Announcement

Collapse
No announcement yet.

Common Rail suuttimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hetfield
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 330
    • pirkkala

    #76
    Ostin käytetyn suuttimen ja kiikutin sen tammerdieseliin testiin, no sieltä sanoivat että vuotaa hieman läpi ja ruiskutusmäärä on snadisti alhainen (yhteys?). Ehtisivät huoltamaan suuttimen vasta ensi vuonna (saikkua pukkaa), mutta koska omani huutaa jo punaista, niin ajattelin heittää tuosta testatusta pelkän kärjen ultrapesuun, kun nyt semmonen tuossa sattuu olemaan ja paiskata moottoriin kiinni.
    Onko tuohon kärjen mutteriin joku momentti, vai laitetaanko niin että pysyy?
    Onko tuossa avaamisessa jotain muuta huomioitavaa?
    - E65 730d 2003

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #77
      Suuttimien kärkeä irrottaessa ja kiinnittäessä sitä pitää painaa "penkissä", muuten riskinä on kärkeä asemoivien tappien katkeaminen. Toki kärjen kiinnitysholkille on oikea kiristysmomentti/-asteluku riippuen suutinmallista. Liika paluuvuoto suuttimessa aiheutuu 99% tapauksista sisäisen tiivistyksen pettämisestä, eikä siten yleensä korjaudu kärjen vaihdolla. Kärki vaikuttaa enemmän suihkutuksen kuvioon/määrään ja näkyy korjausarvoissa.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • hetfield
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 330
        • pirkkala

        #78
        Kattelin Tubesta noita "penkkejä", niissä näyttää olevan joku Destaco viritys kärkeä painamassa joten ehkä uskallan vääntää ihan vaan lenkillä auki?

        Eiköhän sieltä dieselistä tuon tiivistesarjankin saa, oliko jollain ollut ongelmaa saada se teflontiiviste oikein päin? Pitää tutkia kun saa käteen.

        Bosch: 0986435084

        edit arvot: leak test 170MPa, 200s, paluumäärä 26,12 mm3/H, tavoite 40 +/-40
        VL 900µs, 160MPa, 90s, ruiskutusmäärä 67,8 mm3/H, tavoite 75,9 +/-6
        Last edited by hetfield; 20-12-2013, 08:45.
        - E65 730d 2003

        Comment

        • huppu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 423
          • Rovaniemi

          #79
          Mulle sanottu että turha korjauttaa, kun ei sillä välttämättä korjaannu ainakaan pitkäksi aikaa...itse laittanut uutta suutinta tilalle keväällä vaihdettu kaks ja nyt vaihtoon menee ne loput kaks.
          BMW E46 318d 10/04

          Comment

          • hetfield
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 330
            • pirkkala

            #80
            Originally posted by huppu View Post
            Mulle sanottu että turha korjauttaa, kun ei sillä välttämättä korjaannu ainakaan pitkäksi aikaa...itse laittanut uutta suutinta tilalle keväällä vaihdettu kaks ja nyt vaihtoon menee ne loput kaks.
            Luulis että dieselpajoilla olis intressejä korjailla noita enemmänkin kun ei kuitenkaan mikään kovin monimutkainen laite ole :think
            Pitää laittaa toi vanha suutin atomeiksi ja perehtyä hieman syvemmin aiheeseen, materiaalia ei vaan näytä kovin helposti toleransseista löytyvän.

            Mitäköhän tommonen suutintesteri kustantaa...

            Ps: laitoin muuten Redlineä tankkiin ihan läpällä kun en jaksanut vielä tänään suutinta vaihtaa, ja kas suutin palasi vihreälle alueelle (en kyllä suostu silti uskomaan että johtuu tosta litkusta)
            - E65 730d 2003

            Comment

            • HannuSii
              Newbiemmer
              • Dec 2013
              • 3
              • Kiiminki Finland

              #81
              Mersussa on samoja ongelmia piezo suuttimien kanssa. Ei lähde kylmänä käyntiin ilman pitkää sahaamista. Korjaakohan niitä kukaan Suomessa?

              Itse tilasin yhden suuttimen täältä. Erikoistunu Bemarin osiin, mutta jostakin ihmeen syystä niillä oli myös mersun suuttimia myytävänä yksi 6kpl:n satsi. Ja se yksi oli kyllä täysin toimiva. Ohivuoto kurissa ja kone alkoi käynnistymään hyvin. Vielä on yksi huono paikollaan ja lisäksi yksi "puolihuono" menossa varmaan sekin kohta. Kahta suutinta olisin siis vailla.



              Testipenkistä kuvaa


              Ja korjauksesta. Tässä tosin solenoidimalli.


              Boshilla on kyllä sikahuono palvelu. Mistään ei löydy ristiinvertaustaulukkoa autonvalmistajan tyypin ja Boschin tyypin välille. Eikä varsinkaan että mistä suutinkärkiä saa ostaa ja mikä sopii mihinkin suuttimeen.

              Tuolla Italian sivulla on jotain kataloogeja mutta ei tuosta nyt noiden piezojen kanssa ole paljoa iloa. Tämmösiä luetteloita niitä pitäis löytyä jokaiselta itseään kunnioittavalta diesel pajalta.


              Ukrainan pojilla on hyvän oloinen nettikauppa. Hintakaan ei kuulostanut pahalta 115€/kpl mikäli ymmärsin ukrainan valuutan ja Euron kurssin oikein. Varmaan tulee tullista ALV:t kynsille ja mahollinen pantti, mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla tätäkin paikkaa.


              Täältä Ukrainan kaverilta selvis sekin että näitä piezoja ei korjaa oikeasti kukaan, koska Bosch ei myy niihin osia. Bosch kuitenkin korjaa niitä itse. Laitoin yhden tilaukseen täältä. Hintaa pantteineen tuli 324€/kpl. Bosch on luvannut että 2014 vuonna se alkais toimittamaan osia.



              Toinen saattaa löytyä täältä. Hinnasta ei vielä ihan lopullista varmuutta. Mutta yli 200€ kuitenkin.



              Jos jollakin on kulkua Istanbulin suunnalla niin matkatavaranahan noita voisi tuoda....
              Sielläpäin vois harrastaa oikeaa kunnon vanhanaikaista Kalajokista tinkaamistakin...

              Englannista saa samoja, mutta rahtikulut oli vähän suuremmat sieltä kuin Espanjasta.
              Buy new & reconditioned fuel pumps, injectors and other parts for your diesel engine. Get genuine Bosch, Delphi, DENSO & Siemens injectors and pumps. Common Rail Diesel Parts


              Laittelen sitten kuvia kun tulevat. Jos ...
              Onkohan tuota ohivuoto ongelmaa korjannut kukaan kotikonstein. Solenoidi malleissa joku on saanut ohivuodon kuntoon sen ns. Tefloni tiivisteen ja jonkun metallirikan vaihtamisella.
              Sitähän ei tiedä vaikka piezossa olisi kuitenkin käytetty osittain samoja osia.
              Last edited by HannuSii; 01-01-2014, 11:03. Reason: Browseri kaatuu välillä

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                #82
                Hyviä linkkejä Hannu
                Boschin jälleenmyyjillä tuntuu olevan lähes poikkeuksetta sama vastaus: no consumer replaceable parts avail... Suhtautuminen suuttimien varaosamyyntiin ei siis aloituspostaukseni jälkeen ole valitettavasti muuttunut. Kyllä noita suuttimia silti korjataan ja huolletaan "amatöörivoimin" ammattitaitoisesti ja hyvä niin...

                EDIT: Minä en noita huolla, turha kysellä kenenkään.
                Last edited by schwarze; 27-12-2013, 00:24.
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • HannuSii
                  Newbiemmer
                  • Dec 2013
                  • 3
                  • Kiiminki Finland

                  #83
                  No niin . Niin se Eurooppa yhdentyy. Espanjasta, LLeida nimisestä kaupungista tuli Boschin korjaama piezo suutin tänne Kiimingin takametsään. Hinta pantteineen 324,28€ /kpl Jos palautan sinne vanhan niin saan 56 Euroa takasin, mutta siitä vähennetään rahti (about 25€) niin empä taida lähettää. Ei ihan nyrkkipaja kun on omat pakkauksetkin. Ei muuta kuin ruutta paikolleen eniten vuotavaan nelos pyttyyn. Mersun 3 litran V6

                  H2M:stä tilasin yhden käytetyn lisää, mutta ne on vain ultraäänipestyjä. Käytetyistä moottoreista pelastettuja. Kirjoitelkaahan tänne muutkin kommentteja miten Bemareissa piezot kestää. Ja jos löytyy halvempaa paikkaa niin kaikki tieto on hyväksi. En tiedä mitä tuo oma on kestänyt kun siinä autossa n 620.000 mittarissa. Epäilen kuitenkin että tuo yksi ainakin oli vaihdettu aikaisemmin koska siellä oli juuressa vielä näkyvissä tuoretta muuminpaskaa. (Sitä valkoista grafiittirasvaa...)

                  Kuva
                  https://dl.dropboxusercontent.com/u/3111796/Diesel_CDI/Rufre_Injector.JPG

                  Comment

                  • janne[l
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 861
                    • Ylöjärvi

                    #84
                    Mitkäs asiat vaikuttavat suuttimen korjausarvoihin ? Omassa autossa nousee nyt 2 sylinterin korjausarvot hiukan yli rajojen, ja heti alkaa tutina koneessa. Ajossa toimii täysin normaalisti, samoin kylmänä tyhjäkäynti toimii hyvin. Ainoastaan kuumalla koneella tyhjäkäynnillä nousee tuo korjausarvo.
                    Mietin vain että onko suutin rikki ja huollon tarpeessa, vai voiko tuo johtua muusta viasta ? Imuvuotohan ainakin usein jakautuu muillekkin pytyille,kuin tarkasti vaan yhelle. Lambdan arvoja en saa inpalla näkyviin mitä näyttää. Auto on 320d 06vm
                    e46 330i cabriolet
                    e91 320d
                    e36 328 törpö

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1327
                      • Tornio

                      #85
                      Originally posted by janne[l View Post
                      Mitkäs asiat vaikuttavat suuttimen korjausarvoihin ? Omassa autossa nousee nyt 2 sylinterin korjausarvot hiukan yli rajojen, ja heti alkaa tutina koneessa. Ajossa toimii täysin normaalisti, samoin kylmänä tyhjäkäynti toimii hyvin. Ainoastaan kuumalla koneella tyhjäkäynnillä nousee tuo korjausarvo.
                      Mietin vain että onko suutin rikki ja huollon tarpeessa, vai voiko tuo johtua muusta viasta ? Imuvuotohan ainakin usein jakautuu muillekkin pytyille,kuin tarkasti vaan yhelle. Lambdan arvoja en saa inpalla näkyviin mitä näyttää. Auto on 320d 06vm
                      Kuulostaa lämpimänä vuotavalta ohjausventtiilin tiivisteeltä ts. "tyyppivika" noissa solenoidi ohjatuissa Common rail suuttimissa. Oletko mitannut ohivuodot paluu liittimistä ?
                      2 min / 20ml MAX JOS ylittyy niin suutin huoltoon.
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • janne[l
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 861
                        • Ylöjärvi

                        #86
                        Originally posted by e46touring View Post
                        Kuulostaa lämpimänä vuotavalta ohjausventtiilin tiivisteeltä ts. "tyyppivika" noissa solenoidi ohjatuissa Common rail suuttimissa. Oletko mitannut ohivuodot paluu liittimistä ?
                        2 min / 20ml MAX JOS ylittyy niin suutin huoltoon.
                        En ole mitannu ohivuotoja. Miten se mittapullon letku kiinnitetään suuttimen päälle, paluulinjaan ? Tarviiko siihen oikean nipan, vai pärjääkö letkulla ja pienellä pullolla. Noitahan sarjoja myydään näköjään, missä tulisi kaikki tarvittava mutta en viitti 100e siihen laittaa. Joten mitenkä toi ois helpoin ite askarrella ?
                        e46 330i cabriolet
                        e91 320d
                        e36 328 törpö

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1327
                          • Tornio

                          #87
                          Originally posted by janne[l View Post
                          En ole mitannu ohivuotoja. Miten se mittapullon letku kiinnitetään suuttimen päälle, paluulinjaan ? Tarviiko siihen oikean nipan, vai pärjääkö letkulla ja pienellä pullolla. Noitahan sarjoja myydään näköjään, missä tulisi kaikki tarvittava mutta en viitti 100e siihen laittaa. Joten mitenkä toi ois helpoin ite askarrella ?
                          apteekista 20ml ruiskuja ja pesulaiteletkuna myytävää MUSTAA PU-letkua 3.5mm SISÄMITTA jossa ulkohalkaisija n.5,5mm tuo letku menee kuumailmapuhaltimella lämmittämällä SUORAAN paluulinjan nippaan VOIMALLA työntämällä.
                          ohessa kuva omasta mittauksestani kertonee kaiken ?
                          Last edited by e46touring; 27-12-2021, 23:07.
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • janne[l
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 861
                            • Ylöjärvi

                            #88
                            Tulipas hyvät ohjeet ! Tuota letkua taitaakin löytyä jo valmiiksi.Eli ruitat vaan hakeen apteekista.
                            Eikös tää testi tehty ihan käynnistämättä autoo,sytytysvirta päällä sen 2min ?
                            e46 330i cabriolet
                            e91 320d
                            e36 328 törpö

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1327
                              • Tornio

                              #89
                              Originally posted by janne[l View Post
                              Tulipas hyvät ohjeet ! Tuota letkua taitaakin löytyä jo valmiiksi.Eli ruitat vaan hakeen apteekista.
                              Eikös tää testi tehty ihan käynnistämättä autoo,sytytysvirta päällä sen 2min ?
                              EI vaan tyhjäkäynnillä 2 min ja seuraten samalla 20ml täyttymistä. JOS 20ml tulee täyteen ennen 2 min täyttymistä = > suutin huoltoon.
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • janne[l
                                BTCF Member
                                • Apr 2011
                                • 861
                                • Ylöjärvi

                                #90
                                Originally posted by e46touring View Post
                                EI vaan tyhjäkäynnillä 2 min ja seuraten samalla 20ml täyttymistä. JOS 20ml tulee täyteen ennen 2 min täyttymistä = > suutin huoltoon.
                                kiitos. infoilen tänne tulokset, voi auttaa muitakin saman ongelman kanssa.
                                e46 330i cabriolet
                                e91 320d
                                e36 328 törpö

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎