Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Originally posted by COOL View Post
    Mistä löytyy vuoden 95 328:iin sopivat lambda-anturit..en oo ihan varma onko tuossa 95 mallissa m50 vai 52...vanoksen koppa on alumiinia...
    Merkkiliikkeestä/KL-varaosat esim... Kunhan ei tarvikelaatua laita. M52 se on kun ei 328 ole M50 koneella.

    Leave a comment:


  • COOL
    replied
    Mistä löytyy vuoden 95 328:iin sopivat lambda-anturit..en oo ihan varma onko tuossa 95 mallissa m50 vai 52...vanoksen koppa on alumiinia...

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by bimmerjones View Post
    Täytynee tarinoida tänne kun tuntuu että järki lähtee m50b20 kanssa autoa pitää sahata käyntiin 4-5 sek. Ja sit käy suht normaalisti mutta pikkase täristää ja ku nopsaa antaa kaasua nii tuntuu ihan pikkuse tukehtuvan ja käydessään haisee bensalle ja käryää siihen mallin että kaikki ei pala. Tein pikku testin ku auto oli kylmä ja suihkin pakosarjat märiksi ja löin auton käyntiin, edestä katsottuna neljännen sylinterin kohdalla pakosarja oli märkä pisimpään eli sielä tuntui jotain häikkää olevan. Vaihdoin sille kohtaa puolan ja käynti tasaantui hieman.
    Tehdyt toimenpiteet:
    Ventiilikopan ja tulpanreikien tivisteet
    Kampiakselin ja nokan asentotunnistimet
    Lambda
    Tulpat
    Kaikki puolat tsekattu silmämääräisesti ehjiksi
    Varmaankin vuoden verran tuo on tossa röpötelly ja muistelisin että kun nykiminen alkoi niin vikaa auttoi puolien ja johtimien irrotus toisistaan ja kontaktisprayllä käsittelin kaikki liitokset, samalla meni tulpat uusiksi.
    No sitten ajeltiin tovi kunnes taas röpötti, puolat irti ja... kolot oli parin pytyn kohdalla tulpan valkoisen osan juureen asti öljyssä. Sitten tuli vaihdettua tuo ventiilikopantiiviste yms mutta vika ei häipyny. Sitten vaihtelin lambdaa ja asentotunnistimia yms. Onko todennäköistä että puolan johdin osat olisi hajonneet kun koloissa oli öljyä? Vai olisko niiltä kohdin puolatkin sitten hajonneet ainakin vähän koska käy kuitenkin kaikilla.
    Nuo johdinosat mitkä tulee puolan ja tulpan väliin, kuluu ihan samalla tavalla kuin tulpanjohdot yleensä ja on näin ollen kulutustavaraa.

    Leave a comment:


  • erä-koira
    replied
    mitkä anturit antaa tietoa laatikolle? kun ilmamassa mittari on johto kiini laatikko miettii vain ja irti nii lähtee liikkeelle niinkun pitää miettinyt että oisko sit se mennyt

    Leave a comment:


  • bimmerjones
    replied
    Täytynee tarinoida tänne kun tuntuu että järki lähtee m50b20 kanssa autoa pitää sahata käyntiin 4-5 sek. Ja sit käy suht normaalisti mutta pikkase täristää ja ku nopsaa antaa kaasua nii tuntuu ihan pikkuse tukehtuvan ja käydessään haisee bensalle ja käryää siihen mallin että kaikki ei pala. Tein pikku testin ku auto oli kylmä ja suihkin pakosarjat märiksi ja löin auton käyntiin, edestä katsottuna neljännen sylinterin kohdalla pakosarja oli märkä pisimpään eli sielä tuntui jotain häikkää olevan. Vaihdoin sille kohtaa puolan ja käynti tasaantui hieman.
    Tehdyt toimenpiteet:
    Ventiilikopan ja tulpanreikien tivisteet
    Kampiakselin ja nokan asentotunnistimet
    Lambda
    Tulpat
    Kaikki puolat tsekattu silmämääräisesti ehjiksi
    Varmaankin vuoden verran tuo on tossa röpötelly ja muistelisin että kun nykiminen alkoi niin vikaa auttoi puolien ja johtimien irrotus toisistaan ja kontaktisprayllä käsittelin kaikki liitokset, samalla meni tulpat uusiksi.
    No sitten ajeltiin tovi kunnes taas röpötti, puolat irti ja... kolot oli parin pytyn kohdalla tulpan valkoisen osan juureen asti öljyssä. Sitten tuli vaihdettua tuo ventiilikopantiiviste yms mutta vika ei häipyny. Sitten vaihtelin lambdaa ja asentotunnistimia yms. Onko todennäköistä että puolan johdin osat olisi hajonneet kun koloissa oli öljyä? Vai olisko niiltä kohdin puolatkin sitten hajonneet ainakin vähän koska käy kuitenkin kaikilla.

    Leave a comment:


  • mijuko
    replied
    Originally posted by Pmak View Post
    Hmm.. Kuulostaa ihan loogiselta ja itsekkin tuota bensapumppua mietin. Suodattimen sinne jo vaihdoin. Ajattelin vaan, että pumppu leviää kerrasta, muttamutta.. Ei ole auton papereissa tietoa, että ois vaihdettu pumppua. Paljonkohan nuo kestää ajaa? Nyt rullattu 270tkm

    Pitääpä kuulostella pumpun pitämää mekkalaa, kun seuraavan kerran ajelen.

    Kiitos vinkistä. Palaan asiaan, kun jättää tielle
    Mulla se kesti 170tkm

    Leave a comment:


  • Pmak
    replied
    Originally posted by mijuko View Post
    Omassa M52B28TU:ssa oli ajoittain nykimistä, varsinkin satunnaisesti moottorijarrutuksen jälkeen.
    Pari viikkoa sitten, auton rullatessa, nykäisy ja sammui eikä enää lähtenyt käyntiin ennen bensapumpun uusimista. Oireili satunnaisesti ääntäen ja vinkuen kun autoon laittoi virrat päälle.

    Hmm.. Kuulostaa ihan loogiselta ja itsekkin tuota bensapumppua mietin. Suodattimen sinne jo vaihdoin. Ajattelin vaan, että pumppu leviää kerrasta, muttamutta.. Ei ole auton papereissa tietoa, että ois vaihdettu pumppua. Paljonkohan nuo kestää ajaa? Nyt rullattu 270tkm

    Pitääpä kuulostella pumpun pitämää mekkalaa, kun seuraavan kerran ajelen.

    Kiitos vinkistä. Palaan asiaan, kun jättää tielle

    Leave a comment:


  • mijuko
    replied
    Originally posted by Pmak View Post
    Jatkeetas yksikseen.

    Eli auto pelannut tuon keväisen episodin jälkeen hienosti. Kulutus ja kulku molemmat OK. Mikälie vanhusta silloin vaivannut :think

    Mutta muutama viikko sitten alkoi harvakseen nykiä pitemmän moottorijarrun jälkeen. Aluksin todella harvoin, kerran tai ei kertaakaan päivässä. Ihmttelin aikani, kunnes oireet alkoivat tihentyä. INPA:lla tsekkasin koodit ja sytysongelmaa ykköspytyssä. Vaihdoin tulpat ja puolat ykkös ja kakkospyttyjen välillä ja oireet hävisivät pariksiviikoksi, kunnes alkovat eilen illalla uudelleen.

    Katsoin aamulla vikakoodit, muttei löytynyt mitään(!?). Vaihdan vielä tulpat tänään ja nollaan adaptioarvot. Kokeillaan auttaako

    Imuvuodolta kuulostaa, mutten tuon keväisen tarinan perusteella jaksa oikein uskoa. Muutenkin moottori toimii hienosti, moottorijarru vetää nollaan, jne.. Jossakin jo aikasemmin kyselin, mutta aiheuttaakos kampi- tai nokka-akselinasentotunnistin mitään tälläistä? Hajoaako niitä edes M52:sista? Startissa ei mitään outoa, joskus saattaa sahuuttaa sekunnin tai kaksi sen "heti" startin sijaan.

    Hyviä arvauksia ja veikkauksia toivotaan
    Omassa M52B28TU:ssa oli ajoittain nykimistä, varsinkin satunnaisesti moottorijarrutuksen jälkeen.
    Pari viikkoa sitten, auton rullatessa, nykäisy ja sammui eikä enää lähtenyt käyntiin ennen bensapumpun uusimista. Oireili satunnaisesti ääntäen ja vinkuen kun autoon laittoi virrat päälle.

    Leave a comment:


  • Pmak
    replied
    Originally posted by Pmak View Post
    Vaihtelin tuossa keväämmällä kesävehkeeseen separaattorin sekä imuputkia aikamoisen kasan. Samallakertaa meni vaihtoon myös tulpat ja ne tulppien hatut. Separaattorissa reikä ja samoin yhdessä putkessa.

    Tästä seurasi mielestäni mielenkiintoinen ongelma. Kulutus nousi reilun tankillisen ajaksi vajaaseen 9litraan nätissä maantie ajossa. Ennen remonttia kuitenkin kulutus vastaavassa ajossa ollut siinä 7l hujakoilla. Myöskin vääntö tuntui karanneen. Purin välillä kaikki pois ja tarkastin mahdolliset imuvuodot, muttei mitään löytynyt.

    Reilun 1000km jälkeen kuitenkin kulutus tasaantui, kulutusmittarin heiluminenkin rauhoittui ja vääntöä tuli takasin. Viime tankilla kulutus siis tuossa 7l pinnassa.

    Liekkö siellä kuitenkin joku piilevä imuvuoto, vai jotkin mystiset adaptioarvot hakevat paikkaansa?


    Livedatan mukaan lamdat vaihtelee normaalisti, mutta mites sitä vanosta voi testata`? Eikös Inpalla voi jotenkin pakko-ohjata sitä?

    Jatkeetas yksikseen.

    Eli auto pelannut tuon keväisen episodin jälkeen hienosti. Kulutus ja kulku molemmat OK. Mikälie vanhusta silloin vaivannut :think

    Mutta muutama viikko sitten alkoi harvakseen nykiä pitemmän moottorijarrun jälkeen. Aluksin todella harvoin, kerran tai ei kertaakaan päivässä. Ihmttelin aikani, kunnes oireet alkoivat tihentyä. INPA:lla tsekkasin koodit ja sytysongelmaa ykköspytyssä. Vaihdoin tulpat ja puolat ykkös ja kakkospyttyjen välillä ja oireet hävisivät pariksiviikoksi, kunnes alkovat eilen illalla uudelleen.

    Katsoin aamulla vikakoodit, muttei löytynyt mitään(!?). Vaihdan vielä tulpat tänään ja nollaan adaptioarvot. Kokeillaan auttaako

    Imuvuodolta kuulostaa, mutten tuon keväisen tarinan perusteella jaksa oikein uskoa. Muutenkin moottori toimii hienosti, moottorijarru vetää nollaan, jne.. Jossakin jo aikasemmin kyselin, mutta aiheuttaakos kampi- tai nokka-akselinasentotunnistin mitään tälläistä? Hajoaako niitä edes M52:sista? Startissa ei mitään outoa, joskus saattaa sahuuttaa sekunnin tai kaksi sen "heti" startin sijaan.

    Hyviä arvauksia ja veikkauksia toivotaan
    Last edited by Pmak; 15-08-2014, 12:49. Reason: Edit.

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    M50b25 ilman vanosta, kylmänä käy kaikilla tyhjäkäyntiä mutta kun yrittää lähteä ajamaan niin rupeaa käymään vajailla, ja lämpösenä ei käy tyhjää edes kaikilla,. Puolat vaihdettu ja kampuran asentotunnistin uusittu, ei imuvuotoja, icv putsattu, uudet tulpat. Kylmällä koneella kun ottaa ecun lämpötila anturan irti niin tyhjäkäynti tippuu ja lämpösellä ei mitään vaikutusta, voiko se aiheuttaa vajailla käynnin?

    Leave a comment:


  • 0se
    replied
    Joo imuvuoto se tietenkin oli. Separaattorista kalvo rikki. Huomasi kun teki helvetinmoisen imun öljykorkkiin. En vaan osannut epäillä sitä kun avasin ja putsasin separaattorin juuri talvella.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 0se View Post
    Oma M52B28 on alkanut humppaamaan tyhjäkäynnillä ja haisee hieman rikkaalta. Antaa vikakoodit 202 lambda bank 1 ja 203 lambda bank 2. Molempien lambdojen jännitteet pysyy 4.8V eikä heittele kuten niiden kuuluisi.

    Ideoita? Imuvuodot on katsottu läpi irrottamalla kaikki imusarjaa lukuunottamatta.

    Livedataa:
    http://share.pho.to/5qpZs
    Kyllä kuulostaa vahvasti imuvuodolta. Ne nyt on maailman helpoin testata päkäsemällä vaikka pyörän sisuskumista venttiilin kohdalta n. 10cm pätkä, joka vielä halkastaan, että sulla on semmonen levy jossa venttiili keskellä. Sitten nykäsee maffin irti ilmanputsearista ja klemmarilla ko. kuminpala maffin putkeen. Sit ilmaa sisään joku 0,5 -1 bar ja katotaan katoaako paineet. n. minuutin verran pitäs ainakin pysyä painetta imusarjassa jos ei pysy, niin imuvuoto. Sitä voi sit tässä vaiheessa vaikka saippuavettä ruiskimalla ruveta ettimään, jos ei kuule ja katella mistä kuplii.

    Leave a comment:


  • Pmak
    replied
    Vaihtelin tuossa keväämmällä kesävehkeeseen separaattorin sekä imuputkia aikamoisen kasan. Samallakertaa meni vaihtoon myös tulpat ja ne tulppien hatut. Separaattorissa reikä ja samoin yhdessä putkessa.

    Tästä seurasi mielestäni mielenkiintoinen ongelma. Kulutus nousi reilun tankillisen ajaksi vajaaseen 9litraan nätissä maantie ajossa. Ennen remonttia kuitenkin kulutus vastaavassa ajossa ollut siinä 7l hujakoilla. Myöskin vääntö tuntui karanneen. Purin välillä kaikki pois ja tarkastin mahdolliset imuvuodot, muttei mitään löytynyt.

    Reilun 1000km jälkeen kuitenkin kulutus tasaantui, kulutusmittarin heiluminenkin rauhoittui ja vääntöä tuli takasin. Viime tankilla kulutus siis tuossa 7l pinnassa.

    Liekkö siellä kuitenkin joku piilevä imuvuoto, vai jotkin mystiset adaptioarvot hakevat paikkaansa?


    Livedatan mukaan lamdat vaihtelee normaalisti, mutta mites sitä vanosta voi testata`? Eikös Inpalla voi jotenkin pakko-ohjata sitä?
    Last edited by Pmak; 03-06-2014, 10:15.

    Leave a comment:


  • 0se
    replied
    Oma M52B28 on alkanut humppaamaan tyhjäkäynnillä ja haisee hieman rikkaalta. Antaa vikakoodit 202 lambda bank 1 ja 203 lambda bank 2. Molempien lambdojen jännitteet pysyy 4.8V eikä heittele kuten niiden kuuluisi.

    Ideoita? Imuvuodot on katsottu läpi irrottamalla kaikki imusarjaa lukuunottamatta.

    Livedataa:
    Last edited by 0se; 02-06-2014, 20:23.

    Leave a comment:


  • vilu36
    replied
    elikkäs autona m50b25 nonvanos

    kylmänä nykii todella terävästi pää tuulilasiin tyylillä, joskus halealla koneella vakea saada käyntiin, ja sillon tällöin saattaa yhtäkkiä hyytyä ja sammua vauhdista. toisinaan auto toimii taas moitteetta..

    vikakoodeja ei ollu

    vaihdettu
    -kampiakselin asentotunnistin
    -bensapumppu
    -tulpat
    -IMM johto käytetty irti nyki silloinkin
    -tyhjäkäyntimoottori siivottu

    kenelläkään kokemusta vastaavasta?

    -ville

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎