Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Siis hetkinen, sulla on keittänyt kone koska öljyt on päässeet pihalle? Ouch...

    Ei semmosia kannata etukäteen arvailla, ei sieltä mitkään nokat kierot ole mutta tommosella historialla siellä voi olla vaikka minkälaista mörköä, tai olla olematta.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • kaikkone
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 933
      • Villähde

      Originally posted by Cell View Post
      Siis hetkinen, sulla on keittänyt kone koska öljyt on päässeet pihalle? Ouch...

      Ei semmosia kannata etukäteen arvailla, ei sieltä mitkään nokat kierot ole mutta tommosella historialla siellä voi olla vaikka minkälaista mörköä, tai olla olematta.
      Heii ei saa piirtää mörköjä enempää :F masentaa jo tarpeeks.
      Eli nähtävästi autoon tekemästä ekasta rempastani siis saan kärsiä.
      Ihan eka työ mitä tein toho autoo oli tosiaa sillo kampiakselin asentotunnistimen vaihto ja sillo unohtu kiristää kunnolla se yks öljyletku.
      siis silloin löysäsin sitä vain ja unohin kiristää -> ruiski välistä hihnoille jne.

      Tosiaan, jos nyt saan ton kohtuuhinnoilla vielä pelittämään niin eiköhä sieltä löydy sit samalla jotai piilossa olleita kaakkejaki?

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        Muutaman kannen käyttäneena Lahden kansityössä, ne soittaa sulle kyllä jos se kansi on ku korkkiruuvi ettei voi tehä mitää.
        Ei maksa sillo mitää ja saat pestyn kieron kannen takas.

        Harmi että näyttää nyt tuollaselta tuo tilanne sen kanssa
        Kannattaa soittaa sinne kansityöhö ja kysellä vähä hintoja.
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1194
          • Espoo

          Originally posted by kaikkone View Post
          Ai saatana.. Mega auto sano et ohivuotoa jossai sylinterissä jopa jotai 30% venttiilit kuulema vuotas. Mitä suosittelette tekee? Puranko ja katon kunnot ja hion kondiksee?
          Kansi kannattaa irrottaa niin koneesta tulee taas erittäin hyvä ellei täydellinen.

          Tein keväällä vastaavan, kansi irtoaa kaikkine vimpaimineen, mutta nostajat ja nokka-akselit joutuu joka tapauksessa irrottamaan venttiilien irrotusta varten, niin ne kannattaa purkaa ensin pois.

          Sitten kiikutin kannen moottorikoneistamoon venttiilit paikoillaan.
          Koneistamossa:
          -kansi pestiin
          -venttiilit irrotettiin
          -venttiilit ja vastinpinnat koneistettiin, oli kuulemma pientä syöpymää joten kannatti tehdä
          -kansi koeponnistettin
          -kansi tasohiottiin
          -venttiilit jätettiin kokoamatta kanteen kun sanoin itse kasaavani.
          -maksoin laskun n. 420€

          Ostin uudet kannenpultit (saattoi olla koneistamon laskussa jo) ja yläpään tiivistesarjan joissa on kaikki remontissa tarvittavat tiivisteet.

          Ostin Vanoksen tiivisteet ja vaihdoin.

          Kasasin kanteen venttiilit ja laitoin kannen paikoilleen. Kasasin loput kannen osat.

          Ostin uudet kaikki osat jotka tekemisissä jäähdytyksen kanssa, jäähdyttäjän, kaikki letkut, vesipumpun, termarin + kotelon yms. Ne kun haurastuu ajan myötä ja aina kun joku niistä hajoaa auto keittää.

          Jakopään ketjut & rattaat voi myös uusia. Ja huohottimen osat öljytikulle saakka.

          Huomioitavaa:

          Varaa pieniä ja isoja Torx hylsyjä, isommat avaimet ei mahdu joka koloon kantta irrotettaessa. Jakopään paikkeilla on enempi ja vähempi piilossa niitä pikkutorxeja.

          Alumiinilohkon kierteet on herkät väärille työtavoille, pultin reikä pitää olla tyhjä öljystä ja nesteistä ennen pulttien laittoa ja kierteet puhtaat.
          Minä en menisi sorkkimaan alumiinikierteitä kierretapeilla, siellä kun ei ole yhtään ylimääräistä ainetta poistettavaksi. Ennemmin uusilla öljytyillä kansipulteilla kokeilisin että kiertyy takkuilematta sormivoimin kierteet päästä päähän.
          Last edited by JD; 27-10-2010, 17:24.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • kaikkone
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 933
            • Villähde

            Originally posted by peltone View Post
            Muutaman kannen käyttäneena Lahden kansityössä, ne soittaa sulle kyllä jos se kansi on ku korkkiruuvi ettei voi tehä mitää.
            Ei maksa sillo mitää ja saat pestyn kieron kannen takas.

            Harmi että näyttää nyt tuollaselta tuo tilanne sen kanssa
            Kannattaa soittaa sinne kansityöhö ja kysellä vähä hintoja.
            Joh. Käväsin siel jo tuskailemassa hintoja. sen jälkeen vasta kävin mega-autos.
            Jos sais auton tänää haettua tuolta ja sit täs jokupäivä purettua sen tos kotipihal tjsp niin voisi viedä kansityöhön ihmeteltäväks.

            Noh tässä taas rankastaa tee-se-itse miestä. Toivotaan parasta ja peljätään pahinta vai miten se meni. Ettei olis mitää muutaku että venttiilit kantais tjsp joka onnistuis vaa hiomal. tai vaikka pahvi menny ilman että suurempia ongelmia.

            Comment

            • kaikkone
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 933
              • Villähde

              Originally posted by JD View Post
              Kansi kannattaa irrottaa niin koneesta tulee taas erittäin hyvä ellei täydellinen.

              Tein keväällä vastaavan, kansi irtoaa kaikkine vimpaimineen, mutta nostajat ja nokka-akselit joutuu joka tapauksessa irrottamaan venttiilien irrotusta varten, niin ne kannattaa purkaa ensin pois.

              Sitten kiikutin kannen moottorikoneistamoon venttiilit paikoillaan.
              Koneistamossa:
              -kansi pestiin
              -venttiilit irrotettiin
              -venttiilit ja vastinpinnat koneistettiin, oli kuulemma pientä syöpymää joten kannatti tehdä
              -kansi koeponnistettin
              -kansi tasohiottiin
              -venttiilit jätettiin kokoamatta kanteen kun sanoin itse kasaavani.
              -maksoin laskun n. 420€

              Ostin uudet kannenpultit (saattoi olla koneistamon laskussa jo) ja yläpään tiivistesarjan joissa on kaikki remontissa tarvittavat tiivisteet.

              Ostin Vanoksen tiivisteet ja vaihdoin.

              Kasasin kanteen venttiilit ja laitoin kannen paikoilleen. Kasasin loput kannen osat.

              Ostin uudet kaikki osat jotka tekemisissä jäähdytyksen kanssa, jäähdyttäjän, kaikki letkut, vesipumpun, termarin + kotelon yms. Ne kun haurastuu ajan myötä ja aina kun joku niistä hajoaa auto keittää.

              Jakopään ketjut & rattaat voi myös uusia. Ja huohottimen osat öljytikulle saakka.

              Huomioitavaa:

              Varaa pieniä ja isoja Torx hylsyjä, isommat avaimet ei mahdu joka koloon kantta irrotettaessa. Jakopään paikkeilla on enempi ja vähempi piilossa niitä pikkutorxeja.

              Alumiinilohkon kierteet on herkät väärille työtavoille, pultin reikä pitää olla tyhjä öljystä ja nesteistä ennen pulttien laittoa ja kierteet puhtaat.
              Minä en menisi sorkkimaan alumiinikierteitä kierretapeilla, siellä kun ei ole yhtään ylimääräistä ainetta poistettavaksi. Ennemmin uusilla öljytyillä kansipulteilla kokeilisin että kiertyy takkuilematta sormivoimin kierteet päästä päähän.
              Kiitoskiitos loistavasta ohjeesta ja hiukan mieltä parantavasta.

              Joudun varmaan itse laittamaan tuon nokkien irrotuksen/kasauksen kansityölle kun ei ole noita työkaluja joilla puristaa kasaan noita joten voisin vahingoittaa varmaankin tällöin nokkia/venttiileitä?
              Ellei sitten joku forumilainen olisi avulias ja aikasemmin tehnyt kyseisen työn.

              Comment

              • peltone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 8092
                • Willähde

                Originally posted by kaikkone View Post
                Ellei sitten joku forumilainen olisi avulias ja aikasemmin tehnyt kyseisen työn.
                Laitettu privaa. Toivottavasti tärppää
                E30 316 -87
                E91 325i -06
                E61 530d -06
                F10 520d -14
                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                Comment

                • Aatos
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 149
                  • Helsinki

                  Kannatusääni Lahden kansityölle, monet kannet tullut laitatettua siellä!

                  Nokkien irrotus ja kiinnityshän ei ole kummoinen homma, vähän tarkkuutta vaativa vaan. Itse ehkä ensikertalaisena jännittäisin nokkien ajoitusta enemmän, sekin tosin helppo homma jos pääsee touhuamaan asianmukaisilla työkaluilla eikä omilla patenteilla.
                  BRCF #12 - E36 325 -91

                  Comment

                  • kaikkone
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 933
                    • Villähde

                    Originally posted by Aatos View Post
                    Kannatusääni Lahden kansityölle, monet kannet tullut laitatettua siellä!

                    Nokkien irrotus ja kiinnityshän ei ole kummoinen homma, vähän tarkkuutta vaativa vaan. Itse ehkä ensikertalaisena jännittäisin nokkien ajoitusta enemmän, sekin tosin helppo homma jos pääsee touhuamaan asianmukaisilla työkaluilla eikä omilla patenteilla.
                    :d toi nokkien ajotus ei enää kuulosta niin kauhealta hommalta kuin koko paketin purkaminen kyllä siis hiukan tuota ajotustakin jännitän. tosin ilmeiesti sekään ole kovin paha jos on tosiaan sopiviksi sorvatut vermeet jne

                    Mitä meinaat sillä tarkkuudella?, sanoivat kansityössä että jos väärässä järjestyksessä kasaa niin oliko se nyt niin että pultit korkkaa vai nokka menis poikki?, sen takia kun osa kohista painaa venttiiliä -> rasittuu niiltä kohin.

                    jatkan tuolla listailua, kyselyä täällä.
                    Last edited by kaikkone; 28-10-2010, 09:21.

                    Comment

                    • Teppis83
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 50
                      • Lahti

                      Kylläpä kaikkosta nyt jumala kohtelee kaltoin, mut onnea rojektiin ja toivotaan että alkaa pelittää sit

                      Comment

                      • kaikkone
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 933
                        • Villähde

                        Originally posted by Teppis83 View Post
                        Kylläpä kaikkosta nyt jumala kohtelee kaltoin, mut onnea rojektiin ja toivotaan että alkaa pelittää sit
                        Jepulis, toivotaan parasta että päästäis vaikka venttiilien hiennnolla.
                        Toivottavasti löytyy niitä kadonneita kaakkeja jotka perse huomas mutta ei kukaan muu.

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          Missäs asteessa B28 termostaatti aukeaa, että osaa ostaa oikeanlaisen? Vai onko niitä edes erilaisia?

                          Comment

                          • Aatos
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 149
                            • Helsinki

                            Originally posted by kaikkone View Post
                            Mitä meinaat sillä tarkkuudella?, sanoivat kansityössä että jos väärässä järjestyksessä kasaa niin oliko se nyt niin että pultit korkkaa vai nokka menis poikki?, sen takia kun osa kohista painaa venttiiliä -> rasittuu niiltä kohin.
                            Ja oikeassa olivat. Homma on kuitenkin ihan maalaisjärjellä pääteltävissä eli käännät nokan asentoon jossa paine kohdistuu vain yhteen luuppipariin. Tässä lontooksi kuvitettu ohje, onnistui jopa minulta helposti tuota noudattaen.
                            BRCF #12 - E36 325 -91

                            Comment

                            • kaikkone
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 933
                              • Villähde

                              Originally posted by Aatos View Post
                              Ja oikeassa olivat. Homma on kuitenkin ihan maalaisjärjellä pääteltävissä eli käännät nokan asentoon jossa paine kohdistuu vain yhteen luuppipariin. Tässä lontooksi kuvitettu ohje, onnistui jopa minulta helposti tuota noudattaen.
                              Haluatko hiukan valaista:
                              elieli Pitäisi etsiä joku kohta jossa on vain yhden sylinterin venttiilit rasitettuna
                              ja tällöin tehä mitä? ja mitä sitten, meni vähän ohi..

                              Korjaan. lueskelin lisää. elieli etsitään se kohta missä on yks rasitettuna vaan. avataan kaikki muut paitsi niiden venttiilien välissä oleva.
                              Kaveri pitää avaimella paikoillaan nokkaa, samalla sitten hitaasti avaa sitä viimestä kohtaa ja vasaralla kevyesti naputtelee että nousee ylös, melkein pulttien päähän asti nousee.

                              Tapahtuuko kasaaminen sitten päinvastasessa järjestyksessä?

                              Tuossa touhussa olisi siis myös ilmeisesti hyvä olla niitä momenttiavaimia sekä sekä tuo astelevy?
                              Kuinka helposti noissa menee kierteet että tarvitseeko moista peljätä jos ottaa momenttiavaimen sekä vääntää sen mukaan?
                              Osaisko joku selostaa mikä idea tuolla on että ensin tyyliin 10N ja sen jälkeen 90 astetta ja vielä 90 astetta. Miksei suoraan johonki newtoneihi?


                              Vinkkejä miten nuo pulttien reiät putsaisi varmasti puhtaiks?, oisko ideaa esim johonki vanhaan pulttiin nakertaa rautasahalla ura ja kaivertaa sillä pyöritellä sormivoimin läpi?

                              Tarviinko jotai erikoistyökaluja? vai pärjääkö ilman?
                              Last edited by kaikkone; 27-10-2010, 22:36.

                              Comment

                              • kaikkone
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2010
                                • 933
                                • Villähde

                                Pukkaa lisää kyssäriä:
                                http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Sedan/Europe/523i-M52/LHD/M/1997/november/browse/engine/cylinder_head_attached_parts/
                                Tuolta sivulta osa 6 vai 12?
                                Mitä erityistä iloa tuosta setistä on?
                                Mitä tuo valve repair kit käytännössä tekee?

                                Nyt kysyn ihan tyhmiä mutta mistäs nyt sit erotan onko valurauta vai alumiini?, Magneetilla kokeilemalla?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎