e28:ssa on kai kärjetön jakaja, silloin pyörimissuunta on vastapäivään. Kärjelliset pyörii myötäpäivään.
Laakerikysymys on siinä mielessä outo että kaikissa on alunperin samankokoiset laakerit. Suurinostoiset viritysnokat vaatii kahden etummaisen laakerin poraamisen pari milliä isommaksi mutta sellaisia ei ole missään kannessa alunperin.
M10 viritys ja rakennus topic
Collapse
X
-
Hei! Pikaista vastausta kaipailis nokkaan liittyen! Nokka tilauksessa ja tarvis tietää onko kannessa pienet vai isot laakerit. Kone e28 mallin m10b18i. Toinen kysymys oli että onko jakajan rattaat vasta vai myötäpäivään? Mun mielestä samoin päin kuin nykysessä e30 m10b18 mallissa!? Auttakaa!
Leave a comment:
-
Latausaikaa 3,4ms oli kun tarkistin juuri.
Aikaisemmin oli 0,6mm kärkiväli tulpissa ja rupesi pätkimään n3000rpm kun imusarja tuli ylipaineen puolelle.
Kokeilin sitten eri kärkivälejä ja tasan 1mm rupes rokkaamaan, eikä pätkässy enään.
Leave a comment:
-
Mul on ollu bosch wr8dc+ tulpat käytössä ja kärkiväli vaihdellu 0,5-0,8 välillä. Ahtopaineet max 1.7bar ja aina syttyny.
Kuinkas paljon latausaikaa sulla on puolalle?
Leave a comment:
-
Speksataan nyt kun on edes jotain etäisesti speksattavaa, eli.
Mulla nyt tulppina NGK BPR7ES, ootteko mimmosia kärkivälejä laittanut noihin? ilmeisesti matalilla puristuksilla 8 pintaan sais olla aika reilu kärkiväli jotain millin luokkaa? Ei kauheesti päässy vielä testailemaan mutta tuntuu että ylipaineen puolelle mentäessä ei sytyttäis kunnolla.
Moottorinohjauksena siis megasquirt 1 2,2, tulpanjohdot ihan "tavalliset", puolana boschin 4cyl hukkakipinä, sytkäkivet boksissa ja e98 tankissa.
Joku on myös käyttänyt ilmeisesti 8 lämpöarvon tulppia m10 ja puhaltimen kanssa, joku vanha keskustelu oli aiheesta.
Leave a comment:
-
Itteki tilasin wössnerit koivulalta nopee toimitus hyvä hinta, suosittelen.
Leave a comment:
-
Originally posted by petrolhead View PostNoi Wössnerin männät ei ole sen enempää sopivat TI-palotilaan kuin mihinkään muuhunkaan. Patti niissä on v....llisen kokoinen kartio ja puristuskorkeuskin on about millin enemmän kuin tavan kakslitrasen männissä. Tai no 1,5mm enemmän kuin vaikka kasipuristeisen. Palotilan joutuu jyrsimään samallalailla kartioksi. Ja en tiedä mistä ihmeestä valmistaja tai jälleenmyyjät repii tuon 11,8:1. Mun mukeista hivastiin puristuskorkeutta inan alaspäin, männän pattia kavennettiin ja palotilat avarrettiin. Silti, melkein 1,7 paksulla pahvilla ruttu oli paljon enemmän kuin 11,8:1. Ja kansi oli E30:n isovenainen jossa on palotilan tilavuuskin alkujaan paljon enemmän kuin TI:ssä. Mun projektitopikissa on moottorin nakertelusta enemmän juttua.
Kuulostaa paljolta työltä mutta mitään muuta järkikonstia en tiedä että sinne saa kunnon rutut. Laita privaa jos huomaat tarviivas uudet 46mm imuvenat.
Ostin omani Tommi Koivulalta paljon halvemmalla kuin tuo Modificarsin hinta. Asiallinen toimittaja kokemukseni mukaan.
Vakionokka kannattaa sitten noin kovien puristusten kanssa unohtaa alkuunsa. Eikä sillä muutenkaan tee yhtään mitään.
Mulla on 300 asteinen keppi ja en havainnu negatiivista minkään puuttuvan alaväännön suhteen tmv. Hyvin vetää alhaalta asti.
Paljon tässä joutuu vielä tietoa kalastelemaan mutta tarkoitus olisi saada toimiva m10.
Jos nuo wössner männät joutuisi noin suurelle sovitukselle niin osaatko sanoa miten nämä voisi toimia? Sama homma? http://janicolracing.fi/tuote/wiseco...m-42-44mm-6827
Unohdan sen vakio nokka-akselin aluksi nyt suoraan, männät kun saa selville niin tietää mitä seuraavaksi rupeaa hommaamaan. Laitan lukuun sun projekti topicin!
Kiitos!
Leave a comment:
-
Originally posted by mikkomaa View PostKiitos! Modificars myy esim noita wössner mäntiä ja siellä olisi https://www.modificars.fi/tuotteet/w...ja-BMW-2002TII
Tarkoitettu 2002TII malliin jossa m10b20. Mutta miten tuo puristus-suhde noissa kun männistä sanotaan puristus 9,5 ja asennuksen jälkeen: 11.8.. Väärää tietoa tiedoissa vai?
Tulisiko näiden kanssa ongelmia kannen kanssa? Nokka on vielä hommaamatta mutta saattaa tulla aluksi vakio, myöhemmin jotain muuta.
Kuulostaa paljolta työltä mutta mitään muuta järkikonstia en tiedä että sinne saa kunnon rutut. Laita privaa jos huomaat tarviivas uudet 46mm imuvenat.
Ostin omani Tommi Koivulalta paljon halvemmalla kuin tuo Modificarsin hinta. Asiallinen toimittaja kokemukseni mukaan.
Vakionokka kannattaa sitten noin kovien puristusten kanssa unohtaa alkuunsa. Eikä sillä muutenkaan tee yhtään mitään.
Mulla on 300 asteinen keppi ja en havainnu negatiivista minkään puuttuvan alaväännön suhteen tmv. Hyvin vetää alhaalta asti.Last edited by petrolhead; 30-10-2017, 20:31.
Leave a comment:
-
Kiitos! Eli täytyy ottaa ensi tallireissulla lohkon ja kannen merkinnät vielä ylös ja kokeilla googlen kans. Onhan näitä varmaan iät ja ajat rakennettu niin tietoa on pakko löytyä.
Kyllä tuosta vielä joku päivä toimiva kone saadaan. Vinkkejä otetaan vastaan!
Leave a comment:
-
Originally posted by mikkomaa View PostKiitos! Modificars myy esim noita wössner mäntiä ja siellä olisi https://www.modificars.fi/tuotteet/w...ja-BMW-2002TII
Tarkoitettu 2002TII malliin jossa m10b20. Mutta miten tuo puristus-suhde noissa kun männistä sanotaan puristus 9,5 ja asennuksen jälkeen: 11.8.. Väärää tietoa tiedoissa vai?
Tulisiko näiden kanssa ongelmia kannen kanssa? Nokka on vielä hommaamatta mutta saattaa tulla aluksi vakio, myöhemmin jotain muuta.
Eli tuon ilmoituksen 9,5:1 puristussuhde on E12-kannella olevan vakiomoottorin ja jos siihen vaihtaa nuo Wössnerin männät, niin puristussuhde nousee tasolle 11,8:1.
Pitää sitten muistaa, että 121-palotilalla olevan ja E12-palotilalla olevien moottoreiden kansia/mäntiä ei pidä mennä sekoittelemaan keskenään, sillä muuten mäntä osuu kanteen.
Leave a comment:
-
Originally posted by petrolhead View PostJoskus laskin että vakionokallakin puristukset sais olla ~11 että dynaaminen puristussuhde on tarpeeksi korkea. M10:ssä kun on lyhyet veivit ja paljon asteita jo vakiokepissä.
Omaan koneeseen hankin Wössnerit. En tiedä äkkiseltään sen parempaa mäntää poislukien jotkut kustommukit. Nekin toki maksaa paljon jos haluu viimesenpäälle materiaalista.
Ei tasan käy 1,8n mukit 2-litraiseen. Mäntä käy 2-litrasessa 4,5mm korkeemmalla joten tarvittavat mukit on about sitä luokkaa matalammat.
Tarkoitettu 2002TII malliin jossa m10b20. Mutta miten tuo puristus-suhde noissa kun männistä sanotaan puristus 9,5 ja asennuksen jälkeen: 11.8.. Väärää tietoa tiedoissa vai?
Tulisiko näiden kanssa ongelmia kannen kanssa? Nokka on vielä hommaamatta mutta saattaa tulla aluksi vakio, myöhemmin jotain muuta.
Leave a comment:
-
Originally posted by mikkomaa View PostMoi! Nyt kun osia alkaa vihdoin löytyä niin uskaltaa jo kyselläkin. Minkälaisilla männillä olette stroukkikoneita koonneet?
Itsellä on m10b18i peräisin e28 mallista ja m10b20 kampiakseli ja nämä nykyiset männät ei taida käydä, vai käykö venttiilikoloja suurentamalla?
Puristukset saisi olla 10-10,5. Vapari konetta rakentamassa.. Vanhoja triidejä aiemmin lukenut mutta täytyy ottaa uudestaan lukuun..
Kiitos!
Omaan koneeseen hankin Wössnerit. En tiedä äkkiseltään sen parempaa mäntää poislukien jotkut kustommukit. Nekin toki maksaa paljon jos haluu viimesenpäälle materiaalista.
Ei tasan käy 1,8n mukit 2-litraiseen. Mäntä käy 2-litrasessa 4,5mm korkeemmalla joten tarvittavat mukit on about sitä luokkaa matalammat.Last edited by petrolhead; 29-10-2017, 22:03.
Leave a comment:
-
Originally posted by mikkomaa View PostMoi! Nyt kun osia alkaa vihdoin löytyä niin uskaltaa jo kyselläkin. Minkälaisilla männillä olette stroukkikoneita koonneet?
Itsellä on m10b18i peräisin e28 mallista ja m10b20 kampiakseli ja nämä nykyiset männät ei taida käydä, vai käykö venttiilikoloja suurentamalla?
Puristukset saisi olla 10-10,5. Vapari konetta rakentamassa.. Vanhoja triidejä aiemmin lukenut mutta täytyy ottaa uudestaan lukuun..
Kiitos!
Leave a comment:
-
Moi! Nyt kun osia alkaa vihdoin löytyä niin uskaltaa jo kyselläkin. Minkälaisilla männillä olette stroukkikoneita koonneet?
Itsellä on m10b18i peräisin e28 mallista ja m10b20 kampiakseli ja nämä nykyiset männät ei taida käydä, vai käykö venttiilikoloja suurentamalla?
Puristukset saisi olla 10-10,5. Vapari konetta rakentamassa.. Vanhoja triidejä aiemmin lukenut mutta täytyy ottaa uudestaan lukuun..
Kiitos!
Leave a comment:
-
Ja sitä syttyennakkoa osakuormalla on ihan turha pelätä, sylinterissä kun on vain vähän painetta mahdollinen seoksen nakuttaminenkin on vain murto-osa täyskaasun voimasta, ei se mitään hajota. Ja kun ei ole sylinterinpainetta niin nakutusta tuskin saa edes esiintymään. Sen sijaan liian vähäinen osakaasun ennakko saa palotahtuman niin hitaaksi että pakovenojen lämpötila on jatkuvasti tarpeettoman suuri - pakovenat on kovilla ja ainakin välykset tuppaa pienenemään.
Leave a comment:
Leave a comment: