M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peltone
    replied
    Orkkis m10:ssä tulee vesiletkut
    -tulipellistä imusarjaan
    -vesipumpulta imusarjaan
    -kannen vesilähdön takapäästä pienempi letku imusarjaan

    Miten nuo vedetää tuplakaasareitten kanssa?

    Leave a comment:


  • Maikkeli
    replied
    Originally posted by Joma View Post
    onks joku hyväks todettu ahdin, millä saa ajettua vakio ruiskunkannen tappiin?
    62mm kompuralla olevalla holsetilla työnnettiin 510hv navalta vakio 2.0 kannella (vakio venttiilikoko/kanavat)

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Nojuu, päädyin uusiin, varastossa lojuneisiin mäntiin jotka tehty ruiskun kannelle ja 140mm kangelle.

    näillä luulis selviävän, ainakin siihen asti et joku osa ei sovi tai hajoaa taas, toivottavasti ei ihan hetkeen.

    Oon vaan ymmärtänyt et ruiskun kansi ois kestävintä valua? Oon jopa säästänyt vara kanneksi yhden.

    loputon suohan tää virittäminen on, sit kun siellä on noi takokamat paikallaan niin sit onkin hengittävyyspuoli seuraavaksi.

    onks joku hyväks todettu ahdin, millä saa ajettua vakio ruiskunkannen tappiin?

    Vai napataanko vaan joku gt35/hx35 ja vetoja.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    En ole turbovirittäjä mutta avataan nyt vähän keskustelua. 1.8i on hieman hankala kansi. Voihan olla että sille joku tekee 2l kampuran kanssa sopivaa mäntää ja muistelenkin hämärästi nähneeni joskus, mutta heikosti niitä on saatavilla. Palotila on muistaakseni isoin kaikista joten voi olla että 121 mäntä sopiikin paikalleen mutta ei se oikea ole. Tasapäämäntä sopisi ja nousee silläkin puristukset turbon kuopalliseen nähden mutta ei ehkä ihan tämän päivän toiveisiin.

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Herätelläänpä vanhaa ja ihmetellään käyttääkö joku vielä foorumia.

    Purin palasiksi ahdoilla pahasti huohottavan m10pin.

    Kaikki männät ehjiä, kuin myös männänrenkaat.

    Kone ilmeisesti kasattu 90 luvulla jonkun virittäjän navetassa......


    Kampiakseli 2l 80mm isku

    Kankien tilalla oli jotkut _PAINAVAT_ 135mm kanget.

    Mäntinä oli 2002 turbon männät 89,5 kokosina.

    Kantena mulla on 1,8i.tällä setupilla puristukset jossain kuuden ja seiskan välillä?



    Noh, sitten itse asiaan. Menee kyllä pää aivan jumiin näitten kaikkien mäntä/kanki/kansi kombojen kanssa.

    Valmiita mäntiä saa suomesta, esim vp motorsportilta. Siellä kuitenkin tarjontana 121 kansi tai e12 kansi, sopiiko näistä nyt kumpikaan? Näillähän "joutuisi" käyttämään 135mm kankia.

    Vai pitäisikö suoraan mennä custom männillä ja esim 140mm kangilla tai 144 kangilla?

    Ois siistii saada korkeet puristukset ja kestävä moottori, mut toisaalt ois siisti olla hieromatta tyhjää lompakkoa otsaan.

    Eipä oikein taho internetistä enää löytää rakentelua niinkuin esim 5-10v sitten.
    Eikä oikein mäntä myyjätkään osaa vastata kysymyksiin.

    Leave a comment:


  • Bluesman
    replied
    Originally posted by Bluesman View Post
    Arvon tietäjät, mistä lähden etsimään vikaa kun kipinä hukassa?

    Vaihdoin kaasaripeliin ruiskun ja laitoin kärjettömän jakajaan kärjellisen hammaspyörän ja siivosin ylimääräiset johdot pois. Onko olemassa jotain mittapistettä mistä tarkastaa yleismittarilla jännitetasoja?

    Moottori venekäytössä joten siksi ko temput tehty et sai sovitettua. Jos jollain olisi kyseiseen selkokielinen kytkentäkuva niin auttais. Olen löytänyt netistä L-jetin tyyppikuvat mutta en bemulle tehtyä.
    Johan oli pirullinen vika ja löytyi vahingossa kun unohdin laittaa bensapumpun sulakkeen takas. Kas kummaa kun kone käy ilman bensapumppua mutta kastelee tulpat kun pumppu käy. Eli paineensäädin lie sökö ja antaa paineen nousta pilviin mutta miten sitä testais, kas siinäpä kysymys. Ja kyllä, moottori käy ilman bensapumppua ja sen nostamaa painetta eli imusarjan alipaine riittää saamaan sen verran bensaa suuttimista läpi et jaksaa käydä tyhjäkäyntiä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Bluesman View Post
    Tuossa 7 napainen rele johon tulee puolan - (napa 1), startilta tieto (50) ja virtalukolta ohjaus (15). Myös akulta suorasyöttö sulakkeen läpi (30) ja maa tietysti (31). 87 on bensareleen syöttö ja sen kaverina rinnankytketty 87b napa koka syöttää ecua, ruiskusuuttimia, tyhjäkäyntisuutinta jne.
    Niinpä tietysti, tämähän onkin tosiaan l-jet.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Bluesman View Post
    Tuossa 7 napainen rele johon tulee puolan - (napa 1), startilta tieto (50) ja virtalukolta ohjaus (15). Myös akulta suorasyöttö sulakkeen läpi (30) ja maa tietysti (31). 87 on bensareleen syöttö ja sen kaverina rinnankytketty 87b napa koka syöttää ecua, ruiskusuuttimia, tyhjäkäyntisuutinta jne.

    Tuon tapainen?:





    Se on mahdollista korvata K-jetronicin releellä, joka on yksinkertaisempi:


    Leave a comment:


  • Bluesman
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Pa-pumpun releessä lienee navat 30, 85, 86 ja nämä 87 ja 87b. Tämä on vähän outo "Navat 87 ja 87b ei saa jännitettä kuin hetkittäin (pa pumpun hetkellinen paineennosto sykli) ja samalla 87 saa virtaa kun on rinnan kytkentä" Samalla 87 saa virtaa, millä samalla ? Itsensä kanssa ?
    Releen 30 ok.
    85 eli ohjausvirran +, tulee varmaankin virtalukolta eli jännite samalla kuin puolan 15 ?
    86, ohjauksen maa eli menee ruiskun eculle ?
    Tuossa 7 napainen rele johon tulee puolan - (napa 1), startilta tieto (50) ja virtalukolta ohjaus (15). Myös akulta suorasyöttö sulakkeen läpi (30) ja maa tietysti (31). 87 on bensareleen syöttö ja sen kaverina rinnankytketty 87b napa koka syöttää ecua, ruiskusuuttimia, tyhjäkäyntisuutinta jne.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    L-jet tarvitsee sytytys-signaalin puolalta tai sytty-yksiköltä ennenkun se alkaa ruiskuttaa. Ja joissakin malleissa lisäksi ilmamäärämittarin läpän on auettava. En muista oliko juuri BMW:n L-jeteissä tätä, mutta joissakin on.


    Yritä lukea järjestelmän toiminnasta kaikki mitä löytyy. En haluaisi lukea Iltalehdestä että meripelastus on joutunut hakemaan jostain saaristomereltä Sinut sen vuoksi ettet jaksanut perehtyä aiheeseen:think


    Ps. Sille on syynsä että vene- ja lentomoottoreissa on käytetty jeesuksenaikaisia tekniikoita nykypäiviin asti. Vaikka elektroniikka on nykyään erittäin luotettavaa, on jossain hengen- ja terveyden kannalta olennaisissa asioissa syytä turvautua joskus vanhaan ja koeteltuun tekniikkaan. Edelleen korostan että microsquirt-laite on testattu ja suunniteltu mm. venekäyttöön, muttei lentolaitteisiin (niinkuin ei mitkään aftermarket-ruiskut)


    Se jeesuksenaikainen L-jet on syytä pitää vain kotirannassa tapahtuvaan kokeiluun, eikä mihinkään missä voi joutua kilometrien päähän rannasta. Ja venekäytössä myös paineistettujen polttoainelinjojen on oltava huolellisesti tehtyjä. Muuten tulipalo, uimareissu ja ne Iltalehden otsikot.
    Last edited by Vauhtivaunu; 04-05-2020, 22:47.

    Leave a comment:


  • Bluesman
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Toimii se. Onko nyt haukattu liian iso pala kakkua? Sen järjestelmän tunteminen on erittäin tärkeää jos meinaat vesille. Hommaa kaikki tieto mitä löydät Boschin L-jetronic ruiskutusjärjestelmästä jos aiot sillä pärjätä. Minä tiedän miten se toimii, muttei se auta Sinua vaikka kertoisin sen rautalangasta vääntäen kun se paatti on keskellä selkää.



    Ehdotin jo aikaisemmin microsquirt-moottorinohjainta, joka on suunniteltu mm. venekäyttöön. Siihen löytyy kattavat ohjeet ja paljon tietotaitoa asennukseen. Niitä on asennettu monia juuri venekäyttöön.


    On suuri vaara että tästä tulee souturetki. Ihan kaikella lämmöllä.


    Ps. onhan siellä myös ilmamäärämittari kiinni ja imuputki sille? Ilman IMM:ä se L-jetti ei muistaakseni anna koneen käynnistyä.
    On ilmamäärämittari kiinni. Sen verran edistystä kun kävin kaikki liittimet jälkeen läpi niin sain kertaalleen paukahtamaan pakoputkessa joten kipinä löytyi. Pitää liittimet ottaa ja putsata brake cleanerilla. Olettaisin et jakajan kun saa pyöräytettyä kohilleen niin saattaa olla toiveita saada käymään.

    Mielummin kokeilen saada bemun alkuperäisilä osilla ensin toimimaan, tykkään haasteista. Bemujen sielun elämästä ei ole aikaisempaa kokemusta joten siksi kyselen.

    Leave a comment:


  • Bluesman
    replied
    Originally posted by vexu524tdic View Post
    Jakaja pyörii väärinpäin.
    Ei ainakaan jakajan rungossa olevan nuolen mukaan eli muistaakseni vastapäivään. Avasin jakajan varmuuden vuoksi ja vastapainot aukeaa samaan suuntaan kuin kärjellisessä. Kelalle ei ole väliä kummin päin pyörii.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Bluesman View Post
    Tässä ihmettelen et mahtaako polttoainerele toimia kuten suunniteltu.

    Toimii se. Onko nyt haukattu liian iso pala kakkua? Sen järjestelmän tunteminen on erittäin tärkeää jos meinaat vesille. Hommaa kaikki tieto mitä löydät Boschin L-jetronic ruiskutusjärjestelmästä jos aiot sillä pärjätä. Minä tiedän miten se toimii, muttei se auta Sinua vaikka kertoisin sen rautalangasta vääntäen kun se paatti on keskellä selkää.



    Ehdotin jo aikaisemmin microsquirt-moottorinohjainta, joka on suunniteltu mm. venekäyttöön. Siihen löytyy kattavat ohjeet ja paljon tietotaitoa asennukseen. Niitä on asennettu monia juuri venekäyttöön.


    On suuri vaara että tästä tulee souturetki. Ihan kaikella lämmöllä.


    Ps. onhan siellä myös ilmamäärämittari kiinni ja imuputki sille? Ilman IMM:ä se L-jetti ei muistaakseni anna koneen käynnistyä.

    Leave a comment:


  • hencca89
    replied
    Ruiskun signaalin tarvitsee. Joskus kaasarin ruiskuttaneena muistelisin tälläistä.
    Löytyy kyllä tallilta virtapiirikaaviot kyseiselle laitokselle mutta talli sijaitsee 50km päässä. Että en ihan varta vasten käy vain sitä poimimassa. Jos muuta asiaa tallille niin voin samalla napata sen mukaan ja napsia siitä kuvia mikäli ongelma ei ole selvinnyt jollain keinolla.

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Originally posted by Bluesman View Post
    Arvon tietäjät, mistä lähden etsimään vikaa kun kipinä hukassa?

    Vaihdoin kaasaripeliin ruiskun ja laitoin kärjettömän jakajaan kärjellisen hammaspyörän ja siivosin ylimääräiset johdot pois. Onko olemassa jotain mittapistettä mistä tarkastaa yleismittarilla jännitetasoja?

    Moottori venekäytössä joten siksi ko temput tehty et sai sovitettua. Jos jollain olisi kyseiseen selkokielinen kytkentäkuva niin auttais. Olen löytänyt netistä L-jetin tyyppikuvat mutta en bemulle tehtyä.
    Jakaja pyörii väärinpäin.

    Leave a comment:

Working...
X