Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jr66
    replied
    Originally posted by markok View Post
    0,2 on kuulemma CO:n raja ja hylkyhän tuosta katsastuksessa tuli. Katilla varustettu auto ja tarkemmin sanottuna Peugeot 206 1.4 koneella. Tosiaan hieman huono topic käsitellä tällaista autoa, mutta parempaa en löytänyt ja uutta en viitsinyt avata. Perusasiat on kuitenkin kaikissa autoissa samat päästöihin liittyen. Lambda tosiaan on rajoissa, mutta kertoo hieman rikkaasta seoksesta. Mielestäni CO2 puolestaan kertoo seoksen olevan täysin oikea. Sillä ajattelin näiden arvojen olevan ristiriidassa. Katsastuksessa mitattu lambda arvo on ilmeisesti jollakin tavalla laskennallinen arvo? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Tyhjäkäyntiarvoja ei tuon ikäisestä mitata, mutta sen verran testeriä katsoin, että HC alkoi kasvamaan yli sadan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.
    Paljonko ajettu, katti hiipumassa, venttiilit tiiviit, tulpat ok ? Vanhaa bensaa ? Ilmansuodatin ?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?
    0,2 on kuulemma CO:n raja ja hylkyhän tuosta katsastuksessa tuli. Katilla varustettu auto ja tarkemmin sanottuna Peugeot 206 1.4 koneella. Tosiaan hieman huono topic käsitellä tällaista autoa, mutta parempaa en löytänyt ja uutta en viitsinyt avata. Perusasiat on kuitenkin kaikissa autoissa samat päästöihin liittyen. Lambda tosiaan on rajoissa, mutta kertoo hieman rikkaasta seoksesta. Mielestäni CO2 puolestaan kertoo seoksen olevan täysin oikea. Sillä ajattelin näiden arvojen olevan ristiriidassa. Katsastuksessa mitattu lambda arvo on ilmeisesti jollakin tavalla laskennallinen arvo? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Tyhjäkäyntiarvoja ei tuon ikäisestä mitata, mutta sen verran testeriä katsoin, että HC alkoi kasvamaan yli sadan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Kysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.

    Arvot kierroksilla:
    CO% 0,53
    CO2 15,00
    HC ppm 28
    O2 0,11
    Lambda 0,989

    Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.
    CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Kysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.

    Arvot kierroksilla:
    CO% 0,53
    CO2 15,00
    HC ppm 28
    O2 0,11
    Lambda 0,989

    Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by RiZ3* View Post
    M50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?
    Vikakoodit lukuun.

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    M50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?

    Leave a comment:


  • ohhoh
    replied
    Potilaana M50B25 vanoksella,

    Päästömittaus tyhjäkäynnillä:
    CO (%) 0.09
    HC (ppm) 147
    co2 (%) 14.9
    O2 (%) 0.16


    Kierroksilla:
    CO (%) 0.2
    HC (ppm) 36
    co2 (%) 14.8
    O2 (%) 0.34

    Eli HC pomppas tyhjäkäynnillä.
    Uudelleen konttorille tekemättä mitään, saatiin HC huudattamalla menemään nipin napin alle 100.

    Auto ei siltikään pelaa omasta mielestäni ihan niinkuin pitäisi.
    Ongelmat alkavat lähinnä auton lämmettyä:
    Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jäävät päälle joksikin aikaa (1-2sec)
    Kylmällä koneella pudottaa kierrokset heti.
    Tyhjäkäynnillä satunnaista tärähtelyä, putkea kuunneltaessa välillä jysähtää.
    Tärähtely ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin huomaa kun tärähtää.
    Kytkimellä auton liikuttelu lähes mahdotonta, pienestä kuormasta rupeaa veivaamaan tyhjäkäyntiä edestakaisin.

    Tähän mennessä tehtyä:
    Lambda, bosch
    ECU:lle menevä jäähdytysnesteen lämp. anturi
    Tyhjäkäyntimoottori putsattu, heiluteltaessa liikkuu ja virrat päällä tärisee
    Imuvuodot käyty läpi, alipaineletkuja ja haitariletku uusittu. Täysin tiivis imupuoli tällä hetkellä.
    Tulpat, NGK BKR6EK
    Kaikki puolat vaihdettu ja todettu toimiviksi.
    MAF vaihdettu purkuauton vastaavaan osaan.
    Bensansuodatin
    Puristuspaineet 13-13,5 barin välillä joka pytty.

    Sitten ehdotuksia mitä ruveta tutkimaan? :think
    Vika ei ole iso, autolla pystyy ihan normaalisti ajamaan, lukuunottamatta pientä takeltelua liikkeellelähdössä, johtuen tyhjäkäynnin oireilusta. Kierroksilla vetää hyvin eikä nyi ylimääräisiä.
    Ehdotuksia?

    Leave a comment:


  • Samu_93
    replied
    Puolat vaihdettu, ei vaikutusta. Sylinterit 4,5 ja 6 pimeänä tyhjäkäynnillä :think

    EDIT:

    Puristukset mitattu.

    Sylinteri, Bar
    1, 13
    2, 14
    3, 13
    4, 6
    5, 0
    6, 6

    Joten vikakin selvisi.. ei muuta kun hattua ylös ja kattomaan mitä on syönyt.
    Last edited by Samu_93; 14-09-2016, 22:43.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Taitaa olla tämä kone vielä niillä vanhemmilla joskus ongelmia aiheuttavilla puolilla ? Niiden lähemmällä tarkastelulla voisi aloittaa.

    Leave a comment:


  • Samu_93
    replied
    M50B25 vuodelta 1992 ilman vanosta.

    Tyhjäkäynnillä tärinää, kierrokset n. 700rpm, satunnaisesti käy hieman korkeammalla. Vapaalla kierrättäessä tuntuu sytytyskatkoksia 600-2000rpm ja siitä eteenpäin kiertää hyvin rajoittimelle asti. Kun kaasun päästää ja antaa kierrosten laskea alle 3000rpm ja polkaisee kaasun pohjaan, huomaa sytytyskatkokset parhaiten. Ajossa aivan pintakaasulla ajaessa ei pätki, mutta heti kun kaasua painaa enemmän alkaa pätkiminen. Sama homma kun vapaalla kierrättäessä, 4000rpm ylöspäin toimii hyvin tai ainakin kohtuullisen hyvin. Satunnaisesti tuntuu heräävän aikaisemminkin mutta sitten taas pätkii välillä 600-4000rpm.

    Vaihdettu tulpat (NGK BKR6EK) sekä venttiilikopan tiivistesarja.

    Lambda mitattu yleismittarilla, signaalijännite vaihtelee 0,1-0,8V ja lämmitys 12V
    ->kunnossa

    Imupuolelta purettu imuputki maffilta kaasuläppään ja siitä lähtevät 2 putkea sekä tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan tuleva putki, kaikki kunnossa ja putket istuvat hyvin. Myös tyhjäkäyntisäädin putsattu. Jos tämän testaamiseen on jotain kikkaa niin kokeilen vielä sen kunnon.

    Moottorin mekaaninen vikakin toki on mahdollinen, mutta kiertää kuitenkin 4000 jälkeen ja vetoja tuntuu olevan kohtuu hyvin, joten kokeillaan ensin muita.


    Pakokaasupäästöt tyhjäkäynnillä:

    Lambda 0,93
    HC 2200
    CO 0,67
    O2 0,64
    CO2 14,7

    Onko näissä mitään tyypillistä anturivikaa joka voisi aiheuttaa moista vai lähdenkö seuraavaksi mittaamaan ohivuodot ja/tai alan vaihtamaan puolia arpomalla? Vikakoodeistahan näissä ei käsittääkseni puolaviat selviä, ei ainakaan saatu niitä pihalle.

    Kiitoksia avuista!

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Mittaamisesta en tiedä mutta silmämääräisellä tarkastelulla voi todeta rikkinäiseksi. Jos muovikuori on yhtään halki tms niin vaihtoon meni. Kiristysmomentti 25nm.
    Etummainen oli kyllä halki kuoresta, takimmaista en nähnyt kun en jaksanut purkaa imusarjaa pois. Pitääpä tilata molemmat uudet ja imusarjan tiivisteet samalla.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by RiZ3* View Post
    M50b25 vanoksella puutuu vähän ennen 6krpm ja pätkäisee menon, ihan kuin sytys katkeaisi,saman tekee jos nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Muuten toimii hyvin ja päästötkin oli katsastuksessa hyvät.
    Alipaine letkut vaihdettu, uusi bensapumppu, uusi lambda jne.

    Oma veikkaus olisi nakutus anturit, voiko niitä mitenkään mitata rikkinäisiksi/ehjiksi ?
    Mittaamisesta en tiedä mutta silmämääräisellä tarkastelulla voi todeta rikkinäiseksi. Jos muovikuori on yhtään halki tms niin vaihtoon meni. Kiristysmomentti 25nm.

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    M50b25 vanoksella puutuu vähän ennen 6krpm ja pätkäisee menon, ihan kuin sytys katkeaisi,saman tekee jos nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Muuten toimii hyvin ja päästötkin oli katsastuksessa hyvät.
    Alipaine letkut vaihdettu, uusi bensapumppu, uusi lambda jne.

    Oma veikkaus olisi nakutus anturit, voiko niitä mitenkään mitata rikkinäisiksi/ehjiksi ?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Lartsa View Post
    Tulipahan vaihdettua muutama tiiviste ja putki tuonne imupuolelle jos sieltä ilmoja repi. Tyhjäkäynti nyt pysytellyt tasaisena mutta nuo lambdojen jännitteet ei vaihtele ja vikakoodi niiden lämmityksestä edelleen tulee. Päästöjä kävin varsin kokeilemassa niin hc ja co koholla ja lambda pyöri 0,93 paikkeilla. Ajatuksena oli thermoshokkia lambdoille kokeilla josko heräisi eloon
    Ehdotuksia?
    Jos lamdojen lämmitys ei pelaa, niin ei sitä ajamalla saa pelaamaan. Muistaakseni mulla oli toisessa lamdassa lämmitys rikki, niin se ei pelannu kunnolla tyhjäkäynnillä. Vasta kun lähti ajelemaan, alko jännitteet seilaamaan.

    Leave a comment:


  • Lartsa
    replied
    Tulipahan vaihdettua muutama tiiviste ja putki tuonne imupuolelle jos sieltä ilmoja repi. Tyhjäkäynti nyt pysytellyt tasaisena mutta nuo lambdojen jännitteet ei vaihtele ja vikakoodi niiden lämmityksestä edelleen tulee. Päästöjä kävin varsin kokeilemassa niin hc ja co koholla ja lambda pyöri 0,93 paikkeilla. Ajatuksena oli thermoshokkia lambdoille kokeilla josko heräisi eloon
    Ehdotuksia?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎