Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alspe
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    LL-04 luokitus siis takaa, että öljy soveltuva DPF-pöntöllisiin autoihin?
    Käytännössä mikä tahansa LL-04 öljy käy N47D20C hiukkaspönttöautoon, eikö vain?
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Jos autosi öljyvaatimus on LL-04 sitä sinne kuuluu laittaa. Niin helppoa se on
    Originally posted by alspe View Post
    Niin toki, meinasin, että tuliko vähätuhkaiset öljyt vielä LL04 luokituksen jälkeen DPF-pönttöjä varten. Mutta olisihan sitä luokitusta sitten muutettu DPF-pönttöä varten vai kuinka?
    Originally posted by OVi View Post
    LL04 takaa sen, että se soveltuu hiukkassuodattimella varustettuun Bemariin. Yleisellä tasolla ACEA C-luokitus kertoo sen, että öljy soveltuu hiukkassuodattimella varustettuihin autoihin ja LL04 luokitellut öljyt näyttävät olevan ACEA C3 luokkaa. Eri C-luokkien kesken on muitakin eroja, kuin tuhkautuvuus ja esimerkiksi C2 luokan öljyn voi korvata C3 luokitetulla, mutta ei välttämättä toisin päin, koska C2 on ohuempaa öljyä.


    https://www.neste.fi/moottorioljyjen-luokitukset
    Vielä samasta asiasta esimerkkinä nämä kaksi Castrolin öljyä. Molemmat LL-04 luokituksella toki, mutta toisen kyljessä lukee DPF. Onko siis niin, että LL-04 luokituksellakin toinen öljy voi olla vähempituhkaista ja siten parempaa hiukkaspönttöautoihin? Vai markkinointikikka?


    Leave a comment:


  • Sisäänajettu
    replied
    Erittäin hyvin sanottu, mitäpä sitä toimivaa vaihtamaan, ei se vaihtamalla parane Jatketaan Castrolilla siis

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Miksi pitäisi testailla eri öljyjä jos hyvin toimiva ja suositeltu öljy on löytynyt? Jos moottorilla on vähääkään taipumusta öljyn kulutukselle niin jatkuvalla öljymerkin vaihdolla yleensä kulutus lisääntyy hetkeksi.
    Tätä minä olen aina ihmetellyt.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Täällä mennään 0W-30 koko vuosi, koneena B47. Tuntunut toimivan tuossa aika kivasti, kylmänäkin käy paremmin kuin 5W-30. Tulee lähinnä lyhyempää matkaa ajettua ja tuo oli bemarin tiskillä suositus. En tosin bemarin omalla öljyllä mennyt vaan Castrolin Edgellä, ei valittamista. Mitähän seuraavaksi testiin ? Mobil 1 ESP ?
    Miksi pitäisi testailla eri öljyjä jos hyvin toimiva ja suositeltu öljy on löytynyt? Jos moottorilla on vähääkään taipumusta öljyn kulutukselle niin jatkuvalla öljymerkin vaihdolla yleensä kulutus lisääntyy hetkeksi.

    Leave a comment:


  • Sisäänajettu
    replied
    Täällä mennään 0W-30 koko vuosi, koneena B47. Tuntunut toimivan tuossa aika kivasti, kylmänäkin käy paremmin kuin 5W-30. Tulee lähinnä lyhyempää matkaa ajettua ja tuo oli bemarin tiskillä suositus. En tosin bemarin omalla öljyllä mennyt vaan Castrolin Edgellä, ei valittamista. Mitähän seuraavaksi testiin ? Mobil 1 ESP ?

    Leave a comment:


  • SilverHawk
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Aika "vettä" on 30 öljy N55:ssa kesällä. Ölpät on ihan normaalisti 110C, saaati jos polkee niin jopa yli. Itse laittaisin 5W-40:set. Jos radalla käy niin sitten jo jopa 10W-60...
    Elikkä talvelle 0w-30 ja kesälle 5w-40

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by SilverHawk View Post
    Ei varmaan kauhiasti mee vikaan, jos öljyt vaihattaa ennen talvea ja keväällä?
    Talveksi 0w-30 öljyt ja kesäksi 5w-30. Kyseessä N55 motti
    Aika "vettä" on 30 öljy N55:ssa kesällä. Ölpät on ihan normaalisti 110C, saaati jos polkee niin jopa yli. Itse laittaisin 5W-40:set. Jos radalla käy niin sitten jo jopa 10W-60...

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Ei varmasti, itse teen samalla tavalla.

    Leave a comment:


  • SilverHawk
    replied
    Ei varmaan kauhiasti mee vikaan, jos öljyt vaihattaa ennen talvea ja keväällä?
    Talveksi 0w-30 öljyt ja kesäksi 5w-30. Kyseessä N55 motti

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Hommaat Redlinen Oil Additivea öljyn sekaan niin possu saa kaikki tarvitsemansa sinkit, fosfaatit ym. joista laakerit tykkää. Olen käyttänyt jo vuosia.
    Tarkastelin vähän lähemmin tuota sinkkifosfaattia (ZDDP) ja tuolla Road Machinen sivuilla (https://www.roadmachine.fi/tuote/bre...sisaanajooljy/) oli tieto että yli 2000 ppm:n pitoisuuksilla se aiheuttaa pitemmän päälle moottorissa raerajakorroosiota. Kun muistaa että siinä moottoriöljyssä itsessäänkin on vähintään 600 ppm:ää sitä sinkkifosfaattia niin kannattaa muussa kuin sisäänajokäytössä laimentaa tuota Redlinen tuotetta tuosta esim. Motonetin sivuilla olevasta annostusohjeesta (pullollinen 12 litraan moottoriöljyä).

    Tuolla Redlinen omilla tuotesivuilla (https://www.redlineoil.com/engine-oil-break-in-additive) onkin kerrottu tuotteen pitoisuuksista eri annostelumäärillä. Tämä vaan tiedoksi ja aion itsekin laittaa tätä öljyn sekaan seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
    Last edited by alpine3; 17-09-2019, 23:51.

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Onkohan tuo samaa tavaraa, kuin Shellin oma Helix Ultra 0W-30 ? Saisi aika paljon edullisemmin tuota, kuin marmorin tavaraa...
    Jos purkin kuleessa lukee BMW LL04 niin eipä käytölle ole estettä, voi olla samaa tai sitten ei. Tuota Helix 0w30 öljyä on sellaista joka ei täytä LL04 luokitusta ja sellaista joka täyttää.
    Shell Helix ECT C3 5w30 öljy täyttää tuon LL04 vaatimuksen ja sitä on ainakin hyvin ja kohtuu hintaan saatavissa esim Motonetistä.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Onkohan tuo samaa tavaraa, kuin Shellin oma Helix Ultra 0W-30 ? Saisi aika paljon edullisemmin tuota, kuin marmorin tavaraa...
    Tähän luotettavan vastauksen, että olisi samaa, on varmaan äärimmäisen vaikea tai mahdoton saada.

    Leave a comment:


  • Sisäänajettu
    replied
    Originally posted by 314da View Post
    Marmorilla laittavat LL04 0w30 Twinpower turbo öljyä, eli siis sitä originaali purkissa olevaa Shellin tekelettä.
    Onkohan tuo samaa tavaraa, kuin Shellin oma Helix Ultra 0W-30 ? Saisi aika paljon edullisemmin tuota, kuin marmorin tavaraa...

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Hyvä vinkki, kiitos! Motonetista näyttää löytyvän, kallista kamaa kyllä, 23,90€ :think
    Nooh, possu kun tykkää, niin mikään ei ole liian kallista, eihän?
    Originally posted by BMWjunkie View Post
    Onko tietoa voiko tuota sinkkiä olla liikaa moottoriöljyssä, ja mitä se vaikuttaa? Nokat ilmeisesti tykkää sopivasta määrästä sinkkiä, onko esim. kampiakselien liukulaakereiden kanssa sama homma?
    Turbon liukulaakeri on se, joka eniten tuota öljyn lisäaineistusta kaipaa. Mutta kyllä kaikki muutkin liukupinnat tuosta tykkää.
    Nuo fosfaatit ja sinkit vedettiin öljystä lähes kokonaan pois koska katalysaattori ei noista pitkässä juoksussa tykkää + ympäristöasiat.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by majgul View Post
    Onhan se vähän, mutta pitkällä tähtäimellä jos suojaa, niin sehän saattaa olla halpa ratkaisu. Ajattele että on vähä yli 10€ per öljyn vaihto. Tuosta riittää 2 öljynvaihtoon ku omaan menee 6,5L öljyä.
    Totta, minulle menee 928:iin 8 litraa.

    Leave a comment:

Working...
X