahti sormiin. Viikonlopun hätäensiapuna teippasin sen tiiviiksi ja laiton takas--> selvä alaväännön kasvu. Pittää tarkastaa ne kaikki tulpat ja hakia arkena uudet.
    Siellähän se vika oli, yksi tulpista (isoin niistä eli tuo 17) oli haljennut, kaksi pienempää oli kunnossa. Teippiä ympärille ja paikoilleen, vikavalo sammui heti. Nuo tulpat muuten näkee helpommin kun purkaa rissin kotelon pois.

    Nyt ongelmana on "enää" tuo naputtava ääni. Disa toimii ok (kai), säätö liikkuu kierrosten mukaan. Mutta jotain siellä on rikki, naputtava ääni loppui heti kun otti piuhan irti disasta.
    Täytyy pistää osa tilaukseen..

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7425
      • Oulu

      Originally posted by Tuonela View Post
      Nyt ongelmana on "enää" tuo naputtava ääni. Disa toimii ok (kai), säätö liikkuu kierrosten mukaan. Mutta jotain siellä on rikki, naputtava ääni loppui heti kun otti piuhan irti disasta.
      Eikös näissä M53B30 DISA-venttiileissä ollut sitä vikaa että se läppä meinaa irrota siitä akselista ja pääsee siksi värähtelemään siellä. Tuonhan tarkistaa vartissa kun ruuvaa DISA:n irti.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Eikös näissä M53B30 DISA-venttiileissä ollut sitä vikaa että se läppä meinaa irrota siitä akselista ja pääsee siksi värähtelemään siellä. Tuonhan tarkistaa vartissa kun ruuvaa DISA:n irti.
        Ilmeisesti olet vaihtanut omaasi nuo nokka-akselin molemmat asentotunnistimet? Oliko minkälaiset oireet vai tuliko ihan vikakoodia?

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          Originally posted by Ravermeister View Post
          Inpalla kattelin livedataa mm. Vanoksen toiminnasta, ja kaikki arvot pysyivät koko ajan vihreällä.
          Voiko tästä vetää johtopäätöksen etä vanoksen tiivisteet ovat kunnossa vai onko inpan toleranssit niin isot että pysyisi vihreällä vaikka tiivisteet olisivat vaihtokunnossa?
          Eiköhän ne aika loppu sais olla että testerillä näkee.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by suppari View Post
            Eiköhän ne aika loppu sais olla että testerillä näkee.
            Kyllä Dissin testimoduuli kertoo aika kätevästi jos menee säätöajat + stabiilisuus yli toleranssien.
            Ei tartte olla kauheen huonoskaan kunnossa tiivisteet kun varsinkin pakopuolen säätötarkkuus (vuoto) menee yli speksien.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              Jaa, boschilla en oo ikinä saanu koodia, jollei oo anturi ollu vainaa. Ei kyllä paras vehje näihin tarkempiin touhuihin mutta hyvä vehje yleishommiin.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Katselin tuota Vanosta Inpalla ja pari kohtaa pisti silmään. Alla olevissa kohdissa ei arvot muuttuneet miksikään auton käydessä/kaasutellessa

                NW ref. position intake : 125,43 Ei muutu vaikka kaasuttelee

                NW ref. position outlet: -101.79 Ei muutu vaikka kaasuttelee

                Kuuluuko noiden arvojen muuttua kaasutellessa? Vihreällä olivat kyllä.

                Muut arvot (actual ja target) pyöri aika lailla samoissa mitä tässä ketjussa on muutamalla ensimmäisellä sivulla porukka laittanut näkyviin ja muuttuivat kaasutellessa.

                Pystyykö noista mitään sanomaan vai DISSIkö on ainut järkevä vaihtoehto?
                Last edited by Antsah; 16-06-2011, 00:19.

                Comment

                • Ravermeister
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1508
                  • Melkeen Turkkuses

                  Originally posted by Supa View Post
                  Kyllä Dissin testimoduuli kertoo aika kätevästi jos menee säätöajat + stabiilisuus yli toleranssien.
                  Ei tartte olla kauheen huonoskaan kunnossa tiivisteet kun varsinkin pakopuolen säätötarkkuus (vuoto) menee yli speksien.
                  Löytyy myös DIS koneelta, siinäkö on siis parempi/tarkempi testi vanokselle?
                  -Turku Connection-
                  HDJ80 4.2TD
                  ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7425
                    • Oulu

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Ilmeisesti olet vaihtanut omaasi nuo nokka-akselin molemmat asentotunnistimet? Oliko minkälaiset oireet vai tuliko ihan vikakoodia?
                    Tulee niistä vikakoodia, mutta tietenkin huomasin ongelman vasta siinä vaiheessa kun moottori meni nilkutusmoodiin molempien ollessa poissa pelistä.

                    Originally posted by Antsah View Post
                    NW ref. position intake : 125,43 Ei muutu vaikka kaasuttelee

                    NW ref. position outlet: -101.79 Ei muutu vaikka kaasuttelee
                    Minähän en näistä mitään tiedä, mutta jos noi on jotain refenrenssiarvoja (ref.) niin voisi kai olettaa että ei kuulukaan muuttua mihinkään. Ois kyllä kiva tsekkailla omastakin autosta noita Vanoksen lukemia, joten jos sulla on vehkeet ja kiinnostusta tutkiskeluun niin laita privaa. Kohtuullisesta korvauksesta päästään varmaan sopimukseen.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 16-06-2011, 08:31.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      Sehän vain passaa, samalla voitas ihmetellä oman auton tikitystä, epäilen noita nokka-akselin tunnistimia, mutta vikakoodia ei kyllä tule niistä.

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2098
                        • *

                        Vertailtiin tuossa omaa e60 530iA:ta ja veljen e46 330Ci:tä. 330:ssä disa aukeaa 2400rpm, ja omassa 530:ssä taas noin 4000rpm. Omassa autossa palaa moottorihäiriövalo ja tällä hetkellä tuntuis että disa vuotaa.

                        Mutta onko faktaa missään koska sen venttiilin pitäisi sulkeutua? Mielestäni jossain luki että imusarjan pituuden/tilavuuden muutos tapahtuu juurikin 3500rpm, eli tuolloihan disa-venttiilin on toimittava.
                        Last edited by Driver22; 22-06-2011, 15:36.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Vertailin Petrin:n ja oman auton DISA:n toimintaa ja Petrillä se M52TU:n Disan varsi tekee pari kertaa liikkeen, ensin alakierroksilla ja sitten yläkierroksilla.

                          Omassa M54 se aukeaa jossakin 3500-4000kierroksen välillä. Disat on ulkoisesti ainakin erillaisia. Itsellä ei ainakaan mitään vikavaloa pala eikä ole koodeja. Petrillä taisi olla DISA melkein uusi?

                          Omasta nyt menee vaihtoon parin viikon sisään Vanoksen tiivisteet.
                          Last edited by Antsah; 22-06-2011, 15:18.

                          Comment

                          • Tuonela
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 368
                            • Tampere

                            No nyt on kolme kumitulppaa (yht 8€) vaihdettu imusarjan päähän, sekä uusi DISA (170€). Vanha DISA toimi siis ok, mutta piti nakuttavaa ääntä. Läppää kiinni pitävä metallitappi oli juuri tippumaisillaan, mihin lie olisi mennyt jos olisi ehtinyt tippumaan imusarjaan....
                            Läpän akseli oli myös väljä, läppä pääsi heilumaan pari milliä.

                            Motti hiljeni, alavääntö parani ja kulutus tippui litran pari, joten kyllä kannatti!

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7425
                              • Oulu

                              Originally posted by Antsah View Post
                              Vertailin Petrin:n ja oman auton DISA:n toimintaa ja Petrillä se M52TU:n Disan varsi tekee pari kertaa liikkeen, ensin alakierroksilla ja sitten yläkierroksilla.
                              Ei kai sen noin pitäisi tehdä, mutta jotenkin se oli herkkä sille että kun painoi kaasua niin se heti avasi läppää ja kun taas pitää kaasun paikoillaan niin se läppä menee kiinni. Tai noin mä sen käsitin kun sitä katottiin. Mun DISA on tosiaan lähes uusi, mutta eihän se ehkä toimi oikein jos jossain muualla on vikaa.

                              Originally posted by Tuonela View Post
                              Motti hiljeni, alavääntö parani ja kulutus tippui litran pari, joten kyllä kannatti!
                              Mullakin on kulutus tippunut ihan selvästi (jonkun 0,5 l / 100 km ehkä) kun on korjannut imuvuotoja ja vaihtanut uuden DISA:n sekä polttoainesuodattimen.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 30-06-2011, 22:32.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Ei kai sen noin pitäisi tehdä, mutta jotenkin se oli herkkä sille että kun painoi kaasua niin se heti avasi läppää ja kun taas pitää kaasun paikoillaan niin se läppä menee kiinni. Tai noin mä sen käsitin kun sitä katottiin. Mun DISA on tosiaan lähes uusi, mutta eihän se ehkä toimi oikein jos jossain muualla on vikaa.


                                Mullakin on kulutus tippunut ihan selvästi (jonkun 0,5 l / 100 km ehkä) kun on korjannut imuvuotoja ja vaihtanut uuden DISA:n sekä polttoainesuodattimen.
                                Joo, useamman liikkeen se Disan varsi tosiaan teki kun painoit kaasua.

                                Itsellä pitäisi myös tuo bensansuodatin vaihtaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎