Originally posted by Supa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54 vanos remontti
Collapse
X
-
Onko järvenpään lähistöllä foorumilaista joka on halukas vaihtamaan nuo vanoksen o-renkaat viikonpäästä vloppuna? mielellään semmonen joka on aikasemminki vaihtanutId.4
ex: Toyota avensis
Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
ex:Audi a6 avant 1.8t
ex: Suzuki gsx-r750 k6
ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
ex: e36 320 coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by mijuko View PostMiulakii on vaihtamatta!! Vaihetaan päikseenId.4
ex: Toyota avensis
Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
ex:Audi a6 avant 1.8t
ex: Suzuki gsx-r750 k6
ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
ex: e36 320 coupe -93
Comment
-
-
MOI
Tänään kanssa vaihtaa täräytin emännän 325i M54 mottiin uudet vanos tiivisteet. Auto on 00 loppuvuoden mallia ja 220tkm ajettu.
Vanos tiivisteet olivatkin yllättävän hyvässä kunnossa moniin muihin vastaaviin tapauksiin verrattuna.
Tiivisteet olivat vielä alkuperäiset ja niissä oli jopa vielä "kumintuntua" jäljellä.
Ilman muuta kannattaa uusia samalla vanosyksikön - sylinterikannen välinen tiiviste, sekä venttiilikopan tiiviste.
Samalla vaihdoin vielä huohotin separaattorin kaikkine putkineen, ja putsasin kaasuläppäkotelon sekä joutokäyntisäätimen.
Imusarjan pässä oleva tulppa kannattaa myöskin tarkistaa, useasti se halkeaa kyljestä auki ja imee ilmaa.
Parannusta tuli, em remppojen jälkeen, joutokäynnillä moottori ei enään huopaa kierroksia ylös-alas niin kuin aiemmin,
sekä liikkeelle lähtö sujuu ilman kengurumaista hyökäilyä. Eli suosittelen myöskin kyseistä remppaa kaikille muillekkin samoista käynti oireista kärsiville
Comment
-
-
Moi,
Täälläkin vaihdettu Vanoksen O-renkaat Beisanin tuotteisiin. Auto E39 525i -02, eli M54B24 mosa. Tiivisteet tuli noin 1,5 viikossa.
Oli samalla eka oikea BMW-remppa ja hyvin meni. Hankalin homma oli jumittuneen viskon mutterin aukominen.
Ennen O-renkaiden vaihtoa katseltiin avaimen perusteella auton tietoja Metro-Autossa ja muistaakseni autoon olisi mahdollisesti vaihdettu takuuaikana kanteen koko vanos-patti. Tehty siis Saksan päässä merkkikorjaamolla kun mittarissa ollut ~100tkm. Nyt 190tkm mittarissa ja oli patti vaihdettu tai ei, nyt oli kaikki tiivisteet aika kovia. Ei ainakaan enää yhtään elastisuudesta voi puhua.
Rempan jälkeen alkoi alkoi toimia pikkuhiljaa paremmin ja paremmin niinkuin odottaa saattoi. Nyt ~150km ajon jälkeen selkeästi enemmän sitkeyttä tyhjäkäynnin tuntumassa. Jaksaa liikkua pienillä kierroksilla paljon paremmin ja sitkeämmin ilman suurempia kaasunpainalluksia.
Toki sitten remppaa tehdessä tuli havaittua että moniurahihnat valmiita, saa repiä kohta taas viskoa irti...
OT:
- Mitä jäähdytinnestettä näissä oletuksena, alulohko? Onko näissä jo punaista käytetty? Nyt pistin varuiksi vaan vettä sisään.
- Hihnojen kiristimet jousikuorimitteisia, sopivalla lenkillä vaan kevittää kiristintä ja hihnat pois? Tarviiko rullia tai kiristimiä vaihtaa?
- Riittääkö pelkkä viskon/flektin irroittaminen hihnojen vaihtoon vai kannattaako purkaa koko flektinkotelo pois?E61 523i Touring -09
Comment
-
-
Kannattaa vaihtaa venttiilikopan tiivisteen lisäksi myös venttiilikopan pulttien alle tulevat kumityynyt: osa nro 7 http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3...er_head_cover/
......Last edited by mika68; 17-09-2012, 15:10.
Comment
-
-
Originally posted by ismopetteri View Post
Toki sitten remppaa tehdessä tuli havaittua että moniurahihnat valmiita, saa repiä kohta taas viskoa irti...
OT:
- Mitä jäähdytinnestettä näissä oletuksena, alulohko? Onko näissä jo punaista käytetty? Nyt pistin varuiksi vaan vettä sisään.
- Hihnojen kiristimet jousikuorimitteisia, sopivalla lenkillä vaan kevittää kiristintä ja hihnat pois? Tarviiko rullia tai kiristimiä vaihtaa?
- Riittääkö pelkkä viskon/flektin irroittaminen hihnojen vaihtoon vai kannattaako purkaa koko flektinkotelo pois?
Ne hihnat lähhtee ihan vaan 16mm hylsällä kun vääntää kiristimestä ja siellä on semmoset korvakot joden läpi voi työntää jotain sokaksi.
Hihnan irroittamalla selviää onko kiristinpyörät vaihtokunnossa.530XD LCI M-Sport
ex E39 530iA M-Sport
ex E39 530dAT
Comment
-
-
Originally posted by ismopetteri View PostMoi,
- Hihnojen kiristimet jousikuorimitteisia, sopivalla lenkillä vaan kevittää kiristintä ja hihnat pois? Tarviiko rullia tai kiristimiä vaihtaa?
- Riittääkö pelkkä viskon/flektin irroittaminen hihnojen vaihtoon vai kannattaako purkaa koko flektinkotelo pois?
Hihnoja vaihtaessa ei tarvitse purkaa mitään muuta kuin "pohjamuovi", pujottamalla hihna sinne menee. Kahdestaan kun tekee säästyy hermot, toinen yläpuolelta ja toinen alhaalta
Comment
-
-
Kiitoksia neuvoista, tänään vaihtamaan
- jatketaan on-topicilla -
Vanos rempasta vaikka sen verran vielä että itse en käyttänyt momenttiavainta muuta kuin "kuusiokolotulppien" kiristämiseen, nekin taisin pistää vain ensin 40Nm ja sitten 45Nm. Suoraan en uskaltanut kiristää ohjeen 50Nm kun tuntui niin pirun paljolta.
Vääräkätiset torxit laittelin ihan vaan käsivaralla varovasti 1/2" räikällä, 8Nm on niin säälittävän vähän ja ruuvin rakennekin sellainen että ei ihme tosiaan jos noita napsuu poikki. Ja kun ovat vielä vääräkätiset niin eipä ne taida itsestään lähteä löystymään?
Sama homma viskon mutterissa, kovin tiukkaan ja moneen kertaan en sitäkään naputellut kiinni.
Uusia osia laitoin o-renkaiden lisäksi vain venakopan ja tulppien tiivisteet sekä 15kpl venakopan muttereiden tiivisteitä. Kaikki vanhat olikin ihan koppuraa, kuten myös tosiaan kaikki vanoksen O-renkaat
Lisäksi ostin ne pari tiittiä flektin koteloon mutta vanhat otin sievästi irti ja käytin uusiksi.
Nippaa syyläriin en ostanut, kuten en myöskään vanoksen tasotiivistettä, oli hyväkuntoinen minullakin ja uudestaan käytettävissä. Huolellisesti ja vähän vaan Wurthin DP300:sta vanoksen tiipparin kanssa sekä samaa tavaraa myös puolikuiden tienoille/venakopan molempiin päihin.E61 523i Touring -09
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostTilin tekemiseenhän menee aikaa se 5min, joten en kyllä pidä tuota kovin järkevänä
EDIT: Joo, näyttäs toimivan eli tuollainen vaihtoehto löytyy: "Pay with your debit or credit card as a PayPal guest".Last edited by Petri.Kekkonen; 21-09-2011, 10:39.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment