Originally posted by Dille_
View Post
M10 viritys ja rakennus topic
Collapse
X
-
-
Originally posted by Dille_ View PostMiten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää
Leave a comment:
-
Kipinällä sytytys=palaminen+hidas paineen nousu
Nakutus=räjähdys+nopea paineen nousu
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostNaukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään.
Omakin tosiaan on aavistuksen myöhäisellä mutta se johtuu osittain hieman ongelmallisen suuresta map kpa:sta osakaasu alueella.
Leave a comment:
-
Naukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään. M10:n palotila/kanavat on niin vanhanaikaiset että varmaati vaatii vielä enemmän.
Mut sitten miten jakajalla ja sen alipaine kellolla saadaan järkevästi toimivat ennakot, menee täysin yli mun ymmärryksestä. Niissähän taitaa kierrostenkin mukaan muuttua ennakkoLast edited by Pazi88; 23-10-2017, 06:06.
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostPerusteet on pahasti hakusessa, ihan vakiona siinä M10-koneessa(kuten kaikissa muissakin) on vaparin täyskaasuennakko kierroksilla jotain 30-35 asteen luokkaa ja alipainekello antaa sen päälle alipaine-ennakkoa lisää 10-15 astetta. Alipainealuellaa palotapahtuma on niin hidas että moottori kuin moottori tarvii ainakin sen 40 astetta ennakkoa, jopa 60 astetta on monessa paljon pakokaasuja takaisin kierrättävässä ihan normaali ennakko. Ja alipainealueella nakuttaminen ei ole kovin vaarallista alhaisten sylinteripaineiden takia jos sellaista ylipäätään tapahtuu, hyvin harvinaista, ja jos tapahtuu niin ratkaisu on yleensä lisätä ennakkoa jotta palotapahtuma tapahtuu ennen nakutusta ei suinkaan vähentää ennakkoa kuten täyskaasualueella.
Nakutus (ok ehkä lähinnä turbovehkeissä) on varmaan yleisin syy niiden rikkoutumiseen (eli ei kovin harvinainen ilmiö), ja nakutus syntyy ennenaikaisen palotapahtuman seurauksena. Miten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää
En ole juurikaan säätänyt / perehtynyt vapari + jakaja yhdistelmään mutta oman käsitykseni mukaan siinäkin on perjaatteena kääntää tyhjäkäynnillä tuo enakko n. 14-20 väliiin missä tuo omanikin käy hyvin tyhjää, josta sitten alipainekello kääntää kuorman mukaan ennakkoa lisää tuon mainitsemasi 10-15 astetta (niinkun tapahtuu omassakin sytkäkartassa). Ei suinkaan runtata kaasua pohjaan ja alkaa käsin kääntelemään sinne kolmeakymmentä astetta? :think
Kyseenalaistan tämän siksi koska on outoa että yhtäkkiä joku tulee sanomaan että mulla on perusteet asiaan täysin hukassa vaikka oma autoni toimii moitteetta omien säätöjeni pohjalta.
Noh oma on tarkoitus säätää penkissä lähiaikoina, jos käyrät jatkaa nousuaan millään alueella yhtään 40asteen sytkäennakon jälkeen niin lupaan lopettaa m10 rakentelun ja alkaa keräämään postimerkkejä. Aamen.
Leave a comment:
-
Originally posted by petrolhead View PostMiksi? Miten tollanen lähtee käyntiin?
Ja päälinmäisenä mielessä saada auto leimattua että saa omiin nimiin, kait nyt tollakin sen 200 saa voimaa ulos. Jos nyt yhen kesän ainakin ajelis tuolla.
Leave a comment:
-
Originally posted by Joma View Post2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.
Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.Miksi? Miten tollanen lähtee käyntiin?
Leave a comment:
-
Originally posted by Dille_ View PostHyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Pienellä kuormalla siellä sylinterissä on niin vähän painetta että palotapahtuma on hidas - matalat puristukset ja pakokaasun takaisinkierrätys(kireän nokan overlapin takia) hidastaa vielä palotapahtumaa lisää ja vaaditut ennakot optimaaliseen palotapahtumaan kasvavat suuriksi. Toki siis tuota maksimiluokkaa vain lähellä pintakaasua, kohti täyskaasua skaalataan ennakko takaisin.Last edited by naukkis; 22-10-2017, 17:53.
Leave a comment:
-
Originally posted by Dille_ View PostHyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostPerusteet on pahasti hakusessa
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Leave a comment:
-
Originally posted by Dille_ View PostSovella vaikka tosta mun kartasta niin tulee ainakin sinnepäin.
Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee
Leave a comment:
-
Originally posted by Joma View Post2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.
Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.Originally posted by naukkis View PostAliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.
20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostAliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.
20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
Ja täytyy vielä mittailla kovemmilla kierroksilla lampulla että näyttää oikein.
Leave a comment:
-
Originally posted by Joma View Post2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.
Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.
20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
Leave a comment:
Leave a comment: