Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hednam
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 959

    #46
    Originally posted by -Tapi View Post
    Pienempi kuin M45?? Mistä kohden?

    Ahtimen ohivirtausventtiili on Eatonin "harrastesarjassa" valmiina mutta autoista purettuihin niitä ei saa kuin tekemällä.

    Ihan turhaa joka tapauksessa tuo paineiden säätely venttiilillä, kun puhutaan niin pienistä tehonlisistä ettei tehorajat tule kuitenkaan vastaan.
    Pituus suunnassa erittäin paljon pienempi, leveyttä vähän lisää. Mutta on silmämääräisesti pienempi ku m45 mutta tuotta isompaa

    2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by tsbmw View Post
      1983 E28 mallisarjan tehokain oli juuri tämä 528i.
      Ei sitä vuosiluvun mukaan katsota, aivan sama onko autosi 1982 vai 1987, E28 mallisarjan tehokkaimmaksi katsotaan se (M)535i. Autollasi tehorajana siis nykyiset 528i vakiotehot, ja 535i alusta-/jarruosilla 218hp+20%.

      Kuten -Tapi jo ehdottelikin, noille suunnitelmille pieni turbo. Toisaalta 528i ja 535i erovaisuudet jarruissa ym ei ole kummoiset, joten miksei saman tien . . .
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3064
        • Suomi

        #48
        Originally posted by -Tapi View Post

        Minulla esim tuo 0,3 bar löytyy kaasuläpän ollessa auki koko kierrosalueella, tyhjäkäynnistä rajoittimeen asti. Ei yhtään yli eikä alle.
        onkos tässä kikkailtu venoilla..minä kun aina luulin että volymetrinen hyötysuhde näissä kamoissa paranee kun ahtimeen lisätään kieppejä ja vähän huononee terminen kun kieppejä tulee lisää. et tuskin se ihan viivasuora on ...
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #49
          Originally posted by hednam View Post
          Pituus suunnassa erittäin paljon pienempi, leveyttä vähän lisää. Mutta on silmämääräisesti pienempi ku m45 mutta tuotta isompaa
          Siis M45:hän on joka ikisessä suunnassa pienempi kuin M62. Vai mistä löydät esim näiden linkkien mittojen mukaan M45:sta pienemmän M62:sen?



          Originally posted by Suutari View Post
          onkos tässä kikkailtu venoilla..minä kun aina luulin että volymetrinen hyötysuhde näissä kamoissa paranee kun ahtimeen lisätään kieppejä ja vähän huononee terminen kun kieppejä tulee lisää. et tuskin se ihan viivasuora on ...
          Niin viivasuora kun silmä erottaa tai mittari näyttää. Noilla hyötysuhteilla voi pyyhkiä pylperöä kun puhutaan alle 0,5 bar paineista ja erittäin epävakaasta systeemistä lämmön suhteen (siis eriasia kuin polttomoottori labraolosuhteissa).
          ---

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3064
            • Suomi

            #50
            Originally posted by -Tapi View Post
            Niin viivasuora kun silmä erottaa tai mittari näyttää. Noilla hyötysuhteilla voi pyyhkiä pylperöä kun puhutaan alle 0,5 bar paineista ja erittäin epävakaasta systeemistä lämmön suhteen (siis eriasia kuin polttomoottori labraolosuhteissa).
            Nou herneitä ..toki näin mutta omassa autossa kun on datalogit ja pelit niin on varmaan vähän tarkempaa tuo mapin seuraaminen kaikilla paineilla ja voin kertoa että ihan sama mikä sulla on paine niin volymetrinen hyötysuhde ainakin varmasti vaikuttaa pienillä kiepeillä..mutta tuskin se "bilteman" ahtopainemittari noita muutoksia huomaa...

            Ei nyt mennä offtopicciin ja ei jaksa tämmösestä alkaa väittelemään. Hienoa jos paineet on viivasuoraa ja hienoa että näitä remmejä rakennellaan. Ei ollut tarkotus mitenkään hyökkäillä..Täällä vaan tulee aina välillä vähän mututietoa..

            Eikä toki itekkään aina ole oikeassa...mut sit korjaillaan jos tarttee.

            Jos vielä kiinnostaa niin keskustellaan sitten aiheesta vaikka privalla..paljo fiksumpaa
            Last edited by Suutari; 22-02-2007, 10:20.
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #51
              Ei vaan tarkoitin ettei normaalissa 0-1 bar alueella olevassa nestevaimentamattomassa tai vaimennetussa mittarissa näy ero, joka syntyisi ahtimen hyötysuhteesta. Tuossa erottaa ehkä 0,02 barin tarkkuudella heiton (joo ja ei ole Biltemasta vaan hydrauliikkapuljusta..)

              Ja hyötysuhteella välillä 3000 rpm ja 14000 rpm ei näytä olevan juuri merkitystä, imuilman lämpötilalla on sitäkin enemmän.
              ---

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3064
                • Suomi

                #52
                Originally posted by -Tapi View Post
                imuilman lämpötilalla on sitäkin enemmän.
                ennen vai jälkeen ahtimen...tarkotatko ilmanlämpötilaa..siis ulkoilmaa mitä vedetään putsarilta vai imusarjassa olevaa?
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1495
                  • Ilvola

                  #53
                  Tulkitsenko oikein:

                  1) Paras tarkoitukseeni olisi pienipesäinen turbo - ehdotuksia?
                  - Helpompi asentaa?
                  - Halvempi toteuttaa?
                  - Ei mitään muita muutoksia?
                  - Ahdistaa ylhäältä ja haittoja?

                  2) Järkevämpi kaikenkaikkiaan remmi M62-M65 ilman solenoideja tms.?
                  - Tulee samalla 6s alkava?
                  - Riittää ABS ja jotain pientä (muutenkin parannus)?
                  - Hankalampi toteutus - insinööri kun olen => unelmaprojekti?

                  Miten polttoainetalous pikkuturbo - remmi?
                  PS. Joo ei tosiaan riitä 20% lisätehoa alhaalla... eli missä "suossa" sitä nyt ollaan?
                  Last edited by tsbmw; 24-02-2007, 00:15.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #54
                    Originally posted by tsbmw View Post
                    Tulkitsenko oikein:

                    1) Paras tarkoitukseeni olisi pienipesäinen turbo - ehdotuksia?
                    - Helpompi asentaa?
                    - Halvempi toteuttaa?
                    - Ei mitään muita muutoksia?
                    - Ahdistaa ylhäältä ja haittoja?

                    2) Järkevämpi kaikenkaikkiaan remmi M62-M65 ilman solenoideja tms.?
                    - Tulee samalla 6s alkava?
                    - Riittää ABS ja jotain pientä (muutenkin parannus)?
                    - Hankalampi toteutus - insinööri kun olen => unelmaprojekti?

                    Miten polttoainetalous pikkuturbo - remmi?
                    PS. Joo ei tosiaan riitä 20% lisätehoa alhaalla... eli missä "suossa" sitä nyt ollaan?
                    Ei kannata virittää jos polttoainetalous mietityttää ..tee semmonen josta tykkäät. Ei nuihin oikein kukaan osaa vastata. jokaisella on omat mieltymyksensä mitenkä auton moottorin ja auton tulisi käyttäytyä.

                    Paras kun tekee silleen että itestä tuntuu että se on sopiva..eikös siitä ole virityksessä kyse ja auton rakentelussa
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #55
                      Originally posted by Suutari View Post
                      ennen vai jälkeen ahtimen...tarkotatko ilmanlämpötilaa..siis ulkoilmaa mitä vedetään putsarilta vai imusarjassa olevaa?
                      Ulkoilma, jota pääsee putsarin läpi. Putsari on konehuoneessa ja sen jälkeen jonkin matkaa putkea ennen kaasuläppää. Konehuoneen lämpötila näkyy heti esim. kesäkuumalla liikennevaloissa, kone nakuttaa 95:lla. Tämä tietysti riippuu, kuinka tarkalle ohjelma on ennakon ja polttoainemäärän suhteen tehty.

                      Juu, ei kannata bensataloutta mietiskellä. Minulla kävi tosin hassusti, kun kulutus ei lisääntynyt virittelyn myötä. Ajotapa muuttui ainakin epätaloudellisempaan suuntaan Tuo automaattivaihteinen nelivetofarkku oli tosin alunperinkin sellainen syöppö ettei kannattanut odotella viherpiiperöiden joulukortteja..
                      ---

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #56
                        Originally posted by tsbmw View Post
                        Tulkitsenko oikein:
                        Et. Kumpikaan viritys ei ole mallia "avaa 4kpl 10mm pulttia, laita ahdin väliin ja pultit kiinni". Hae joltakin vaikka rikkinäinen turbo lainaan, ota pakoputki irti ja mietit sitten kuinka helppo se on saada siihen kiinni. Jos ei hitsauslaitteet pysy itsellä tai tutuilla kädessä niin varmasti 500e uppoaa jo pakoputkiston muutoksiin. Kannattaa oikeasti lukea alan kirjallisuutta tai edes ajatuksella tätä foorumia, jos luulet ettei ahdin tarvitse kaverikseen muita muutoksia.

                        Kumpikaan ei ole "järkevä" jos suurimman osan työstä joutuu teettämään.

                        Mikä on "samalla 6s alkava"?
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #57
                          Originally posted by muuris View Post
                          Mikä on "samalla 6s alkava"?
                          0-100km/t 8,4 s => 6,x s.

                          Tekemisen muoto on "pikkuhiljaa" ja tiedonkeruu homman perustana. Pakko on koneistettuja osia ostaa ja teettää, ei metallisorvia pajasta löydy. Toisaalta amikselta ja "nyrkkipajoilta" saa apuja. Remmi tuntuu periaatteessa tarjoavan teknisesti monipuolisemmat mahdollisuudet.
                          Jos näistä asennuksista, palikoista ja hyväksyttämisistä olisi mittapiirrokset, materiaalit ja ainevahvuudet "asennusoppaaksi" asti E28 projekteista niin kyllähän se periaatteessa menisi tyyliin: "avaa 4kpl 10mm pulttia, laita ahdin väliin ja pultit kiinni" => "laakista toimiva peli"! Onko tähän koneeseen "asennussarjoja" Saksanmaalla ollut tai vielä valmistuksessa?

                          Hyviä nettisivuja opiskeluun, btcf lisäksi?
                          Last edited by tsbmw; 24-02-2007, 13:55.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #58
                            Originally posted by tsbmw View Post
                            0-100km/t 8,4 s => 6,x s.
                            Ei taida pelkästään ihan pikku viritys riittää, sitä paitsi tuohon vaikuttaa aika moni muukin asia. Jos autolla ei oo tarkotus ajella kovempaa niin 520i perävälitys nykyisen tilalle

                            Originally posted by tsbmw View Post
                            Jos näistä asennuksista, palikoista ja hyväksyttämisistä olisi mittapiirrokset, materiaalit ja ainevahvuudet "asennusoppaaksi" asti E28 projekteista niin kyllähän se periaatteessa menisi tyyliin: "avaa 4kpl 10mm pulttia, laita ahdin väliin ja pultit kiinni" => "laakista toimiva peli"! Onko tähän koneeseen "asennussarjoja" Saksanmaalla ollut tai vielä valmistuksessa?
                            Vaan kukapa haluais sulle suunitella koko paketin ja tehdä sellasen oppaan..ja mihin hintaan On jo aiemmin kerrottu, kaiken joutuu tekemään tai teettämään. Näin vanhoihin on tainnut saada lähinnä Mosselmann ja Dinan turbosarjoja, eikä niitäkään muistaakseni 528i:hin.

                            Olisko oikeasti "järkevintä" hommata se M30B34? Vanha pois ja uus tilalle, ei tarvi teettää osia tms sekä tehoa ja vääntöä lähes 20% lisää.

                            Topikin alussa on mainittu useampikin tekele, josta oppia saa.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1495
                              • Ilvola

                              #59
                              Originally posted by muuris View Post
                              Ei taida pelkästään ihan pikku viritys riittää, sitä paitsi tuohon vaikuttaa aika moni muukin asia. Jos autolla ei oo tarkotus ajella kovempaa niin 520i perävälitys nykyisen tilalle
                              Perusauto on makuuni just. Eli jos ei remmi niin sitten näin. Kiihtyvyydelle en uhraa mukavaa matkantekoa 80km/t 1500r ja 120kmt 2500r. Ja kuten sanoin kone toimii ihan kiitettävästi 4000r+ alavääntöä tässä kaipailisin löytämääni mielyttävään yllätykseen - vaivaton 1500r-2000r kaupunkiajelu.

                              Olen ehkä poikkeus, mutta pidän E28 582i:tä ulkonäöltä, suorituskyvyltä (mutkatieajo), tekniikalta ja korjattavuudelta (voin tehdä kaiken), mukavuudelta (hiljainen ja tunnokas), tunnelmalta (erityisesti valoisa modernismin keveys sisällä) ja tiloilta ihanneautonani. Kone on yllättävän herkkä, alusta loistava, reagointi nopea = pieni suuri auto! Tosin E28 olen juuttunut jo vsta 1997.
                              Originally posted by muuris View Post
                              Vaan kukapa haluais sulle suunitella koko paketin ja tehdä sellasen oppaan..ja mihin hintaan On jo aiemmin kerrottu, kaiken joutuu tekemään tai teettämään. Näin vanhoihin on tainnut saada lähinnä Mosselmann ja Dinan turbosarjoja, eikä niitäkään muistaakseni 528i:hin.

                              Olisko oikeasti "järkevintä" hommata se M30B34? Vanha pois ja uus tilalle, ei tarvi teettää osia tms sekä tehoa ja vääntöä lähes 20% lisää.

                              Topikin alussa on mainittu useampikin tekele, josta oppia saa.
                              "Oppaalla" tarkoitin kokemuksia? Tehdessä ei tule ehkä kaikkea kirjattua. Täytyy ajatuksella kahlata läpi näitä brokkiksia...

                              Ei ole "järkevintä" koska 528i on viimeinen 25v museoautoksi saatava E28 siirtymäkaudella 2008, jolloin vaatimus hyppää 30v ja tuskin elektroniikka on kuitenkaan "ikuista" eli museoautot ovat jatkossa harvassa. Ehdin juuri tikkaamaan koneeseen 200tkm ilman remppoja ja todella 100tkm ajettuja on jäljellä kuin bikinityttöjä talvisella rannalla (edellisessä E28:ssa yli 300tkm).
                              Last edited by tsbmw; 24-02-2007, 19:04.
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                #60
                                Originally posted by tsbmw View Post
                                Ei ole "järkevintä" koska 528i on viimeinen 25v museoautoksi saatava E28 siirtymäkaudella 2008, jolloin vaatimus hyppää 30v ja tuskin elektroniikka on kuitenkaan "ikuista" eli museoautot ovat jatkossa harvassa.
                                En ole perehtynyt museokilvittämiseen, mutta onnistuuko tuo jos remmiahtimen nakkaat kylkeen?

                                Kun kerran alavääntöä kaipaat ja haluat peruskoneen säilyttää, niin miten olisi BMW 3.3L (E3) kampiakseli. Pisin isku, mitä M30 koneessa on ollut. En nyt muista mittoja, mutta googlettamalla selviää ja sitten voit laskea, millaisen iskutilavuuden sillä saisi vakiomännillä. Samalla voi toki tehdä vähän muutakin -- eikä näy ulospäin. Muistelen, että B34 porauksella koneesta tulisi vähän päälle 3500cc, tosin niin suureksihan ei B28 lohkoa voi/kannata porata.

                                ps. juuri mainitsemistasi syistä itsekin ajelen vanhalla E28 ritsalla
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎