Originally posted by Osku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
megasquirt kyssäri,tarttis nopeesti tietoo
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJoo sulla on ne kierrosalueet tyhjäkäynnin alla pielessä. Ei välttämättä ennakko, mutta ve kartta. Mulla ei ainakaan kärsiny olla paljoa pielessä viinalla, niin sammuili koko ajan. Se voi olla vähän vittumainen saada kohdilleen, jos sammuilee. Mut koita säätää tyhjäkäyntiä alemmaksi väliaikasesti ja seuraa seosta sekä korjaa tarpeen mukaan. Sit voit vielä laittaa vaihteen silmään ja käppäriä vasten kytkintä luistattaa, että saat pystyakseliakin sieltä allimmilta kierroksilta kohdilleen. Ennakkoakin voi toki pistää pikkasen lisää alle tyhjäkäynnin, niin asettuu helpommin takasin tyhjäkäynnille.
AFR tyhjää käydessä 13.3-13.6 Periaatteessa sais käydä ehkä vähän rikkaammallakin.
Hitusen ärhäkästi vaan muuttuu seos kun on 830cc siemensit käytössä niin ei oo niin herkät
Tossahan nyt näyttää että TPS 9% auki kun on ruuvista käännetty kaasuläppää auki.
AE lähtee vasta 10% kaasuläpän avauksesta peliin juurikin sen takia että ei sekota tyhjäkäyntiä.
Pitäskö tuo olla kuitenkin 0% (eli kalibroida TPS sillon kun ruuvi on käännettynä) ja virtaa tuon tyhjäkäynnin verran ilmaa "ohi" vaikka TPS on 0% auki.
Tyhjäkäyntimoottoria ei ole ollenkaan käy kuitenkin ilman sitä tällä hetkellä.
Ton AE:n kanssa on nyt pähkäilty tää aamupäivä.
Mitenkäs tuo pelaa kun Decel fuel on 100% ja eikös sen pitäisi olla sillon 100% muuttumaton tuohon kiihdytysrikastukseen verrattaessa kun eilen otettiin muutama täyskaasuveto niin AFR arvo hyppää 11.7--- Yli 15 kun vaihtaa vaihdetta sillo kun kone on ahdolla/nostaa kaasun ja antaa rullata vaihde päällä.
Korjautuu ilmeisesti MAP decel amounttia muuttamalla.
Vissiin kaikista vaikein asia saada kohdalleen on juurikin tuo kiihdytysrikastusE30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Jos sulla näyttää bensa afr:ää laajakaista, niin 14.7 se seos pitäs olla tyhjäkäynnillä. Siitä sit asteittain rikkaammalle kuormituksen mukaan. Ei alle 12 kärsis paljoa mennä viinalla, ettei turhaan viina huuhtele öljyjä pytyistä. Ennakkoakin tyhjäkäynnillä kärsis varmaan olla muutama aste enemmän.
EDIT tai saahan se nyt rikkaallakin käydä, mut ihan hukkaan menee menovettä
EDIT2 ja tosta kiihdytysrikastuksesta, niin itse totesin, että pitäs käyttää kierrosluvun mukaan säätyvää rikastusta, eikä pelkästään kaasuläpän asennon mukaan. Tahtoo muuten pelata ylä tai alakierroksilla rikastus huonosti.Last edited by Pazi88; 14-04-2015, 11:16.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Mikähän lie tuossa minun autossa kun se ei meinaa sammua muutakun ajovalot päällä? Vaikka ois parkit ja puhaltimet ja flektit päällä niin ei yleensä sammu (joskus sammuu), sittenkun vetäsee ajovalot päälle ja vaikka sammuttaa puhaltimet nii sammuu. Katsastuksessa aiheuttaa aina pientä sykkeen nostatusta
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJos sulla näyttää bensa afr:ää laajakaista, niin 14.7 se seos pitäs olla tyhjäkäynnillä. Siitä sit asteittain rikkaammalle kuormituksen mukaan. Ei alle 12 kärsis paljoa mennä viinalla, ettei turhaan viina huuhtele öljyjä pytyistä. Ennakkoakin tyhjäkäynnillä kärsis varmaan olla muutama aste enemmän.
EDIT tai saahan se nyt rikkaallakin käydä, mut ihan hukkaan menee menovettä
EDIT2 ja tosta kiihdytysrikastuksesta, niin itse totesin, että pitäs käyttää kierrosluvun mukaan säätyvää rikastusta, eikä pelkästään kaasuläpän asennon mukaan. Tahtoo muuten pelata ylä tai alakierroksilla rikastus huonosti.
Ei sammu enää kun kierroksilla lyö kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun kun sääti noita "turhia" alipainealueen ruiskutuksia VE tablesta.
Vielä siel riittää hienosäädettävää,tuntuu jo että ois valoa tunnelin päässä hiljakseen
Toi kiihdytysrikastus sekottaa nyt vielä tot aluetta millä kone lähtee vetämään/nousee ahdolle.
AE kun menee päälle niin räkäsee laihan piikin ja palaa sit normaaliin.
Isolla kuormalla vedättäessä räkäsee muutaman kerrankin ennen rajotinta.
Tuo AE:n Above RPM WOT (tai joku sellanen vastaava nimike) 0% arvo pitää kokeilla vielä uudestaan.
Varmaankin auttaa kun laskee sen rikastuksen katkaisun tonne ahtopainealueen alkukierroksille että se on kokonaan pois päältä kun turbo alkaa kehittämään painetta.
Vielä kun sais kylmäkäynnistykseen jotain selkoa.
Nyt on siis kaikki kylmäkäynnistysrikastukset nollassa ja kone käy lämpösenä "tasasta" tyhjää 11 asteen ennakolla.
Kuinka paljon toi retku vaatii enemmän ennakkoa ja syöttöä esmes tosta tyhjäkäyntiarvosta jos haluaa että lähtee käyntiin kerrasta jossain 0-10 asteen lämpötilassa.
Hidasta alkaa arvailemaan yritys/erehdys metodilla kun ei saa ku yhden kokeilun päivässäE30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Cranking ennakko saa olla 20 astetta tai enemmänkin. Ja mitä ite oon kokeillu, niin rikastusta pitää olla tyyliin vitusti tolle lämpötila-alueelle. Putkesta tulee ihan raakaa viinaa läpi kyllä, kun sen verran paljon joutuu rikastaan. ASE ja WUE saa myös olla suht isolla, mut itse lämmityskäytön rikastus menee aikalailla samalla lailla kuin bensallakin.
Lueppa manuaalista niitä kiihdytysrikastuksen ohjeita. Siinä on aika hyvin neuvottu ja myös kerrottu eri moodeista. Kannattaa kokeilla sitä, missä kierrosluku vaikuttaa myös rikastuksen määrään (en muista nimeä)
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Hmm, mulla kans kaasuläppää hiukan raotettu, kun mega ei oikeen jaksanut avata tyhjäkäynti venttiiliä, kun tiputti korkeilta kierroksilta tyhjäkäynnille. jos kaasun kanssa pikku hiljaa laski kierroksia niin jäi käymään..
Ja eipä täälläkään vielä hörähdä kylmänä, niinkuin "palmun alta" liekkö tolla retkulla ees mahollista
Mutta parin sekunnin sahaus ja vähän näpäyttää kaasua niin jää käymään-E30 "316i"
ex. e46 328i,
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostCranking ennakko saa olla 20 astetta tai enemmänkin. Ja mitä ite oon kokeillu, niin rikastusta pitää olla tyyliin vitusti tolle lämpötila-alueelle. Putkesta tulee ihan raakaa viinaa läpi kyllä, kun sen verran paljon joutuu rikastaan. ASE ja WUE saa myös olla suht isolla, mut itse lämmityskäytön rikastus menee aikalailla samalla lailla kuin bensallakin.
Lueppa manuaalista niitä kiihdytysrikastuksen ohjeita. Siinä on aika hyvin neuvottu ja myös kerrottu eri moodeista. Kannattaa kokeilla sitä, missä kierrosluku vaikuttaa myös rikastuksen määrään (en muista nimeä)
Laitoin cold advancea 7astetta lisää ja autto vähän(ei lojahtele enää putkessa ja haise ihan pulilta) mutta ei silti hörähtänyt "koskematta" käymään.
Konetta siis heräteltiin 16-17 ennakolla.
Täytyy tänää taas kokeilla uudestaan muklata tota kylmäkäyntirikastusta ja ennakkoa viel vähän lisää.
Tyyliin nyt on 4 asteen lämpötilassa 40% lisää VE tablen antamiin arvoihin tuo kylmärikastus.
Tuosta lähtee loivenemaan koneen lämmetessä ja jossain siinä kun moottorinlämpö on 50 astetta ei ole enää kun 10% rikastus. 70 asteen kohdilla 0% rikastus.
Cranking pulse on kans hieman korkeampi kylmällä koneella suurinpiirtein sama noiden WUE rikastusten kanssa.
Tuokin alkaa aukeamaan enemmän mitä enemmän siihen perehtyy
Tuo AE hommakin ratkesi osaltaan eilen.
oli 2% Map pohjaista AE:ta käytössä ja sen asetusarvot oli viel enemmän päin persettä kun tuo 100% tps AE
TPS dot tresholdi oli liian korkea ja toi AE:n triggeröinti tapahtu tosi herkästi,arvot oli ihan tähtitieteellisiä suurin arvo oli 7.8ms joka aiheutti AE:n loppuvaiheessa seoksen menemisen jumalattoman rikkaalle ja se ei syttynyt aiheuttaen sen että kone teki piikin joka näkyi logissa että menee laihalle tähän päälle vielä tuo MAP AE sekottamaan lisää eri kierrosalueelle.
Tiputin tresholdia alemmas,ja arvoja muutenkin reilusti pienemmäksi niin nyt vetää puhtaasti 3500rpm-rajottimelle.
AFR pysyy koko ahtopainealueen 11.2-12.5 välillä lähinnä 12.2-12.5 ja se toissapäivänen räkäsy jäi pois tosta 4000rpm kohdalta.
"Vapari" alueenAFR jotain 13-15 välillä.
Varmaankin joutuu vielä hieromaan tota WOT ylärajan aluetta(nyt 2550rpm jonka alla AE on 100% ja 0% kun on yli 3440rpm) kun pystyy ajelemaan enemmän,eilen sato räntää niin oli huonosti pitoja ni ei saanu kuormaa koneelle juuri ollenkaan ja oli ilkeä ajella ku renkaat lyö tyhjää heti kun olis menohaluja
Turbo herää jossain 3100-3200 riippuen vähän kuormasta niin täytynee ajella logia tosta herättelystä että saa asetettua niin että AE on pois siinä vaiheessa kun turbo alkaa heräämään.
Mietin vaan tuossa että saisko tota ahdinta herätettyä viel alemmilta kierroksilta rikkaammalla seoksella tossa AE:n loppuvaiheella.
Eilen oli kyllä yhtä hymyä kun sai vehkeet pelaamaan taas paremminE30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by Osku View PostLaitoin cold advancea 7astetta lisää ja autto vähän(ei lojahtele enää putkessa ja haise ihan pulilta) mutta ei silti hörähtänyt "koskematta" käymään.
Konetta siis heräteltiin 16-17 ennakolla.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by pilssi View PostMikähän lie tuossa minun autossa kun se ei meinaa sammua muutakun ajovalot päällä? Vaikka ois parkit ja puhaltimet ja flektit päällä niin ei yleensä sammu (joskus sammuu), sittenkun vetäsee ajovalot päälle ja vaikka sammuttaa puhaltimet nii sammuu. Katsastuksessa aiheuttaa aina pientä sykkeen nostatustaf11 520d -11
e10 2002 2.0 turbo -75
e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostOnko ennakko tarkastettu lampulla?
Yhteensä 20 astetta oli ennakko, lisärikastusta on VE tablen arvosta 40% tossa alle 15 asteisena.
Hieman ensimmäisen 15-20 sek aikana avitin kaasupolkimella(10% auki) että ei samantien sammahda kunnes hoksasin lisätä ASE taperin arvoja että ei heti samantien tipahda pelkälle WUE:lle.
Tuo ennakon tarkistaminen lampulla vielä ei ole kyllä huono idea.
Syksyllä taidettiin tehdä muistaakseni kylläkin jotenki näin.
Laitetaan tuolta sytytysasetuksista fixed angle ja arvoksi 10 katotaan lampun kanssa ykkösen johdosta miltä näyttää, koneen YKK merkin pitäisi olla linjassa tolla metodilla jos koneen perusennakko on 10EYKK eikö ?
Kyseessä M42 kone jossa ei oo triggerillä kun YKK merkki joka sekin on enemmänkin semmonen sinnepäin väkänen, hankalassa paikassa kun on syylärit yms edessä.
Sytytysennakosta olen löytänyt pari arvoa.
Toinen 8EYKK toinen 10EYKK
Tuolla ignition tablessa pienin arvo on juurikin tuo 10 tyhjäkäynnillä.
Mutta tuonhan voi merkitä ite helpommin tarkistettavaan paikkaan vaikkapa maalitussilla ja koneen käydessä tyhjää kattoa onko merkit linjassa.
YKK asennon kattoo vaikka tiggilangalla pytystä vielä varmuudeksi.
Muutenhan tuo nyt pelasi tänään jo ihan hyvin,vähän on enää sytkähäikkää jossain.
Logissa ei mitään näy että ennakko muuttuisi,AFR muuttuisi,tai mikään lisärikastus tms Ei sync lossia tms.
Mistä tuo voisi johtua?
Ajossa huomaa pari pientä pätkäsyä kun vetää +3500rpm ylöspäin ja 1bar tuntumissa ylipaineella.
Ensimmäisenä tuli itelle mieleen että saattaisi olla syypää, puolan latausaika,tulpat,tulpanjohdot.
Puolana protopartsin hukkakipinä,tulppina jotkut turbovolvon 6 lämpöarvolla olevat(noilla sahailtu käyntiin ja käyny rikkaalla yms),johtoina alkup bmw:n johdot.
Puolan Dwell 3.0
Ei tunnu löytyvän tolle puolalle mitään "maksimi dwell arvoja" mistään.
Opettavainen homma ollu tällänen "puskista säätämään" projekti ton auton kanssa :thinkLast edited by Osku; 18-04-2015, 01:21.E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by Osku View PostMuutenhan tuo nyt pelasi tänään jo ihan hyvin,vähän on enää sytkähäikkää jossain.
Logissa ei mitään näy että ennakko muuttuisi,AFR muuttuisi,tai mikään lisärikastus tms Ei sync lossia tms.
Mistä tuo voisi johtua?
Ajossa huomaa pari pientä pätkäsyä kun vetää +3500rpm ylöspäin ja 1bar tuntumissa ylipaineella.Last edited by anttiviis; 18-04-2015, 09:27.E30 325i Turbo -86
E30 325i M-tech2 -89
E30 316i Bavaria -91
E39 525iA -02
F11 530xd M-Sport -11
Comment
-
-
Originally posted by anttiviis View PostKokeileppas naputella kärkivälit 0.5mm tuntumaan. Mulla vaati myös tuohon 3000-4000rpm alueelle nostella ennakoita paineennoston jälkeen, kun tuumas alkaa rötäileen.
Volvon Tulpat(R6) pois ja NGK BCPR7ES 4€/kpl tilalle,naputtelin noi välit toho puolee millii,nyt ei rötää enää ja alkaa kolmosella lyömää takarenkaat joutavaa täyskaasulla mitä nyt käytiin pikasesti testilenkki heittämässä.
AFR arvotkin meni aavistuksen hoikemmalle ja paljon lähemmäs optimiarvoa kun nyt seos palaa kunnolla.
EDIT: ja lähtihän tuo nyt kylmänä käyntiinki ku palmun alta uusilla tulpilla.Last edited by Osku; 18-04-2015, 14:46.E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
3ms on melko pieni latausaika hukkakipinällä. Aikaa voi kasvattaa aina 4ms asti 0.1ms pykälillä.
Sitten sen perusennakon katsominen. Pistetään kone käyntiin ja laitetaan "fixed angle" päälle. Ennakoksi kannattaa laittaa 1 aste tai 0 koska hukkakipinän kanssa ei voi käyttää "tavallisen" lampun ennakkopyörää. Lampussa kun pitäisi olla 2-tahtiasetus että ennakkosäädin näyttää oikein.
Sitten vaan säätää trigger anglea niin kauan että ykk-merkit on kohdallaan. Tämä pitäisi tehdä aina ensimmäisenä toimenpiteenä megan asennuksessa ja aina kun kone puretaan ja kasataan.
Aika paljonhan siinä on ensikertalaiselle hieromista ennenkuin kaikki on kohdallaan. MS2:ssa on kiihdytysrikastuksessa ns. EAE-toiminto jolla on mahdollista saada kiihdytysrikastuksesta huomattavasti jouhevampi kuin TPS-pohjaisesta mutta se vaatii aika paljon töitä saada toimimaan kunnolla. Kannattaa lukea Ms extran manuaalista ohjeet ja kokeilla.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
[QUOTE=Osku;3536657]Tulipahan taas todistettua että kaikki missä lukee volvo on sieltä ja syvältä..
Volvon Tulpat(R6) pois ja NGK BCPR7ES 4€/kpl tilalle,naputtelin noi välit toho puolee millii,nyt ei rötää enää ja alkaa kolmosella lyömää takarenkaat joutavaa täyskaasulla mitä nyt käytiin pikasesti testilenkki heittämässä.
MITÄ tuli sanottuu, kun se laitos tuli jo että RIPAUSKinVOLVOA pilaa koko homman 😀😀 asentotunnistin Volvoasetus,volvon paskat volvotulpat... Eiköhän noi ruottinpojan homopelit jää ihan omaan uskoonsa vaan
Comment
-
Comment