Onko se NOIN MONIMUTKAISTA, eikö ole tietä joka olisi kivetty muutamalla nivelellä ja pultilla ilman extreme modausta?
Ruuvin siimapyörä ei taida tosiaan periaatteessa irrota lainkaan vaan aina säätö kampiakselin päästä?
[QUOTE=tsbmw;900799]Onko se NOIN MONIMUTKAISTA, eikö ole tietä joka olisi kivetty muutamalla nivelellä ja pultilla ilman extreme modausta?
Ruuvin siimapyörä ei taida tosiaan periaatteessa irrota lainkaan vaan aina säätö kampiakselin päästä?
QUOTE]
Itseasiassa kampuranpäässä on myös laturin ja vesipunpun kiilahihnaurat, joten ahtimenpyörää vain vaihdetaan. 8mm kuusiopala kiinni hylsyyn ja vanhasta hihnasta pätkä pihtienpäähän, niin irti on. Toimii itsekiristävästi, eli jos pyörä rupeaisi luistamaan, niin pultti vaan kiristyy. Nyt just on 15mm pienempi hihnapyörä menossa kiinni ja tulee yks rulla lisaa tehostimen ja ahtimen välille. Pienempi pyörä; vähemmän kitkapintaa. Eli hihna käy kääntymässä melkein kiristysrullan luota. Enemmän prosetteja kehästä pidolla. Tietty jos vielä mennään isommalle välitykselle, niin se kyl tapahtuu jo kampuranpyörästä. Tuntuu, ettei laskukaavat ole toiminut tässä projektissa ton ahtopaineen kans. Mut kokeilemalla vaan isompaa välitystä maltilla, niin päästään siihen tavoitteeseen ehkä joskus (0.5-0.6bar).:think
Olis muutes teline (omatekele) tohon koneeseen Rothrexin isolle kompuralle. Kokeiltiin ensin sillä, ennen tota Autorotoria. Konneen oikealle puolelle alas. Tartee vain moniurahihnan kiilahihnapyörien päälle.
Miten E28/528i konehuone ja tilantarve?
Jos kompura viileemmälle puolelle eli ohjaustehostimen ja laturin väliin niin onko eroa kumpi M90 tai M62? Hiukka ihmettelen miten noita sinne saa ikinä mahtumaan?
Noissa on eripituisia kauloja - onko väliä minkälaisen valitsee?
Vapaana yksi hihnapyörä - ilmeisesti puuttuvalle ilmastoinnille, voiko sitä käyttää hyväksi?
Tyhmä kysymys: Saako asennuksen kummallakaan tehtyä ilman koneen irtiottoa? Syylärin tietty joutuu ainakin poistamaan.
Imusarjan alle ehkä juuri ja juuri saat laitettua, vaatii hirveästi työtä. Turbon asennat sinne pakopuolelle paljon helmpommin.
Laita nyt hyvä mies 3,4 alakerta, saat multa hyvän semmoisen 250€. Asennus ihan ruuveja kääntämällä, vääntöä 240->310 ja pikkuisen tehoakin lisää. Polttoaineen kulutus tuskin muuttuu mihinkään. Tällä muutoksella oikeasti pääset helpolla ja saat sitä vääntöä. Jos haluat museoida joskus, vaihda alakerta uudelleen viikonlopussa ja avot.
Alustankin ja jarrut voit pitää vakiona, ei sitä alakerran muutosta kukaan huomaa.
Juu mutta en raaskisi "hävittää" hyvää konetta, olen ajanut 20tkm ilman MITÄÄN ONGELMIA, ainoastaan yksi ohjausnivel uusittu ja öljyjä vaihdettu (iskarit ja etujouset vaihdoin kun en pidä "amerikkalaisesta"). No nyt joudun vaihtamaan etupyörän laakerin ja kaasupoljin halkesi - muovia.
Tuo alakerran vaihto on kiitettävä ehdotus jopa jatkojalostustakin ajatellen. Tuttu mekaanikko teki vastaavan montulla konetta irroittamatta ilman kampiakselin vaihtoa. Kampiakseli vaatinee koneen irroituksen vaikka mukit ja laakerit saisikin ilman... Mitä arvioisit vaihdon työajaksi?
Ongelmani taitaa olla hyvä auto jota haluan vielä mukavammaksi...
Juu mutta en raaskisi "hävittää" hyvää konetta, olen ajanut 20tkm ilman MITÄÄN ONGELMIA, ainoastaan yksi ohjausnivel uusittu ja öljyjä vaihdettu (iskarit ja etujouset vaihdoin kun en pidä "amerikkalaisesta"). No nyt joudun vaihtamaan etupyörän laakerin ja kaasupoljin halkesi - muovia.
Tuo alakerran vaihto on kiitettävä ehdotus jopa jatkojalostustakin ajatellen. Tuttu mekaanikko teki vastaavan montulla konetta irroittamatta ilman kampiakselin vaihtoa. Kampiakseli vaatinee koneen irroituksen vaikka mukit ja laakerit saisikin ilman... Mitä arvioisit vaihdon työajaksi?
Ongelmani taitaa olla hyvä auto jota haluan vielä mukavammaksi...
Oih ja voih....
Alakerta sisältää ainakin lohkon, kampiakselin, kiertokanget ja männät... Vaihdappa sitten siinä irrottamatta konetta.
J
Tuo alakerran vaihto on kiitettävä ehdotus jopa jatkojalostustakin ajatellen. Tuttu mekaanikko teki vastaavan montulla konetta irroittamatta ilman kampiakselin vaihtoa. Kampiakseli vaatinee koneen irroituksen vaikka mukit ja laakerit saisikin ilman... Mitä arvioisit vaihdon työajaksi?
Kone pois 3-4tuntia, osiksi ja takaisin nippuun päivä, takaisin paikoilleen 3-4 tuntia, eli tuommoinen viikonlopun pikku aherrus jos ei muuta tee samalla.
Ihan montun päälle sitä ei saa tehtyä, kyllä se koko 220kg möykky pitää ylös sieltä kolostaan nostaa. Joku asian osaava korjaamo tekee sen varmaan sopivalla hinnalla, halvemmaksi tulee taatusti kuin remmiahtimen laitto.
Mikä remmiahdetussa autossa olisi paras tapa toteuttaa ylimääräisten paineiden päästö esim moottorijarrutuksessa tai tyhjäkäynnillä? Suotavaahan olisi, että ahtopaineet olisivat ~0bar tasakaasulla, moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäynnillä ainakin bensankulutuksen ja ahtimen keston kannalta.
Tällaisiin toteutuksiin olen netissä törmännyt:
1. Ennen kaasuläppää hukkaportti tai dumppi.
2. Ennen välijäähdytintä hukkaportti tai dumppi.
3. Ennen kaasuläppää bypass venttiili.
4. Ennen välijäähdytintä bypass venttiili.
Ohjataanko noita bypass venttiilejä alipaineella ja onko bypass venttiilin ollessa auki ahtopaineet ~0bar? Onko mitään hyötyä/haittaa ohjata se ilma takaisin ahtimen imupuolelle kuten joissain turbovehkeissä? Itselle tuossa tuli ainakin mieleen sellainen haitta että se ilma on jo kertaalleen lämmitetty.
Hukkaportteissa ja dumpeissa ilmeisesti on jousi joka säätää paineet, joten näillä ei ilmeisesti missään tilanteessa päästä siihen että ahdot olisivat ~0bar?
Lisääkö remmiahdin paljon bensankulutusta verrattuna turboon?
Comment