Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    Tossa ois verrattuna paria 323:



    Bank1 on omalla 5.vaihteella vedetty, Bank4 omalla mutta nelosella ja kaks keskimmäistä kaverin autolla missä M50 imusarja, penkitysvaihteesta ei ole varmuutta.
    Silti vakio lyö päihin väännössä molemmilla. Toki omaan on vaihdettu bastuck catback, muutoin vakio.
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • deemu79
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 453
      • Helsinki

      Originally posted by Matuh View Post
      Eikös sitä just edellisellä sivulla käsitelty eroja? Eiköhän tuo asetu sinne välimaastoon eli saadaan ylös vetoja kauheasti hävittämättä vääntöä alhaalta. Ja esim. Alpina b3 3.2 imusarjan muotoilu sama kuin m52. Tässä taas leveemmät runnerit, hieman pidemmät myös ja isompi plenum. Kyllä noi pajat luultavasti tietää mitä tehneet aikanaan :think
      Tietysti speksien puoleen sijoittuu _noin_ niiden puoliväliin, ajattelin jos naukkiksella ois ollu faktaa, kun tuntuu kokemusta aiheesta olevan :think

      Originally posted by _nixu_ View Post
      Ja just on monta sivua väännetty tuosta imusarjasta. Sanosin että väännöt vaikuttaa epäilyttävän koville?
      Joo, Silli saanu kyllä kivat lukemat
      Taidan jättää tuon Schrikin imusarjan paikalleen...
      sigpic
      328i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by deemu79 View Post
        Oliko naukkiksella mitään faktaa/kuultua tietoa Schrikin M52 -moottoriin valmistamasta imusarjasta?
        Eikös se ole se tonnin maksava alumiinisarja - vaatii 10 tuntia töitä kanavien kiillotukseen ennenkuin aletaan olla edes lähellä vakion muovisarjan virtausominaisuuksia.....noiden muovisarjojen yksi plussa on että pinnat on viimeistelyltään aika täydellisiä joten ne virtaa samalla kanavakoolla +5% verrattuna alumiinisarjaan.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by _nixu_ View Post
          Tossa ois verrattuna paria 323:



          Bank1 on omalla 5.vaihteella vedetty, Bank4 omalla mutta nelosella ja kaks keskimmäistä kaverin autolla missä M50 imusarja, penkitysvaihteesta ei ole varmuutta.
          Silti vakio lyö päihin väännössä molemmilla. Toki omaan on vaihdettu bastuck catback, muutoin vakio.
          Siis kun puhutaan virityksestä jolla saa moottoriin +15% vääntöä lähes koko kierrosalueelle puhutaan yleensä ahtimista....

          Comment

          • Maili
            BTCF Member
            • Aug 2011
            • 446
            • E-pohjanmaa

            En nyt ota kantaa muiden mielipiteisiin, mutta mulla on kiinni m50 imusarja ja mielestäni auto mukavampi ajaa. En kyllä takasin vakio imusarjaa huolisi. Auto kiertää nopeammin ja muutoinkin helpompi ajaa. Mulla näyttäis tulevan aivan samoilla kilkkeillä ,kuin tuo sillin auto. Jännä nähdä pääsenkö samoihin.Miettiny pakosarjan vaihtoa vielä lisäksi, mutta taitaa vain lisätä ääniä. Myös kaasuläpän suurennus 68mm ollu suunnitelmissa, mutta eipä siitäkään oikein faktoja ole. Tuntuu olevan tapaus kohtaisia nuo vaikutukset.
            E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
            Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Maili View Post
              En nyt ota kantaa muiden mielipiteisiin, mutta mulla on kiinni m50 imusarja ja mielestäni auto mukavampi ajaa. En kyllä takasin vakio imusarjaa huolisi. Auto kiertää nopeammin ja muutoinkin helpompi ajaa..
              Ohan se helpompi ajaa kun jää turhat vääntöpiikit pois

              M52 tuntuu aina siltä että meno hyytyy kierroksilla väännön laskiessa mutta M50-imusarja korjaa tilannetta vain siinä mielessä että vääntö on kokoajan alhaalla - no kuka mistäkin tykkää. Mitä noissa tähän laitetuista dynokäppyröistä voi sanoa niin M50-imusarjalla viritetyllä ei ole mitään jakoa vakion kiihtyvyyteen missään tilanteessa.....

              Comment

              • Maili
                BTCF Member
                • Aug 2011
                • 446
                • E-pohjanmaa

                No vaikea sanoa ,kun ei ole noita käppyröitä, mutta kai se nyt tuntuu vain pirteämmältä. Kellotin kyllä tuon mun auton ennen vaihtoa, tuloksia en enää muista. Nollasta sataan kuitenkin parempi m50 imusarjalla.Mutta kuten sanoin, tämä vain minun mielipide, jokainen muodostakoon omansa. Dieseleissä kuuluu olla noin pieni kierros alue kuin orginaali imusarjalla
                E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9041
                  • Iisalmi

                  Tuossapa se näkyy mitä sillä M52 vs. M50 imusarjalla voitetaan / hävitään. Sama penkki, molemmissa autoissa suht terve moottori, samana päivänä melkein peräkkäin vedetty. Eli 3000-5500rpm kierroksilla M52 imusarjalla selkeä etu väännöissä. M52 imusarjalla kuoppa +5500rpm tehoissa ja väännöissä, M50 imusarjalla vetää siellä paremmin. Se ero että E30 vedettiin 4. vaihde, kun E36 vedettiin 5. vaihde. Suht lämmin päivä oli kun noita penkitettiin.

                  Mielenkiintoista mennä ens kesänä penkkiin. E30:issä iso kaasuläppä S50 pakosarja, tarpeeksi virtaava putki, vanos rempattu. Luultavasti viileällä kelillä on se 225hp mihin mahdollisuuksia. Tuo E36 polettiin syksyllä viileässä ilmassa M50 imusarjalla 223hp samassa penkissä.

                  E30 M52b28, M50 imusarja, ei flektiä, ei kattia, vakio ilmanputsari


                  E36 cäbi M52b28 M52 imusarja, täysin vakio:
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • deemu79
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 453
                    • Helsinki

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Eikös se ole se tonnin maksava alumiinisarja - vaatii 10 tuntia töitä kanavien kiillotukseen ennenkuin aletaan olla edes lähellä vakion muovisarjan virtausominaisuuksia.....noiden muovisarjojen yksi plussa on että pinnat on viimeistelyltään aika täydellisiä joten ne virtaa samalla kanavakoolla +5% verrattuna alumiinisarjaan.
                    Joo, tuollanen oli tuossa omassa rottelossa kiinni kun ostin ja Sporttiauton dynolappu missä 230hp. Vakiopakosarjat + putkisto. Nokat tod. näk. vakiot. Toisessa pakosarjassa pieni halkeama ni ajattelin samalla kokeilla noita peltisarjoja... Pitääkin samalla tiirailla sinne imusarjan sisään näkyykö valukokkareet. Kiitti tiedoista
                    sigpic
                    328i Coupe M-Sport -95

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Harri G View Post
                      Tuossapa se näkyy mitä sillä M52 vs. M50 imusarjalla voitetaan / hävitään. Sama penkki, molemmissa autoissa suht terve moottori, samana päivänä melkein peräkkäin vedetty. Eli 3000-5500rpm kierroksilla M52 imusarjalla selkeä etu väännöissä. M52 imusarjalla kuoppa +5500rpm tehoissa ja väännöissä, M50 imusarjalla vetää siellä paremmin. Se ero että E30 vedettiin 4. vaihde, kun E36 vedettiin 5. vaihde. Suht lämmin päivä oli kun noita penkitettiin.

                      Mielenkiintoista mennä ens kesänä penkkiin. E30:issä iso kaasuläppä S50 pakosarja, tarpeeksi virtaava putki, vanos rempattu. Luultavasti viileällä kelillä on se 225hp mihin mahdollisuuksia. Tuo E36 polettiin syksyllä viileässä ilmassa M50 imusarjalla 223hp samassa penkissä.

                      E30 M52b28, M50 imusarja, ei flektiä, ei kattia, vakio ilmanputsari


                      E36 cäbi M52b28 M52 imusarja, täysin vakio:
                      http://paabo.kuvat.fi/kuvat/Penkitys....JPG/_full.jpg
                      No jonkun mielestähän tuo M50-imusarjamodi on onnistunut kun on 4 heppaa enemmän tehoa.... ei ole, M52-imusarjaisen vääntökäyrä on niin paljon parempi että ei tosikaan. M52-imusarjalla vääntökäyrän ulottuminen rajoittajalle asti on vain ~10 imunokka-asteen kysymys, tuon verran suurinpiirtein virtausikkuna on M50-imusarjalla 6 tuhannen kierroksen korvissa pidempi kiitos lyhempien runnereiden.

                      Comment

                      • Maili
                        BTCF Member
                        • Aug 2011
                        • 446
                        • E-pohjanmaa

                        Eikös noihin hydraulinostajiin riitä kun ovat öljyssä upoksissa ennen asennusta? Näyttäis olevan valmiiksi jo öljy sisällä.Ei ole ihan uusia ikään tullut laitettua , niin aattelin onko näissä jotain rituaalia ennen asennusta? Täytyis vielä heittokello investoida ,niin vois alkaa keppien vaihtoon.
                        E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                        Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                        Comment

                        • kama
                          BTCF Member
                          • Dec 2002
                          • 1264
                          • Savonmua

                          M52 viritysta aikoinaan itsekin tuumin, mut päätin sittekin vaihtaa koko koneen. Ennenkun laittaa isoja rahoja viritysosiin niin kannattaa tsekata mitä m54-moottorit maksaa. Tokihan siinä on ruuvaamista, mutta samaa harrastamistahan se vaan on, eikös . Bonuksena saa tuplavanokset, disan yms, jotka tuo kivasti vääntöä.
                          M52 koneissa tuntuu olevan paljon yksilöeroja eli esim imusarjamodi ja mut viritykset pitää oikeasti dynottaa samassa koneyksilössä että voi oikeasti vertailla.
                          Tässä siis vakio m52b25 ja vakio m54b30 ilman katteja. Sama auto, renkaat, penkki jne.
                          E24 - M88/3 N/A
                          E85 - M54 Supercharged
                          G26 - M50 Supercharged
                          IG:kamamikko

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Talouden compactit vertailussa, toisessa M50 imusarja ja muuten vakio.
                            Ja toisessa bastuck catback, muuten vakio.

                            Kuvissa vertailuna samoilla vaihteilla vedettynä..



                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11120
                              • Oulu

                              Tuo m54b30 swappihan se ois sinänsä kaikkein fiksuin tapa saada lisää kulkua autoon. Mutta ite miettiny tämmöstä modia tuohon omaan:



                              Eli tuplavanos b28:n imusarja sinkkuvanos b28 koneeseen. Ei mikään mahdottomuus, kun menee kanteen suoraan vaikka toki kevyttä kanavien sovitusta vaatii ja jonkun soveltavan ratkaisun tiivisteeseen. Ehkä 5mm sovituslevy olis fiksuin ratkasu. Kaasuläppä menee kans suoraan, mutta tyhjäkäyntiventtiilin kanssa joutuu kikkaileen, kun tuon imusarjan erilisiä tyhjäkäynnin kanavia ei voi käyttää. Sitten vielä disalle joku kytkentä, joka aukoo sitä kierrosluvun mukaan ja x määrä muuta tunkkaamista.

                              Mutta ennenkö rupean edes hommaan, niin ois hyvä kuulla mielipiteitä, että onko tuossa mitään järkeä :think rahallinen satsaus ois mulle käytännössä 0 mutta työtähän tuo vaatii.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Entä M52----M52TU=M54?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎