Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 437
    • Keminmaa

    Tiivisteet vaihettu täälläkin. Ei nuo vanhat tiivisteet tuntunut kovin horoilta(173tkm), kovat koppurathan nuo oli mut yllättävän tiiviin tuntuiset. Lyhyen ajon jälkeen en vielä mitään eroa perstuntumalta huomannut, ootellaan et herkistyy. Aikaa meni kahvi-ja ruokatunteineen noin 5h. Raitisilmasuodattimet kokonaisuudessaan oli ainoat mitä tarvi ottaa pois tieltä, käytössä oli kärkipihdet missä on 45 asteen kulma.
    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      Täällä oli joskus puhetta että M52 (ei tu) voisi vaihtaa vanoksen tiivisteet sotkematta ajoitusta. Onko jollain antaa vinkkiä miten tällainen temppu onnistuu, ei kiinnostaisi ajoituskamoja ostaa jos menee helpommin jollain muulla tavalla? Isot kiitokset jo etukäteen.

      Comment

      • Josef Matula
        Newbiemmer
        • Feb 2004
        • 26

        Vaikuttaako vanoksen toimimattomuus yläkierroksiin? Toimii hyvin ja vetää alakierroksilla kuin hevonen mutta n.4000 jälkeen puhti loppuu,ei vastaa kaasuun kunnolla.

        Comment

        • WarHead
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 774

          Kyllä mää ainaki omassani huomasin, että paljo paremmin "kirmaa" ylärekisterissä uusilla tiivisteillä ja kaupungissa mennään pykälää isommalla vaihteella, eli väännöt palasivat. Kulutuksesta ei osaa kyllä sanoa mitään...


          Originally posted by Josef Matula View Post
          Vaikuttaako vanoksen toimimattomuus yläkierroksiin? Toimii hyvin ja vetää alakierroksilla kuin hevonen mutta n.4000 jälkeen puhti loppuu,ei vastaa kaasuun kunnolla.
          E91 335iAT -08

          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

          Comment

          • Josef Matula
            Newbiemmer
            • Feb 2004
            • 26

            Moottori on m54b25 ja 130000 ajettu.Alkukesästä kulki hyvin mutta nyt huomasin tehojen hävinneen yläkierroksilla.Tyhjäkäynti on tasainen ja vetää alakiekoilla todella hyvin. Voisiko vanos jumittua alakierros säätöön kiinni?

            Comment

            • Macinaggio
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 119
              • Espoo

              Originally posted by Josef Matula View Post
              Moottori on m54b25 ja 130000 ajettu.Alkukesästä kulki hyvin mutta nyt huomasin tehojen hävinneen yläkierroksilla.Tyhjäkäynti on tasainen ja vetää alakiekoilla todella hyvin. Voisiko vanos jumittua alakierros säätöön kiinni?
              En tiedä varmasti painaako öljynpaine mäntiä jousia vasten ylä- vai alakierroksilla, mutta juuri alakierrosväännön huomataan yleensä remontin seurauksena paranevan, joten luultavasti alakierroksilla mäntien pitäisi olla jousia vasten puristuneena. Tiivisteille ei ainakaan käytännössä voi tapahtua mitään sellaista että ne jumittaisivat mäntien liikettä, eikä palautusjousten katkeaminen/kuoleentuminenkaan vaikuta todennäköiseltä vialta, joten vika löytynee sähköpuolelta, joku anturi tms.

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                Kohta pääsee tätäkin harrastamaan taas vaihteeksi, nyt alavääntö kateissa ja täyskiihdytyksessä pientä nypyttämistä.
                O-renkaat siis paikoilleen niin taas mennään!
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  Originally posted by Dani View Post
                  Kohta pääsee tätäkin harrastamaan taas vaihteeksi, nyt alavääntö kateissa ja täyskiihdytyksessä pientä nypyttämistä.
                  O-renkaat siis paikoilleen niin taas mennään!
                  Oliko tähän jo kertaalleen laitettu noi beisanit? :think
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • kama
                    BTCF Member
                    • Dec 2002
                    • 1264
                    • Savonmua

                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Täällä oli joskus puhetta että M52 (ei tu) voisi vaihtaa vanoksen tiivisteet sotkematta ajoitusta. Onko jollain antaa vinkkiä miten tällainen temppu onnistuu, ei kiinnostaisi ajoituskamoja ostaa jos menee helpommin jollain muulla tavalla? Isot kiitokset jo etukäteen.
                    Uppi tähän... eli onko mahis "sisäkautta". Eli purkaa siten, että ei tartte irroittaa poorista??
                    E24 - M88/3 N/A
                    E85 - M54 Supercharged
                    G26 - M50 Supercharged
                    IG:kamamikko

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by kama View Post
                      Uppi tähän... eli onko mahis "sisäkautta". Eli purkaa siten, että ei tartte irroittaa poorista??
                      On, vähän tarkkuutta ettei vaan pudota pultteja öljypohjaan
                      Laakerin kiristys (mikäli tarvetta) on vähän hankalaa kun ei saa sitä isoa pulttia auki kovin helposti, tiivisteen vaihto onnistuu kyllä.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        Originally posted by suppari View Post
                        Oliko tähän jo kertaalleen laitettu noi beisanit? :think
                        Edelliseen joo, ei vielä tähän nykyiseen, vielä mennään väljillä orkkiksilla. Hylly täynnä roinaa jotka pitäis vaihtaa, muutakin kun siis vanos remontin tarvikkeita. Vainoharhaisuus vaivaa...
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • Perlenbacher
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2010
                          • 1103
                          • Suomi

                          Originally posted by Supa View Post
                          On, vähän tarkkuutta ettei vaan pudota pultteja öljypohjaan
                          Laakerin kiristys (mikäli tarvetta) on vähän hankalaa kun ei saa sitä isoa pulttia auki kovin helposti, tiivisteen vaihto onnistuu kyllä.
                          Kiitos vastauksesta! Otetaanko tuossa siis ne siten että mäntä jää paikoilleen nokka-akselin päähän ja koppa poistuu?

                          Haluaisiko joku valaista miten tuon voi edes ajoittaa perseelleen, kun näyttäisi olevan symmetrinen se ratas ja liikku vain eteen-taakse?

                          Comment

                          • John Doe
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2005
                            • 119

                            Pyhäpäivän ratoksi tuli vaihdeltua nuo tiivisteet omaan -01 525iA:han. Kilometrejä mittarissa 182000, ja voisi sanoa, että olivat kyllä jo vaihdon tarpeessa. Männät melkein tippuivat itsekseen pöydälle.
                            Aikaa remonttiin meni rauhallisella työtahdilla ja parilla kahvipaussilla n.5h.

                            Pienen koeajolenkin perusteella alavääntöjä tuntuisi löytyvän heti enemmän kuin ennen, vai onkohan vaan psykologinen vaikutus ?

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              No kyllä se on enemmän fyysinen vaikutus kun psyykkinen
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • ace_
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 223
                                • Turku

                                Tuli myöskin tehtyä kyseinen operaatio omaan 194tkm ajettuun m54b30 koneeseen. En kyllä huomannut minkäänlaista vaikutusta vaikka männät lähes tipahtivatki pöydälle kun vanoksen kannet avasi. Saa nähdä paraneeko kun kilometrejä kertyy enemmän...

                                EDIT:Muutaman sadan kilometrin jälkeen alavääntö on parantunut huomattavasti. Varsinkin pintakaasuherkkyys on paljon parempi kuin ennen remonttia.
                                Last edited by ace_; 22-08-2011, 17:19.
                                e91 330iA M-Sport -05
                                ex. e46 330Ci -00
                                ex. E36 328i coupe m-sport -96
                                ex. E36 320i coupe -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎