Originally posted by markok
View Post
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
Originally posted by jr66 View PostPaljonko ajettu, katti hiipumassa, venttiilit tiiviit, tulpat ok ? Vanhaa bensaa ? Ilmansuodatin ?
Originally posted by walde View Post
Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.
markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.
Yksi ihmetytystä herättänyt asia tässä autossa on se, että lämpöjä on vaikea saada nousemaan. Normaalissa maantieajossa lämmöt on vain hieman yli 70 astetta. Moottoritiellä kierrosten ollessa yli 3000rpm lämmöt nousevat normaaliin. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja termostaatti kahteen kertaan ja erimerkkisiin, mutta ei auta. Termostaatit olen vielä kehittänyt vedessä ja todennut avautuvan oikeassa lämpötilassa. Oma järki ei enää riitä mikä tuon alilämpöisyyden voi aiheuttaa. Tämäkin saattaa liittyä päästöongelmiin ja saattaa olla yksi syy lambdan tai katin rikkoutumiselle.
Auto-Com:llä livedataa katselin ja lambdojen käyrät on kohtuu tasaiset, mutta pieniä poikkeamia hetkittäin esiintyy. Onko normaalia, että lambdan taajuus kasvaa kierrosten kasvaessa? Tyhjäkäynnillä vaihteluväli on huomattavasti harvempi kuin korkeammilla kierroksilla.Last edited by markok; 13-06-2017, 20:21.
Leave a comment:
-
Originally posted by jr66 View PostCO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?
Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.
markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.Last edited by walde; 13-06-2017, 18:14.
Leave a comment:
-
Originally posted by markok View Post0,2 on kuulemma CO:n raja ja hylkyhän tuosta katsastuksessa tuli. Katilla varustettu auto ja tarkemmin sanottuna Peugeot 206 1.4 koneella. Tosiaan hieman huono topic käsitellä tällaista autoa, mutta parempaa en löytänyt ja uutta en viitsinyt avata. Perusasiat on kuitenkin kaikissa autoissa samat päästöihin liittyen. Lambda tosiaan on rajoissa, mutta kertoo hieman rikkaasta seoksesta. Mielestäni CO2 puolestaan kertoo seoksen olevan täysin oikea. Sillä ajattelin näiden arvojen olevan ristiriidassa. Katsastuksessa mitattu lambda arvo on ilmeisesti jollakin tavalla laskennallinen arvo? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Tyhjäkäyntiarvoja ei tuon ikäisestä mitata, mutta sen verran testeriä katsoin, että HC alkoi kasvamaan yli sadan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.
Leave a comment:
-
Originally posted by jr66 View PostCO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?
Leave a comment:
-
Originally posted by markok View PostKysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.
Arvot kierroksilla:
CO% 0,53
CO2 15,00
HC ppm 28
O2 0,11
Lambda 0,989
Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.
Leave a comment:
-
Kysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.
Arvot kierroksilla:
CO% 0,53
CO2 15,00
HC ppm 28
O2 0,11
Lambda 0,989
Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.
Leave a comment:
-
Originally posted by RiZ3* View PostM50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?
Leave a comment:
-
M50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?
Leave a comment:
-
Potilaana M50B25 vanoksella,
Päästömittaus tyhjäkäynnillä:
CO (%) 0.09
HC (ppm) 147
co2 (%) 14.9
O2 (%) 0.16
Kierroksilla:
CO (%) 0.2
HC (ppm) 36
co2 (%) 14.8
O2 (%) 0.34
Eli HC pomppas tyhjäkäynnillä.
Uudelleen konttorille tekemättä mitään, saatiin HC huudattamalla menemään nipin napin alle 100.
Auto ei siltikään pelaa omasta mielestäni ihan niinkuin pitäisi.
Ongelmat alkavat lähinnä auton lämmettyä:
Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jäävät päälle joksikin aikaa (1-2sec)
Kylmällä koneella pudottaa kierrokset heti.
Tyhjäkäynnillä satunnaista tärähtelyä, putkea kuunneltaessa välillä jysähtää.
Tärähtely ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin huomaa kun tärähtää.
Kytkimellä auton liikuttelu lähes mahdotonta, pienestä kuormasta rupeaa veivaamaan tyhjäkäyntiä edestakaisin.
Tähän mennessä tehtyä:
Lambda, bosch
ECU:lle menevä jäähdytysnesteen lämp. anturi
Tyhjäkäyntimoottori putsattu, heiluteltaessa liikkuu ja virrat päällä tärisee
Imuvuodot käyty läpi, alipaineletkuja ja haitariletku uusittu. Täysin tiivis imupuoli tällä hetkellä.
Tulpat, NGK BKR6EK
Kaikki puolat vaihdettu ja todettu toimiviksi.
MAF vaihdettu purkuauton vastaavaan osaan.
Bensansuodatin
Puristuspaineet 13-13,5 barin välillä joka pytty.
Sitten ehdotuksia mitä ruveta tutkimaan? :think
Vika ei ole iso, autolla pystyy ihan normaalisti ajamaan, lukuunottamatta pientä takeltelua liikkeellelähdössä, johtuen tyhjäkäynnin oireilusta. Kierroksilla vetää hyvin eikä nyi ylimääräisiä.
Ehdotuksia?
Leave a comment:
-
Puolat vaihdettu, ei vaikutusta. Sylinterit 4,5 ja 6 pimeänä tyhjäkäynnillä :think
EDIT:
Puristukset mitattu.
Sylinteri, Bar
1, 13
2, 14
3, 13
4, 6
5, 0
6, 6
Joten vikakin selvisi.. ei muuta kun hattua ylös ja kattomaan mitä on syönyt.Last edited by Samu_93; 14-09-2016, 22:43.
Leave a comment:
-
Taitaa olla tämä kone vielä niillä vanhemmilla joskus ongelmia aiheuttavilla puolilla ? Niiden lähemmällä tarkastelulla voisi aloittaa.
Leave a comment:
-
M50B25 vuodelta 1992 ilman vanosta.
Tyhjäkäynnillä tärinää, kierrokset n. 700rpm, satunnaisesti käy hieman korkeammalla. Vapaalla kierrättäessä tuntuu sytytyskatkoksia 600-2000rpm ja siitä eteenpäin kiertää hyvin rajoittimelle asti. Kun kaasun päästää ja antaa kierrosten laskea alle 3000rpm ja polkaisee kaasun pohjaan, huomaa sytytyskatkokset parhaiten. Ajossa aivan pintakaasulla ajaessa ei pätki, mutta heti kun kaasua painaa enemmän alkaa pätkiminen. Sama homma kun vapaalla kierrättäessä, 4000rpm ylöspäin toimii hyvin tai ainakin kohtuullisen hyvin. Satunnaisesti tuntuu heräävän aikaisemminkin mutta sitten taas pätkii välillä 600-4000rpm.
Vaihdettu tulpat (NGK BKR6EK) sekä venttiilikopan tiivistesarja.
Lambda mitattu yleismittarilla, signaalijännite vaihtelee 0,1-0,8V ja lämmitys 12V
->kunnossa
Imupuolelta purettu imuputki maffilta kaasuläppään ja siitä lähtevät 2 putkea sekä tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan tuleva putki, kaikki kunnossa ja putket istuvat hyvin. Myös tyhjäkäyntisäädin putsattu. Jos tämän testaamiseen on jotain kikkaa niin kokeilen vielä sen kunnon.
Moottorin mekaaninen vikakin toki on mahdollinen, mutta kiertää kuitenkin 4000 jälkeen ja vetoja tuntuu olevan kohtuu hyvin, joten kokeillaan ensin muita.
Pakokaasupäästöt tyhjäkäynnillä:
Lambda 0,93
HC 2200
CO 0,67
O2 0,64
CO2 14,7
Onko näissä mitään tyypillistä anturivikaa joka voisi aiheuttaa moista vai lähdenkö seuraavaksi mittaamaan ohivuodot ja/tai alan vaihtamaan puolia arpomalla? Vikakoodeistahan näissä ei käsittääkseni puolaviat selviä, ei ainakaan saatu niitä pihalle.
Kiitoksia avuista!
Leave a comment:
-
Originally posted by Playpig View PostMittaamisesta en tiedä mutta silmämääräisellä tarkastelulla voi todeta rikkinäiseksi. Jos muovikuori on yhtään halki tms niin vaihtoon meni. Kiristysmomentti 25nm.
Leave a comment:
-
Originally posted by RiZ3* View PostM50b25 vanoksella puutuu vähän ennen 6krpm ja pätkäisee menon, ihan kuin sytys katkeaisi,saman tekee jos nopeasti vaihtaa vaihdetta.
Muuten toimii hyvin ja päästötkin oli katsastuksessa hyvät.
Alipaine letkut vaihdettu, uusi bensapumppu, uusi lambda jne.
Oma veikkaus olisi nakutus anturit, voiko niitä mitenkään mitata rikkinäisiksi/ehjiksi ?
Leave a comment:
Leave a comment: