Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jome83
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 103

    jatketaan listaa.BMW e34 535i 91vm nyki tasakaasulla ajettaessa 1900 kieroksen paikkeilla.vika korjautu ilmamäärämittarin vaihdolla!

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1571

      vedot karkaa

      525ix -94

      Voi kesken ajon kadota vedot, täysin satunnaisesti, kelillä / koneen lämmöillä ei väliä. Hyvinkin vmäinen kun ohittamaan lähtiessä tekeepi tuon.

      Comment

      • aar
        Newbiemmer
        • May 2007
        • 4

        525 tds E 34 Aivastelee saa ilmeisesti ilmaa jostain dsl sekaan tai tankissa voisi olla vettä? vikakoodit haettu ei ollu lootassa eikä koneessa vikaa. oliskos kellään havaintoa mistä kannattaisi katsella mahdollisia vikakohtia tai kokemusta missä se vikakohta mahtaa olla piilossa:think

        Comment

        • Nomen Nescio
          Newbiemmer
          • Sep 2008
          • 1

          Tutki lisäilmaluisti

          Originally posted by Viceroy View Post
          Asiahan ei tähän kuulu mut kummiski pakko laittaa

          Yli 2000 1/min

          Mitattu Sallittu
          Co-pitoisuus 11,90 0,30%
          HC-pitoisuus 4900 100ppm
          Lambda-arvo 0,57 0,97-1,03
          CO2-pitoisuus 7,54
          O2-pitoisuus 0,23 5,00%

          Kyseessä on 325i coupe -92 jossa kierrokset heittelevät tyhjäkäynnillä 700-1400 rpm. Tasakaasulla myös ajoittaista nykimistä, kierrosten lisääminen auttaa. Kone kylmänä ja kuivalla ilmalla toimii paremmin. Lämpimänä kierrosten heitto lisääntyy. Epäilen et katalysaattori paskana, lambda vaihtoon, ilmamäärä mittari uusiks tai ilmavuoto tai sitten paskimmillaan nämä kaikki yhdessä

          :think Ennen ku alat esmes hommata uutta lambdaa, kannattaa tutkia lisäilmaluisti. Mulla täsmälleen samat oireet E36 '94 compactissa (M43) ja luistissa vika, muuten ei nikottele. Luisti putsattiin kertaalleen tässä hiljattain, vika ei poistunut mutta oireet muuttuivat erilaisiksi sikäli, että nyt selvästi huomaa, että kun aiemmin likainen luisti ei liikkunut juuri ollenkaan nimenomaan kosteammalla ja kuumemmalla kelillä, niin nyt luisti ei "palauta" kun päästää kaasun, vaan kone saattaa jopa sammua. Todennäköisesti en jatka pelleilyä osan kanssa vaan hommaan uuden. Osan hinta on n. 200 euroa. Se on sellainen mötikkä neloskoneessa imusarjan alla, siitä lähtee pari kumiletkua suuntiinsa. Sitä en osaa sanoa, missä se kuutoskoneessa on.

          Asian ratkettua:

          Ylempänä siteeraamani Viceroy kirjoitti myöhemmin, että hänellä oireet korjaantuivat lambdan vaihdolla. Mulla samat oireet sitten todellakin korjaantuivat viallisen lisäilmaluistin vaihdolla, eli tässä se taas nähdään, miten mielenkiintoista voi olla vianhaku.

          Sinällään niille, jotka epäilevät lisäilmaluistinsa toimivuutta, voi sanoa, että osan esille saaminen M43-moottorissa on yksinkertainen hommeli eli rohkeasti toimeen itse, ilmamassamittaria ja ilmansuodatinkoteloa ei tarvitse poistaa välttämättä ja vimpstaaki itsessään on erittäin helppo irrottaa. Toimivuuden voi tarkistaa esim. hiustenkuivaajalla tai toholla lämmittämällä, mutta vaikka verme vaikuttaisi toimivankin, voi olla että se toimii niin jäykästi ja onnettomasti että ajamisesta on erittäin vaikea sitä kuuluisaa iloa löytää. Osa maksoi KL:ssä 194 euroa ja vaihtaminen onnistui itse. En todellakaan ole mikään autoalan kurko, joten koska minä onnistuin, onnistuvat kaiketi monet muutkin.
          Last edited by Nomen Nescio; 02-09-2008, 06:57.

          Comment

          • ripez12r
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 55

            E36 325 nykiminen ja tyhjäkäynnin huopaamista

            BMW e36, 325 1992
            1) Tyhjäkäynti heiluu
            2) Tasakaasulla ajettaessa tukehtuu, mutta kun polkaisee kaasun pohjaan moottori alkaa kiertää
            3) Hiukan vetokateissa ja rökeltää vedätettäessä

            1-3) Lambda anturi vaihdettu kaikki viat katosivat, johto poikki ja anturin sisuskalut murskana.

            Ilmanmassamittari ei reagoinut johdon irrottamiseen, luultavasti sen vuoksi koska lambdan takia moottori toimi jo perusasetuksilla.

            Anturin vaihdon jälkeen kun irroittaa ilmamassa mittarin johdon moottori nyykähtää kerrän ja alkaa sen jälkeen toimimaan tasaisesti.

            Eli kun täällä on puhuttu paljon siitä että ilmamassamittarin johdon irroittamisella saadaan selville massamittarin kunto ei välttämättä pidä paikkaansa.

            Comment

            • Norden
              Newbiemmer
              • Sep 2006
              • 22

              e34 525i M50 -94 Nykii lämpimänä.

              Ongelma: Auto starttasi ja pelasi normaalisti kunnes lämmöt nousi melko tarkalleen suunnilleen normaaliin, eli mittarin noin puoleenväliin. Sitten yht´äkkiä alkoi nykiminen. Jos tyhjäkäynnillä niin tyhjäkäynti aaltoili 500-2500/3000 välillä, eli kävi hetken hyvin ja taas käytti kierroksia sekunnin ylhäällä ja taas alas, mutta ei kuitenkaan ihan sammunut. Sama homma ajossa, nykimistä ja kierrosten heittelyä vähä laajemmalla alueella lyhyissä pätkissä. Ei mitään väliä mikä vaihde, nopeus, jarrutti, kiihdytti tai ei. Lisänä vielä et aina välillä väläytti jarrujen varoitusvaloa kierrosten laskun lopussa. Todella paska ajettava( mut ainoastaan lämpimänä) jos nyt pysty ajaan yleensäkään. Hetki parkissa, et kone jäähty niin taas kesti ajaa 5-20 kilsaa. Kylmänä pelas ku unelma.

              Korjailua: Tulpat, uusi Boschin Lambda, imuilmavuodot, maaliittimet.. Ei mitää apua.
              Auto autosähköliikkeeseen... Pari tuntia kaikkien mittarien/lukijoiden kera. Kampiakselin asentotunnistin vaihtoon, pätkii...: Vaihettu, ei mitään hyötyä. Puolat kuitenkin toimii ok, Ilmamassamittari arvojen sisäpuolella, eli toimii. Päärele pelaa, bensapumpunrele pelaa; vaikkakin naksuu?!?
              Vikakoodia esim. lambdasta/sen lämmityksestä. Alkaa usko loppuun.. p..kele!!

              Vika: Auto taas eri korjaamolle ja vikakoodeja taas pari koodi 83 ja vissii 204.
              Mut ei Mitään tuosta lämpötila anturista. Moottorin lämpötila anturin liittimen putsaus ja Forte tankkiin. Autolla ajettu nyt 700km eikä ole nykiny kuumana enää kertaakaan.
              Elikkä lämpötila anturi: vaikka antoikin merkkiä että toimii niin ilmeisesti vastus arvot kuitenkin heitteli ja korjaantu tuolla putsaamisella ainaki väliaikaisesti. (meinaan vaihtaa kun sopiva tilaisuus... Nii ja saattohan se fortekin auttaa..

              Comment

              • Maketsu
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 18
                • Tornio

                E39 523i -97

                Originally posted by Polarman View Post
                Minul E39 523 nyki aina liikkeelle lähdössä!Tasa kaasulla toimi hyvin. Vaihdatin uudet tulpat(bosch) ja nyt toimii hyvin

                Itselläni auto pelasi kylmänä loistavasti, kone kun lämpeni niin välissä oli suuria ongelmia teho katosi/nyki kiihdyttäessä. tyhjäkäynillä sammui joskus. välissä sitten pelasi koko ajan oikein. Käytin vikakoodi luvussa ja todettiin kampia-akselin asento tunnistin rikkinäiseski. Uuden tunnistimen jälkeen viat jäi taakse ja moni muukin
                Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan

                Comment

                • pietro-76
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2008
                  • 73
                  • KAJAANI

                  Eli Nykimis Vikaa Myös!!!!e34:ssa

                  ELI ITTEL ON E34 -90 520i BIMMERI MUT TÄÄKIN NYKII NIIN MAAN PER....
                  ETTÄ EI JÄRKEE....LÄMPIMÄNÄ RUPEE TEKEE SITÄ VIELÄ ETTÄ EI MEINAA PYSYY KÄYNNISSÄ!!!KATTOIN TOS YLEIS MITTARILLA MITÄ JÄNNITETTÄ ANTAA ILMAMASSA MITTARILLE....ELI TASAN 5V PITÄÄX SIINÄ OLLA PIENEMPI TON VOLTTI MÄÄRÄN VAI NIINKU MUISSA JOHDOISSA ELI 12.VOLTTIA??????JA TOSIAAN SOUTAA JA HUOPAA KIERROKSET JA LÖBÖ ON RUENNNU MAISTUU KANS TOLLE IHAN KIITETTÄVÄSTI!!!2 KATALLYSAATTORIA ON MUT KUN YRITIN KATELLA PUTKISTOO NII EN KYL LAMBA ANTURII LÖYTÄNY!!!!JA KYLMÄNÄ PUKKAA ALUX KUNNON BENSAN KATKUSET SAVU PILVEN.......ALKAA JO KÄPY PALAA!!!NIIN JA MITÄ MITTAA SE TOINEN ANTURI TOSSA VESIPUMPULLA KUN SIINÄHÄN ON KAKS ANTURIA,TOINEN AINAKIN LÄMPÖÖ MITTAA....MUT MITÄS TOINEN?????JOS NOIHIN JOKU FIKSUMPI KERTOS SYYT

                  Comment

                  • vesu
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 122
                    • Lahti

                    Originally posted by pietro-76 View Post
                    ...NIIN JA MITÄ MITTAA SE TOINEN ANTURI TOSSA VESIPUMPULLA KUN SIINÄHÄN ON KAKS ANTURIA,TOINEN AINAKIN LÄMPÖÖ MITTAA....MUT MITÄS TOINEN?????...
                    Toinen on ruiskun lämpötila-anturi ja toinen on mittariston lämpömittarin anturi.

                    PS: Caps Lockin käyttöä vois harkita...
                    Last edited by vesu; 09-10-2008, 08:35. Reason: quote oikein
                    E91 320d M-Sport

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      Originally posted by pietro-76 View Post
                      ELI ITTEL ON E34 -90 520i BIMMERI MUT TÄÄKIN NYKII NIIN MAAN PER....
                      ETTÄ EI JÄRKEE....LÄMPIMÄNÄ RUPEE TEKEE SITÄ VIELÄ ETTÄ EI MEINAA PYSYY KÄYNNISSÄ!!!KATTOIN TOS YLEIS MITTARILLA MITÄ JÄNNITETTÄ ANTAA ILMAMASSA MITTARILLE....ELI TASAN 5V PITÄÄX SIINÄ OLLA PIENEMPI TON VOLTTI MÄÄRÄN VAI NIINKU MUISSA JOHDOISSA ELI 12.VOLTTIA??????JA TOSIAAN SOUTAA JA HUOPAA KIERROKSET JA LÖBÖ ON RUENNNU MAISTUU KANS TOLLE IHAN KIITETTÄVÄSTI!!!2 KATALLYSAATTORIA ON MUT KUN YRITIN KATELLA PUTKISTOO NII EN KYL LAMBA ANTURII LÖYTÄNY!!!!JA KYLMÄNÄ PUKKAA ALUX KUNNON BENSAN KATKUSET SAVU PILVEN.......ALKAA JO KÄPY PALAA!!!NIIN JA MITÄ MITTAA SE TOINEN ANTURI TOSSA VESIPUMPULLA KUN SIINÄHÄN ON KAKS ANTURIA,TOINEN AINAKIN LÄMPÖÖ MITTAA....MUT MITÄS TOINEN?????JOS NOIHIN JOKU FIKSUMPI KERTOS SYYT

                      Itselläni oli pitkälti samanlaista ongelmaa e30:ssä aikoinaan, en ikinä oikein saanut selville mikä siinä oikein oli vikana.

                      Ongelma selvisi sillä tavalla, että vaihdoin siihen ilmamäärämittarin, boksin ja tyhjäkäyntimoottorin, oli pakko vaihtaa kun ne varastettiin autosta pakoiltaan.... sen jälkeen on toiminut vallan mainiosti, sääli jos nuo joku autoonsa joskus asentaa

                      EDIT: jälkikäteen muistin, että tässä minun autossani taisi olla joku noista osista oikosessa, ilmeni jossain vaiheessa, että moottorin johtosarja oli sulanut ihan paskaksi kuorien sisältä, ei nähnyt mitään ulkopuolelle, mutta melko monta johtoa oli sulanut pilalle.
                      Last edited by Rocla; 10-10-2008, 09:51.
                      Olli.

                      Comment

                      • Jussi.M
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 85

                        BMW 316i M43 E36 1994 / 09

                        Nykimistä liikkeellelähdössä, alavääntö huono, tehoja alakierroksillä vähän, polttoaineenkulutus 7.5l/100km kasvoi 9.1l/100km asti. vaihdettu ilmansuodatin ja kun meinattiin sytytystulpat vaihtaa huomattiin että ilmamäärämittarin kumiputki rikki. haljennut kahden "aallon" välistä joten oli vaikee huomata, kannatan tarkistamaan ajoittain.

                        osan saa esimerkiksi KL-Varaosista tai Metro-Autolta. Vaihtoon ja kaikki toimi taas. Tutulla sama ongelma oli jossain ooppelissa, talvella ei lähteny käyntiin joskus ja oikee ku moottori heilahti, meinas sammua minne sattuu.
                        ---------------------------------------------
                        BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

                        Comment

                        • timpl3
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2008
                          • 52
                          • Kirkkonummi

                          E34 525i -92

                          1) Nykii joka vaihteella, kylmänä sekä lämpimänä ja käy tyhjää epätasaisesti. Nykiminen erityisen rasittavaa kierrosalueella 1500-3000, 3000-> punaraja eteneminen nihkeää myös.

                          2) Tulppien vaihto 4-kärkisistä Boscheista 2-kärkisiin vastaaviin. Kaksi tulppaa oli myös aika öljyisiä valkoisesta osasta, tuskin mikään hyvä merkki. Tyhjäkäynti on nyt tasaista, samoin nykiminen loppunut.
                          _____________________
                          sigpic

                          Comment

                          • anterotero
                            Newbiemmer
                            • Sep 2008
                            • 7

                            Moi.

                            Mulla on bmw e36 316 m40 1.8i koneella.

                            Eli kone käy tyhjäkäyntiä kuin unelma, Kun lähden ajamaan ja kiihdytän lätkä laattias, alkaa 4500 rpm kohdalla Nykiminen, tehot tippuu pois, yrittää lähteä.

                            Tuo ei olisi kovinkaan paha ongelma, mutta joskus tehot tippuu jo 3000 rpm kohdalla pois ja se ei ole kivaa, sitte pitää löysätä kaasu ja koittaa uudestaan.

                            Tän ongelman kans on painittu todella kauan, ilmamäärämittaria oon koittanu kaverin ehjästä autosta, bensapaineet mitattu, ja kaikki bensa/ilmajutut on katsottu. Ja nyt olen alkanut uskoa että vika on sähköissä, nelospytyn tulpanjohto oli halki ja näytti eri vastusarvoa kuin muut. Vaihdoin tulpanjohtosarjan- ei vaikutusta.

                            Eli olisi kaksi kysymystä:

                            Pitäisikö sen pulssianturin joka on nelospytyn tulpanjohdossa, vaikuttaa käymiseen jos sen irroittaa? Ei ole mitään vaikutusta.

                            Kuinkapahat pitää olla naarmut virranjakajan kannessa että se haittaa? Siinä on jokaisen hiilen kohdalla muovissa todella syvät naarmut ja niitä on paljon.:think

                            Comment

                            • juustomummo
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 548
                              • suomi

                              Originally posted by Rocla View Post
                              Itselläni oli pitkälti samanlaista ongelmaa e30:ssä aikoinaan, en ikinä oikein saanut selville mikä siinä oikein oli vikana.

                              Ongelma selvisi sillä tavalla, että vaihdoin siihen ilmamäärämittarin, boksin ja tyhjäkäyntimoottorin, oli pakko vaihtaa kun ne varastettiin autosta pakoiltaan.... sen jälkeen on toiminut vallan mainiosti, sääli jos nuo joku autoonsa joskus asentaa

                              EDIT: jälkikäteen muistin, että tässä minun autossani taisi olla joku noista osista oikosessa, ilmeni jossain vaiheessa, että moottorin johtosarja oli sulanut ihan paskaksi kuorien sisältä, ei nähnyt mitään ulkopuolelle, mutta melko monta johtoa oli sulanut pilalle.
                              Missä tuo ilmamäärämittari sijaitsee e30 ja onko vaikea vaihtaa?/puhdistaa?

                              Taisinki löytää ilmamäärämittarin se on siinä putkessa mikä menee ilmanputsarille? sellanen lieriö?
                              Last edited by juustomummo; 16-11-2008, 16:34.

                              Comment

                              • SeniorLuntti
                                Newbiemmer
                                • Oct 2008
                                • 4

                                Originally posted by Phaedrus View Post
                                Bemarin nykimisviat ovat hyvin yleisiä ja niistä puhutaan lukuisissa viestiketjuissa. Voisi olla järkevää koota eräänlainen 'Nykiminen FAQ' tapauksista, joissa on oikeasti saatu selville vian aiheuttaja. Tätä varten pitäisi kirjoittaa
                                • (1) oire eli suht. tarkka kuvaus nykimisestä: milloin nykii (esim. kylmänä, lämpimänä, satunnaisesti), millä tavalla nykii (tietyllä kierrosalueella, pehmeästi, voimakkaasti) ja
                                  (2) selitys siitä mikä vian aiheutti (imuvuoto, ilmamäärämittari, jokin anturi, bensapumppu)
                                Kuka aloittaa? (PS. Myös oma E30/M40 nykii. Vaihdettu imusarjan tiivisteet, tulpat, johdot, jakajan kansi ja pyörijä, putsattu ilmamäärämittari, vaihdettu DME-rele ja bensapumpun rele... Tähän ketjuun haluaisin kuitenkin vain ne tapaukset, jotka on onnistuneesti ratkaistu.)
                                520 e60 04
                                kierrokset soutaa ja hieman nykii kierrosalueella n.1300-2100 kylmänä,
                                huoltoon keskiviikkona ,saa nähdä löytyykö syy,
                                katsotaanpas sitten missä oli syy moiseen
                                Motto:Aina selkä kotia kohti !

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎