Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5274
    • Pirkkala

    Originally posted by maverick999 View Post
    Ja muistaa että 1bar=1013kPa kun tarkkaan tekee

    1bar= 100kpa eli 100000pa

    Vai mikä tää 1013kpa juttu oikein on?
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • maverick999
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 919
      • Rauma

      No niin olikin 1 bar = 1000 hPa. Mutta sekoitin standardi-ilmakehän ilmanpaineeseen. Se onkin 1,01325 bar merenpinnan tasolla lämpötilassa +15 c. Sama kai se suuruusluokkana on käyttääkö 100 000 vai 101 325 Pa. Normaalistikin ilmanpaineet vaihtelee jo sään takia 950 - 1050 hPa.
      Meni taas nysväämiseksi sori.
      Last edited by maverick999; 28-07-2020, 07:48.
      Respect your elders

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        Pitää ne paineet sinne näpytellä tolleen toisinpäin.

        Löysin 2002:n käppyrän ja siinä oli 0kp 10
        70kp 10
        86kp. 0

        Nuilla toimii kohtuu hyvin mut en ymmärrä mikä merkitys tolla ensimmäisell nollan 10 asteella on:think
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • MH motorsport
          BTCF Member
          • Sep 2011
          • 2301
          • Turku

          Alipaineen häviäminen kertoo vain että läppää avataan ja koneelta pyydetään tehoa ja se lisää ennakkoa. Pintakaasulla halutaan mennä taloudellisesti ja konejarrulla ei tarvitse ennakkoa muuttaa mihinkään.
          Turbokoneessa ennakkoa voidaan ennakkoa ottaa pois kun paine nousee.
          Autopalvelu MH-motor
          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
          Maxxecu myynti ja asennus
          www.mh-motor.fi
          0503218217
          Kulkineet:
          E6 2000 touring
          E6 2002 touring
          E30 318is ///Mtechnic 2
          E34 ///M5 nürburgring
          E34 S62b50 turbo dct
          E39 523i ///Msport
          F30 320d

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2563
            • .

            Kyseinen laite ilmeisesti ymmärtää vain yhtä asiaa kerrallaan eli tässä tapauksessa painetta. Kierrosten mukaan menevä ennakon muutos on eri eikä vaikuta tähän. Sille on varmasti oma käyränsä. Läppä kiinni tai lähes kiinni on suuri alipaine eli pieni absoluuttinen paine ja sylinterissä huono täytös. Ennakon täytyy olla silloin suurempi hitaasta palamisesta johtuen. Kun läppää avataan ja moottoria kuormitetaan, alipaine tippuu eli abs paine kasvaa ja sylinterien täytös paranee. Ennakkoa täytyy vähentää, ettei hyvin palava seos saavuta suurinta valakiaa pytyssä liian aikaisin ja nakuttais.
            Last edited by Freak; 28-07-2020, 19:42.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2563
              • .

              Originally posted by GOOFY View Post
              Pitää ne paineet sinne näpytellä tolleen toisinpäin.

              Löysin 2002:n käppyrän ja siinä oli 0kp 10
              70kp 10
              86kp. 0

              Nuilla toimii kohtuu hyvin mut en ymmärrä mikä merkitys tolla ensimmäisell nollan 10 asteella on:think
              Paine on absoluuttisena paineena. 0kp on tyhjiö ja silloin sytytyshetkeä aikaistetaan 10 astetta lisää perusennakosta ja mahdollisesta kierrosten mukaan tulevasta ennakosta. 86kp = 0,86 bar ja silloin ennakkoa ei enää lisätä, vaan sytytyshetki tulee Ainostaan perusennakon ja kierrosten mukaan säädetyn ennakon mukaan.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                Tossa ennakko käppyrässä on maksimina ny 30 ja se heittää siihen päälle sit vielä sen kympin tuolta alipaineella kun mittari näyttää o bar. Melkein sama jos ton siirtäis tonne kokonaisennakkoon. Tuntuis että tuo haluais vielä enemmän ennakkoa ku toi 40 ny.

                Tuo alipaineennakko ny toimii kohtuu hyvin, se nakkaa sen kympin pois kun lähtee kiihdyttämään ja pintakaasulla lisää sen kympin melkein aina. Tarkotan sitä että ku toi ei oikein jaksa vetää alle 2500 kierroksen niin sillä ei oikeen pysty ajamaan semmosta pintakaasuajoa.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by GOOFY View Post
                  Tossa ennakko käppyrässä on maksimina ny 30

                  2002faq-foorumilla on jo toimivaksi todetut perusasetukset:



                  Tuossa on aiheeseen liittyvät keskustelut:





                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Ei nuita alipaine tietoja voi oikein sokeasti mistään kopioida ku heittoa tulee vaikka ja mistä. Onhan nuo valmiit käppyrät hieman suuntaa antavia kuitenkin.



                    Tossa on valmistajan sivuilta käppyröitä.

                    Samaan koneeseen eri koriin on hieman erilailla laitettu nuo arvot. En ny kattonu että mitä eroja on ruiskun ja kaasarin välillä.
                    Last edited by GOOFY; 29-07-2020, 11:24.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by GOOFY View Post
                      Ei nuita alipaine tietoja voi oikein sokeasti mistään kopioida ku heittoa tulee vaikka ja mistä. Onhan nuo valmiit käppyrät hieman suuntaa antavia kuitenkin.

                      Mistä siihen heittoa tulee? Mikroprosessorin ohjaamaan sytytykseen? Jos nokan ratas jakajaan on väljä tai ketjukoneistossa löysää, niin silloin voisi heittoa tullakkin. Silloin tosin sytytyksen "heitto" on murheista pienin.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Mistä siihen heittoa tulee? Mikroprosessorin ohjaamaan sytytykseen? Jos nokan ratas jakajaan on väljä tai ketjukoneistossa löysää, niin silloin voisi heittoa tullakkin. Silloin tosin sytytyksen "heitto" on murheista pienin.
                        Tarkotan tuota alipainetta. Se ei mahda olla ihan sama kaikissa vehkeissä.
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Originally posted by GOOFY View Post
                          Tarkotan tuota alipainetta. Se ei mahda olla ihan sama kaikissa vehkeissä.

                          2002faq-keskusteluissa on selitetty myös tämä asia. Ottaa vaikka google-kääntäjän avuksi. Aina ei tarvitse keksiä kaikkea uudestaan.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • GOOFY
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 4139
                            • .

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            2002faq-keskusteluissa on selitetty myös tämä asia. Ottaa vaikka google-kääntäjän avuksi. Aina ei tarvitse keksiä kaikkea uudestaan.
                            Jos mitataan alipaine vaikka kymmenestä m10 moottorista joissa on eri kannet, eri imusarjat, kaks tai yks kaasaria tai vaikka ruisku ja alipaine otetaan imusarjasta tai kaasarista/ kaasareista niin onko kaikissa sama alipaine kun mitataan samalla mittarilla?
                            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Suunnilleen saman verran ilmaa kaikki ehjät M10t tarvii pysyäkseen käynnissä? Paitsi jos overlap työntää ihan simona läpi seosta.
                              Täydellä kaasulla absoluuttinen imusarjan paine on ~1,0 bar tai sit on jotain pielessä. Ei toi nyt oo niin vaikeaa. Kopsaat noi arvot ja alat siitä säätelee mieleiseksi.
                              Enemmän pohtisin signaalin tasaisuutta. 300 nokalla tuppas MAP vähän pomppimaan. Jokaisesta kanavasta alipaine jotka haarottuu yhteen, bensasuotimen (tyhjä yleismallin kaasarisuodin läpi ja purkille. Signaalin hyppiminen rauhoittui kun pidensi oikein reilusti alkuletkuja. Puoli metriä tai metrin en muista.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Kuten tuolla jo aijemmin mainitsin että mulla näyttää tuo mittari moottorijarrutuksella -0,6, tyhjäkäynnillä -0,30 ja kiihdytyksessä menee nollaan. Pintakaasulla ajettaessa neula heiluu siinä -0,10 ja -0,20 välillä.

                                Mulla siis tulee alipaine kaasarin ported vacuum reijästä kun imusarjassa ei ole paikkaa.

                                Jakajassa varmaan jokin vaimennus alipaineelle kun toimii ihan samanlailla yhestä ja neljästä kurkusta otettuna.

                                Kokeilin nuita yllä olevia käppyröitä ja just ja just pääsin kaupan pihalta kotia. Ei pysy käynnissä 6 asteen ennakolla ja toi alipaine ei tee mitään sytkälle nuilla luvuilla:think
                                Last edited by GOOFY; 29-07-2020, 18:08.
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎