Originally posted by jani
Originally posted by jani
2.0 kiertarit on samat kun 2.7L eli 130mm. Jos käytät 2.7L mäntiä niin niitä on pakko käyttää eikä siitä mitään haittaa ole. Tokihan pidempi kiertari aina parantaa sivuttaiskulmaa mutta se vaatisi sitten erilaiset/uudet männät. Kustannuskysymys. 325i männillä 2,7L koneeseen ei tule järkevää puristussuhdetta.
83mm on se mitta mihin M-Sport poraili noita lohkoja mutta kyseinen 2,5L moottori on Puukan käyttämillä männillä susi. Hän nimittäin käytti halvimpia mahdollisia eli VW kuplan mäntiä jotka on tarkoitettu alumiiniseen, ilmajäähdytteiseen sylinteriin. Sellainen laajenee lämmetessään ihan eri tavalla kuin valurautalohko jonka seurauksena olen nähnyt useammassakin moottorissa kiinnileikkaantumisia.
Tämän välttämiseksi hän sitten käytti jopa 0,10mm välyksiä (vakio 0,02) josta jokainen voi tietty päätellä mitä se saa aikaan koneen ollessa kylmä.
Konseptin ainoa vika on noissa männissä, muuten sellainen on ihan toimiva. Tänäpäivänä on kumminkin varsin helposti saatavilla edullisesti käytettyjä 325i lohkoja joten mielestäni ei ole kovinkaan järkevää lähteä tuohon 83mm poraukseen 80mm lohkosta, saati sitten suurempaan koska sellainen ei tunnetusti kestä pitkään.
Comment