Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 1st
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 64
    • North-Karelia

    Tämä taitaa olla sopiva ketju kysymyksiini.

    Elikkä, olisi mielessä kokeilla istuttaa '87 E30 316:n M10B18-tekniikka laatikoineen museoinnilta pelastettuun '60-luvun Göteborgilaiseen ajokkiin.

    Ekana tulee mieleen öljypohja, alkuperäisessä koneessa öljypohjan patti on koneen takapäässä ja googleteltuani m10:ssä patti on näemmä etupäässä.
    Mitenkä öljypumppu on sijoitettu, onko mahiksia muokata öljypohjan etupää matalaksi ja patti sekä imusihti takareunaan?

    Vai olisiko jossain mallissa valmiina näinpäin olevaa öljypohjaa?

    Viritysosiota lueskeltuani ymmärsin näiden olevan melko kestäviä koneita? Vapari-kaasutinkoneeksi ainakin alkuun voisi jättää, katsoisi sitten pidemmällä aikavälillä mitä tuleman pitää...

    Sanotaan vielä että mitään järkeähän moisessa operaatiossa ei olisi, mutta onko sitä missään harrastuksessa
    Last edited by 1st; 22-08-2018, 08:50.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      Amazon vai pv ?

      Öljypumppu https://www.google.com/search?q=m10+...w=1024&bih=654 M10:ä on mm. e34-korissa mutta onko öljypohja/pumppu samanl. selviää netistä.

      Ruiskuna kun löytäisit/laittaisit niin olisi aika bueno ? Vielä kun olisi 2-litrainen m10 l-jetillä... Vaatii tosin oman toteutuksen, sitä ei ole tullut koskaan tehtaalta.

      Comment

      • 1st
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 64
        • North-Karelia

        Originally posted by jr66 View Post
        Amazon vai pv ?

        Öljypumppu https://www.google.com/search?q=m10+...w=1024&bih=654 M10:ä on mm. e34-korissa mutta onko öljypohja/pumppu samanl. selviää netistä.

        Ruiskuna kun löytäisit/laittaisit niin olisi aika bueno ? Vielä kun olisi 2-litrainen m10 l-jetillä... Vaatii tosin oman toteutuksen, sitä ei ole tullut koskaan tehtaalta.
        '69 Amazon, jossa väljä, koneremppaa vaativa (volvon)b20.

        Tämä m10b18 ajatus lähti siitä kun tutulla olisi ~200tkm ajettu kaasaritekniikka jemmassa joka kuulemma joutaisi hyötykäyttöön
        Last edited by 1st; 22-08-2018, 11:45.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          Originally posted by 1st View Post
          '69 Amazon, jossa väljä, koneremppaa vaativa (volvon)b20.

          Tämä m10b18 ajatus lähti siitä kun tutulla olisi ~200tkm ajettu kaasaritekniikka jemmassa joka kuulemma joutaisi hyötykäyttöön
          Jos on öljyjä vaihdettu ajoissa niin kiinni ja ajoa. Venakoppa irti niin näkee nokan kunnon joka on luult. hieman kulunut.

          Comment

          • 1st
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 64
            • North-Karelia

            Originally posted by jr66 View Post
            Jos on öljyjä vaihdettu ajoissa niin kiinni ja ajoa. Venakoppa irti niin näkee nokan kunnon joka on luult. hieman kulunut.

            Kone on ollut käyttämättä yli kymmenen vuotta, mutta pyörii kuulemma käsin kuitenkin. Ehkäpä siitä ainakin kansi pitäisi käyttää auki että näkee sylinterien kunnon


            Pitää tässä vielä tutkia sitä öljypohjahommaa ainakin ennenkuin lähden hakemaan tekniikkaa, että onko sitä edes mahiksia muokata Volvon etupalkille käypäiseksi...

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              Originally posted by 1st View Post
              Kone on ollut käyttämättä yli kymmenen vuotta, mutta pyörii kuulemma käsin kuitenkin. Ehkäpä siitä ainakin kansi pitäisi käyttää auki että näkee sylinterien kunnon


              Pitää tässä vielä tutkia sitä öljypohjahommaa ainakin ennenkuin lähden hakemaan tekniikkaa, että onko sitä edes mahiksia muokata Volvon etupalkille käypäiseksi...
              Laita amatsoniin bemarin palkki ja muut hilppeet keulaan, vois olla parempi ajettava ja ei varmaan painon ja kestävyyden kans tulis ongelmaa kun ite koppa on saman painoinen e30 kans?

              Joku aika sitten oli yks volovo m10 koneella. Se oli jossain lehdessä gti?
              Last edited by GOOFY; 22-08-2018, 14:39.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • Haatainen
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 1451
                • Tampere

                Originally posted by GOOFY View Post
                Laita amatsoniin bemarin palkki ja muut hilppeet keulaan, vois olla parempi ajettava ja ei varmaan painon ja kestävyyden kans tulis ongelmaa kun ite koppa on saman painoinen e30 kans?

                Joku aika sitten oli yks volovo m10 koneella. Se oli jossain lehdessä gti?
                Voi toimia, mutta voi olla toimimattakin. taitaa amatsooni olla raideleveydeltään jonninverran kapeampi, ja akselivälistä en sano mitään. Akseliväli vaikuttaa kuitenkin oikeaan ohjausgeometriaan mm. kaartoharituksen kautta jonkinverran.
                Alla:
                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                Ennenkin on ollut autoja

                Comment

                • 1st
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 64
                  • North-Karelia

                  Originally posted by GOOFY View Post
                  Laita amatsoniin bemarin palkki ja muut hilppeet keulaan, vois olla parempi ajettava ja ei varmaan painon ja kestävyyden kans tulis ongelmaa kun ite koppa on saman painoinen e30 kans?

                  Joku aika sitten oli yks volovo m10 koneella. Se oli jossain lehdessä gti?
                  Olkoon vaan orkkis kolmiovarsituenta paikallaan, vähän turhan isot korityöt tulisi jos alkaisin pherson-tolppia sovittaa

                  Kuulinkin kaverilta eilen että jossain lehdessä ollut juttua, mutten kyllä itse ole kuullutkaan moisesta autosta vaikka ko. merkin foorumilla ja harrastepiireissä paljon pyörinkin..

                  Edittiä vielä: jos jollain harrastajalla sattuis moinen kone olemaan työnalla ja öljypohja auki, olisin kiitollinen havainnekuvista ja mahdollisesti myös karkeista mittauksistakin.
                  Eli siis öljypumppu taitaisi räjäytyskuvien perusteella olla koneen etureunassa? Montako senttiä pumpun rungon alimmaisesta kohdasta(jos ei imusihtiä oteta huomioon) on kampiakselin keskipultin keskelle?

                  Olikos pumpun imuputki terästä vai alumiinia, että pystyisikö sitä jatkamaan että imusihdin saisi lähemmäs koneen takareunaa
                  Last edited by 1st; 22-08-2018, 16:44.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    Originally posted by jr66 View Post
                    M10:ä on mm. e34-korissa mutta onko öljypohja/pumppu samanl. selviää netistä.
                    Siis hetkinen?!? E34 M10-moottorilla, missä ja koska?
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      Originally posted by T3 View Post
                      Siis hetkinen?!? E34 M10-moottorilla, missä ja koska?
                      Tarkoitti varmaan 28

                      Spinneri 1/2010 on se juttu siitä amazonista bemmun koneella.
                      Last edited by GOOFY; 22-08-2018, 17:25.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        M10:eissä aina ö.pumppu ja ö.pohjan pahka edessä. Wanhoissa imujalka rautaa muutoin jotain seosalumiinia. Näppärä tekee raudasta sopivan. 1-osaisesta peltipohjasta (114/E21) modaamalla voisi onnistua :think
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          Originally posted by T3 View Post
                          Siis hetkinen?!? E34 M10-moottorilla, missä ja koska?
                          Ei missään, m40 ja m43 on ne e34 518i:n koneet.

                          Originally posted by GOOFY View Post
                          Tarkoitti varmaan 28

                          Spinneri 1/2010 on se juttu siitä amazonista bemmun koneella.
                          Kuten huomaat, en tarkoittanut mutta joo, e28 518 ja 518i on m10.

                          Comment

                          • 1st
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 64
                            • North-Karelia

                            Originally posted by Tzeimi View Post
                            M10:eissä aina ö.pumppu ja ö.pohjan pahka edessä. Wanhoissa imujalka rautaa muutoin jotain seosalumiinia. Näppärä tekee raudasta sopivan. 1-osaisesta peltipohjasta (114/E21) modaamalla voisi onnistua :think
                            Onkohan se pahka pituussuunnassaan miten pitkä?
                            Ja myös itse koneen pituus kytkinkopan kiinnityspinnasta hihnapyörän etureunaan kiinnostaisi(se tiedossani oleva tekniikka on 50km päässä, niin ei juuri nyt pääse mittaamaan ) niin jos joku tätä lukeva sattuisi juuri kurkkimaan pellin alle..

                            Kävin Amasta mittaamassa että etupalkista öljypohjan ETUreunaan on karkeasti 15cm eli silläkin puolella olisi hivenen tilaa ilman palkin silpomista

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2044
                              • Riihimäki

                              Originally posted by 1st View Post
                              Kävin Amasta mittaamassa että etupalkista öljypohjan ETUreunaan on karkeasti 15cm eli silläkin puolella olisi hivenen tilaa ilman palkin silpomista
                              Noin silmällä näyttäisi että voisi onnistua. Pumppu on kuitenkin ihan öp:n etureunassa. Imuputki on taaksepäin mutta sitä voisi tarvittaessa vähän modata. Öljypohjaa pitäisi sitten kasvattaa sivuille/eteen missä on tilaa. Pumpun tai imun siirtämistä takapäähän en oikein pidä toimivana ajatuksena. Käy vaan hakemassa se mylly niin pääset itse mittailemaan ja sovittelemaan. Eipä siinä paljon häviä matkan ja tuskin hinnankaan puolesta jos seinä tulee vastaan jossain kohdassa.

                              Comment

                              • 1st
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2005
                                • 64
                                • North-Karelia

                                Originally posted by racing02 View Post
                                Noin silmällä näyttäisi että voisi onnistua. Pumppu on kuitenkin ihan öp:n etureunassa. Imuputki on taaksepäin mutta sitä voisi tarvittaessa vähän modata. Öljypohjaa pitäisi sitten kasvattaa sivuille/eteen missä on tilaa. Pumpun tai imun siirtämistä takapäähän en oikein pidä toimivana ajatuksena. Käy vaan hakemassa se mylly niin pääset itse mittailemaan ja sovittelemaan. Eipä siinä paljon häviä matkan ja tuskin hinnankaan puolesta jos seinä tulee vastaan jossain kohdassa.
                                No matka ja hinta ei tuota joo ongelmia.
                                Tekniikka on vaan ympäriajetussa autossa kiinni, että joutuu vähän aikaa varaamaan hakumatkalle
                                Kone/loota lähtee varmaan pakettina altapäin jos koria nostaa, ja irroittaa laatikon kannatinpalkin sekä etupalkin? Paikanpäällä on traktori muttei etukuormaajaa, eli yläkautta nostaminen ei onnistu.


                                Ja kerran viestiketjun nimi on m10-aiheisia kysymyksiä, niin luinko netistä oikein että konetta on ollut jossain mallissa tupla-Strombergeilla? Onkohan sellainen imusarja kuinka harvinainen ja sitäkautta kallis/hankala löytää?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎