Originally posted by Dille_
View Post
M10 viritys ja rakennus topic
Collapse
X
-
Jakajassa on perusennakko, keskipakoennakko ja alipaine-ennakko. Perusennakko on se mikä laitetaan tyhjäkäynnillä jakajaa kääntämällä, sen päälle tulee jakajasta riippuen yleensä noin 15-20 astetta keskipakoennakkoa joka tulee siis kierrosten mukana, vakiokoneissa kaikki ennakot on pelissä jossain 3000 rpm ylöspäin. Normaali täyskaasuennakko on siis 30-40 asteen välillä. Tämän päälle tulee sitten vielä alipaine-ennakko, eli joko imusarjan tai kaasarin kurkun alipaine lisää vielä osakaasulla ennakkoa, 15 astetta on suht normaali alipaine-ennakko. Imusarjasta otettu ap on mukana tyhjäkäynnillä, ns ported vacuum kaasarista tulee mukaan vasta kun kaasuläppä on auki jonkun verran, lähinnä tyhjäkäyntipäästöjen takia, pienemmällä ennakolla saadaan tyhjäkäynnin hiilivetypäästöjä kuriin.
-
Nakutus johtuu siitä että puristuva kaasu on paineessa/lämpötilassa jossa syttyy itsestään, detonoinnissa koko satsi palaa kerralla jokapuolelta. Nakutus saadaan jokatilanteessa eliminoitua riittävän aikaisella sytkäennakolla, ts poltetaan seos jo ennenkuin palotilan paine on noussut nakutusalueelle. Täyskaasulla toki männän lämpökuorma ja painerasitukset estävät em. keinon käyttöä mutta osakaasualueella aivan mahdollinen toimintatapa.Originally posted by Dille_ View PostMiten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää

Leave a comment:
-
Kipinällä sytytys=palaminen+hidas paineen nousu
Nakutus=räjähdys+nopea paineen nousu
Leave a comment:
-
Juu niin varmaan käykin, niinkun totesinkin mutta enpä sen enempää laittaisi näppituntumalla ja mainitsin varuiksi että aloittelijan hyvä tietää mihin kohtaan jo tommosiakin lukemia laittaa.Originally posted by Pazi88 View PostNaukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään.
Omakin tosiaan on aavistuksen myöhäisellä mutta se johtuu osittain hieman ongelmallisen suuresta map kpa:sta osakaasu alueella.
Leave a comment:
-
Naukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään. M10:n palotila/kanavat on niin vanhanaikaiset että varmaati vaatii vielä enemmän.
Mut sitten miten jakajalla ja sen alipaine kellolla saadaan järkevästi toimivat ennakot, menee täysin yli mun ymmärryksestä. Niissähän taitaa kierrostenkin mukaan muuttua ennakko
Last edited by Pazi88; 23-10-2017, 07:06.
Leave a comment:
-
En tiedä meneekö ot:ksi mutta jatkanpa vielä edelliseen kun alkaa nyt kuulostamaan niin omituiselta...Originally posted by naukkis View PostPerusteet on pahasti hakusessa, ihan vakiona siinä M10-koneessa(kuten kaikissa muissakin) on vaparin täyskaasuennakko kierroksilla jotain 30-35 asteen luokkaa ja alipainekello antaa sen päälle alipaine-ennakkoa lisää 10-15 astetta. Alipainealuellaa palotapahtuma on niin hidas että moottori kuin moottori tarvii ainakin sen 40 astetta ennakkoa, jopa 60 astetta on monessa paljon pakokaasuja takaisin kierrättävässä ihan normaali ennakko. Ja alipainealueella nakuttaminen ei ole kovin vaarallista alhaisten sylinteripaineiden takia jos sellaista ylipäätään tapahtuu, hyvin harvinaista, ja jos tapahtuu niin ratkaisu on yleensä lisätä ennakkoa jotta palotapahtuma tapahtuu ennen nakutusta ei suinkaan vähentää ennakkoa kuten täyskaasualueella.
Nakutus (ok ehkä lähinnä turbovehkeissä) on varmaan yleisin syy niiden rikkoutumiseen (eli ei kovin harvinainen ilmiö), ja nakutus syntyy ennenaikaisen palotapahtuman seurauksena. Miten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää

En ole juurikaan säätänyt / perehtynyt vapari + jakaja yhdistelmään mutta oman käsitykseni mukaan siinäkin on perjaatteena kääntää tyhjäkäynnillä tuo enakko n. 14-20 väliiin missä tuo omanikin käy hyvin tyhjää, josta sitten alipainekello kääntää kuorman mukaan ennakkoa lisää tuon mainitsemasi 10-15 astetta (niinkun tapahtuu omassakin sytkäkartassa). Ei suinkaan runtata kaasua pohjaan ja alkaa käsin kääntelemään sinne kolmeakymmentä astetta? :think
Kyseenalaistan tämän siksi koska on outoa että yhtäkkiä joku tulee sanomaan että mulla on perusteet asiaan täysin hukassa vaikka oma autoni toimii moitteetta omien säätöjeni pohjalta.
Noh oma on tarkoitus säätää penkissä lähiaikoina, jos käyrät jatkaa nousuaan millään alueella yhtään 40asteen sytkäennakon jälkeen niin lupaan lopettaa m10 rakentelun ja alkaa keräämään postimerkkejä. Aamen.
Leave a comment:
-
Jaa a en tiedä yheksänkyt luvulla kasattu kaasariturboille.Originally posted by petrolhead View Post
Miksi? Miten tollanen lähtee käyntiin?
Ja päälinmäisenä mielessä saada auto leimattua että saa omiin nimiin, kait nyt tollakin sen 200 saa voimaa ulos. Jos nyt yhen kesän ainakin ajelis tuolla.
Leave a comment:
-
Originally posted by Joma View Post2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.
Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.
Miksi? Miten tollanen lähtee käyntiin?
Leave a comment:
-
Jos sulla ei ole kuin yksi risu kerrallaan siinä uunissa niin kyllä se vaan on parempi sytyttää aikaisin jotta aamuyöllä olis edes vähän löylyä.....Originally posted by Dille_ View PostHyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Pienellä kuormalla siellä sylinterissä on niin vähän painetta että palotapahtuma on hidas - matalat puristukset ja pakokaasun takaisinkierrätys(kireän nokan overlapin takia) hidastaa vielä palotapahtumaa lisää ja vaaditut ennakot optimaaliseen palotapahtumaan kasvavat suuriksi. Toki siis tuota maksimiluokkaa vain lähellä pintakaasua, kohti täyskaasua skaalataan ennakko takaisin.Last edited by naukkis; 22-10-2017, 18:53.
Leave a comment:
-
No sehän taas riippuu kiukaastaOriginally posted by Dille_ View PostHyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Leave a comment:
-
Hyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..Originally posted by naukkis View PostPerusteet on pahasti hakusessa
Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
Leave a comment:
-
Perusteet on pahasti hakusessa, ihan vakiona siinä M10-koneessa(kuten kaikissa muissakin) on vaparin täyskaasuennakko kierroksilla jotain 30-35 asteen luokkaa ja alipainekello antaa sen päälle alipaine-ennakkoa lisää 10-15 astetta. Alipainealuellaa palotapahtuma on niin hidas että moottori kuin moottori tarvii ainakin sen 40 astetta ennakkoa, jopa 60 astetta on monessa paljon pakokaasuja takaisin kierrättävässä ihan normaali ennakko. Ja alipainealueella nakuttaminen ei ole kovin vaarallista alhaisten sylinteripaineiden takia jos sellaista ylipäätään tapahtuu, hyvin harvinaista, ja jos tapahtuu niin ratkaisu on yleensä lisätä ennakkoa jotta palotapahtuma tapahtuu ennen nakutusta ei suinkaan vähentää ennakkoa kuten täyskaasualueella.Originally posted by Dille_ View PostSovella vaikka tosta mun kartasta niin tulee ainakin sinnepäin.
Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee
Leave a comment:
-
Originally posted by Joma View Post2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.
Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.Sovella vaikka tosta mun kartasta niin tulee ainakin sinnepäin.Originally posted by naukkis View PostAliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.
20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee
Leave a comment:
-
Joo tullut nyt luettua muutama artikkeli aiheesta ja tutkailtu muiden karttoja.Originally posted by naukkis View PostAliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.
20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
Ja täytyy vielä mittailla kovemmilla kierroksilla lampulla että näyttää oikein.
Leave a comment:
-
Aliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.Originally posted by Joma View Post2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.
Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.
20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
Leave a comment:
Leave a comment: