M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Jatketaan tänne m52 aiheilla. http://www.btcf.fi/forum/showthread....12#post3245512

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Ei tarvii mitään kolvailla, liittimet vaan kiinni. BMW:ltä johto, maksoi reilun kympin muistaakseni. Ja siis se johto nimenomaan ryöstää virran vanokselta, vanoksen johto irti ja kiinni piuhasarjaan josta piuha vanokseen, hall-anturiin ja hall-anturin moottorinliittimeen.

    Postasin joskus BMW:n ohjeen ko. operaatioon jonnekin tännekin kun itse vaihtelin, löivät kl:stä vaan piuhan ja anturin käteen ilman mitään ohjeita ja piti hetken aikaa miettiä miten se kytketään. Eli KL:ltä ja BMW:ltä et tuota 5V anturia enää edes saa.....

    Tossahan tuo ohjekin:

    http://bavarian-board.com/uploads/kb...ion_Sensor.pdf
    Asia harvinaisen selvä. Kiitoksia neuvosta!

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Siis tuo lohkossa istuva, kampuraa lukeva anturi M52:ssa on kyllä mielestäni ihan jenkkiversioiden hömpötyksiä.
    Tunnustaako joku omistavansa moisen? Eikä ole S52 taikka M52TU?
    Tuosta omasta -99 vompatista moinen löytyy. Ja vaihtaminen oli tuskan takana. Sama anturi se kuitenkin on oli se kummasssa päässä konetta vaan, ja 99% hall-antureista tekee sen 0-5V signaalin 12V käyttöjännitteestä, nuo Siemenssin 5V anturit olivat jotain ihme aivopieruja ja erittäin potentiaalisia käyntihäiriöiden aiheuttajia. Siinä vaiheessa kun oireita ilmenee anturi toimii jo ihan päin persettä, DME lukee käynnin tasaisuutta hall-anturin signaalin perusteella ja tuo 5V anturi ei vaan ole riittävän tarkka moiseen hommaan autokäytössä.

    Nuo varaosakirjat tarjoaa tuota muutossarjaa kait vain noihin lohkon takapään versiohin mutta ei kait mikään estä lätkäsemästä sitä etupäähänkin.
    Last edited by naukkis; 22-01-2014, 22:12.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Siis tuo lohkossa istuva, kampuraa lukeva anturi M52:ssa on kyllä mielestäni ihan jenkkiversioiden hömpötyksiä.
    Tunnustaako joku omistavansa moisen? Eikä ole S52 taikka M52TU?
    En ole kyllä minäkään ko. ihmettä nähny, mutta realoem ainakin näyttäs, että kyllä nuo ihan viimeset e36:t semmosia on: http://realoem.com/bmw/showparts.do?...84&hg=11&fg=10

    Ja on kyllä mulla on uudempia lohkoja, mistä tuon anturin paikka löytyy, mut siinä on tulppa päällä.

    Originally posted by naukkis View Post
    Mun käsittääkseni kaikkia Siemensin moottorinohjauksella olevia M52:sia, kaikissa niissä on alunperin 5V syöttö hall-anturille joka saa aikaiseksi lukuvirheitä signaaliin ennemmin tai myöhemmin.

    Vai onko kampuran etupäähän sijoitetut anturit 12V malleja ja 5V versio oli vain noissa lohkon sisälle sijoitetuissa?
    Mulla ainakin on toiminu nuo aina kun on vaan hakenu marmorilta uuden anturin ja pistäny vaan paikalleen. Ei oo tarvinnu tutkia asiaa sen tarkemmin.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Siis tuo lohkossa istuva, kampuraa lukeva anturi M52:ssa on kyllä mielestäni ihan jenkkiversioiden hömpötyksiä.
    Tunnustaako joku omistavansa moisen? Eikä ole S52 taikka M52TU?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    joo moottorin takapäässä sijaitsee anturi ja juurikin tuommosen johdollisen sinne laitoin eli ilmeisesti 5v mallin. Eli hommaan M52Bxxtu anturin joka on johdoton ja bmw:ltä johdon erikseen niinkö? Käyttöjännite ryöstetään siis vanoksen solenoidilta? onko kolvaushommia vai myydäänkö siihenkin jotain palikkaa väliin?

    Onko tästä kyseisestä projektista mitään ohjeita olemassa missään?
    Ei tarvii mitään kolvailla, liittimet vaan kiinni. BMW:ltä johto, maksoi reilun kympin muistaakseni. Ja siis se johto nimenomaan ryöstää virran vanokselta, vanoksen johto irti ja kiinni piuhasarjaan josta piuha vanokseen, hall-anturiin ja hall-anturin moottorinliittimeen.

    Postasin joskus BMW:n ohjeen ko. operaatioon jonnekin tännekin kun itse vaihtelin, löivät kl:stä vaan piuhan ja anturin käteen ilman mitään ohjeita ja piti hetken aikaa miettiä miten se kytketään. Eli KL:ltä ja BMW:ltä et tuota 5V anturia enää edes saa.....

    Tossahan tuo ohjekin:

    Last edited by naukkis; 22-01-2014, 20:37.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Mun käsittääkseni kaikkia Siemensin moottorinohjauksella olevia M52:sia, kaikissa niissä on alunperin 5V syöttö hall-anturille joka saa aikaiseksi lukuvirheitä signaaliin ennemmin tai myöhemmin.

    Vai onko kampuran etupäähän sijoitetut anturit 12V malleja ja 5V versio oli vain noissa lohkon sisälle sijoitetuissa?
    joo moottorin takapäässä sijaitsee anturi ja juurikin tuommosen johdollisen sinne laitoin eli ilmeisesti 5v mallin. Eli hommaan M52Bxxtu anturin joka on johdoton ja bmw:ltä johdon erikseen niinkö? Käyttöjännite ryöstetään siis vanoksen solenoidilta? onko kolvaushommia vai myydäänkö siihenkin jotain palikkaa väliin?

    Onko tästä kyseisestä projektista mitään ohjeita olemassa missään?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niin ja varmistuksena tuohon naukkiksen kommenttiin, niin onhan se anturi koneen takapäässä lohkossa? Ko. vinkit koskee vaan sitä takapäässä olevaa anturia.
    Mun käsittääkseni kaikkia Siemensin moottorinohjauksella olevia M52:sia, kaikissa niissä on alunperin 5V syöttö hall-anturille joka saa aikaiseksi lukuvirheitä signaaliin ennemmin tai myöhemmin.

    Vai onko kampuran etupäähän sijoitetut anturit 12V malleja ja 5V versio oli vain noissa lohkon sisälle sijoitetuissa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Niin ja varmistuksena tuohon naukkiksen kommenttiin, niin onhan se anturi koneen takapäässä lohkossa? Ko. vinkit koskee vaan sitä takapäässä olevaa anturia.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Ringali View Post
    Mutta voiko tuohon kampiakselin asentotunnistin herjaan olla muuta mikä sen aiheuttaa vai onko niin paska säkä ettei uus tunnistin toimi? Antaa siis samaa vikakoodia uudellakin osalla. Kokeilin huvikseni varmuudella ehjää nokka-akselintunnistintakin vaihtaa mutta ei vaikuttanu mitään joten vaihdoin alkuperäsen paikolleen. Imusarjan alla olevaan liittimeen tulee kampiakselinasentotunnistimen liitin mutta mihin kaapeli siitä jatkaa matkaa? Moottorinohjaukselle? Voikohan sillä välillä olla häikkää?

    Muuten käy ja kukkuu vimpan päälle. Ei aaltoile kierrokset ja vedotkin tuntuu olevan perstuntumalla ainaki sillä tasolla mitä kuuluukin.
    Juu eli alkuperäinen asentoanturi on Siemensin 5V mallia ja korvaavat osat ovat 12V malleja. BMW:n oma muutos spekseihin eli katso meneekö tuolle asentoanturille piuha joka ryöstää 12V-käyttöjännitteen vanoksen yksiköltä, alkuperäinen 5V syöttö tulee suoraan boksilta saman piuhan kautta. Vanhemmiten tuolta boksilta tuleva 5V jännite laskee sen verran että mikään kampuran asentoanturi ei hyväksyttävää signaalia enää aikaiseksi saa. Takaisinkutsu asiasta on BMW:n puolelta tehty jo vuonna -99.

    Tuo korvaava 12V hall-anturi on sama kuin M52TU:ssa ja M54:ssä eli anturissa on liitin ei piuhaa ja BMW:ltä tuleva uusi anturin piuha kytketään hall-anturin lisäksi vanhaan anturin liittimeen ja vanoksen solenoidiin josta ryöstetään käyttöjännite.
    Last edited by naukkis; 14-01-2014, 18:31.

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Oon lukennu topiccia hartaasti läpi mutta kysäsempä nyt viisaammilta kun en keksi mikä itellä häikkää.

    Auto on e36 m52b25 98/8 161tkm ja käynnistyksessä sekä kylmänä että lämpimänä starttaa pitkään ja lähtee hieman yskähtäen lopulta käymään. Kylmemmällä tilanne on vielä vaikeampi. Foorumia oon selaillut ja inpalla lukasin vikakoodit ja kampiakselin asentotunnistinta herjas. Paikallaan oli Hellan osa, ja tilalle ostin VDO:n tunnistimen eikä tilanne muuttunu miksikään. Myyjä vakuutteli että VDO ois OEM laatua ja pitäisi olla laadukas.

    IMM kunnossa, haitariputki ok. Hieman kyllä rohisevaa ääntä kuultavissa kun kone käy ja nostaa öljytikkua eli ilmeisesti huohottimen voisi kyllä uusia.

    Mutta voiko tuohon kampiakselin asentotunnistin herjaan olla muuta mikä sen aiheuttaa vai onko niin paska säkä ettei uus tunnistin toimi? Antaa siis samaa vikakoodia uudellakin osalla. Kokeilin huvikseni varmuudella ehjää nokka-akselintunnistintakin vaihtaa mutta ei vaikuttanu mitään joten vaihdoin alkuperäsen paikolleen. Imusarjan alla olevaan liittimeen tulee kampiakselinasentotunnistimen liitin mutta mihin kaapeli siitä jatkaa matkaa? Moottorinohjaukselle? Voikohan sillä välillä olla häikkää?

    Muuten käy ja kukkuu vimpan päälle. Ei aaltoile kierrokset ja vedotkin tuntuu olevan perstuntumalla ainaki sillä tasolla mitä kuuluukin.

    Leave a comment:


  • nevari
    replied
    m52b28tu e46

    kytkintä huutaisi kyseinen kulkine..

    elikkä mistäpäin olette tilailleet osia? ilmeisesti saksasta?
    kaksoismassassa haluaisin pysyä kun se sinne kuuluu mutta kytkin voisi olla vakiotaki pitävämpi, kuhan tuo jäykkyys ei menisi älyttömyyksiin. mitoitus 250 heppaan noin suurinpiirtein.

    varmaankin luk vauhtipyörä? onko jotai luotettavaa myyjää?
    ja tosiaan se kytkinpaketti, millainen ja mistä?

    kiitos jo tässä vaiheessa, on todella hieno foorumi kun on kokeneempaa porukkaa jeesaamassa näissä asioissa!

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Jurkutti View Post
    No prkl. Pitääkin syynätä tarkkaan tulpanhatut. Sen huomasin tulppia vaihtaessani, että jokainen tulpanhatun jousi on ehjä (puola ponnahtaa ylös kun mutterit aukaisee).
    Joo kannattaa katsoa läpi , mulla oli jokasessa hatussa halkeama vaihdoin uudet ja toimii kuin unelma

    Leave a comment:


  • Jurkutti
    replied
    No prkl. Pitääkin syynätä tarkkaan tulpanhatut. Sen huomasin tulppia vaihtaessani, että jokainen tulpanhatun jousi on ehjä (puola ponnahtaa ylös kun mutterit aukaisee).

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Jurkutti View Post
    Mikähä hitto siinä on ettei toimi NGK:n tulpilla.
    NGK tulppien pää on hieman erilainen kuin muissa, kun puolien hatut menee huonoksi toimii joko NGK:n pää tai sitten se toinen paremmin, joskus ei sitten kumpikaan.

    Leave a comment:

Working...
X