Sitä 10 vuotta seissyttä konetta ei sit kannata ruveta heti kokeilemaan että pyöriikö se. Renkaat ja nokka kuivuneet nii tulee rumaa jälkeä. Koppa auki ja öljyä yläkertaan ja tulpan reijistä kans ölppää mukien päälle.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M10 -aiheisia kysymyksiä
Collapse
X
-
Originally posted by GOOFY View PostSitä 10 vuotta seissyttä konetta ei sit kannata ruveta heti kokeilemaan että pyöriikö se. Renkaat ja nokka kuivuneet nii tulee rumaa jälkeä. Koppa auki ja öljyä yläkertaan ja tulpan reijistä kans ölppää mukien päälle.
... Kävin tänään kaverin pihassa sitä katsomassa ja mittailemassa, kyllä se äkkipäiten näyttäisi että sen saa kohtuutyöllä mahtumaan.
Öljypohjaksi saattaa joutua etsimään sen vanhemman yksiosaisen mallin, mutta ihmetellään sitä sitten kun saadaan tekniikka omaan talliin ja amasta vanha tekniikka irti.
Löytyykö niitä suomesta miten helpolla/kohtuu hinnalla?
Ihmettelin sitä jäähdytinletkuhässäkkää, onko sillä kannesta alaletkuun menevällä haaralla mikä tarkoitus? Onko termari jotenkin vaiheittain aukeava ja päästää ensin pelkälle pumpulle uudestaan kiertoon jäähdyttimen ohi tms? Jos näin, niin pystyykö sitä yksinkertaistamaan perinteisen tyyliseksi?
Hylsyllä pyöräytin kampuran päästä reippaan puoli kierrosta. Ihan herkästi tuntui liikkuvan ja puristuksetkin tuntui, eli kyllä se mahtaa ihan älyissään olla. Öljykorkista nokkia kurkin, sen vähän mitä näkyi, ei ne äkkipäiten kauhean kuluneet olleet:think
Comment
-
-
Termari kiinni se imee nesteen pumpulle kannen vesilähdöstä, termari auki se imee alavesiletkusta. En keksi järkevää tapaa muuttaa sitä kiertoa, enkä syytä miksi näin pitäisi tehdä. Kattoo vaan että konehuoneessa paisari tai jäähdyttimen paisuntatila on korkeammalla kuin kone.
Originally posted by 1st View PostB19, B21, B23, B200 ja B230, sitten vielä 16venaisena B234. Näin niinkuin off-topiccina.
Eli bemarimiehetkö ei erityisemmin suosittele m10:iä tähän minun tapaukseen?
Originally posted by 1st View PostNämä ehkä kuuluisi enempi viritysosioon mutta kysyn kuitenkin..
Kestääkö noissa alakerta miten? Jonkun käsityksen sain että on ahdettu vakiohiluillakin?
Missäs hinnoissa kireämmät nokat yms. pyörii, koitin googlailla, mutta ilmeisesti käytettyinä aika vähän viriosaa tarjolla?
Itse ostin uutena nokka-akselin Dbilasilta, laatutuote. Olivat ainakin silloin hieman halvempia kuin Schrickit. Eikä ne Schrickitkään ole ikuisia. On tullut vastaan kertaalleen uusiksi hiottuja sellaisia. Sinnepäin hiottuja kun tarkemmin katsoo.. Ja itse en halunnut koneeseen pienemmällä perusympyrällä olevaa keppiä.Last edited by petrolhead; 26-08-2018, 15:44.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostTermari kiinni se imee nesteen pumpulle kannen vesilähdöstä, termari auki se imee alavesiletkusta. En keksi järkevää tapaa muuttaa sitä kiertoa, enkä syytä miksi näin pitäisi tehdä. Kattoo vaan että konehuoneessa paisari tai jäähdyttimen paisuntatila on korkeammalla kuin kone.
Originally posted by petrolhead View PostEi oo kyse siitä. Aloitit kirjoittamalla että nykyinen kone on väljä ja edellä kirjoitit, mahtaako 200tkm ajettu kone olla tolkuissaan. En tiedä mitä oot rakentamassa. Ja "ehjän" määritelmä tuntuu vaihtelevan harrastajasta toiseen. Mainitsit virittämisen. Mun mielipide on, että puristussuhteen nostaminen on oleellinen toimenpide M10:iä viilatessa. Vakiokepissä kun on jo asteita melkoisesti. Jos ruttua haluaa paljon lisää niin sen alakerran saa rakentaa korkeapuristeisilla mukeilla. Niin ei olla enää ihan avaamattomassa koneessa jolla pääsee vaan ajelemaan.
Ja kun kerran nykyinen on remppaa vailla niin miksei päivitä vähän peruskaavasta poikkavaksi kun on edullinen tekniikkapaketti tiedossa..
Näissä minun projekteissa koitetaan edetä pienellä budjetilla ja niinkuin taisin aiemminkin mainita, alkuun tarkoitus sovitella tekniikka paikalleen ja muutoskatsastuksen jälkeen todennäköisesti ajella vakiona jonkin aikaa eli "ajaa viat ulos". Katsotaan sitten myöhemmin mitä tuleman pitää...
Toki kansi pitää käyttää auki että näkee sylinterien kunnon ja öljypohjaa kun todennäköisesti joutuu muokkaamaan, voisi samalla vaivalla aukoa muutaman laakeriliuskan että miltä siellä näyttää.
Comment
-
-
Otampa asian puheeksi, jos se vaikka ei olisi tiedossa. E30 Bemarissa on sähköinen nopeusmittaus perästä eikä laatikossa ole vaijerille paikkaa. Mites Volvossa? Perinteiseen tyyliin laatikosta vaijerilla? Jos näin, niin miten ajattelit tämän pikku epäkohdan ratkaista?Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostOtampa asian puheeksi, jos se vaikka ei olisi tiedossa. E30 Bemarissa on sähköinen nopeusmittaus perästä eikä laatikossa ole vaijerille paikkaa. Mites Volvossa? Perinteiseen tyyliin laatikosta vaijerilla? Jos näin, niin miten ajattelit tämän pikku epäkohdan ratkaista?
Originally posted by Tzeimi View PostVoihan sitä ajella ilman nopeusmittariakin
Taisi tulla pakolliseksi katsatusvarusteeksi 1.1.84:think
Mutta tässä kohta rakennetaan koko vole, niin olisko vaikka ihan oman projekti-topiikin paikka? Kyllä niitä neuvoja ja jeesiä sinnekin tippuu. Niin ja kuvia sitten kehiin
Pidetään projekti-topiccia mielessä, jos tämä lähtee etenemään ja koitetaan tässä ketjussa pysyä m10-aiheessa. Siihenkin varmasti minulla vielä tulee riittämään kysyttävääLast edited by 1st; 26-08-2018, 22:23.
Comment
-
-
Onko M10 moottoreissa hirveesti erilaisii öljytikkuja?
Tein tuossa keväthuoltoa kesää varten ja vaihtelin vaihtomoottorista öljyt. Annoin hartaasti valua vanhat pois.
Lisäsin 4L kannun ja öljytikussa näyttää olevan ölppää koko mitta-asteikolla ja vähä yliki.. :thinkE30 316 -87
E91 325i -06
E61 530d -06
F10 520d -14
ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
Comment
-
-
Originally posted by peltone View PostOnko M10 moottoreissa hirveesti erilaisii öljytikkuja?
Tein tuossa keväthuoltoa kesää varten ja vaihtelin vaihtomoottorista öljyt. Annoin hartaasti valua vanhat pois.
Lisäsin 4L kannun ja öljytikussa näyttää olevan ölppää koko mitta-asteikolla ja vähä yliki.. :think.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Siellä saa olla aika paljon ylimääräistä. Maks tasolla öljynpinta on vielä todella kaukana alakerran liikkuvista osista ja lohkon paluukanavasta.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostLaita kerran käyntiin, niin öljynsuodatin saa osansa. Sitten pariminuuttia odotusta ja öljyntason tarkistus. Vai oliko sitä oikein huolella liikaa?Originally posted by petrolhead View PostSiellä saa olla aika paljon ylimääräistä. Maks tasolla öljynpinta on vielä todella kaukana alakerran liikkuvista osista ja lohkon paluukanavasta.E30 316 -87
E91 325i -06
E61 530d -06
F10 520d -14
ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
Comment
-
Comment