M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • naukkis
    replied
    Originally posted by Dille_ View Post
    En ole juurikaan säätänyt / perehtynyt vapari + jakaja yhdistelmään mutta oman käsitykseni mukaan siinäkin on perjaatteena kääntää tyhjäkäynnillä tuo enakko n. 14-20 väliiin missä tuo omanikin käy hyvin tyhjää, josta sitten alipainekello kääntää kuorman mukaan ennakkoa lisää tuon mainitsemasi 10-15 astetta (niinkun tapahtuu omassakin sytkäkartassa). Ei suinkaan runtata kaasua pohjaan ja alkaa käsin kääntelemään sinne kolmeakymmentä astetta? :think
    Jakajassa on perusennakko, keskipakoennakko ja alipaine-ennakko. Perusennakko on se mikä laitetaan tyhjäkäynnillä jakajaa kääntämällä, sen päälle tulee jakajasta riippuen yleensä noin 15-20 astetta keskipakoennakkoa joka tulee siis kierrosten mukana, vakiokoneissa kaikki ennakot on pelissä jossain 3000 rpm ylöspäin. Normaali täyskaasuennakko on siis 30-40 asteen välillä. Tämän päälle tulee sitten vielä alipaine-ennakko, eli joko imusarjan tai kaasarin kurkun alipaine lisää vielä osakaasulla ennakkoa, 15 astetta on suht normaali alipaine-ennakko. Imusarjasta otettu ap on mukana tyhjäkäynnillä, ns ported vacuum kaasarista tulee mukaan vasta kun kaasuläppä on auki jonkun verran, lähinnä tyhjäkäyntipäästöjen takia, pienemmällä ennakolla saadaan tyhjäkäynnin hiilivetypäästöjä kuriin.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Dille_ View Post
    Miten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää
    Nakutus johtuu siitä että puristuva kaasu on paineessa/lämpötilassa jossa syttyy itsestään, detonoinnissa koko satsi palaa kerralla jokapuolelta. Nakutus saadaan jokatilanteessa eliminoitua riittävän aikaisella sytkäennakolla, ts poltetaan seos jo ennenkuin palotilan paine on noussut nakutusalueelle. Täyskaasulla toki männän lämpökuorma ja painerasitukset estävät em. keinon käyttöä mutta osakaasualueella aivan mahdollinen toimintatapa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kipinällä sytytys=palaminen+hidas paineen nousu

    Nakutus=räjähdys+nopea paineen nousu

    Leave a comment:


  • Dille_
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Naukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään.
    Juu niin varmaan käykin, niinkun totesinkin mutta enpä sen enempää laittaisi näppituntumalla ja mainitsin varuiksi että aloittelijan hyvä tietää mihin kohtaan jo tommosiakin lukemia laittaa.
    Omakin tosiaan on aavistuksen myöhäisellä mutta se johtuu osittain hieman ongelmallisen suuresta map kpa:sta osakaasu alueella.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Naukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään. M10:n palotila/kanavat on niin vanhanaikaiset että varmaati vaatii vielä enemmän.

    Mut sitten miten jakajalla ja sen alipaine kellolla saadaan järkevästi toimivat ennakot, menee täysin yli mun ymmärryksestä. Niissähän taitaa kierrostenkin mukaan muuttua ennakko
    Last edited by Pazi88; 23-10-2017, 06:06.

    Leave a comment:


  • Dille_
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Perusteet on pahasti hakusessa, ihan vakiona siinä M10-koneessa(kuten kaikissa muissakin) on vaparin täyskaasuennakko kierroksilla jotain 30-35 asteen luokkaa ja alipainekello antaa sen päälle alipaine-ennakkoa lisää 10-15 astetta. Alipainealuellaa palotapahtuma on niin hidas että moottori kuin moottori tarvii ainakin sen 40 astetta ennakkoa, jopa 60 astetta on monessa paljon pakokaasuja takaisin kierrättävässä ihan normaali ennakko. Ja alipainealueella nakuttaminen ei ole kovin vaarallista alhaisten sylinteripaineiden takia jos sellaista ylipäätään tapahtuu, hyvin harvinaista, ja jos tapahtuu niin ratkaisu on yleensä lisätä ennakkoa jotta palotapahtuma tapahtuu ennen nakutusta ei suinkaan vähentää ennakkoa kuten täyskaasualueella.
    En tiedä meneekö ot:ksi mutta jatkanpa vielä edelliseen kun alkaa nyt kuulostamaan niin omituiselta...

    Nakutus (ok ehkä lähinnä turbovehkeissä) on varmaan yleisin syy niiden rikkoutumiseen (eli ei kovin harvinainen ilmiö), ja nakutus syntyy ennenaikaisen palotapahtuman seurauksena. Miten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää

    En ole juurikaan säätänyt / perehtynyt vapari + jakaja yhdistelmään mutta oman käsitykseni mukaan siinäkin on perjaatteena kääntää tyhjäkäynnillä tuo enakko n. 14-20 väliiin missä tuo omanikin käy hyvin tyhjää, josta sitten alipainekello kääntää kuorman mukaan ennakkoa lisää tuon mainitsemasi 10-15 astetta (niinkun tapahtuu omassakin sytkäkartassa). Ei suinkaan runtata kaasua pohjaan ja alkaa käsin kääntelemään sinne kolmeakymmentä astetta? :think

    Kyseenalaistan tämän siksi koska on outoa että yhtäkkiä joku tulee sanomaan että mulla on perusteet asiaan täysin hukassa vaikka oma autoni toimii moitteetta omien säätöjeni pohjalta.
    Noh oma on tarkoitus säätää penkissä lähiaikoina, jos käyrät jatkaa nousuaan millään alueella yhtään 40asteen sytkäennakon jälkeen niin lupaan lopettaa m10 rakentelun ja alkaa keräämään postimerkkejä. Aamen.

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Miksi? Miten tollanen lähtee käyntiin?
    Jaa a en tiedä yheksänkyt luvulla kasattu kaasariturboille.

    Ja päälinmäisenä mielessä saada auto leimattua että saa omiin nimiin, kait nyt tollakin sen 200 saa voimaa ulos. Jos nyt yhen kesän ainakin ajelis tuolla.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Joma View Post
    2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.

    Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.
    Miksi? Miten tollanen lähtee käyntiin?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Dille_ View Post
    Hyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..

    Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
    Jos sulla ei ole kuin yksi risu kerrallaan siinä uunissa niin kyllä se vaan on parempi sytyttää aikaisin jotta aamuyöllä olis edes vähän löylyä.....

    Pienellä kuormalla siellä sylinterissä on niin vähän painetta että palotapahtuma on hidas - matalat puristukset ja pakokaasun takaisinkierrätys(kireän nokan overlapin takia) hidastaa vielä palotapahtumaa lisää ja vaaditut ennakot optimaaliseen palotapahtumaan kasvavat suuriksi. Toki siis tuota maksimiluokkaa vain lähellä pintakaasua, kohti täyskaasua skaalataan ennakko takaisin.
    Last edited by naukkis; 22-10-2017, 17:53.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by Dille_ View Post
    Hyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..

    Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?
    No sehän taas riippuu kiukaasta

    Leave a comment:


  • Dille_
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Perusteet on pahasti hakusessa
    Hyvin paljon mahdollista, ei auta kun opiskella lisää..

    Jotenkin se 50-60 astetta ei enää mun maalaisjärkeen käy. Eihän saunanpesääkään sytytellä päiväkahvien aikaan jos tietää että aikoo aamuyöllä ottaa löylyt?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Dille_ View Post
    Sovella vaikka tosta mun kartasta niin tulee ainakin sinnepäin.

    Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee
    Perusteet on pahasti hakusessa, ihan vakiona siinä M10-koneessa(kuten kaikissa muissakin) on vaparin täyskaasuennakko kierroksilla jotain 30-35 asteen luokkaa ja alipainekello antaa sen päälle alipaine-ennakkoa lisää 10-15 astetta. Alipainealuellaa palotapahtuma on niin hidas että moottori kuin moottori tarvii ainakin sen 40 astetta ennakkoa, jopa 60 astetta on monessa paljon pakokaasuja takaisin kierrättävässä ihan normaali ennakko. Ja alipainealueella nakuttaminen ei ole kovin vaarallista alhaisten sylinteripaineiden takia jos sellaista ylipäätään tapahtuu, hyvin harvinaista, ja jos tapahtuu niin ratkaisu on yleensä lisätä ennakkoa jotta palotapahtuma tapahtuu ennen nakutusta ei suinkaan vähentää ennakkoa kuten täyskaasualueella.

    Leave a comment:


  • Dille_
    replied
    Originally posted by Joma View Post
    2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.

    Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.
    Originally posted by naukkis View Post
    Aliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.

    20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
    Sovella vaikka tosta mun kartasta niin tulee ainakin sinnepäin.

    Sytytysennakon ollessa 40-50 astetta ihan millä alueella tahansa, seos syttyy aivan liian aikaisin ja kone nakuttaa ellei ole kyse jostain 16000rpm formulamoottorista... Jos kirjottaa karttaan isomman numeron kun 30, on jo hyvä tietää tarkkaan mitä tekee

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Aliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.

    20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.
    Joo tullut nyt luettua muutama artikkeli aiheesta ja tutkailtu muiden karttoja.

    Ja täytyy vielä mittailla kovemmilla kierroksilla lampulla että näyttää oikein.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Joma View Post
    2000 oli kans kohillaan, laitoin koko alipainealueelle 20 ennakkoa niin kiersi nätisti.

    Koneessa alle 8 puristukset, tiedä sitten miten vaikuttaa.
    Aliapainealueelle sopivat ennakot olis ainakin 40 astetta, todennäköisesti lähenpänä 50.

    20 astetta on alipainealueelle ihan vitusti liian vähän ennakoa vaikka koneessa olis puristuksiakin.

    Leave a comment:

Working...
X