Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eemeli39
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 69
    • Pirkanmaa

    Nykii vakionopeuden säätimellä

    Tästä olen jo muutaman topicin kirjoittanut, mutta pakko vielä ihmetellä täälläkin. Eli E39 530da tekee selaista pientä ja säännöllistä nykimistä ajettaessa vakionopeudensäätimellä - ei siis muuten. Tässä on vielä sellainen jännä piirre, että nykiminen alkaa aina vasta sen jälkeen kun autolla on ajettu n. 20-25 km. Ajan joka päivä Tre - Hki -moottoritietä ja tämä toistuu joka ikinen päivä. Eli ekat 20 km menee tosi nätisti ja tasaiseen, mutta sitten hiljalleen alkaa nykiminen. Ennen Hämeenlinnaa nykiminen on jo sellaista, että vakkarilla ei viitsi edes ajaa. Jotenkin vielä tuntuu siltä, että mitä pidempään autolla yhden päivän aikana ajaa, niin sitä selvemmäksi ja voimakkaammaksi tuo nykiminen muuttuu. Yö tekee jälleen tehtävänsä ja ekat 20-25 km menee ihan tasaisesti.

    Autoon vaihdettiin kesän ja alkusyksyn aikana kummankin etupyörän ja oikean takapyörän abs-anturit. Jotenkin musta tuntuu, että vika liittyy näihin nopeutta mittaaviin antureihin. Etenkin tuohon oikeaa takapyörään, joka on muutenkin kytköksissä vakkariin. Tosin tätä ongelmaa oli harvakseltaan jo ennen antureiden vaihtoakin, mutta ei tässä määrin.

    Se tässä kuitenkin ihmetyttää, että vika tosiaan alkaa vasta reilun 15 min ajamisen jälkeen.

    Any ideas? Voisiko esim. abs-antureiden liitännöissä (se sininen anturin liitäntäpalikka) olla jotain kosketushäikkää yms?!
    e39 530dA -99

    Comment

    • T_mu
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 113
      • Lahti

      (1) Vika: e46 318i -98 nyki täydellä kaasulla, tehot kateissa ja kulutusmittari seilasi 1l/100km verran. Puolella kaasulla ei nykimistä ollut juurikaan havaittavissa.

      (2) Ratkaisu: Tiesin että vika oli ilmamassamittarissa, koska niitä oli aikasemmin poksahtanut parikin kappaletta muutaman kuukauden sisään. Päätin ostaa tälläkertaa "uuden" mittarin autopurkamolta. Tällä mittarilla auto tuntui aluksi hieman tehottomammalta kuin uusilla mittareilla, ja n. 3kk käytön jälkeen nykimis ongelma alkoi. Ostin CRC Air sensor cleania ja suihkuttelin sitä ilmamassamittariin, nykiminen loppui. Kulutusmittari tosin näyttää vieläkin täydellä kaasulla hieman vehemmän kuin vähän alle täysillä. Mutta auto kuitenkin toimii ihan hyvin nyt, ja tehoakin tuntuu olevan suunnilleen normaalisti Korjauksella hintaa 10e
      Last edited by T_mu; 21-09-2009, 19:15.
      BMW E39 ///M5 -99
      BMW G21 330e M-sport individual -21

      Comment

      • NSX
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 224
        • Hyvinkää

        E36

        Eipä löytynyt täältä vikaa, elikkäs kysytään. Autona E36 325i esiintyy noi 1500 kierroksesa ylös päin isolla vaihteella polkaistaessa kaasu pohjaan niin pätkäsee nopeasti joko kipinä tai bensa katkeaa. Muuten vedot on tallessa, sama vika oli myös entisessä. Kenelläkään tietoa mikä syynä ? Lambda ja kampiakselin tunnistimet jo vaihdettu.
        F31 328 M-Sport
        E30 touring drifting(M50)
        ExE36 328 cäbi "alpina"(Powered by Lysholm)
        ExE30 325i
        Ex. E34 525tds 480nm..


        -Hyvinkää Connection-

        Comment

        • gpe
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 10
          • Helsinki

          e39 m52b25

          vika:
          - starttasi 2-5s ennen käynnistymistä (varsinkin lämpöisenä)
          - välillä sammui heti käynnistyksen jälkeen
          - epäsäännöllistä nykimistä / käyntihäiriöitä

          diagnoosi:
          - vikakoodit luettu, kampiakselin ja nokka-akselin asentotunnistimen koodit löytyi

          korjaus:
          - uudet alkuperäiset anturit laakkoselta (yht. n. 200€)
          - toimii taas ja ainakin yksi vika vähemmän
          ex E39 523 touring

          Comment

          • Pasi_K
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 687
            • Tyrnävä

            E30 316i -89 M40, kylmänä kaikki ok mutta lämpimänä tahtoo nykiä pikkukierroksilla eikä meinaa lähtä käyntiin.

            Äkkiseltään huomioitua että ilmamäärämittarille menevän johdon kyljestä haarautuu ~15cm ennen mittarin liitintää toinen kaksijohtoinen liitin mikä ei mene minnekään enkä sille myöskään paikkaa löytänyt. Lisäksi kaasuläpältä tulee yksi letku mikä on tukittu, letku lähtee kaasuläpän ohjaamonpuoleisesta kyljessä olevasta nipasta.
            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

            Tsekkaa myytävät osat tästä

            Comment

            • JariJ
              Bimmer Rookie
              • Mar 2009
              • 79
              • Tuusula

              Ajoneuvo: BMW E32 750 iL
              Vuosimalli: 1989
              Moottori: M70
              Vaihteisto: automaatti
              Mittarilukema: 63000 km
              Moottorinohjaus: DME 1.2

              Tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu n. 2 vuotta sitten.Sen jälkeen ajettu n.6000 km.


              Oire: Epätasainen tyhjäkäynti ja nykiminen 1800 r/min ylöspäin vaihteenvalitsijan ollessa D-asennossa. Nykiminen ilmeni sekä tasakaasulla, että kiihdytettäessä. Nykimistä ei esiintynyt moottorijarrutuksessa.Nykimistä ei ilmennyt vaihteenvalitsijan ollessa muissa asennoissa ja moottorinkierrokset1800 r/min ylöspäin.Nykimistä ei koskaan esiintynyt alle 1800 r/min Ei vikailmoituksia

              Korjaus: Vaihdettiin virranjakajan kannet ja pyörijät
              Tulos: Tyhjäkäynti parani hieman, ei vaikutusta nykimiseen. Toisesta
              virranjakajan kannesta oli keskielektrodi poikki.

              Korjaus: Vaihdettiin molemmat puolat
              Tulos: Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin, eikä nykimiseen

              Korjaus: Puhdistettiin ilmamassamittarit puhdistuspraylla
              Tulos: Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin eikä nykimiseen.

              Kylmien syysilmojen tullessa huomasin, että nykimistä ei enää esiintynyt vaihteenvalitsijan ollessa D-asennossa ja moottorin ollessa kylmä. Nykiminen alkoi heti, kun moottori saavutti käyntilämpötilan ja kierrokset yli 1800 r/min.

              Korjaus: Vaihdettiin happianturit
              Tulos: Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin, eikä nykimiseen

              Korjaus: Vaihdettiin moottorin lämpötila-anturi
              Tulos: Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin, eikä nykimiseen

              Korjaus: Vaihdettiin kaikki tulpanjohdot uusiin.
              Tulos: Tyhjäkäynti OK, nykiminen hävisi.

              Kolme tulpanjohtoa oli epäkelpoja nuoresta ( 2v ) iästä huolimatta.
              Last edited by JariJ; 24-10-2009, 14:20. Reason: Ilmamassamitttareiden puhdistus puuttui listasta
              V12 Whispering Power

              Comment

              • mhBMW
                Newbiemmer
                • Sep 2007
                • 12
                • Oulu

                e39 525d '02

                Oire: Tehot hiipui noin 3500 kierroksen kohdalla kuin rajoittajalla. Käynnistyksen yhteydessä tuprautti tavanomaista enemmän pakokaasuja. Välillä ei lähtenyt millään käyntiin, mutta kun odotti n. 10 min, niin starttasi ilman ongelmia.

                Syy: Foorumin perusteella viittasi vahvasti siirtopumppuun. Asia varmistettiin Clavurionin diagnostiikka-avustuksella. Kiihdytyksessä syöttöpaineet olivat todella alhaiset (525d kestää pienempiä paineita kuin 530d ennen sakkausta). Matala syöttöpaine oli myös starttimurheiden syy.

                Korjaus: Uusi siirtopumppu KL-Varaosat 215e. Auto nosturille, pohjamuovi pois, pumpun vaihto, pohjamuovi takaisin, auto alas. Operaation kesto n. 30min ensikertalaiselta. Nyt lähtee käyntiin ja kiertää nikottelematta iloisesti rajoittajalle saakka.

                G30 545e xdrive M-Sport '21
                ex E39 525d '01, E61 535dA '05, F10 520xdA '14, G20 330e '20

                Comment

                • riparipa
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 92
                  • Jyväskylä

                  528 E39 '97, automaatti

                  Kylmänä ensimmäisen ja toisen käynnistyksen jälkeen sammuu. Muutaman kerran jälkeen käy tosi huonosti (300-500rpm, viidellä tai neljällä pytyllä). Joskus sammuu, kun laittaa vaihteen päälle. Liikkeellelähtö nykivää.

                  Lämpimänä oireet vähenevät, liikennevaloissa kuitenkin huomaa että täristää eikä meinaa käydä kunnolla.

                  Oireet alkoivat keväällä ja pahenee kokoajan.

                  Vikakoodit luettu. Näyttää lambda vikaa katalysaattorin jälkeen, pytyt 3-6. Ei muita vikakoodeja. Tämä vikakoodi on ollut koko auton omistusajan (2v).

                  Vaihdettu: Tulpat, 2kpl tulpanhattuja, rikkinäinen huohotinputki, ilmamassamittari-kaasuläppä haitariputki, öljynerotin sekä öljynerottimen ja tikun välissä oleva öljyn paluuputki.

                  Diagnoosi: imuvuodot
                  Last edited by riparipa; 06-04-2010, 20:03. Reason: ongelma korjattu

                  Comment

                  • r_vesa
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2009
                    • 117
                    • Finland

                    N52B30 190kw

                    Oire: kone vapisee/heiluu tyhjäkäynnillä ja nypyttää kiihdytettässä noin 3000r/min saakka jonka jälkeen käynti tasaisempaa. Lämpötilalla ei vaikutusta. 'Engine fault' vikailmoitus ja OBD vikakoodi PO302 (sylinteri 2. sytytyskatkoksia havaittu).

                    Ratkaisu: Sylinterin 2 puola rikki. Puolan vaihtamisen jälkeen toimii normaalisti.
                    '11 M-Sport 528i
                    '15 KTM 1190 R

                    Comment

                    • maukk1s
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2009
                      • 565
                      • Kangasala

                      Noh heitetään tähän topicciin nyt pieni kysymys, että onko ns. normaalia, että e36 325 automaattiloota nykäsee välillä huomattavastikin, kun vaihtaa vaihdetta ja muutenkin huomaan kyllä aina selvästi, kun vaihtaa isompaa. Tosiaan en ole autokoulun auton lisäksi muita ajanut, niin paha vertailla.
                      E60 530i -05


                      Ex. E36 325iA -92, E36 328i -96

                      Comment

                      • tuulas88
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 82
                        • Suomi

                        Originally posted by maukk1s View Post
                        Noh heitetään tähän topicciin nyt pieni kysymys, että onko ns. normaalia, että e36 325 automaattiloota nykäsee välillä huomattavastikin, kun vaihtaa vaihdetta ja muutenkin huomaan kyllä aina selvästi, kun vaihtaa isompaa. Tosiaan en ole autokoulun auton lisäksi muita ajanut, niin paha vertailla.
                        Ei ole normaalia. Joko sulla ei ole laatikossa öljyä tarpeeksi, tai laattikko öljy on huonoa eli vaihtamaan ihan ensiksi se.

                        Jos ei auttanut niin sitten on lootassa vika.

                        Comment

                        • tuulas88
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 82
                          • Suomi

                          Originally posted by riparipa View Post
                          528 E39 '97, automaatti

                          Kylmänä ensimmäisen ja toisen käynnistyksen jälkeen sammuu. Muutaman kerran jälkeen käy tosi huonosti (300-500rpm, viidellä tai neljällä pytyllä). Joskus sammuu, kun laittaa vaihteen päälle. Liikkeellelähtö nykivää.

                          Lämpimänä oireet vähenevät, liikennevaloissa kuitenkin huomaa että täristää eikä meinaa käydä kunnolla.

                          Oireet alkoivat keväällä ja pahenee kokoajan.

                          Vikakoodit luettu. Näyttää lambda vikaa katalysaattorin jälkeen, pytyt 3-6. Ei muita vikakoodeja. Tämä vikakoodi on ollut koko auton omistusajan (2v).

                          Vaihdettu: Tulpat, 2kpl tulpanhattuja, rikkinäinen huohotinputki.

                          Ongelma ei siis ole korjaantunut. Mitä seuraavaksi? Kampiakselin asennontunnistin? Puolat? Lambda?

                          Helppiä tarvitaan!

                          Vaihappa kaikki tulpan johdot, varmista että oikeat tulpat, katso virranjakaja onko kuiva/ehjä. Jos löydät jostain käytettyä puolaa niin koklaa sillä että häviääkö vika. Ja kato ettei se kastele tulppia.

                          Comment

                          • riparipa
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 92
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by tuulas88 View Post
                            Vaihappa kaikki tulpan johdot, varmista että oikeat tulpat, katso virranjakaja onko kuiva/ehjä. Jos löydät jostain käytettyä puolaa niin koklaa sillä että häviääkö vika. Ja kato ettei se kastele tulppia.
                            noi olisin jo tehnyt, mutta autossa on suorasytytys, eli jokaiselle tulpalle on oma puola ja ei virranjakajaa ym. Olisiko vaan niin että yksi tai useampi puola on mennyt sököksi...

                            Comment

                            • Odie
                              Newbiemmer
                              • Dec 2008
                              • 3

                              Eli vikana oli nykiminen auton lämmettyä (vm.94 525tdsa touring)
                              aivan kuin olisi saanut ilmaa polttoaineeseen tai koko syöttö katkennut. ja tästä nykimisestä/katkomisesta seurauksena auton vikatila...siis vaihteet 3-4 käytössä ja kierroksia vain 3000rpm:n asti

                              Syyksi paljastui pitkällisten etsintöjen jälkeen paskainen/viallinen lämpöanturi imusarjassa. kun sen puhistaa niin pääsee tollaset 1000-1500km ja nykiminen palaa. (Taitaa olla varmempaa hommata uusi.)

                              Comment

                              • amot
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2009
                                • 52
                                • Tampere

                                Miten tuo automaattiryyppy toimii? Omassa M50b25-koneessa nykimisongelmat ja tyhjäkäyntiongelmat alkavat kun automaattiryyppy menee (tai ainakin luulen sen menevän) pois päältä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎