Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #31
    Originally posted by Cell View Post
    Miksi mittaus on aloitettu noin isoilta kierroksilta?
    Sitä pitäisi kysyä penkittäjältä (Mazajns). Minä en hoitanut kun moottorinohjauksen.

    Originally posted by Cell View Post
    Mun mielestä paketti on melkoisen heikko, tuo suuri huipputeho tulee 7000-7500rpm kohdalla olevasta 20hp piikistä lapussa joka liittynee kiekkarajoittimeen tai johonkin muuhun hetkelliseen epämääräiseen. 7000rpm kohdalla on tehoa saman verran, kuin vakiosta pykälää kovemmilla nokilla saa vanoksellisesta 1000rpm alempaa ja alhaalla ei näyttäis olevan oikein mitään, aika mielenkiintoinen ajettava varmaan
    Niin... Sen vuoksi niitä nokkia pitäisi säätää että saadaan vääntö tasaisemmaksi. Nyt vaan ei ole ollut aikaa. Konehan on rakennettu alunperin rallisprinttiin ja nykyisessä autossa on tiheähkö perä joten helppo sillä on ollut ajaa.

    Edelleen sanon että aika moni tehokkaita M50-vapareita puheiden mukaan tekee. Missä ne kaikki on?
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #32
      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Missä ne kaikki on?
      En tiedä, mutta kyseisten kriteerien täyttöön ei riitä vielä se että 6000-7000rpm alueella mennään 20hp ohi säädetyn vakion ja muuten jäädään koko matkalla selvästi alle. Esim. 4500-5500rpm ollaan samat 20hp alle vakiomoottorin.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #33
        Originally posted by Cell View Post
        En tiedä, mutta kyseisten kriteerien täyttöön ei riitä vielä se että 6000-7000rpm alueella mennään 20hp ohi säädetyn vakion ja muuten jäädään koko matkalla selvästi alle. Esim. 4500-5500rpm ollaan samat 20hp alle vakiomoottorin.
        Tunnetko Cell käsitteen olkinukke?

        Et ole esittänyt referenssiä tehokkaasta M50B25 vaparista. Siihen asti voidaan jättää keskustelu tähän.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #34
          Justiisa...

          Mutta paljonko on varaa vakio m52:ssa myöhäistää pakonokkaa ilman pelkoa että venttiili käy männän lähellä?
          Entäpä jos nokassa on nostoa reilu milli lisää ja auki pitempään :think
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1010
            • e-suomi

            #35
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Kovin vähän on vaan foorumillakaan näkyny vastaavia :think

            Eihän se rakettitiedettä ole mutta kyllä se hieman perehtymistä vaatii että onnistuu...
            No nyt on asiasta tosissaan kiinnostuneilla hyvä hetki herätä ja perehtyä, kun on joku todistanut miten helppoa se on. Vähäpäästöisyys toki on ikävä hidaste uudempien korien kohdalla, mutta vanhempaan rassiin oivaa tekniikkaa.

            Comment

            • jukkat
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 309
              • Veteli

              #36
              itsellä on ei-vähäpäästöisessä korissa juurikin samainen pata, kiinnostaisi, että mitkä nokat tuossa on ja mitä muuta on tehty? Mootoriohjaus mikä?

              Vois olla harkinnanarvoinen projekti... joskus.. ehkä

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #37
                [ATTACH]103362[/ATTACH]

                Pistinpä samaan kuvaan. Siinä on 1000rpm alueella melkoisesti kirimistä että saa kiinni tuon mitä on hävitty. Tuo toinen käyrä on täysin vakiosta säädetystä. Tällä skaalalla tuo 15hp piikki ei edes näy, mutta ei se todellinen olekaan. Keskiteho 3500-7000rpm on vakiolla 175hp ja tuolla 167hp.

                Pientä itsekritiikkiä voi harrastaa ja pystyä toteamaan ettei se nyt mennyt ihan kuin elokuvissa, mutta parannetaan. Ikävintä on jos joku hehkutuksen perusteella kopioi tuon setin jääden kaipaamaan vakiota, nimittäin tuo ylhäällä oleva pomppu ei tunnu miltään ja tekniikka on radallakin vakiota hitaampi...

                Tuosta koneesta saa kyllä voimaa ilman että se kuolee tuolla tapaa. Yksi hyvä lähtökohta olisi miettiä onko 50mm läppikset hyvät vapari 2,5l koneeseen.

                Voin laittaa kyllä samantehoisesta koneesta käyrät kun saan lapun tampereelta, se on vähäpäästöisessä autossa ja viime päästömittauksesta ilman vilunkia hc 20 ja co 0. Mun tekemiset ei vaan muuta tuota pakettia suuntaan tai toiseen ja en kyllä tiedä mikä on olkinukke vaikka arvaankin
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • turbobliz
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1010
                  • e-suomi

                  #38
                  Oisko 40-42mm lähempänä järkevää läppäkokoa ? Mikä näissä on imuventtiilien lautasten pinta-ala ja kanavan pinta-ala portin suulta ?

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    #39
                    Originally posted by Cell View Post
                    Voin laittaa kyllä samantehoisesta koneesta käyrät kun saan lapun tampereelta,
                    Tätä minä nyt haen. Eli on helppo haukkua huonoksi konetta jos ei ole vertailukohtaa.

                    Pitänee huvin ja urheilun vuoksi ottaa moottorin omistajan kanssa penkityspäivä ja katsoa mitä tapahtuu kun ruvetaan muuttamaan nokkien välistä kulmaa. Noille nokille kun ei ole olemassa mitää nokkakorttia.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Pitänee huvin ja urheilun vuoksi ottaa moottorin omistajan kanssa penkityspäivä ja katsoa mitä tapahtuu kun ruvetaan muuttamaan nokkien välistä kulmaa. Noille nokille kun ei ole olemassa mitää nokkakorttia.
                      Ite ajoitan aina virinokilla venttiilit niin lähelle mäntää kuin uskallan, tämähän on lähtökohta aina korkeavireisissä koneissa, jos imunokan myöhästäminen auttaa asiaan niin parempi vaihtoehto on valita enemmän aukio-olo aikaa tarjoava keppi kuin myöhästää.

                      Kerran vääntökäyrä on selvästi liian alhaalla ja tehoalue ylhäällä niin voisi veikata että imunokka on todella myöhäisellä, heti ainakin 10 astetta aikaisemmalle tai niin paljon kuin pystyy saamaan, jos nakuttaa niin E85 oktaaniboosteria saa nykyään halvalla.

                      Ja 50mm läppikset on tarpeettoman isot, BMW:n S50:ssä on tosi miedot nokat muiden kuin tehotavoitteiden takia ja läppärungoiksi on valittu hirmuisen suuret jotta ilmaa koneeseen menisikin, pyöräpuolella nykyään noin 50hv per sylinteri viritysasteissa on käytössä noin 44mm läppärungot yhdessä noin millin nostolla 250 asteisen nokkakepin kanssa ja 50mm läppiksillä otetaan noin 70hv per sylinteri. 250 hv tavoitteella varmaan M52 imusarja toimisi vielä oikein hyvin, parhaan tuloksen saamiseksi toki imukanavat pitäisi täyttää myös vastaamaan imusarjan kanavakokoa.
                      Last edited by naukkis; 08-07-2012, 10:58.

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        #41
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Mulla on myös nuo fulda peltisarjat odottamassa asennusta, tosin tu koneeseen. Orggis katit poistuu, erään foorumilaisen autossa toi muutaman hepan lisää.
                        Jaahas, viikonloppuna vertailin silmämääräisesti tuota vakiota fulda steeliin ja eihän se näköjään meikeläisen autoon käykkään..

                        Mulla on tämmönen pakosarja ja tämmönen etuvaimennin+putkisto kombinaatio kun taas fulda steelin mitat ja laipat on tästä pakosarjasta kopioitu ja loppu putkisto tästä.

                        Ellei sitten tosiaan pistä kappaleiksi tuota M5 putkistoo ja käytä sitä sovitukseen jos orkkiksen haluais vielä varalla säilyttää..

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #42
                          Originally posted by Magirus View Post
                          Jaahas, viikonloppuna vertailin silmämääräisesti tuota vakiota fulda steeliin ja eihän se näköjään meikeläisen autoon käykkään..

                          Sulla siis TU koneen sarja, eli 4 lambdan reikää?

                          Comment

                          • Calypsocoupe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 2932
                            • EFNU

                            #43
                            Originally posted by Supa View Post
                            Oiskohan tuo S50 pakosarja parempi kuin tämmönen kiinakopio supersprintin sarjasta.
                            S50 sarjassa on pitemmät ja kapeemmat primäärit, enemmän virtausnopeutta? :think
                            Kellään kokemusta ottaako S50B30 sarja M52 lohkoon kiinni? Vai onko allekirjoittanut vaan hifistellyt liikaa lämpöeristenauhaa.. M50:sessa rokkas hienosti.
                            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                            Comment

                            • Magirus
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 875
                              • Keski-Suomi und Sawo

                              #44
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Sulla siis TU koneen sarja, eli 4 lambdan reikää?
                              Taitaa olla yksi ja ainut mitä on valmistettu M52 pataan?.. Tämmönen mallimerkintä: FS-067

                              Yhteensopivuudessa mainitaan M52B28 /// E39 528i [95-01]. Ei ainakaan bolt-on istuvuutta ole tuossa satsissa jos markkinoidaan noin laajalla skaalalla kun välissä kerkee moottorin tyyppikin vaihtua sekä samaa sarjaa tarjotaan moneen eri malliin (e38,e39,z3,e46). Sama kait tuo on kuitenki paskarrella paikalleen kytkinrempan yhteydessä. Täytyy vaan koittaa tehdä muutokset siten että mahdollista vaihtaa takaisin alkuperäinen jos ei miellytäkkään.

                              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                              O: E24 osasia

                              Comment

                              • Magirus
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 875
                                • Keski-Suomi und Sawo

                                #45
                                Nostellaanpas vanhaa aihetta. Pakosarjat on siis soviteltu viime kesänä kytkinrempan yhteydessä paikalleen. Kannen kanavat ja pakosarjan laipan kanavathan ei kohdanneet optimaalisesti vaan näissä pakosarjoissahan oli reilusti isommat kanavat. Nyt kesällä olisi tarkotus nostaa kansi pois niin siinä taas alkoi pientä budjettiviritystä haaveilla.

                                Eli siis olisi tiedossa yksi M52B25 kansi jonka pitäisi(?) mennä myös B28 koneeseen realoemin mukaan. Ajatuksena oli että jos tähän kanteen kasaisi uudet nostajat ja mahd. eri nokilla (oliko nyt niin että jotain M50 koneen nokkaa käytettäessä saatiin jotain hyötyä M52 koneesta vai juuri toisin päin?). Samalla tätä ylimääräsenä lojuvaa kantta voisi myös portata noihin pakosarjoihin sopivaksi. Jos tässä projektin yhteydessä kasaisi sitten lopuksi tuon kokoonpanon M50 imusarjalla, M52 kannessa kuitenkin taitaa olla saman kokoiset kanavat vai joutuuko myös imupuolen porttaamaan M50 imusarjalle optimaalisten tulosten saamiseksi?

                                Haaveillaan haaveillaan..

                                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                                O: E24 osasia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎